بتن اکسپوز چیست؟ معرفی انواع بتن اکسپوز نما ساختمان

بتن اکسپوز از جمله مصالح ساختمانی است که امروزه به صورت دیوارپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و جذابیت بتنی آن طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله از امیران نما ضمن پاسخ به سوال اصلی (بتن اکسپوز چیست)، با انواع بتن اکسپوز، معایب و مزایای آن و سپس در مورد نصب نمای بتنی اکسپوز صحبت خواهیم کرد. اما جهت بیان خلاصه اصل مطلب باید گفت که این نوع بتن، نوعی پنل بتنی پیش‌ساخته است که در نمای خارجی، داخلی و یا کف ساختمان استفاده می‌شود. نکته مهم درباره این نوع بتن نما، سطح ظاهری و کیفیت آن است که اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه بعد از نصب پنل بتنی، هیچگونه مصالح یا پوشش دیگری بر روی آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این نوع بتن در سبک معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا ساختار و سطح صاف و صیقلی آن جلوه متفاوتی به ساختمان‌های مدرن می‌دهد. بتن اکسپوز به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و دوام به یک انتخاب محبوب در ساختمان‌سازی تبدیل شده است. نما بتن اکسپوز کاملاً قابل تنظیم و با نصب آسان، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای استفاده از بتن نما در ساختمان است؛ چراکه تایل اکسپوز به بنا جلوه و جذابیت بیشتری نسبت به مصالح رایج می‌بخشد.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز سبکی از بتن تزئینی است که با برداشتن لایه رویی خمیر سیمان برای نمایان شدن سنگدانه در مخلوط بتن ایجاد می‌شود. شما می‌توانید سنگدانه را در بتن تازه نیز قرار دهید. سنگدانه‌های رایج مورد استفاده در بتن اکسپوز عبارتند از:

  • سنگ تزئینی
  • سنگ ریزه
  • سنگ خرد شده
  • سنگ نخود
  • شیشه خرد شده
  • کوارتزیت
  • سنگ گرانیت
  • سنگ آهک
  • بازالت‌ها

بتن اکسپوز نه تنها به دلیل جذابیت زیبایی آن استفاده می‌شود، بلکه در برابر لغزش بادوام و مقاوم است و به ایمن‌تر کردن گذرگاه‌ها، راهروها، محوطه استخر و پاسیو کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بتن اکسپوز، فیلم زیر را مشاهده کنید.

نما بتن اکسپوز ساختمان از چه موادی ساخته می‌شود؟

در واقع ترکیب اصلی بتن اکسپوز مثل همه انواع بتن‌های دیگر سیمان، آب و سنگ‌دانه است. تفاوتی که بین این نوع بتن با انواع بتن‌های معمولی وجود دارد، استفاده از الیاف طبیعی و پلیمری در بتن اکسپوز است. این نوع الیاف را به ترکیب بتن اضافه می‌کنند تا سطح آن صیقلی و صاف شود. از طرف دیگر برای اینکه مانع شوند که آب در فصل‌های سرد به سرعت منجمد شود، به ترکیبات آن مواد ضد یخ هم اضافه می‌کنند. همچنین برای اینکه بتن اکسپوز زیباتر شود و جلوه بیشتری داشته باشد، انواع مواد افزودنی به آن اضافه می‌کنند؛ مثل به فایبرگلاس، رزین و یا رنگ‌های گوناگون.

بتن اکسپوز نما چیست و چه مدل‌هایی دارد

انواع بتن اکسپوز

بتن‌های اکسپوز معمولاً به صورت‌های درجا و پیش‌ساخته طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. در روش پیش‌ساخته معمولاً بتن اکسپوز در اندازه استاندارد در کارخانه طراحی و تولید می‌شود. اندازه بتن در این مدل خیلی بزرگ نیست اما از طرف دیگر بتن اکسپوزهای پیش‌ساخته معمولاً طبق خواسته مشتریان در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های خاص و مشخص طراحی و تولید می‌شود. سپس بتن تولید شده به محل منتقل شده و نصب می‌گردد.

انواع بتن اکسپوز

در روش درجا، آماده‌سازی و قالب‌گذاری بتن در همان محل اجرای پروژه انجام می‌گیرد. نکته اینجاست که این روش در پروژه‌های بسیار بزرگ انجام می‌گیرد. برای مثال در پروژه‌های بزرگ سدسازی، استفاده از روش پیش‌ساخته باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و در نتیجه اصلا مقرون‌به‌صرفه نیست. ضمن اینکه ساخت بتن به صورت درجا در محل پروژه باعث سریع‌تر شدن روند اجرای کار می‌شود.

انواع نمای بتن اکسپوز ساختمان زرد و مشکی و طوسی

روش‌های مختلفی برای ایجاد و تولید بتن اکسپوز وجود دارد:

  • استاندارد: این روش رایج‌ترین راه تولید بتن اکسپوز است. روش استاندارد شامل مخلوط کردن یا بچ کردن سنگدانه در مخلوط بتن در کارخانه بتن قبل از تحویل و گذاشتن بتن در محل پروژه است. سنگ یکی از رایج‌ترین سنگدانه‌هایی است که در روش استاندارد استفاده می‌شود.
  • تاپینگ: این روش که به عنوان پوشش یا روکش بتنی نیز شناخته می‌شود، برای ارتقای ظاهر بتن موجود که هنوز در شرایط خوبی است استفاده می‌شود. سنگدانه‌ها در یک دسته پوشش بتنی مخلوط می‌شوند و روی یک دال بتنی موجود در یک لایه نازک به ضخامت ۱ تا ۱٫۵ اینچ اعمال می‌شوند.
  • بذر: برای روش بذر، سنگدانه‌های تزئینی با دست قرار می‌گیرند یا بر روی سطح بتن تازه ریخته شده پخش می‌شوند و سپس با دست به داخل بتن شناور می‌شوند.
  • جلا داده شده: روش پولیش رایج‌ترین تکنیک برای بتن اکسپوز در داخل خانه‌ها است. این روش مشابه روش استاندارد و روکش است اما به جای اینکه این مصالح در یک سطح بافت‌دار و مقاوم در برابر لغزش قرار گیرد، از آسیاب یا سنباده برای پایین کشیدن لایه رویی استفاده می‌شود. چندین لایه شفاف سیلر برای ایجاد یک سطح براق و صیقلی اعمال می‌شود. اگر می‌خواهید یک روکش مات داشته باشید، می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کنید.

نمای مدرن بتن اکسپوز

کاربردهای بتن اکسپوز

اصلی‌ترین کاربرد بتن اکسپوز برای نمای ساختمان است و در اینجا برخی از سایر کاربردهای رایج آن آورده شده است.

  • کف پارکینگ :ضمن زیباتر شدن کف پارکینگ، یک راهرو با بتن اکسپوز موجب می‌شود که سطح محیط پارکینگ برای عبور خودرو مناسب باشد.
  • استخر: زیبایی و ایمن بودن محوطه استخرها برای راه رفتن در سطح خیس آن، استفاده از بتن اکسپوز را توجیه می‌کند. سطح بتنی به دلیل وجود سنگریزه‌ای آن، در برابر لغزش با پای برهنه و خیس مقاومت دارد.
  • موانع صوتی: سطح بتن اکسپوز به عنوان یک مانع صوتی برای خانه‌ها عمل می‌کند؛ زیرا امواج صوتی را جذب می‌کند و پژواک را کاهش می‌دهد. این مصالح اغلب به عنوان مانع صوتی در امتداد بزرگراه‌ها استفاده می‌شود.
  • پاسیو: یک پاسیو با بتن اکسپوز می‌تواند نمای فضای پلان باز شما را با بتن تزئینی قابل تنظیم به خوبی تکمیل کند. دوام و نگهداری کم آن، گزینه‌ای بدون استرس را برای متریال پاسیو ایجاد می‌کند که برای سال‌های آینده عالی به نظر می‌رسد.
  • دیوار بتنی اکسپوز: از پنل‌های بتن اکسپوز برای ساخت انواع دیوارهای بتنی مستحکم و زیبا استفاده می‌شود.
سقف مشکی بتن اکسپوز
سقف مشکی بتن اکسپوز

ویژگی‌های بتن اکسپوز

از جمله مزایای استفاده از بتن اکسپوز رنگ خاص آن است که می‌تواند با قرار گرفتن در کنار رنگ‌های گرم باعث متعادل‌سازی فضا و ایجاد کنتراست شده و در نتیجه، دکوراسیون فضای مورد نظر را به صورت ویژه‌ای دل‌انگیز و زیبا کند.

از دیگر ویژگی‌های مهم بتن اکسپوز امیران نما سطح براق و نیمه‌صیقلی آن است که باعث می‌شود هم راحت بتوان آن را تمیز کرد و هم اینکه به فضای مورد نظر زیبایی ویژه‌ای دهد. از طرف دیگر پنل‌های بتن اکسپوز با رعایت همه استانداردهای لازم طراحی و تولید می‌شوند. از جمله این استانداردها می‌توان طرح اختلاط و عمل‌آوری اشاره کرد، همچنین طبق این استانداردها عوامل فاسدکننده حذف می‌شوند، در نتیجه کیفیت پنل‌ها افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که به خاطر رعایت همین استانداردهاست که این پنل‌های بتن اکسپوز عمری طولانی دارند.

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که پنل‌های بتن اکسپوز دارند، مسلح بودن آنها به شبکه‌های فلزی است. این ویژگی باعث افزایش مقاومت این تایل بتنی نما می‌شود. از طرف دیگر پنل‌های بتنی اکسپوز کاملاً در برابر رطوبت و یخ‌زدگی مقاوم هستند. همچنین در مقابل آتش‌سوزی نیز از خود پایداری بالایی نشان داده و به راحتی دچار خرابی و فرسودگی نخواهد شد. نمای بتنی پیش‌ساخته اکسپوز به صورت عایق صوتی و حرارتی نیز عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که این نوع پنل‌ها کاملاً دوستدار محیط زیست هستند.

استفاده از بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان
استفاده از بتن اکسپوز در نمای داخلی ساختمان

مزایای استفاده از بتن اکسپوز

در صورتی که قصد داشته باشید از پنل‌های بتن اکسپوز برای محیط داخلی ساختمان خود استفاده کنید، باید بدانید که مزایای استفاده از این پنل‌ها چیست و تا چه اندازه باعث بهبود کیفیت ساخت‌وساز و نیز زیباسازی محیط می‌شوند. همانطور که گفته شد، این پنل‌ها دارای عمری طولانی هستند و در برابر ضربه‌ها، آتش‌سوزی و حوادث طبیعی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. همین نکته مهم‌ترین مزیتی است که می‌توان برای این پنل‌های بتنی پیش‌ساخته در نظر گرفت. انواع بتن اکسپوز علاوه‌بر استحکام، ساختاری یکپارچه دارند و به همین دلیل ایمنی استفاده از آنها بالاست و جذابیت نما را افزایش می‌دهند.

از طرف دیگر این امکان وجود دارد که بتوان بتن اکسپوز را در اندازه‌های سفارشی طراحی و تولید کرد. این مزیت باعث می‌شود که طراحان و سازندگان برای طراحی و نقشه‌کشی دچار محدودیت نبوده و بتوانند کار خود را به بهترین شکل ممکن و به سرعت پیش ببرند.

معمولاً سرعت نصب بتن اکسپوز بالاست و به محض اینکه اندازه‌های مورد نظر طراحی و آماده شدند، می‌توان آنها را نصب کرد. ضمن اینکه برای نصب پنل بتن اکسپوز می‌توان از ملات یا از هر نوع ماده چسباننده دیگر استفاده کرد و در این زمینه نیز محدودیتی وجود ندارد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که گرچه رنگ طبیعی بتن‌ها معمولا خاکستری است، ولی این امکان هم وجود دارد که آنها را در رنگ‌های دیگر مانند سقف اکسپوز مشکی، دیوار نمای اکسپوز سفید، کرم و … تولید کرد تا با دکوراسیون داخلی ساختمان مورد نظر تطبیق پیدا کنند.

نمونه نمای ساختمان با بتن اکسپوز

از آنجایی‌که بتن اکسپوز نمای ساختمان خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد، با استفاده از آنها می‌توان از هدر رفتن انرژی در ساختمان جلوگیری کرد. درنهایت اینکه می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بتن اکسپوز نسبت به انواع بتن‌های طبیعی، وزن آنهاست که بسیار سبک‌تر است و در نتیجه حمل‌ونقل و جابجایی و نیز نصب و اجرای آنها بسیار راحت و آسان بوده و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری خواهد داشت.

از بتن‌های اکسپوز نه تنها می‌توان در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های مدرن استفاده کرد، بلکه این امکان وجود دارد که از آنها در محل‌هایی مثل استخرها، کفپوش ساختمان‌ها و محل‌های پر رفت و آمد و حتی سطح خیابان‌ها و محل‌هایی که مناسب رانندگی هستند نیز استفاده کنند.

استفاده از بتن اکسپوز به عنوان یک گزینه بتن نما برای ساختمان شما مزایای زیادی دارد که در زیر، جمع‌بندی آن ارائه شده است:

  • جذابیت بصری: بتن اکسپوز زیبا و جذاب است. این مصالح از سنگدانه‌های تزئینی در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف برای مطابقت با هر نوع دکوراسیون بیرونی استفاده می‌کند. این بتن کاملاً قابل تنظیم می‌تواند به خوبی با سایر انواع بتن تزئینی در اطراف خانه شما ترکیب شود و ظاهر منحصربه‌فرد جذابی ایجاد کند.
  • دوام: بتن اکسپوز یکپارچگی ساختاری بتن را دارد، بنابراین بسیار بادوام است و می‌تواند تا ۴۰ سال یا بیشتر دوام بیاورد. به خوبی در برابر بار سنگین مقاومت می‌کند و می‌تواند در معرض همه عوامل از جمله آب‌وهوای شدید، باران، خورشید، برف و یخ قرار گیرد.
  • تعمیر و نگهداری کم: بتن اکسپوز به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند، به غیر از نظافت مقطعی نما با آب و آب‌بندی مجدد در هر سه تا پنج سال برای محافظت از ظاهر براق آن، به تعمیر و نظافت دیگری نیاز ندارد.
  • مقرون‌به‌صرفه: نصب بتن اکسپوز نسبتاً آسان و مقرون‌به‌صرفه است. از آنجایی‌که برای ایجاد این محصول به مواد اضافی کمی نیاز است، می‌توانید این نمای اکسپوز را با هزینه مناسب تهیه کنید.
  • مقاوم در برابر لغزش: کیفیت مقاوم در برابر لغزش بتن اکسپوز، این نوع سطوح را برای راه رفتن و رانندگی مخصوصاً در شرایط مرطوب ایمن‌تر می‌کند. این محصول حاوی سنگ‌های کوچکی است که به سطح بافت می‌بخشد و آن را در برابر لغزش مقاوم می‌کند و خطر لغزش و سقوط را کاهش می‌دهد.

نمای مدرن داخلی با دیوار بتن اکسپوز

معایب نما بتن اکسپوز چیست؟

باید توجه داشت که مزایای استفاده از بتن اکسپوز در ساختمان بسیار زیاد است و در نتیجه معایب اندک آن به راحتی قابل چشم‌پوشی هستند؛ ولی به هر حال این متریال جذاب در معماری نیز معایبی دارد که باید آنها را نیز در نظر گرفت.

معمولا بیشترین ایرادی که به بتن اکسپوز وارد می‌شود حالت خشکی، سردی و رنگ خنثی و بی‌روح آن است. این امر البته در نماهای ساختمانی برای طراحی‌های مدرن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باعث می‌شود که در طراحی داخلی، کاربران با محدودیت‌هایی روبرو باشند.

بیشتر بخوانید: ساخت نمای مدرن ساختمان با بتن اکسپوز

یکی دیگر از معایب بتن اکسپوز در نمای ساختمان، عدم تنوع آن است. در واقع بتن اکسپوز حالت بلوک داشته و رنگ آن نیز معمولاً به صورت خاکستری است. البته می‌توان این مشکل را با چاپ کردن طرح‌های گوناگون بر روی بتن‌ها و یا درخواست برای تولید بتن‌های رنگی تا حدودی رفع کرد، ولی به هر حال باید توجه داشت که در این زمینه معماران با برخی محدودیت‌ها روبرو هستند.

نکته دیگر در مورد ترمیم بتن اکسپوز است. در واقع این امکان وجود دارد که موقع نصب و کار گذاشتن بتن‌ها در ساختمان، به هر دلیلی بتن دچار آسیب‌دیدگی شود. در چنین حالتی باید قسمت آسیب‌دیده، ترمیم و سپس به صورت دقیق سطح آن را سابید تا مشابه سایر قسمت‌ها شود. این امر، با توجه به اینکه معمولاً بتن اکسپوز را باید در محل‌هایی به کار برد که از معماری مدرن بهره می‌گیرند، تا حدودی زمان‌بر و خسته‌کننده است. در واقع افراد ترمیم‌کننده باید دقت بسیار زیادی در این زمینه انجام دهند و مطمئن شوند که رنگ قسمت آسیب‌دیده پس از ترمیم، دقیقاً مانند بقیه قسمت‌های بتن باشد.

در کنار همه این موارد باید دقت داشت که این نوع بتن را به هیچ عنوان نمی‌توان در ساختمان‌هایی که نمای سنتی و کلاسیک دارند، استفاده کرد، چون باعث ناهماهنگی شدیدی شده و ظاهر نامناسبی به نمای داخلی یا خارجی ساختمان می‌دهد.

نمونه طراحی و اجرای دیوار بتن اکسپوز نما

نصب بتن اکسپوز: بله یا خیر؟

اگرچه بتن اکسپوز با دوام است اما بیشتر در معرض آسیب به لایه بالایی هستند. همچنین احتمال بیشتری دارد که کثیفی را به دام بیاندازد که گاهی تمیز کردن آن را کمی سخت‌تر می‌کند. علاوه‌بر این، عاقلانه است که یک متخصص را برای انجام این کار استخدام کنید.

از سوی دیگر، تعمیر و نگهداری بتن اکسپوز به خودی خود مانند سایر انواع کفپوش سخت نیست و زمان زیادی را صرف نمی‌کند. اگر به درستی نصب و مهر و موم شده باشد، نیازی نیست که زیاد به نگهداری آن فکر کنید. بتن اکسپوز گزینه خوبی برای هر کسی است که به دنبال راه حلی مقرون‌به‌صرفه، بادوام و شیک است. اگر ظاهر آن را دوست دارید، کمی تمیز کردن اضافی اینجا و آنجا برایتان مهم نیست. پس در مجموع، باید با درنظر گرفتن معایب و مزایای نمای بتنی اکسپوز و اثربخشی آن در معماری ساختمان شما، نسبت به استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم بگیرید.

نکات مهم نصب و اجرای بتن اکسپوز

برای نصب پنل بتن‌های اکسپوز معمولاً از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. در واقع کارشناسان با بررسی محلی که قرار است پنل در آنجا نصب شود، میزان نم و رطوبت محل، استحکام زمین و سطحی که قرار است پنل بر روی آن نصب شود را بررسی می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند از چه روشی باید استفاده کنند.

روش پیچی روشی است که برای اجرای آن باید حتماً به سراغ پنل‌هایی رفت که دارای حفره و سوراخ هستند. در روش دوم که به آن روش جوشی گفته می‌شود، برای نصب پنل باید از پنل‌هایی استفاده کرد که بر روی آنها میلگردهایی نصب شده است.

و در نهایت روشی که به آن روش دوغابی گفته می‌شود و نصب پنل با کمک دوغاب ماسه و سیمان است.

بهترین نمای بتنی اکسپوز

خرید و قیمت بتن اکسپوز

واقعیت این است که پنل بتن اکسپوز را می‌توان به شکل‌ها و طرح‌های گوناگونی درآورده و برش داد. سایز و اندازه‌های آن بسته به طراحی و نقشه‌ای که برای نصب و اجرای آن در نظر گرفته شده است، متفاوت خواهد بود. این نکته را هم باید در نظر گرفت روش‌های گوناگونی برای نصب و اجرای این پنل‌ها وجود دارد. همه این عوامل، در کنار عوامل گوناگون دیگری مانند شرایط محیطی مورد نظر برای نصب پنل، تعداد پنل‌ها، رنگ و طرح آنها و … می‌توانند بر روی قیمت بتن اکسپوز تاثیر بگذارند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب و خرید پنل‌های مورد نظر خود، با کارشناسان مشورت کنید.

برای این منظور می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، نسبت به استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان امیران نما اقدام کنید:

قیمت بتن اکسپوز + انواع ابعاد اکسپوز

مشخصات و معایب و مزایای بتن اکسپوز + لینک خرید

سوالات متداول انواع بتن اکسپوز نما

بتن اکسپوز نما چیست و انواع رایج آن کدام است؟

بتن اکسپوز نما سبکی از بتن‌های تزئینی است که با برداشتن لایه‌های رویی خمیر سیمان جهت به نمایش گذاشتن سنگدانه‌ها تولید می‌شود که بیشترین سنگدانه‌های رایج آن نیز شامل مواردی همچون سنگ‌ریزه، سنگ خرد شده، کوارتزیت، سنگ آهک و غیره می‌شود.

انواع بتن اکسپوز نما به چه روشی تولید می‌شود؟

انواع روش‌های مختلف تولید انواع بتن اکسپوز نما شامل مواردی همچون استاندارد، تایپینگ، بذر، جلا داده شده و غیره تولید می‌شود که ما در این مقاله به توضیحات کاملی درباره هر یک نیز پرداخته‌ایم.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *