آموزش رفع شوره دیوار آجری با بهترین روش | آموزش ضد شوره کردن آجر نما

آموزش رفع شوره دیوار آجری با بهترین روش | آموزش ضد شوره کردن آجر نما


در این مقاله به معرفی بهترین روش ها برای تمیز کردن و از بین بردن شوره آجر نسوز نما پرداخته شده است، همچنین به مطالبی چون آسانترین و کاربردی ترین روش برطرف کردن شوره و سفیدک روی آجر نسوز نما, رفع سفیدک آجر نما, بهترین روش شستشو و پاک کردن شوره آجر نسوز نما, آموزش جلا دادن به آجر نما.

همه چیز درباره شوره زدن آجر نسوز

هدف از خرید آجر نسوز و به دنبال آن نصب آن ایجاد زیبایی در نمای ساختمان و افزایش حس خوب از نظر بینندگان است. از این رو شوره آجر نما بسیار آزاردهنده است و تمام تلاش ما را برای بوجود آوردن یک نمای زیبا از بین می برد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای نماهای آجری به وجود می آید شوره زدن آجر نسوز می باشد. در این مقاله به روش های از بین بردن و پیشگیری از شوره زدن آجر نسوز نما می پردازیم.

شوره-آجر-نسوز
شوره-آجر-نسوز | همه چیز برای جلوگیری از شوره زدن آجر

شوره آجر نما چیست؟ ( چرا آجر نسوز شوره می زند؟)

شوره آجر نسوز همان سفیدک روی آجر نما است که غالبا بصورت لکه هایی سفید رنگ بر روی نمای آجری پدیدار میگردند. این لکه ها معمولا سفید رنگ هستند و با توجه به عوامل بوجود آورنده شوره ممکن است سفید، سبز، زرد و یا خاکستری رنگ باشند. خوب است بدانید بهترین آجر نما برای ساختمان آجری است که شوره نمی زند و یا کمترین میزان آن را دارد. اگر از کارخانه آجر نسوز نما امیران آجر خریداری کرده اید این اطمینان را به شما می دهیم که آجری با کمترین میزان شوره (نزدیک به ۰ درصد ) خریداری کرده اید.

برخی از شوره های آجر نسوز پایه ی نمکی دارند که از ملات آجر یا خود آجر بر اثر ریختن آب باران روی آجر جاری می شوند و با تبخیر آب نمک روی آجر باقی می ماند که با گذشت زمان حدودا ۱ سال خود به خود از بین می روند و آسیبی به آجر نسوز وارد نمی کنند. اگر می‌خواهید که این نوع شوره آجر زودتر برطرف شود بهتر است از محلول اسیدی (برای مثال سرکه معمولی) و فرچه یا برس برای شستشو نما استفاده کنیم.

این نمک ها یا در خاک اولیه برای تولید آجر نسوز وجود دارند (وجود اهک یا گچ در خاک نامرغوب آجر نما) یا بهنگام نصب آجر و استفاده از سیمان نا مناسب برای ملات کشی آجر و یا بر اثر واکنش هایی که در کوره آجر پزی رخ می‌دهند به وجود می آیند.

انواع نمک که بر روی آجر شوره به وجود می آورند

  • سولفات کلسیم که منشاء آن خود آجر می باشد.
  • سولفات سدیم وسولفات پتاسیم منشاء آن واکنش بین سیمان و آجر می باشد.
  • کربنات کلسیم بخاطر زیر سازی ملات و بتن می باشد.
  • کربنات سدیم و کربنات پتاسیم بخاطر ملات بوجود می آیند.
  • کلرید وانادیوم و کلرید پتاسیم بخاطر بارش باران های اسیدی می باشد.
  • کلرید سدیم از آب دریا
  • سولفات وانادیوم نیز از خود آجر می باشد.

دلایل شوره زدن آجر نسوز

علت شوره زدن آجر نما چیست؟ به خاطر جذب آب بسیار پایین در آجر های نسوز، دلیل اصلی شوره زدن آجر خود آجر نمی باشد و معمولا مربوط به عوامل محیطی و ملات یا دوغاب بندکشی آجر نما می باشد. علت اصلی ایجاد شوره در نما ، مخلوط شدن سولفات در سیمان و نیترات در آب ملات آجر می باشد. البته با ملات مناسب آجر می توان تا حدی از آن جلوگیری کرد. همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد شوره روی آجرها ، استفاده از سیمان نوع ۵ توصیه می شود.

بهترین روش برای جلوگیری از شوره زدن آجر

یک نکته مهم قبل از اینکه نما آجری ساختمان شما دچاره شوره شود، استفاده از محلول های نانو بر روی آجر نسوز می باشد.

همچنین برای پیشگیری از شوره زدن آجر، نکته دیگری که به هنگام نصب آجر نسوز حائز اهمیت است، تذکر به نصاب آجر برای نریختن ملات روی آجر می باشد.

اگر ملات یا سیمان روی آجر ریخت و یا آجر خیس بود، آن را با دستمال یا پارچه خیس آن را تمیز کنیم، اصولی ترین کار در این مواقع از بین بردن عامل خارجی با کاردک مخصوص می باشد.

  • عایق نانو

محلول نانو علاوه بر اینکه نمای شما را در مقابل هر گونه گرد و خاک و شوره یا سفیدک ضمانت میکند، باعث افزایش جلا و زیبایی نمای آجری شما می گردد و آجر نما را ضد قارچ می کند.

مواد نانو بر روی آجر از جنس رزین هستند و خاصیت ضد آب بودن را برای آجر نما فراهم می کند.

عایق نانو آجر نما کاملا بی رنگ می باشد و صرفا نمای آجری شما را کمی براق می کند و به آن روح تازه ای می بخشد. به نظر ما بهترین روش برای براق کردن آجر نسوز پس از نظافت آن استفاده از محلول نانو رزین آجر می باشد.

روش شستشوی نما با نانو
روش شستشوی نما با نانو

مصون بودن آجر ها قبل از نصب از آب باران

آجر ها را روی سکوی بلندتر از زمین بگذاریم تا با چیزی بر روی زمین برخورد نکند و روی آجر ها را نیز برای دفاع از برخورد با آب باران های اسیدی بپوشانیم.

  • ملات مناسب

برای اینکه آب در سطح آجر نما جاری نشود بهتر است از ملات غلیظ استفاده شود تا تمامی فضاهای خالی پوشانده شود و آب نتواند روی آجر حرکت کند تا شوره ای بر جای نماند.

  • حذف رطوبت

با حذف رطوبت و آب بعد از نصب آجر دیگر شوره ای روی آجر نسوز پدیدار نمی شود. (معمولا در آجر نسوز هایی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می گردند.)

  • ایجاد راه آب در نصب

با ایجاد راه آب در آجر نسوز آب را به خارج از نمای آجری هدایت میکنیم تا روی آجر نسوز جاری نشود و بدین ترتیب دچار صدمات شوره زدایی نخواهیم شد.

حال سوالی که برای شما به وجود می آید، این است که چطور شوره آجر نسوز را برطرف کنیم؟

بعد از تمیز کردن آجر نسوز بعد از تمیز کردن آجر نما
قبل از تمیز کردن آجر نسوز قبل از تمیز کردن آجر نما
نمایی که از شوره زدوده شده بعد از تمیز کردن آجر نما
نمای دارای شوره قبل از تمیز کردن آجر نما

بهترین روش ها برای رفع شوره آجر نما (شوره دیوار آجری ساختمان را چگونه برطرف کنیم؟)

  • شستشو آجر با فشار آب (شستشو نما با واتر جت)

power washing brick
power washing brick

طریقه پاک پردن شوره آجر نسوز نما با واتر جت: همان طور که از نام آن پیداست شستشوی آجر نسوز با فشار بالای آب یا به انگلیسی Power Washing Brick مد نظر است. آب را با فشار زیاد روی نما متمرکز میکنند تا دیوار از هرگونه آلایندگی و شوره عاری شود.

نکته قابل توجه در این روش خشک کردن آجر نسوز پس از نظافت آن می باشد، خشک کردن باعث می شود تا آب روی سطح آجر جاری نشود تا مجددا با تبخیر آب روی آجر نما سفیدک ظاهر نگردد.

  • برس یا فرچه خشک

فرچه زنی برای رفع شوره آجر نما
فرچه زنی برای رفع شوره آجر نما

راحت ترین و کم هزینه ترین روش از بین بردن شوره روی آجر نما استفاده از برس یا فرچه برای پاکسازی آجر سفیدک زده می باشد. بهتر از برای این کار از فرچه سیمی یا مینی فرز استفاده گردد.

فرچه سیمی برای نظافت آجر نما
فرچه سیمی برای نظافت آجر نما
  • پاک کردن شوره با مواد اسیدی (جوهرنمک یا سرکه)

  • استفاده از اسید مانند سرکه به همراه آب گرم ساده ترین راه برای رفع شوره آجر نما می باشد.
  • استفاده از ترکیب جوهر نمک با آب – نسبت ۱۲ به ۱ برای رفع شوره نمای آجری
  • استفاده از ترکیب اسید فسفریک با آب – نسبت ۹ به ۱ برای رفع شوره نمای آجری
محلول سرکه شستشوی آجر نما
محلول سرکه شستشوی آجر نما
  • ساب‌پاشی یا سند پلاست روی آجر

در این فرایند ذرات ساینده با فشار هوا روی آجر نسوز پاشیده می شود، این ذرات ساینده ممکن است قطعات فولادی ریز یا پرتاب ماسه و شن روی آجر نما باشند.

هزینه این روش نسبت به سایر روش ها کمی بالاتر است، نکته قابل توجه این است که بعد از سند پلاست آجر، بهتر است که سطح نما را با رزین پر کنیم تا ضد آب شود و مجددا شاهد شوره زدن در آجر نباشیم.

واتر جت برای تمیز کردن آجر نما
واتر جت برای تمیز کردن آجر نما

همچنین با شستشو توسط شن موارد زیر از روی آجر نما پاک می شوند و هر گونه آلودگی از آن زدوده خواهد شد.

رنگهای قدیمی
قیر
نفت کوره و سایر فرآورده های نفتی.
لکه های قالب؛
اسپری و پوسته سیمان؛
آثار خوردگی.

این موارد جامع ترین موارد نحوه از بین بردن شوره آجر نسوز می باشند.

تمیز کردن انواع نماهای آجری

پاک کردن آجر کف: یکی از ارزان ترین و راحت ترین روش ها برای تمیز کردن آجر کف فرش از هر گونه گرد و خاک، استفاده از روش شستن با واتر جت می باشد. بسیار مشاهده شده است در سطح شهر شهرداری ها، آجر های کف پارک، کف پیاده رو ها و یا فضای سبز را با شستن توسط فشار آب، تمیز می کنند. این نوع تمیز کردن آجر کف فرش با کمترین قیمت انجام می شود و سطح کف آجر را از هرگونه برچسب، رنگ، گرد و خاک و … پاک می کند.

تمیز کردن آجر نما مشکی: با توجه به طیف رنگ تیره در آجر نما مشکی، این نوع آجر معمولا دیرتر دچار ظاهر شدن آلودگی می شوند. خوب است پس از نصب آجر نما برای جلا دادن به نمای ساختمان از نانو رزین آجر نسوز استفاده کنید. بهترین راه برای تمیز کردن دوده و گرد و خاک آجر مشکی، شستن آجر با سرکه و با استفاده از گونی می باشد.

نظافت آجر نسوز سفید: آلودگی ها بر روی انواع آجر نما سفید به دلیل رنگ روشن و حالت یکدستی که دارند بیشتر نمایان می شود. پس از تمیز کردن نما از هرگونه آلودگی برای جلوگیری از کثیف شدن مجدد آجر، با استفاده از اسپری کردن محلول نانو رزین، نمای خود را در مقابل هر گونه کثیفی ضمانت کنید.

شستن آجر رستیک: این آجر یکی از سخت ترین نظافت ها را دارد. با توجه به شیاردار بودن انواع آجر رستیک امکان جذب آلودگی، نسبت به بقیه نماها به میزان بیشتری وجود دارد. بهترین روش شستشو در این نوع نماها شستشوی آجر با فشار بالای آب می باشد.

4.5/5 - (47 امتیاز)

8 نظر

  • سلام با روشی که برای پاک کردن لک ها و کثیفی های نمای ساختمان گفتید تونستم نمای آجری ساختمان رو تمیز کنم. بهترین شیوه تمیز کردن نمای آجری ساختمان رو با سادگی تمام توضیح دادید.
    ممنون از سایت خوبتون

  • قبل از نصب آجرها،آنهارو داخل یک مخزن پراز آب و مایع ظرفشویی که قبلا باهم مخلوط کردید بگذارید،اینطوری نمک خود اجر رو ازبین میبرید وخیلی کمتر شوره میزند

    • ممنون از نظر ارزشمندتون. ضمن اینکه پس از نصب آجر و پاک کردن شوره از نانو آجر نیز استفاده کنید تا خیالتان از شوره نزدن آجر نما راحت شود.

  • سلام من نمای ساختمان رو تمیز کردم یک کارگر با سرکه و گونی اول نمای آجری رو تمیز کرد و شوره هاش پاک شد. الان تمیز هستش، اما کسی که تمیزش کرد گفت نانو رزین آجر امیران رو بخر، به نظرتون بگیرم یا دیگه شوره نمیزنه؟

    • با عرض سلام و وقت بخیر
      ببینید شوره زدن بخاطر بارش باران بر روی آجر نما و وجود آهک در ملات آجر می باشد. بنابراین مجددا شوره و نمک از ملات بر روی آجر پخش خواهد شد و باعث نمایان شدن سفیدک و آلودگی ها می شود.
      بهترین راه برای خلاص شدن همیشگی از شر شوره زدن آجر نما پس از تمیز کردن آجر، بر روی آن از اسپری کردن نانو رزین آجر نما بهره بگیرید. جهت دریافت قیمت نانو رزین آجر نما با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *