معایب و مزایای خرید آجر نسوز نما به همراه تست کیفیت آجر نما نسوز

قرار است در مطلبی کوتاه و مفید، همه نکات لازم درباره دانستنی‌های قبل از خرید آجر نما نسوز و همچنین راهنمای خرید آن را به شما توضیح دهیم و در ادامه، به سوالات فنی شما در مورد آن پاسخ خواهیم داد.

مروری بر تعریف آجر نسوز نما

آجر نسوز یا Firebrick، آجری است که مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و تغییرات هوایی دارد و به دلیل پخت کامل آن، از استحکام بالایی نیز برخوردار است. در تعاریف علمی، به هر آجری که مقاومت حرارتی از ۹۵۰ درجه سانتی‌گراد به بالا دارد آجر نسوز می‌گویند؛ این مقاومت حرارتی معمولا ۱۳۵۰ درجه سانتی‌گراد است و حداکثر آن نیز ۳۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. برای اطلاعات کامل‌تر در مورد این نوع آجر نما و همچنین شناخت انواع، معایب و مزایای آن، به مقاله آجر نسوز چیست؟ مراجعه کنید.

خرید انواع طرح و رنگ آجر نسوز امیران نما
خرید انواع طرح و رنگ آجر نسوز امیران نما

دلایل خرید آجر نسوز (و کاربردهای آن)

آجر نما نسوز به دلیل مقاومت حرارتی و ضریب انبساط بالای خود، می‌تواند مانع از ایجاد‌ ترک در ساختمان شده و عاملی برای استحکام بیشتر دیوارها باشد. همچنین خاصیت عایق حرارتی آن نیز می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی برای گرمایش و سرمایش داخل ساختمان کمک کند.

تحمل حرارتی آجر نسوز، آن را به مصالحی مقاوم در برابر تابش خورشید هم تبدیل کرده است و به همین دلیل می‌توان از این نوع آجر نما علاوه بر داخل ساختمان، در نمای خارجی آن هم استفاده کرد؛ چراکه می‌توان از آن به عنوان سپری مقاوم در برابر آتش‌سوزی هم یاد کرد!

در بخش‌هایی از ساختمان که با حرارت مستقیم و بالا سروکار دارند، استفاده از آجر نسوز گزینه اصلی به شمار می‌رود. مثلاً در ساخت شومینه، ساخت باربیکیو، دودکش و …. البته از آجر نسوز فقط در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود و کاربردهای صننعتی نظیر پوشش داخلی کوره‌های ذوب آهن، ذوب شیشه، صنایع فلزات غیر آهنی و … نیز دارد.

همچنین می‌توان برای تقویت مقاومت آجر نسوز و همچنین افزایش ماندگاری زیبایی ظاهری آن، از پوشش نانو آجر نما هم استفاده کرد. نکته دیگر آنکه برخلاف تصور رایج که رنگ آجر نسوز را در جگری و قهوه‌ای می‌دانند، گزینه‌های رنگی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند کاربردهای آن را در نمای داخلی ساختمان افزایش دهد. به عنوان مثال، آجر سفید نسوز از انواع محصولات شرکت امیران نما است که پس از آجر نسوز انگلیسی، یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها و رنگ‌های آجر نسوز می‌باشد. این تنوع باعث می‌شود که جهت استفاده بهتر از رنگ‌های دیگر آجر نسوز، به معایب آجر سفید هم دقت داشته باشید.

آجر سفید یکی از آجرهایی است که با وجود زیبایی ظاهری آن، رنگ روشن و سفید آن می‌تواند نمای ساختمان را با مشکلاتی مواجه کند؛ از گذشته با به اکنون اجرا و نگهداری نمای سفید آجری با آجر نسوز سفید همواره دارای چالش‌هایی بوده که مهم‌ترین آن، میزان نشست بالای دوده و گردوخاک روی آن است. اگر در شهری زندگی می‌کنید که در آن آلودگی زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خرید و نصب آجر سفید از محلول نانو آجر امیران نما برای جلوگیری از آسیب به ظاهر آجر نما در برابر آلودگی، رطوبت و … استفاده کنید.

آجر نسوز سفید رنگ برای نما ویلا
آجر نسوز سفید رنگ برای نما ویلا

راهنمای خرید آجر نسوز

نکات مهم خرید آجر نما نسوز ساختمان و مشخصات فنی آن برای خرید، در این بخش ارائه شده است.

آجر نسوز یا آجر معمولی؟

آجر نسوز (آجر آتش‌نشانی) به دلیل ویژگی مقاوت حرارتی خود، قیمت بالاتری نسبت به آجر نما معمولی دارد؛ پس تنها زمانی که یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر را نیاز داشتید، این نوع آجر را انتخاب کنید.

  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا.
  • مقاومت در برابر نوسانات دما.
  • مقاومت در برابر فشار و انبساط در دماهای بالاتر
  • مقاومت در برابر سایش و پارگی.
  • توانایی مقاومت در برابر اکسید شدن.
  • مقاومت سایشی بالا در برابر گرد و غبار، فلز، سرباره و سایر مواد
  • جذب حرارتی پایین در دماهای بالا
  • مقاومت شیمیایی خوب

توجه به درجه‌بندی آجر نسوز

عنصر اصلی در آجرهای نسوز، خاک نسوز است که بیشتر حاوی آلومینا و سیلیس است؛ عناصری که قادر به تحمل دمای بالا هستند. آجرهای نسوز بسته به‌ترکیب و خواص آنها در چندین درجه تولید می‌شوند که تعیین‌کننده کارآمدترین استفاده از آنها در ساخت‌وساز است. ‌ترکیبات آلومینا بالا از ۵۰٪ آلومینا شروع می‌شود و برای بالاترین خلوص و گرانترین مقدار آلومینا تا ۹۸٪ افزایش می‌یابد. بسیار نادر است که یک سازه به محتوای آلومینا بیش از ۷۰ درصد نیاز داشته باشد.

  • کارایی پایین (Low-duty): معمولاً به حداکثر دمای ۹۵۰ درجه درجه‌بندی می‌شود. عمدتا برای دودکش‌های شومینه استفاده می‌شود و حاوی ۲۴-۲۶٪ آلومینا است.
  • کارایی متوسط (Medium duty): درجه حرارت تا حداکثر دمای ۱۵۰۰ درجه. موارد استفاده شامل آسترهای پشتیبان، کوره‌های سرامیکی با دمای پایین‌تر و دودکش‌ها و حاوی ۳۴ تا ۳۸ درصد آلومینا است.
  • کارایی بالا (High Duty: آجر نسوز با کیفیت برتر): درجه حرارت حداکثر تا ۱۵۶۰ درجه در سرویس‌های حرارتی خالص. اتمسفرهای خاص می‌توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند و حاوی ۳۶ تا ۴۰ درصد آلومینا هستند. موارد استفاده شامل دیگ‌های بخار، کوره‌های سرامیکی، دودکش‌ها و آسترهای پشتیبان می‌باشد.
  • کارایی ویژه (Super Duty): درجه حرارت تا ۱۵۹۰ درجه در سرویس‌های حرارتی خالص. اتمسفرهای خاص می‌توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند. در مواردی که آچر با دماهای بالاتر درگیر می‌شود کاربرد دارد و حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا می‌باشد.
  • کارایی بسیار ویژه در برابر آتش (High-Fired Super Duty): درجه حرارت بین ۱۶۵۰ درجه تا ۱۷۳۲ درجه. یک نسخه سوخته بالاتر از آجر نسوز فوق‌العاده که برای کاهش تخلخل، افزایش قدرت فیزیکی و بهبود مقاومت در برابر حمله قلیایی و تجزیه مونوکسید کربن طراحی شده است (حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا).

ابعاد آجر نما نسوز

جهت سفارش و خرید آجر نسوز باید مشخصات فنی آن را از قبل بدانید که مهم‌ترین آن، اندازه استاندارد آجر نسوز برای تمای ساختمان می‌باشد. این اندازه، در ابعاد ۲/۵*۳۳*۷ یا ۲/۵*۳۲*۷ رایج است.

مجل استفاده از آجر نسوز

آجر نسوز را می‌توان برای پوشش دیوار بیرونی ساختمان و نمای آپارتمان، محوطه سازی باغ و حیاط، آجر نما کف، پوشش دیوار داخلی، شومینه و … استفاده کرد.

نمونه آجر چینی جهت ساخت شومینه آجری با آجر نسوز

قیمت آجر نسوز

این محصول دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشد که اختلاف آن‌ها نیز زیاد است. دلیل اصلی این اختلاف قیمتی جنس ماده اولیه و خاک نسوز آجر مربوطه و درجه حرارت برای پخت آجر می‌باشد. همچنین شرکت تولیدکننده نیز تاثیر بسزایی در این امر مهم دارد. برای مشاهده قیمت به‌روز آجر نسوز می‌توانید از صفحه قیمت آجر این وبسایت استفاده کنید.

انتخاب فروشنده و برند آجر نسوز نما

مسلماً اگر به دنبال قیمت بهتر و به صرفه‌تری هستید خرید مستقیم آجر نسوز از شرکت تولیدکننده آجر توصیه می‌شود. فقط دقت داشته باشید که شرکت‌های تولیدکننده آجر به مشتریان خرد با متراژ‌های پایین آجر نمی‌فروشند؛ پس اگر حداقل خرید آجر نما برای کل یک ساختمان مد نظرتان هست، به جای خرید از مصالح‌فروشی یا نمایندگی‌های فروش، بهتر است به‌طور مستقیم از کارخانه تولیدکننده، این محصول را تهیه کنید.

خاطر نشان می‌کنیم شرکت آجر نما امیران یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده آجر نسوز نما در زمینه تولید و صادرات آجر نما به کشورهای همسایه شناخته شده است. شما می‌توانید برای مشاهده تنوع طرح و رنگ و جنس این محصول، به صفحه خرید آجر نسوز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

منابع: housing.com | brickwoodovens.com

4.9/5 - (37 امتیاز)

آموزش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *