انواع آجر چینی ساختمان | 11 روش مدرن و سنتی | امیران نما

الگوهای آجر چینی


انواع آجر چینی در زیبایی بنا و طراحی نمای ساختمان تأثیر زیادی دارد. علاوه بر انتخاب نوع آجر، شناخت انواع آجر چینی آجر نما نیز بسیار مهم است. الگوی آجر چینی نما و چیدمان آن بسیار متنوع و متفاوت است و هر کدام از الگو ها فضا را به گونه ای خاص زیبا خواهند کرد، برای آشنایی بیشتر با مدل های متنوع چیدمان آجر نما و ویژگی های هر کدام تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر تصمیم گرفته اید که در نمای داخلی یا بیرونی ساختمان خود از آجر نما استفاده کنید، مرحله اولی انتخاب نوع و رنگ آجر است. اما بهتر است بدانید که آشنایی با الگوی چیدمان آجرچینی آجر نما نیز به اندازه انتخاب آجر نما مهم است و در زیبایی بنا بسیار موثر خواهد بود. هر آجر نما را می توان با سبکی متفاوت چید که این امر باعث جذابیت بیشتر نما نیز خواهد شد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی بسیار مفید در این زمینه کسب نمایید. روش های آجر چینی برای انواع آجر نما یا آجر نسوز بسیار گسترده می باشد که در ادامه در این مقاله آموزش و معرفی جدیدترین الگوهای چیدمان آجر نما را توضیح خواهیم داد و به آن می پردازیم.

انواع آجر چینی

در این قسمت از سایت به بررسی انواع مختلف چیدمان آجر برای ساخت نمای زیبا در ساختمان می پردازیم.

زیباترین مدل های آجر در آجر چینی برای طراحی

همان طور که گفته شد مهم ترین گام در طراحی شیک فضای داخلی با آجر و نمای بیرونی انتخاب نوع و رنگ آجر نسوز است.

هر کدام از مدل های آجر نسوز ویژگی های ظاهری خاص و زیبایی منحصر به خود را دارند.

زیبایی آجر نما زمانی کامل می شود که الگوی چیدن آجر نما زیبا باشد. هر کدام از الگو ها داستانی خاص و زیبایی چشم نواز دارند.

برای انتخاب آسان تر آجر نما مورد نیازتان ابتدا نگاهی گذرا به انواع آجر نما خواهیم انداخت.

  • آجر نما شاموتی: این آجر نما با تنوع رنگی بالا، طیف رنگی از قهوه ای تیره تا زرد را دارد که همین امر باعث می شود این آجر، مناسب بسیاری از فضا ها و طراحی های دکوراسیون باشد.
  • آجر نما رستیک: این آجر نسوز به دلیل طرحی زیبا و طبیعی مورد استقبال بسیاری از دوستداران هنر است. اگر به دنبال فضایی خاص و زیبا می گردید این آجر نما بهترین گزینه خواهد بود.
  • آجر نما لعابی: انتخاب آجر نمای لعابی برای فضاهای کوچک و یا طراحی های شاد و رنگی انتخابی بسیار هوشمندانه است. زیرا این آجر با لایه لعابی که دارد، فضایی پر نور و زیبا را می سازد.
  • آجر نسوز سفید و سیاه: در طراحی مدرن این رنگ و سبک آجر بسیار مورد توجه اند. ترکیب این رنگ های آجر نسوز با دیگر عناصر طراحی داخلی، فضایی زیبا و مدرن را می سازد.

برای دانلود تکسچر آجر چینی مشبک روی لینک مقابل کلیک کنید. تکسچر آجرچینی

حال که آجر نمای مورد نیاز خود را انتخاب کردید نوبت به شناخت الگوی چیدمان آجر نما است تا زیبایی طراحی داخلی یا نمای بیرونی تان دوچندادن شود.

الگو آجر چینی نمای دیوار
الگو آجر چینی نمای دیوار

انواع آجر چینی با آجر نسوز در سبک مدرن

الگوی چیدمان آجر نما در فضا داخلی و نمای بیرونی بر طبق فاکتور های بسیاری انتخاب می شود.

اندازه فضا، نوع آجر، میزان هزینه، تعداد آجر خریداری شده و سلیقه فرد، همگی جز موارد موثر در انتخاب الگوی چیدمان آجر نما است.

الگو جدید چیدن آجر نسوز
الگو جدید چیدن آجر نسوز

چند مدل از زیبا ترین الگوی چیدمان آجر نما به شرح زیر است.

  • چیدمان آجر به روش رگ چینی

در این روش آجرها در خطوطی صاف، در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در اجرا این سبک، رنگ و طرح آجرها یکسان است. چیدمان آجر ها به این روش خود به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از: لازیر، کله، راسته، نیمانیم، قدنما، لابند مرتب و خواب نما

در چیدمان لازیر آجرها نمایی پله ای خواهند داشت، تنها تفاوت این چیدمان با راسته در محل قرارگیری بند های اتصال است. در چیدمان کله، سر آجر ها در نما دیده می شود و در الگوی چیدمان قد نما، همانطور که از اسم آن مشخص است آجر به صورت قدی استفاده می شود.

زیباترین و قدیمی ترین الگوی چیدن آجر نما، نیمانیم است که در این روش رگ بند هر آجر در ردیف بالاتر دقیقا وسط آجر پاینی قرار می گیرد. الگوی چیدمان آجرنما در این سبک بسیار زیبا بوده و هنوز هم پر طرفدار ترین روش چیدمان است.

  • چیدمان آجر به روش آبشاری

در این سبک آجر ها به گونه ای چیده می شوند که با داشتن زاویه های گوشه ۹۰ درجه، از نمای دور نمایانگر شکل هندسی خاصی باشند.

  • چیدن آجر نما به روش زیگزاگ

در این روش الگو چیدمان آجر نما به صورت زیگزاگ و با زاویه های غیر عمودی است. این روش چیدن آجر بیشتر برای آجر چینی کف کاربر دارد که نیازمند آجر کف نیز می باشد.

  • چیدمان آجر به روش همبند

در این روش آجر ها به زیبایی تمام در کنار یکدیگر قرار می گیرند و تنها بند قابل رویت در این سبک بند های افقی میان آجر هاست.

  • آجر چینی به روش بادبزنی

در این روش فضا به صورت مربع هایی تقسیم بندی می شود و در هر مربع، جهت چیدن آجر ها با مربع دیگر ۹۰ درجه تفاوت دارد.

  • چیدمان آجر نما به روش انگلیسی، آمریکایی . هلندی

در مدل آمریکایی آجر ها به صورت ۳ ردیف آجر راسته و یک آجر کله قرار می گیرند. الگوی انگلیسی همانند الگوی آمریکایی است با این تفاوت که ابتدا ردیف راسته را با ۳ آجر کله شروع می کنند. به چیدمان آجر هلندی، ضربدری انگلیسی نیز می گویند.

روش های چیدن آجر نسوز ساختمان
روش های چیدن آجر نسوز ساختمان

انواع آجر چینی در سبک سنتی

استفاده از هر الگوی چیدمان آجر نما برای فضایی ممکن است اما برخی از الگو ها تناسب بیشتری با فضای معماری مدرن داشته و برخی نیز مناسب معماری سنتی اند.

الگو سنتی چیدن آجر نما
الگو سنتی چیدن آجر نما

حال به معرفی چند مدل از الگوی چیدمان آجر نما برای سبک سنتی می پردازیم.

  • چیدمان آجر نما به روش فخرومدین

معنای لغوی فخر در دستور زبان فارسی، گل پخته است و مدین به معنای حفره میباشد. در این چیدمان فخر که همان آجر ها نسوز هستند به گونه در کنار هم چیده می شوند که حفره هایی میان آن ها قرار داشته باشد، دلیل این چیدمان استفاده از نور طبیعی در خانه های قدیمی است. برخی این روش آجر چینی را به نام شباک یا مشبک نیز می شناسند.

  • آجر چینی به روش معقلی

در این الگو، آجر نسوز را با آجر لعابی به زیبایی در کنار هم می چینند.

  • چیدمان آجر به روش گل اندازی

الگوی این روش به گونه ای است که با چیدمان آجر ها در کنار هم و از نمای دور گل های هفت و پنج رگی به زیبایی نمایان می شوند.

  • آجر چینی به روش هشت و گیر

در این روش آجر را بر روی سطحی غیر مسطح به گونه ای می چینند که با برجستگی های ایجاد شده در نما و سایه روشن زیبای آن در مقابل نور خورشید، زیبایی چشم نواز ایجاد شود.

  • چیدمان آجر به روش گره سازی

در این الگو چیدن آجر نما، ترکیبی از آجر با کاشی، گچ یا آجر های رنگی دیگر است که فضایی بسیار چشم نواز را ایجاد می کند.

آجر چینی آجر نما
آجر چینی آجر نما
آجر چینی و چیدن آجر با طرح مشبک و قدیمی
آجر چینی و چیدن آجر با طرح مشبک و قدیمی

بهترین روش الگوی چیدمان آجر نما کدام است؟

انتخاب بهترین الگوی چیدمان آجر نما به سلیقه شما و فضای انتخابی تان بستگی دارد و بهتر است بدانید که تمامی مدل ها، چه مدرن و چه سنتی، همگی چیدمانی زیبا و چشم نواز دارند که می تواند به آسانی فضای زندگی، کار و یا حتی نما های شهری را زیبا نماید.

حال با شناخت انواع مدل ها و سبک چیدن آجر برای نمای ساختمان و آپارتمان می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر برای انتخاب آجر نما و یا الگوی چیدمان آجر نما و در کل انواع آجر چینی برای آجر نما ، نیاز به مشورت داشتید، کافیست با ما تماس بگیرید تا همکاران ما، شما را در این مهم یاری نمایند.

آموزش جدیدترین الگو های آجر چینی برای آجر نما

در ادامه به زودی در این مقاله آموزش های معروف ترین و پر کاربردترین روش های انواع آجر چینی برای نما را خواهیم آورد.

برگرفته از: ویکی‌پدیا

4.7/5 - (15 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *