فرق آجر رسی و آجر نسوز برای نمای ساختمان

آجر ها از پر کاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. از انواع آجر می توان به آجر رسی و آجر نسوز اشاره کرد. این دو آجر برای نمای ساختمان به کار می روند و علاوه بر نما، کاربردهای دیگری هم دارند. ما در این مقاله به فرق آجر رسی و آجر نسوز می پردازیم.

آجرها از جمله مصالح پر کاربرد ساختمان محسوب می شوند. آجر دارای انواع گوناگونی می باشد و با توجه به این تنوع، کاربردهای گوناگونی نیز دارد. از انواع آجر می توان به آجر رسی و آجر نسوز اشاره کرد. انواع گوناگون این دو آجر برای نمای ساختمان به کار می روند. اما آجر رسی و آجر نسوز تفاوت هایی با هم دارند. ما در این مقاله به مقایسه و تفاوت آجر رسی و آجر نسوز برای نمای ساختمان خواهیم پرداخت.

آجر رسی

همان طور که از نام آجر رسی مشخص است، ماده ی اصلی در ترکیب این آجر، خاک رس می باشد. این نوع آجر را بنا بر چگونگی روش های تولید، به دو نوع تقسیم بندی می کنند. در ادامه به انواع آجر رسی اشاره خواهیم کرد:

آجر رسی سنتی یا دستی

این نوع از آجر رسی، به شیوه دستی و سنتی ساخته می شوند. انواع گوناگون این آجر فشاری، لعابدار و آجر قزاقی می باشند.

آجر رسی صنعتی یا ماشینی

این نوع آجر در کارخانه و به وسیله ی ماشین ساخته می شود و در کوره پخته می شود. متراکم است و مقاومت بالایی دارد و به دو گونه ی سوراخ دار یا همان آجر لفتون و توپر تقسیم می شود.

ویژگی های انواع آجر رسی

  1. زمینی که به هنگام ساختن آجر رسی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار اهمیت دارد. برای این منظور این زمین باید خالی از هر نوع نمک، مواد زیان بار شیمیایی و مواد آلی باشد.
  2. ابعاد استاندارد را هم می توان یکی از ویژگی های آجر رسی به شمار آورد. لبه های این نوع آجر حتما باید تیز باشد و از نظر اندازه نیز کاملا یکسان باشند. ظاهر یکدست و منظم آجر نشان دهنده ی کیفیت آن است. ابعاد استاندارد برای این نوع آجر، ۱۹۰*۹۰*۹۰ میلی متر می باشد.
  3. یکی از ویژگی های این آجر که معمولا خریداران کمتر به آن توجه می کنند، صدای آجر می باشد. به این معنا که اگر به آجر با کیفیت و مرغوب دست بزنید، صدای فلز از آن بلند می شود.
  4. رنگ آجر را نیز می توان از جمله ویژگی های این نوع آجر دانست. بهتر است بدانید که یک آجر رسی با کیفیت و مرغوب رنگ مسی یکدستی دارد. توجه به این مسأله ضروری است که اگر آجر زیاد پخته شود، کیفیت و رنگ آن آسیب می بیند. همچنین کم پخته شدن آجر نیز سبب پایین آمدن کیفیت آن خواهد شد و رنگ آن نیز دیگر مسی نخواهد بود.
  5. بافت این آجر باید فشرده و یکنواخت باشد. دقت کنید که سطح آن صاف نباشد. چون اگر سطح آن صاف باشد، باعث ریخته شدن ملات خواهد شد. انواع آجر رسی با کیفیت و مرغوب نباید بیشتر از ۲۰ درصد آب جذب نماید.
  6. استحکام و مقاومت آجر بسیار مهم است. برای امتحان کردن این امر می توانید در هنگام خرید یک جسم تیز یا ناخن را روی آجر بکشید. آجر با کیفیت و مستحکم، خراشیده نمی شود.

کاربرد انواع آجر رسی

آجر رسی از جمله آجرهایی می باشد که تنوع قابل توجهی دارد. این تنوع به سبب مواد و نحوه ی تولید این نوع آجر می باشد. به عنوان مثال برخی از انواع آجر رسی کارکرد پر کننده دارند. بدین معنا که برای پر کردن دیوار و قسمت های مورد نیاز به کار می روند. همچنین گاهی به سبب استقامت و مقاومت بالایی که دارند و همچنین به دلیل جلوه ی ظاهری مناسب، برای نمای ساختمان نیز به کار می روند. علاوه بر این برخی آجرها به دلیل کیفیت قابل قبول و استحکام بالا، در قسمت هایی از ساختمان که ممکن است یخبندان بر آن تأثیر بگذارد، استفاده می شوند. همچنین نوعی از این آجر برای کف به کار می رود.

آجر نسوز

آجر نسوز یکی از انواع آجرهایی به شمار می رود که از خاک چینی و نسوز ساخته شده است. ساختار این آجر بسیار ظریف و متراکم می باشد. برای ساخت این آجر در آغاز سنگ ها آسیاب می شوند تا به خاکی نرم تبدیل گردند. پس از گذشت سه روز پخته شدن در کوره آجری و در حرارت بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد، آجر آماده می شود. این آجر چنان که از نام آن بر می آید مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به سبب همین مقاومت و استحکام بالا در مقابل حرارت، در پاتیل ها، عایق کاری های صنعتی و کوره ها کاربرد بسیار زیادی دارد. نوع معمولی این آجر برای نمای ساختمان استفاده می شود.

آجر نسوز

انواع آجر نسوز

آجر نسوز انواع گوناگونی دارد و می توان آن را از متنوع ترین انواع آجرها به شمار آورد. انواع گوناگون آجر نسوز عبارتند از: آجر نسوز سیلیسی، آجر نسوز قلیایی، آجر نسوز آلومینیومی، آجر نسوز ویژه.

ویژگی های آجر نسوز

  1. یکی از مهم ترین ویژگی های انواع آجر نسوز، که در نام این آجر نیز به آن اشاره شده است، مقاومت بالای این نوع آجر در برابر حرارت می باشد.
  2. از دیگر ویژگی های این نوع آجر، میزان اندک جذب آب می باشد. و همین امر به حفظ کیفیت آن کمک کرده است.
  3. آجر نسوز باید کاملا یکدست باشد و فرو رفتگی و برآمدگی در آن مشاهد نشود.
  4. این نوع آجر از تنوع سایز و رنگ نیز برخوردار است و این تنوع باعث شده است که کاربردهای گوناگونی داشته باشد.

کاربرد انواع آجر نسوز

آجر نسوز از جمله مصالح ساختمانی به شمار می رود که کاربردهای متنوعی دارد. از مهم ترین کاربردهای انواع آجر نسوز می توان به این موارد اشاره کرد: نمای ساختمان ها، کاربرد در دکوراسیون داخلی ساختمان ها، پوشش دیواره ی کوره ها و ... به سبب ویژگی های ساختاری و ویژگی های ظاهری، یکی از اصلی ترین کاربردهای این نوع آجر، کاربرد آن در نمای ساختمان ها می باشد.

تفاوت آجر رسی و آجر نسوز برای نمای ساختمان

فرق آجر رسی و آجر نسوز برای نمای ساختمان

در بخش های پیشین با انواع ویژگی ها و کاربردهای مختلف انواع آجر رسی و آجر نسوز آشنا شدیم. اما این دو نوع آجر با یکدیگر تفاوت هایی هم دارند. شناخت تفاوت های این دو نوع آجر سبب می شود تا خرید آگاهانه تری داشته باشید.

  1. از مهم ترین تفاوت های آجر رسی با آجر نسوز، شیوه پخت این دو نوع آجر می باشد. آجر نسوز در شرایط حرارتی شدیدتر و متفاوت تری ساخته می شود.
  2. تنوع ابعاد، رنگ و انواع در آجر نسوز در مقایسه با آجر رسی بیشتر است و به همین دلیل برای نمای ساختمان کاربرد فراوانی دارد و سلیقه های گوناگون را پوشش می دهد.
  3. میزان جذب آب در آجر نسوز کمتر می باشد و همین میزان جذب اندک آب سبب شده است که دوام و کیفیت ویژگی های ظاهری و ساختاری آجر نسوز در مقایسه با آجر رسی بیشتر باشد و به دلیل کیفیت بالا و حفظ ویژگی های ظاهری در نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد.
  4. انواع آجر نسوز در مقایسه با آجر رسی متراکم تر می باشد و ظرافت بیشتری در ظاهر و ساختار دارد و در نتیجه از نظر زیبایی ظاهری نیز مطلوب تر می باشد و برای نمای ساختمان مناسب تر خواهد بود.
  5. از آجرهای رسی می توان برای کارهای معمولی و عمومی ساختمان نیز استفاده کرد و با توجه به مکان مورد استفاده به دو گونه ی باربر یا غیر باربر دسته بندی می شوند. اما آجرهای نسوز کاربردهای ویژه تری در مقایسه با آجرهای رسی دارند.
  6. قیمت آجر رسی از آجرهای نسوز پایینتر می باشد و انتخاب مناسبی برای نماهای پروژه هایی که نیاز به سیو مالی هستند می باشند.

سخن پایانی درباره تفاوت آجر نسوز با آجر رسی

قبل از دریافتن اطلاعات اصلی تفاوت آجر نسوز با آجر رسی، بهتر است انواع آجر نسوز و انواع آجر رسی را بشناسیم؛ از این رو در مقاله فرق آجر رسی با آجر نسوز سعی کردیم علاوه بر معرفی انواع هر یک، به بررسی تفاوت و فرق آجر نسوز با رسی نیز بپردازیم.

می‌توان گفت از مهم‌ترین تفاوت‌های آجر رسی با نسوز نما در نحوه پخت آجر است که مسئله‌ای مهم و حائز اهمیت است، زیرا میزان درجه گرما دیدن آجر در مرحله تولید آجر می‌تواند مقاومت آجر را در برابر فشار، ضربه و سایر موارد تعیین نماید.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت و فرق آجر نسوز با آجر رسی نما در ابعاد و تنوع کالاهای تولید شده در دسته‌بندی‌های ذکر شده است.

البته تنها این موارد تفاوت‌های این دو مدل آجر نیستند بلکه جزئی از کل تفاوت‌ها هستند که ما در سخن پایانی این مطلب بیان کردیم.

همچنین جهت دریافت مشاوره بهتر قبل از خرید آجر رسی نما یا آجر نسوز نما می‌توانید با کارشناسان شرکت آجر گستر امیران (امیران نما) تماس گرفته و قبل از خرید محصول گپ و گفتی با ما داشته باشید.

سوالات پر تکرار فرق آجر رسی و نسوز

اصلی‌ترین تفاوت آجر رسی با نسوز در چیست؟

می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت آجر رسی با آجر نسوز نما در نحوه پخت و تولید آجر است که درجه حرارت هر یک متفاوت است.

تنوع آجر رسی بیشتر است یا آجر نسوز؟

همانطور که در این مقاله بررسی کرده‌ایم، تنوع آجر رسی و نسوز از لحاظ ابعاد بالا است ولی از لحاظ تنوع مدل و رنگی، آجر نسوز برتری بهتر و بیشتری نسبت به آجر رسی دارد

4/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *