ساخت نمای مدرن ساختمان با بتن اکسپوز

ساخت نمای مدرن ساختمان با بتن اکسپوز


امروزه استفاده از بتن اکسپوز برای طراحی نمای بیرونی ساختمان ها امری بسیار متداول شده و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. در واقع سبکی که در آن از بتن برای نمای درونی یا خارجی ساختمان استفاده می شود، سبک مدرن معماری است که در آن به کار گرفتن مصالح مستحکم با پایداری زیاد و عمر طولانی در کنار نصب راحت و سادگی آنها اهمیت فوق العاده ای دارد.

نمای مدرن ساختمان با بتن اکسپوز
نمای مدرن ساختمان با بتن اکسپوز

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز نوعی بتن بسیار مستحکم و بزرگ است که البته روش تولید و نیز موادی که برای تهیه و تولید آن به کار می رود، با بتن های معمولی تفاوت دارد. سطح بتن اکسپوز صاف و کاملا صیقلی است و به همین دلیل نمی توان بر روی آن از پوشش دیگری استفاده کرد. این نکته اهمیت فوق العاده ای دارد، چون باعث می شود که مهندسین و کاربران به شدت بر روی محصول نهایی و بی عیب و نقص بودن سطح آن دقت داشته باشند.

ساختار اصلی بتن اکسپوز نیز مانند دیگر انواع بتن ذرات شن و ماسه، سیمان و آب است، با این تفاوت که به آن انواع مواد روان کننده و پرکننده نیز اضافه می شود.

طراحی نمای مدرن ساختمان

از جمله اصلی ترین و مهم ترین کاربردهایی که در معماری مدرن برای انواع بتن های اکسپوز در نظر گرفته شده است، طراحی نمای خارجی ساختمان است که باعث می شود ساختمان مورد نظر، مدرن تر و به روزتر به نظر برسد. البته که اصل زیبایی شناسی و سادگی طراحی که در معماری مدرن نقشی حیاتی دارد، در مورد بتن اکسپوز نیز صدق می کند.

از آنجا که انواع پیش ساخته و یا در جا ساخته بتن اکسپوز هیچ گونه سوراخ، حفره هوا و به اصطلاح تخلخلی ندارد، مقاومت آن در برابر نفوذ آب بسیار بالاست. بنابراین می توان از آن برای طراحی ویلاهای کنار دریا، ویلاهای درون باغ ها، استخرها، ساختمان های بزرگ و آسمان خراش ها و غیره استفاده کرد. نکته مهم در مورد بتن های اکسپوز آن است که در صورت استفاده از انواع پیش ساخته، این بتن ها به صورت قالب هایی که به آنها پنل گفته می شود در کارخانه ها تولید می شوند و سپس به محل نصب ارسال شده و نصب می شوند.

نکته دیگر آن است که بتن اکسپوز را می توان به روش های مختلفی اجرا کرد که البته بستگی به شرایط و محل نصب آنها دارد. همچنین می توان آنها را بدون استفاده از ملات و اصطلاحا به صورت خشک نصب کرد و یا اینکه برای نصب آنها از ملات استفاده نمود.

مسئله دیگر در مورد نصب این نوع بتن ها آن است که باید دقت کرد پنل های مورد استفاده دچار شکستگی و ترک خوردگی نباشند و در صورت بروز چنین مواردی آنها را ترمیم و مشکل را رفع کرد.

دکوزاسیون داخلی مدرن با بتن اکسپوز
دکوراسیون داخلی مدرن با بتن اکسپوز

مزایای استفاده از بتن اکسپوز در نمای مدرن ساختمان ها

طراحی بتن اکسپوز به گونه ای است که به راحتی در برابر شرایط مختلف از خود پایداری و استحکام فوق العاده ای نشان می دهد، عمر آن طولانی است و نسبت به انواع مصالح دیگری که در ساخت نمای ساختمان ها به کار می رود، نه تنها استحکام بیشتری دارد، بلکه بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. در واقع اگر مقاومت ساختمان برای سازندگان و طراحان آن اهمیت فوق العاده ای داشته باشد، بتن اکسپوز بهترین گزینه ممکن است.

از طرف دیگر، با وجود بزرگ بودن پنل های بتن اکسپوز، این پنل ها سبک هستند و نصب آنها بسیار راحت است. یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از بتن اکسپوز باید به یاد داشت آن است که چون نصب این نوع بتن آسان است و پنل های آن در کارخانه بنا به سفارش و خواست مشتری طراحی و تولید شده و به محل مورد نظر ارسال می شوند، سرعت انجام کار نیز بسیار بالاست و در نتیجه نسبت به سایر روش های ساختمان سازی و معماری، این روش سریع تر انجام می شود.

معمولا پنل های بتن اکسپوز در برابر انواع شرایط مختلف آب و هوایی و جغرافیایی به شدت پایدار بوده و باد و باران و برف و یا تابش شدید آفتاب و گرمای بیش از حد بر آنها اثر نمی گذارد. ضمن اینکه به شدت در برابر نفوذ آب و حتی باران های اسیدی نیز مقاوم می باشند.

نکته جالب اینجاست که می توان بتن های اکسپوز را در طرح ها و شکل های مختلف طراحی و تولید کرد. حتی می توان رنگ آن را نیز تغییر داده و از رنگ های متفاوت تر استفاده نمود. اما باید به یاد داشت که معمولا کاربرد این نوع بتن در نمای ساختمان و هماهنگی آن با مصالحی مانند شیشه و چوب می تواند رنگ و جلوه ویژه ای به ساختمان بدهد.

همچنین باید در نظر داشت که اگر قرار باشد بتن اکسپوز در فضای داخلی ساختمان استفاده شود، ممکن است رنگ خاص و سرد و خنثی آن تا حدودی باعث شود که فضای مورد نظر خشن و سرد شود، ولی وقتی از این متریال جذاب در نمای خارجی ساختمان ها استفاده می کنند، چنین عیبی تبدیل به مزیت شده و باعث زیباتر شدن نمای ساختمان می شود. به هر حال حتی در چنین حالتی نیز می توان بتن های اکسپوز را با سایر متریال ها و مصالح مختلف ترکیب  کرد و جان تازه ای به نمای مورد نظر داد.

نمای مدرن بتن اکسپوز
نمای مدرن بتن اکسپوز

ترکیب بتن اکسپوز و انواع متریال ها و مصالح

یکی از جذاب ترین مصالحی که می توان آن را در ترکیب با بتن های اکسپوز به کار برد، چوب است. چوب به خاطر جنس خاص و رنگ خود گرمای فوق العاده ای به نمای ساختمان بخشید و از میزان سردی و خشکی آن می کاهد. در چنین حالتی می توان یکی از دیوارها را با استفاده از بتن اکسپوز طراحی کرد و در دیوار کناری آن از چوب و یا انواع طرح های چوبی استفاده کرد.

از دیگر متریال هایی که در کنار بتن اکسپوز ترکیب فوق العاده ای برای نمای ساختمان های مدرن به وجود می آورند و رنگ تازه ای به آنها می دهند، گیاهان سرسبز هستند. گیاهان همواره نماد سرزندگی و انرژی هستند و وقتی در کنار بتن اکسپوز قرار بگیرند، این سرزندگی را به آن نیز منتقل کرده، باعث جذابیت و زیبایی بیشتر این متریال مدرن می شوند.

از میان انواع مصالحی که می توان در کنار پنل های بتن اکسپوز به کار گرفت، نباید از آجر نما غافل شد. آجرها نه تنها گرما و انرژی فوق العاده ای به نمای ساختمان مورد نظر منتقل می کنند، بلکه می توان با تغییر در نحوه چینش آنها جذابیت فوق العاده  و بی نظیری به ساختمان خود داد. در واقع کمک گرفتن از آجرها در کنار بتن های اکسپوز باعث می شود که نمای ساختمان بسیار مدرن تر و البته خلاقانه تر به چشم آمده، زیبایی آن دو چندان شود.

در نهایت یکی دیگر از مصالحی که می توان در کنار بتن اکسپوز از آن استفاده کرد، انواع فیبرهای شفاف هستند که ترکیب آنها با پنل های بتن اکسپوز این بتن ها را شبیه به کاغذ دیواری درخشانی می کنند که از خود نور و روشنایی ساطع می کند. مسلما چنین روشی فوق العاده جذاب و زیبا خواهد بود.

بتن اکسپوز پشت تلویزیون
بتن اکسپوز پشت تلویزیون

البته طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از بتن اکسپوز بستگی به سفارش دهندگان، سازندگان و طراحان ساختمان دارد، اما توصیه ما این است که در صورت استفاده از این مصالح مدرن، بهتر است برای طراحی نمای داخلی یا خارجی ساختمان خود حتما با طراحان متخصص و معماران مدرن مشورت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *