آجر نمای ساختمان اداری

آجر نمای ساختمان اداری


ساختمان های اداری به دلیل قرار گیری در نقاط پرتردد شهرها همیشه جلو دید هستند به همین دلیل باید از نمای ظاهری مناسبی برخوردار باشند و طراحی آنها به گونه ای باشد که نوع کاربری آن از دور مشخص باشد. اجرا و انتخاب نوع آجر نمای ساختمان اداری و یا آجر نسوز ساختمان اداری به شیوه ای حرفه ای می تواند ویژگی های زیادی را به ساختمان اداری بدهد.

ساختمان های اداری مکان های هستند که همه ما به نحوی با آنها سروکار داریم یا در این ساختمان ها به عنوان پرسنل آن فعالیت داریم یا به عنوان ارباب رجوع کارهای خود را از آنجا پیگیری می کنیم. به هر حال ساختمان های اداری مکان های هستند که بیشتر مردم به یکی از آنها رفت و آمد خواهند داشت و یا در محل های پرتردد ساخته شده اند. برای نمای ساختمان از متریال های مختلفی استفاده می شود که آجر نسوز نیز یکی از متریال های پر استفاده در نمای ساختمان اداری است. آجر نمای ساختمان اداری به شیوه های مختلفی طراحی و اجرا می شود.

آجر نمای ساختمان اداری

طراحی نمای ساختمان باید به شیوه ای انجام شود که از فاصله دور کاربری آن مشخص باشد این ویژگی طراحی باید در ساختمان های اداری مشهود تر باشد. معمولا در اکثر شهرها ادارات در بهترین نقطه شهر قرار گرفته اند از این رو لازم است ساختمان های اداری نمای زیبا داشته باشند و به عنوان الگو قرار گیرند. آجر نما با معماری ایرانی نیز هماهنگی لازم را دارد پس نماسازی ساختمان با این محصول نما زیبایی را به ساختمان های اداری خواهد داد.

به عنوان نمونه نما و المان های ساختمان دانشگاه علوم پزشکی با اداره جهاد کشاورزی باید متفاوت باشد و این امکان نیز وجود ندارد که تمامی ادارات به یک نحو طراحی شوند. اما اینکه ساختمان یک مجموعه در کل کشور به یک شکل طراحی شود منطقی بنظر خواهد رسید.

آجرهای نسوز مخصوص نما به دلیل تنوع رنگ و سایزی که دارند این قابلیت را دارا هستند که در طراحی های گوناگون بکار گرفته شوند. یکی دیگر از کاربردهای آجرها ترکیب با مصالح دیگر است. بنا بر همین دلیل این امکان وجود دارد با استفاده از آجر نسوز، نمای ساختمان های اداری با موضوعات مختلف را به گونه های متنوع طراحی و اجرا کرد.

آجر نمای ساختمان اداری همان آجری است که در سایر ساختمان ها با کاربری های دیگر استفاده می شود. در ادامه مطلب نکاتی در مورد آجرهای مرغوب برای استفاده در نمای ساختمان اداری بیان خواهد شد. اینکه شاید آجر به تنهایی نتواند نیاز یک نمای اداری را رفع کند این متریال قابلیت ترکیب با سایر مصالح را نیز خواهد داشت.

آجر نما نسوز اداری

کاهش هزینه ساخت ساختمان با استفاده از آجر نما

نمای ساختمان های اداری از گذشته تا کنون با متریال های مختلف نما سازی شده اند که در آنها بیشتر استفاده از سنگ مشاهده می شود البته در یکی دو دهه اخیر نیز نماهای شیشه ای و کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفته اند. استفاده از آجر نیز در نمای ساختمان اداری از گذشته دور تاکنون متداول بوده است.

هزینه بالای مصالح و نصب متریال هایی غیر از آجر در نمای ساختمان اداری هزینه ساخت ساختمان را نیز بالا خواهد برد. از آنجایی که ادارات دولتی از بیت المال هزینه می کنند تمایل دارند با کمترین هزینه بهترین ساختمان اداری را بسازند. هم در دسترس بودن و هم هزینه پایین آجر نسبت به سایر مصالحی که برای نماسازی کاربرد دارند دلیل محکمی برای استفاده از آجر نمای ساختمان اداری است.

در سال های اخیر در ساخت مدارس این موضوع رعایت شده است و برای کنترل هزینه ها نماسازی بیشتر مدارس دولتی یا خیر ساز با استفاده از آجر انجام شده است. گاها در بین همین مدارس نیز طراحی های منحصر بفردی انجام گرفته است.

اینکه برخی از ادارات فرهنگی از متریال های مدرن در نما سازی ساختمان با هویتی نامشخص استفاده کنند جالب نیست. بلکه اداراتی مانند میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و ... می توانند نمای سنتی خود را با استفاده از آجر نما به تصویر بکشند. آجر نماهای نسوز در رنگ های سفید، مشکی، قرمز، قهوه ای، زرد، نارنجی، بهی و ابلق تولید می شوند. در طراحی نماهای سنتی از رنگ های بهی، قرمز و ابلق استفاده می شود.

آجر نمای ساختمان اداری

ویژگی های آجر نما مرغوب

آجر قطعه ای کوچک با ابعاد مستطیلی شکل است. مواد اولیه تشکیل دهنده آن خاک رس و برخی از مواد افزودنی دیگر است. آجر در طی فرایندی که شامل خرد کردن مواد خام، ذوب و مخلوط کردن مواد، شکل دهی، حرارت دادن و خنک کردن می شود تولید خواهد شد.

آجرهای تولید شده با بهره گیری از تکنولوژی روز سبک تر از گذشته تولید می شوند و دغدغه سنگین کردن ساختمان را برطرف کرده است. آجر باکیفیت برای اجرای آجر نمای ساختمان اداری باید دارای شرایطی باشد. که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد.

  • وزن همه آجرهای تهیه شده یکسان باشد.
  • ابعاد و اندازه تمام آجرهای که در نمای ساختمان اداری بکار برده می شود یکسان، دقیق و بدون کم و زیادی باشد.
  • زاویه های آجر نسوز قائم و ۹۰ درجه باشد.
  • پخت و رنگ آجرها یکدست باشد. دو آجر با پخت استاندارد و یکدست به هنگام برخورد با هم صدای فلزی تولید می کنند.
  • لب پریدگی، خوردگی و شکستگی در آجرها مشاهده نشود.
  • در برابر جذب آب مقاوم باشد.

چگونه یک ساختمان اداری را نماکاری کنیم؟

ساختمان های اداری به دلیل قرار گیری در نقاط مهم و پرتردد شهری بیشتر از سایر ساختمان ها در دید عموم قرار دارند و جدا از این نکته نیز ساختمان های اداری باید از لحاظ ظاهر، خود را با سایر ساختمان های اطراف جدا کنند به طوری که از دور مشخص باشد که ساختمان مدنظر یک ساختمان اداری است و متعلق به چه اداره ای می باشد.

آجر نمای ساختمان اداری

در طراحی نماهای اداری استفاده از آجر نما رنگ روشن مانند زرد با قرار گیری آجرهای قرمز در حاشیه ها ساختمان بیشتر جلب توجه خواهد کرد. البته در طراحی، موقعیت قرار گیری ساختمان بسیار با اهمیت است. به عنوان مثال ساختمان اداری اگر در مسیری قرار گرفته که سایه سایر ساختمان ها بر روی آن می افتد استفاده از آجرهای رنگ روشن مناسب است. در مواردی هم که نور خورشید مداوم بر روی ساختمان است استفاده از آجرهای رنگ تیره مناسب تر است.

در طراحی، نکاتی مانند ابعاد ساختمان و کاربری ساختمان تاثیرگذار خواهد بود. سنگ یکی از پر استفاده ترین مصالح به همراه آجر در نمای ساختمان است که استفاده از این دو مصالح در کنار هم نتیجه خوبی را پس داده است. اگر دنبال تنوع بیشتر در طراحی نماهای اداری هستید و تعدد رنگ های آجر شما را راضی نمی کند در کنار آجر می توانید از سنگ استفاده کنید. ترکیب سنگ و آجر نمای منحصر بفردی را خلق خواهد کرد.

اگر در طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن می اندیشید و نمی خواهید استفاده از آجر را هم از دست بدهید استفاده از کامپوزیت به همراه آجر در طراحی نمای ساختمان بی نظیر خواهد بود. ناگفته نماند به دلیل تنوع رنگ با استفاده از آجر نیز امکان طراحی نمای مدرن نیز وجود دارد.

ویژگی های آجر نمای ساختمان اداری

مقاومت آجر نما در برابر سرما و گرما بی نظیر است، آجرها می توانند در برابر حرارت بسیار بالا مقاومت کنند و در یخبندان نیز این مقاومت را از خود نشان دهند. نماهایی که با استفاده از آجر، نماسازی می شوند نیازی به هزینه نگهداری ندارند و طول عمر آنها خیلی بالاتر از نما با سایر مصالح است.

آجر نما عایق مناسبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است. آجر بر روی انواع نماهای ساختمانی مانند یک عایق عمل کرده و از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان در فصل های مختلف جلوگیری می کند.

یکی از معایبی که آجر ها داشتند شوره زدگی بود که در حال حاضر با بهره گیری از دستگاه های جدید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت این مشکل نیز رفع شده است.

4.5/5 - (10 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *