مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز نما از 5 نظر مختلف

مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز در نمای ساختمان، چه در نمای بیرونی و چه در نمای داخل، به سلیقه شما بستگی دارد. با توجه به مکان و سبک پروژه، هزینه‌ای که در اختیار دارید و سلیقه شما می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. محل اجرای پروژه شما از لحاظ منظقه جغرافیایی، شهری، آب و هوایی و اینکه نمای بیرونی است یا داخل محوطه و اتاق‌ها و هزینه‌ در نظر گرفته شده برای نماهای پروژه، در انتخاب نوع آجر نما عوامل تعیین کننده بسیار مهمی هستند.

البته در انتخاب نوع آجر نما، باید انواع آجر نما را بشناسیم. داشتن اطلاعات آجرهای نما از نظر نوع، متریال، ابعاد، تنوع رنگ، مقاومت و سختی و … بسیار اهمیت دارد. اطلاع از چنین مشخصاتی از آجر در کنار اطلاعات ما از پروژه، آخرین مرحله است و نتیجه آن بهترین امکان و انتخاب ممکن را برای نمای سازه رقم می‌زند. از جمله مدل‌ها و انواع آجر نما، آجر نسوز و آجر قراقی هستند. هرکدام از این‌ها داری تنوع مدل، طرح، رنگ و ابعاد هستند. در این مطلب سعی کردیم تا با مقایسه‌ی این دو مدل آجر نما و ارائه اطلاعات اجمالی و درست از آن‌ها، به شما در انتخاب و بکارگیری‌شان در نمای پروژه کمک کنیم.

 

کلیات آجر نمای قزاقی و نسوز

قزاقی و نسوز دو مدل یا دسته از آجر نما به شمار می‌آیند که هر کدام تنوع خود را دارند. آجر نمای نسوز در مقایسه آجر قزاقی، از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. انگلیسی، شاموتی، سفید، طوسی، مشکی و … تنوع آجر نمای نسوز را تشکیل می‌دهند. هر یک از این عناوین، ابعاد و تنوع رنگ خاص به خود را دارند. این موضوع دست شما را برای انتخاب آجر نسوز بازتر می‌گذارد. در تعاریف علمی، به هر آجری که مقاومت حرارتی آن از ۹۵۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد، آجر نسوز می‌گویند. آجر نسوز از ترکیب خاک رس، آلومینا و سیلیس و با استفاده از پرس و پخت در کوره تولید می‌شود. در هر نوع از آجر نسوز، درصد ترکیبات و روش تولید تفاوت دارد.

آجر قزاقی اما شکل و نمایی سنتی دارد و در تولید آن فقط از ترکیب خاک رس با درصد کمی سیلیس به روش و پخت سنتی استفاده می‌شود. انواع آجر قزاقی را به نام آجرهای سنتی هم می‌شناسند. آجرهای قزاقی به‌صورت دست‌ساز و سنتی ساخته می‌شوند. درواقع برای تولید آجر قزاقی باید گل سرد شده را درون قالب‌های چوبی شکل قرار دهید. سپس باید مدتی صبر کنید تا خشت‌ها خشک بشوند و بعد در داخل کوره قرار بگیرند.

هر دو نوع آجر نمای قزاقی و نسوز با داشتن تنوع در ابعاد و رنگ، برای استفاده در نمای سنتی و مدرن استفاده می‌شود. از هر یک از این آجر های نما می‌توانید برای خلق نمایی کلاسیک و جذاب یا مدرن و بروز، چه در داخل سازه و چه در بیرون آن استفاده کنید. حتی با ترکیب دیگر محصولاتی که در نما به کار برده می‌شود و آجر نما از نوع نسوز یا قزاقی، اجرای نمای ترکیبی امکان‌پذیر است.

 

مقایسه آجر قزاقی و نسوز

در ادامه از ۵ لحاظ مختلف دو آجر نمای قزاقی و نسوز را برای شما بررسی و مقایسه می‌کنیم. دانستن این موارد در شناخت بیشتر این آجرها و مقایسه و انتخاب آن‌ها به شما کمک خواهد کرد.

تفاوت ابعادی و کاربرد

مقایسه اندازه و ابعاد آجر نما قزاقی و نسوز: آجر قزاقی که برای نما نیز استفاده می شود دارای ابعاد و سایزهای مختلفی می باشد. مثلا آجر نما قزاقی سایز استاندارد: ۳*۵٫۵*۲۶ سانتیمتر می باشد که این ابعاد متغیر است و بسته به نیاز مشتری تولید می شود. برای مثال سایز ۳*۵/۵*۲۰ از این آجر نیز مرسوم می‌باشد. اما مرسوم ترین و پرمصرفترین ابعاد آجر نسوز نما ۷*۳۲ سانتیمتر با ضخامت ۳ سانتیمتراست.

مقایسه ابعاد آجر قزاقی نیمه و آجر نسوز نیمه: آجرهای نیمه برای نمای ساختمان استفاده می شود و با توجه به عرض آن برای برآمدگی ها و طراحی های خاص کاربرد دارند. ابعاد پر مصرفترین آجر قزاقی نیمه ۵٫۵*۵٫۵*۲۰ سانتیمتر می باشد که در آجر نسوز نیمه نیز به همین صورت است و ممکن است تولید کنندگان آجر نسوز یا آجر قزاقی ابعاد دیگری نیز تولید کنند و این موضوع بیشتر به مشتری بستگی دارد.

مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز نما از 5 نظر مختلف

مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز نما

 

مقایسه تحمل حرارت و متریال آجر

با توجه به وجود خاک نسوز در مواد اولیه آجر نسوز و پخت آن در کوره های آجر پزی با دمای بالا، این نوع آجر دما یا حرارت را تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد تحمل می‌کند. بنابراین این نوع آجر ضد حریق و مقاوم در برابر آتش سوزی هم هستند. در مقایسه آجر قزاقی با پایه خاک رس تولید می شوند و تحمل حرارتی آنها حداکثر تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد می باشد.

مواد اولیه آجرهای نسوز توسط دستگاه های پرس با فشار بالا فشرده می‌شوند اما آجرهای قزاقی با روش سنتی و بدون پرس تولید می‌شوند. بنابراین آجر نسوز سخت تر از آجر قزاقی می باشد و دیرتر خرد و لب پر می شود.

با مقایسه و تست حرارتی به این نکته پی میبریم که آجر نسوز نما در مقایسه با آجر قزاقی از مقاومت فشاری و حرارتی بهتری برخوردار است. همین موضوع کاربرد آجر نسوز را به ویژه در فضای خارجی بیشتر می‌کند.

تست جذب آب آجر قزاقی در مقایسه با آجر نسوز به چه صورت است؟ در کل با توجه به پایه خاک رس در آجر قزاقی، این محصول بیشتر از آجرهای نسوز جذب آب دارند که این مشکل را می‌توانید با استفاده از محلول نانو یا نانو رزین شرکت آجر نما امیران برطرف کنید. جذب آب آجرهای قزاقی به صورت معمول ۱۰% درصد می باشد و در آجرهای نسوز نما این ضریب به ۵% درصد کاهش می‌یابد. بنابراین مقاومت آجرهای نسوز در مقابل رطوبت، یخ زدگی و انقباض یا انبساط دمایی بیشتر از آجر قزاقی می باشد.

در مسئله شوره زدن آجر، به تولیدکننده آجر و کارخانه ای که از آن آجر تهیه می کنید بستگی دارد. اگر در خاک آجرها میزان آهک کمتری وجود داشته باشد قطعا شوره آن کمتر و نزدیک به صفر خواهد بود. به شما این اطمینان را میدهیم که با خرید انواع آجر نما از کارخانه آجر نما امیران مشکلات شوره زدن نمای آجری ساختمان شما ۰ درصد خواهد بود و بابت آن ضمانتنامه کتبی نیز توسط شرکت ارائه خواهد شد.

 

تفاوت نصب

آجرهای قزاقی و نسوز هر دو به صورت خشک، دوغابی با ملات سیمان خور و یا با جسب نصب می شوند و از لحاظ طریقه نصب و قیمت اجرت نصب این دو آجر تفاوتی با هم ندارند. معمولا برای نمای بیرون ساختمان از روش نصب آجر به وسیله ملات سیمانی و یا چسب پودری آجر استفاده می شود. همچنین از روش نصب آجر به روش خشک نیز برای نمای بیرونی کاربرد دارد که به نسبت هزینه بالاتری دارد. برای نما داخلی نیز از روش دوغاب پشت ملات خور به کار می‌رود. اگر به دنبال روشی تمیزتری هستید از روش نصب آجر با چسب خمیری استفاده کنید.

آجرهای قزاقی و نسوز هر دو بندکشی می شوند و در آن از انواع رنگ پودر بندکشی آجر استفاده می شود. در نمای آجری، بندکشی باعث افزایش زیبایی و استحکام بیشتر آجرها و نمای ساختمان می شود.

 

تفاوت شکل ظاهری و رنگ آجر نما

آجرهای قزاقی دارای لبه های نامنظم می باشند که همین موضوع باعث شده است که به این نوع آجرها، آجر سنتی یا روستایی نیز میگویند. اما آجرهای نسوز غالبا دارای لبه های صاف و منظم و ظاهری مدرن تر می باشند.

البته هم آجر قزاقی و هم نسوز در دو نوع آجر رستیک و پلاک تولد می‌شوند. پلاک آجر نما با لبه‌های تیز و روستیک با لبه‌های غیرتیز هستند. در بیشتر موارد نمای آجری، آجر قزاقی به صورت روستیک با لبه‌های نامنظم و بالعکس آن آجر نسوز به شکل پلاک استفاده شده است.

آجرهای قزاقی در ۴ رنگ اصلی ۱-نخودی یا کرم ۲-زرد ۳-گلبهی یا پوست پیازی (که به حنایی و یا آتشی رنگ نیز معروف می باشد.) ۴-قرمز یا اخرائی وجود دارند. اما تنوع رنگ و طرح در آجرهای نسوز بسیار گسترده تر می باشد. به گونه ای که آجر نسوز از رنگ سفید شروع می شود و تا مشکی ادامه دارد. در این میان انواع طیف رنگی زرد، قرمز، قهوه ای و… نیز مشاهده می شود. اخیرا طرح های جدیدی مانند گرادیانت و خال دار نیز به تنوع طرح و رنگ آجر نمای نسوز اضافه شده است.

 

مقایسه آجر قزاقی و آجر نسوز نما از 5 نظر مختلف

 

تفاوت قیمتی آجر نسوز نما و آجر قزاقی

از شاخصه‌های مهم در تعیین نمای ساختمان میزان قیمت متریال و هزینه‌ی نصب آن است. بیشتر سازندگان ترجیح می‌دهند تا با کمترین هزینه ممکن این قسمت را هم انجام دهند. البته اینکه نما در کدام قسمت پروژه انجام می‌شود نیز اهمیت زیادی دارد. ضمنا با توجه به نوع پروژه و درخواست مالک آن، امکان دارد محدودیتی هم در هزینه وجود نداشته باشد. در اصل ممکن است سفارش یا درخواست پروژه به سازنده به نحوی باشد که اولویت را به انتخاب آجر و متریال نصب باکیفیت بالا بدهد و بخواهید از بهترین و ماهرترین نصاب آجر نما -که طبیعتا هزینه نصب بالاتری هم در پی دارد- استفاده کنید.

به لحاظ قیمت مقایسه آجر قزاقی با نسوز، باید گفت با توجه به متریال به کار رفته و روش تولید آن باید گفت آجر نسوز قیمت بالاتری دارد. بدیهی است دوام و استحکام آجر نسوز از قزاقی بیشتر است. اما در بعضی موارد و با در نظر گرفتن متراژ کار، ابعاد و رنگ کار، هزینه اجرای نمای آجری با آجر قزاقی بیشتر می‌شود.

شرکت امیران نما با استفاده از بهترین خاک منطقه ورامین، با بکارگیری از دستگاه‌های به روز و پرسنل مجرب اقدام به تولید محصولاتی با کیفیت بالا کرده و مدت‌هاست در این خصوص تولید آجر در بازار ایران شناخته شده است. سعی امیران نما بر این بوده و هست که قیمت محصولات خود را در پایین‌ترین میزان ممکن به مشتری ارائه دهد. شما می‌توانید برای استعلام بهترین قیمت انواع آجر، آجر نما و نیز قیمت آجر قزاقی و  نسوز و اطلاع از بهترین قیمت با کارشناسان این شرکت تماس خاصل فرمائید. بهتر است بدانید که امیران نما در فاکتور فروش خود، محصولات خود را به لحاظ کیفی ضمانت می‌کند.

 

کلام آخر

در کل آجرهای نسوز در مقایسه آجر قزاقی نما دارای تفاوت‌هایی هستند و هر کدام از آنها مزایا و معایب و کاربردهای مختلفی دارند. استفاده از هر کدام در نمای ساختمان بسته به نیاز مصرف کننده و مشتری متغیر است. شما باید با نگاه به مطالبی که ذکر شد و اطلاعات پروژه خود، نسبتا به تعیین نوع آجر مصرفی در نما اقدام کنید. به طور کلی نمی‌توان گفت که فلان آجر بی کیفیت تر یا با کیفیت تر از آن یکی آجر می باشد و به سلیقه شما هم ارتباط دارد. پس با تماس با ما مشاوره رایگان هم دریافت کنید.

4.4/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *