انواع آجر با رنگ های متنوع؛ معرفی کاربرد آجر به همراه توضیح آجر چیست

مدت زیادی است که آجر (Brick) یا همان خشت در زمینه ساخت و ساز به ما کمک کرده است. این مصالح ساختمانی که به شکل مکعب مستطیل ساخته می شود، از رایج ترین و شاید محبوب ترین مصالحی است که در ساخت ساختمان ها و بناهای مختلف به کار می‌رود. شاخص‌ترین دلایل این موضوع هم می‌تواند هزینه کم ساخت، مقاومت بالا و تنوع آن باشد. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات شما در مورد آجر، روش ساخت، تنوع و کاربردهای آن آشنا کنیم.

آجر چیست؟

اغلب ما آجر را به شکل رایج آن می‌شناسیم. جرم و جسمی با ابعاد مشخص که در ساختن آپارتمان، خانه و بناهای مختلف استفاده می‌‍شود. در کشورمان با توجه به تاریخچه و فرهنگ کهن، ساخت این مصالح ساختمانی که قبلا با عنوان خشت شناخته شده، قدمت بسیار زیادی دارد. پایه و ماده اصلی برای ساخت خشت خاک رس است که با قرار دادن در فشار و شرایط خاص، با قرار دادن در محیط آفتابی و خشک شدن، آن را استفاده می‌کردند. امروزه آجر علاوه بر خاک رس، از ترکیب با مواد معدنی ساخته می‌شود. البته در روش ساخت آن نیز تغییرات زیادی داده شده است. مثلا برای ساخت آجر از ترکیب رس با  موادی چون آهن، سیلیس و آلومین استفاده می‌کنند و پس از طی فرآیندی در کوره مخصوص قرار می دهند. دلیل این موضوع افزایش مقاومت و کاربرد آن است.

انواع آجر چیست؟

شاید در ذهن شما با توجه به تجربه و نگاه به ساختمان های مختلف، آجر تنوع چندانی نداشته باشد. اما خوب است بدانید با در نظر گرفتن مطالبی که گفته شد آجر از لحاظ جنس، نوع پخت، کاربرد و ... تنوع بسیار زیادی دارد و به دسته های متنوعی هم تقسیم می‌شوند. امروزه مسائل مختلف فنی، معماری و مهندسی و اصول، قوانین و نظام نامه‌های مدون شده برای ساخت و ساز باعث شده تا تنوع آجر هم بیشتر از قبل شود. آجرها را می توان با توجه ساختار، کاربرد، مواد اولیه و روش تولید به دسته های مختلفی تقسیم کرد. اگر بخواهیم به تمام این دسته‌بندی‌ها و تنوع بپردازیم، مطلب بسیار طولانی و مفصل است و ممکن است این حجم از اطلاعات مورد نظر شما نباشد.

این تنوع آجر به علاوه تنوع رنگ و ابعاد برای هر کدام از آنها وجود دارد. در برخی از انواع آجر، نوع چیدمان آن نیز موثر است و ظاهری متفاوت ایجاد می‌کند.

به طور کلی آجر را از نظر ساختار به دسته های زیر تقسیم می‌کنند. توجه شما را به عکس اینفوگرافیک انواع آجر جلب می کنیم.

انواع آجر

در ادامه به توضیحی مختصر و مفید برای هر کدام از این تنوع آجر می پردازیم:

آجر نسوز

آجر نسوز

آجر نسوز از ترکیب خاک نسوز و مواد معدنی همچون دی‌اکسید سیلیس، دی‌اکسید منیزیم، اکسید آلومینیوم و مقادیر اندکی از تیتانیوم تولید می‌شود. نحوه پخت آجر نسوز در دمای بالا و به صورتی است که باعث یک واکنش شیمیایی می‌شود و آجرهای نسوز را بسیار با دوام و مستحکم می‌سازد؛ البته همین واکنش باعث مقاومت بیشتر این نوع آجر در برابر دما و آب نیز می‌شود. از آجر نسوز برای ساخت کوره، دودکش، اجاق پیتزا، باربیکیو آجری، شومینه، نمای ساختمان، عایق کوره و غیره استفاده می‌شود. آجر نسوز نیز در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود.

آجر نما

آجر نما

تنوع پرکاربرد و زیبای آجر، با نام آجر نما معرفی می‌شود. آجرهای نما بیشتر برای نمای خارجی یا بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که در زیبایی و برجسته‌سازی نمای ساختمان یا آپارتمان موثر است. مواد اصلی ساخت و تولید آجرهای نما، خاک رس، شیل، نسوز و مواد معدنی است و به گونه‌ای تولید شده‌اند که در برابر شرایط مختلف آب و هوا مقاوم باشند. ابعاد این مدل آجر هم براساس نحوه تولید آن که به صورت متراژی و به قطعات کوچک برش می‌زنند‌. آجرهای نما نسبت به آجرهایی که در ساخت دیوارها و ... استفاده می‌شوند مقاومت کمتری در برابر بار دارند اما نسبت به عوامل محیطی و رطوبت، مقاومت خوبی دارند.

عکس انواع آجر قزاقی یا سنتی نما در رنگ ها و ابعاد مختلف کف، گرد و ال و پلاک

آجر قزاقی

یکی از پرمصرف‌ترین آجرها در صنعت ساختمان‌سازی ایران، آجر قزاقی است. آجر قزاقی از خاک رس تهیه و تولید می‌شود و بیشترین موارد استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان است که جلوه کلاسیک و قدیمی به نمای ساختمان می‌بخشد. به دلیل جلوه سنتی که به ساختمان می‌دهد، به آن آجر سنتی نیز می‌گویند که قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. این آجر در ابعاد متنوعی همچون ۵٫۵ در ۲۰، ۱۰ در ۱۰، ۲۰ در ۲۰ و ... سانتی‌متر و در رنگ‌های جذابی مانند گلبهی یا پوست پیازی، قرمز یا اخرائی، زرد و نخودی تولید می‌شود.

انواع آجر لفتون یا آجر مهندسی (سوراخ دار) در انواع رنگی قرمز و زرد

آجر مهندسی (لفتون)

آجر لفتون یا مهندسی در ایران با نام‌های مختلفی شناخته شده است؛ اسم "آجر مهندسی" کمتر به گوشمان رسیده و نام‌های رایج‌تر این نوع آجر عبارت است از آجر لفتون، آجر سوراخ‌دار، آجر ماشینی و آجر بهمنی. علت نامگذاری این آجر به خاطر داشتن سوراخ‌هایی‌ست که در سطح آن قرار دارد. ابعاد و رنگ‌های آجر لفتون محدود و به دسته‌های ۳ طرف نما و ۴ طرف نما تقسیم می‌شود و بیشترین کاربرد آجر لفتون نیز در دیوارچینی است.

انواع آجر دکوراتیو (هلندی) با رنگ های صورتی و اخرائی

آجر دکوراتیو (آنتیک)

آجر دکوراتیو نیز مشابه آجر لفتون نام‌های مختلفی دارد. این مدل آجر را با عنوان آجر آنتیک و آجر هلندی هم می‌شناسند. آجرهای دکوراتیو به دلیل داشتن مواد پلیمری و نانو که در ساختارشان به کار رفته، از ایجاد قارچ و باکتری در سطح آن جلوگیری کرده و از مقاومت حرارتی بالا و طیف رنگی گسترده‌ای برخوردارند. از دیگر ویژگی‌های جذاب و بارز آجر آنتیک یا هلندی می‌توان به وزن سبک، دوام و طول عمر بالای آن اشاره کرد. کاربرد آجر آنتیک بیشتر در دیوارپوش و نماهای داخلی است.

عکس آجر فشاری یا آجر گری (جوشی) در انواع مختلف و مزایا و کاربرد آن با رنگ زرد

آجر فشاری یا گری

متداول ترین و شاید شناخته شده ترین نوع آجر، آجر فشاری است؛ آجر فشاری دارای نام‌های گوناگونی همچون آجر گری یا آجر جوشی است. اگر در نزدیکی شما ساختمانی در حال ساخت یا تخریب است، به احتمال زیاد این نوع آجر را در آنجا دیده‌اید. آجر جوشی یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های آجر است که قدمت آن نیز بسیار زیاد است و بیشتر برای پی ساختمان‌ها استفاده می‌شود البته یکی دیگر از کاربردهای آن نیز برای دیوارچینی بر دور انواع چاه‌ها، ساخت دیوارهای باربر، طاق ضربی، تیغه‌های آجری و گاهاً به صورت برش خورده به‌عنوان آجر نمای ساختمان استفاده و معمولاً در رنگ‌های زرد و یا نخودی تولید می‌شوند.

انواع آجر رسی حصیری، ال، پلاک 3 سانتی با رنگ های زرد و قرمز

آجر رسی

آجر رسی که به انگلیسی به صورت Clay Facade Brick نوشته می‌شود در کنار رایج خود (اجر رسی) با عنوان‌های آجر مدرسه‌ای یا آجر مسجدی نیز شناخته می‌شود. این آجر بر پایه خاک رس است که بعضاً در نمای ساختمان نیز از آن استفاده می‌شود. انواع آجرهای نمای رسی با رنگ‌های قرمز و زرد در طرح‌های پلاک، حصیری و کرکره‌ای یا همان ۳ سانتی تولید و به فروش می‌رسند که مهم‌ترین مشخصات فنی آن یکی بودن رنگ بیرون و درون آجر، عایق حرارتی، مقاومت بالا، قیمت فوق‌العاده مناسب و ... است.

انواع آجر سفال سقفی، بلوکی، تیغه ای در رنگ قرمز

آجر سفال سقفی (تیغه‌ای)

یکی از مصالح پر مصرف در ساختمان‌سازی، آجر سفال است. آجر تیغه‌ای سفالی بیشترین کاربرد را در نمای باطنی و سقف ساختمان دارد و در ابعاد متنوعی تولید می‌شود اما رنگ آجر سفالی تنها به دو رنگ قرمز و زرد خلاصه می‌شود. انواع آجر سفال نیز به سقفی، بلوکی، دیواری و فوم‌دار تقسیم می‌شود.کیفیت ساخت و ابعاد آجر سفال بسیار متنوع است.

جدول وزن انواع آجر

هر کدام از انواع آجرهایی که گفته شد، به صورت جداگانه خود دارای تنوع مختلفی هستند که در جدول زیر علاوه بر وزن تقریبی هر یک از آن‌‎ها، به صورت اجمالی به تنوع آن ها اشاره می‌کنیم.

نوع آجرتنوع آجروزن هر عدد آجر
آجر نسوزشاموتی، انگلیسی، سفید، طوسی، تایل، قزاقی، طرح چرم، لعابی و ...از ۴۵۰ گرم
آجر نماتنوع ابعاداز ۴۵۰ گرم
آجر قزاقیرستیک و پلاکاز ۶۰۰ گرم
آجر لفتون۱۰ سوراخ و نیمهاز ۱٫۱۵۰ گرم
آجر دکوراتیوآنتیک و طرح سنگاز ۳۲۰ گرم
آجر فشاری یا گرینخودی و زرداز ۳۰۰ گرم
آجر رسیقرمز و زرداز ۳۰۰ گرم
آجر سفالدیواری و سقفیاز ۱٫۴۵۰ گرم

انواع آجر براساس کاربرد در ساختمان

صرف‌نظر از اجرای فونداسیون ساختمان که عموماً با استفاده از تیرآهن، بتن و… به جای آجرهای قدیمی صورت می‌گیرد، اما به دلیل آنکه قیمت آجر نما مقرون‌به‌صرفه است، این نوع آجر همچنان یکی از ارکان کلیدی در طراحی نما ساختمان است.
کاربردهای مختلف آجر موجب شده تا بسته به متریال به‌کار رفته شده، روش تولید یا کاربری آن، شاهد انواع آجر در سبک‌های مختلف باشیم.
بنابراین چنانچه به دنبال ایجاد دکوراسیون شیک و مدرن، طراحی سنتی نما، ساخت کف‌پوشی منحصربه‌فرد، دیوارچینی و… هستید، قطعاً آجرها با تنوع بالا در رنگ‌بندی و قابلیت‌های ویژه خود، گزینه‌ای اقتصادی و کارآمد خواهند بود.

در وهله اول، ابتدایی‌ترین مورد در دسته‌بندی آجرها، بر حسب متریال به کار رفته شده در تولید آن‌هاست، که این کالا را به دو نوع آجر رسی و آجر غیر رسی تقسیم‌بندی می‌کند. هر یک از این موارد نیز دارای مدل‌های مختلفی هستند که شناخت آن‌ها ما را در انتخاب بهترین نوع مصالح لازم نسبت به هدف کاربری یاری می‌رساند.

آجر چیست؟ انواع آجر و کاربرد آجر بر اساس تولید در صنعت ساختمان سازی

کاربرد آجرها برحسب خصوصیات فیزیکی آنها همچون وزن، خاصیت جذب/دفع آب، انبساط رطوبتی، انبساط حرارتی، رنگ، مقاومت در برابر فشار و همچنین خواص شیمیایی، شاهد تنوع بی‌شماری در کاربردهای آنها هستیم. این تنوع موجب شده تا بر حسب ویژگی‌های ذکر شده، کاربرد آجر نیز در صنایع و ساختمان‌سازی در حال گسترش باشد. 

در اینجا شما را با انواع کاربرد آجر آشنا می‌کنیم.

آجر نما و دکوراسیون

نما و دکوراسیون را می‌توان از اولین نوع کاربردهای آجر معرفی کرد که در حوزه هنری، زیبایی‌های بصری و معماری، توانایی انتقال پیام و حس خاصی را به افراد قرار گرفته در آن فضا را دارند. به‌عنوان مثال اکثر افراد با دیدن ساختمان‌هایی با آجرهای قزاقی و قرمز رنگ، حس نوستالژی و گرمی زمان‌های گذشته را دریافت می‌کنند.
همچنین قیمت آجر نما در مقایسه با سایر مصالح تزئین‌کننده نمای ساختمان مناسب‌تر بوده، جلوه ظاهری آن به منظور بهبود دکوراسیون و نما طراحی شده و از طریق انواع آجر دستی یا ماشینی قابل پیاده‌سازی است.

کاربرد آجر بیشتر در صنعت ساختمان سازی است که در عصر جدید بیشترین مصرف را دارد و از طرفی انواع آجر نیز از لحاظ کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند

آجر مهندسی

نوع دوم آجر از دیدگاه کاربرد آجر به آجرهای مهندسی اختصاص دارد که برخلاف آجرنما با هدف تحمل بار و استحکام هرچه بیشتر سازه‌ها تولید می‌شوند.
شکل ظاهری آجرهای مهندسی تا حدودی نیمه‌شفاف بوده و به زیبای بصری آجر نما نخواهند بود، اما در مقابل جذب آب بسیار مقاوم‌تر بوده و یک گزینه تمام‌عیار برای اجرای مهندسی عمران است.
بنابراین چنانچه برای شما ویژگی‌های بصری چشم‌نواز از اهمیت کمتری برخوردار است، اطمینان داشته باشید که آجرهای مهندسی به بهبود عملکرد ساختاری و فنی ساختمان شما کمک زیادی خواهد کرد.

این آجرها بسیار متراکم‌اند و عمدتاً در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • دیوارها یا جرزهایی که بارهایی سنگینی تحمل می‌کنند.
  •  دیوارهای حایل
  • پایه‌های کناری و پایه‌های میانی پل‌ها
  • پوشش داخلی میله دودکش‌های بتنی
  • کانال‌های آجری فاضلاب و هر نوع دیوارکشی که در معرض آب‌وهوا، فرسایش و یا حمله‌ی اسیدی قرار دارد.

آجر معمولی

در آخر هم آجرهای معمولی هستند که نه به گرانی قیمت آجر نما هستند و نه به استحکام و مقاومت آجر مهندسی. این سبک از آجر با اهداف معمول‌تر تولید و استفاده می‌شود و براساس جنس آن ممکن است یکی از انواع لعابی، فشاری، آهکی، نسوز و… باشد.‌

کاربرد آجر در کوره‌های صنعتی

مسلماً کاربرد آجر فقط در صنعت ساختمان‌سازی نبوده و کاربردهای دیگری نظیر استفاده در کوره‌های صنعتی هم دارد. آجرهایی که در کوره‌ها استفاده می‌شوند با عنوان آجر کوره تولید و نام‌گذاری می‌شوند؛ از این‌رو آجرهای کوره یکی از آجرهای با مقاومت حرارتی بالا هستند که در دماهای بالا ذوب نخواهند شد و در کوره‌های صنعتی و سنتی نیز کاربرد بسیار دارند.

کوره آجرپزی نیز که در آن از آجر کوره استفاده می‌کنند دارای سه مدل مختلف مانند کوره تونلی، کوره هوفمان و کوره تنوره‌ای است که در هر یک از آنها، آجر کوره مخصوص به آن استفاده می‌شود.

آجرها با توجه به کوره‌ای که در آن پخته می‌شوند کیفیتی متفاوت دارند. کوره‌های آجرپزی به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کوره‌های آجر ثابت و آتش ثابت
  • کوره‌های آجر ثابت و آتش رونده
  • کوره‌های آتش ثابت و آجر رونده

در کوره‌های نوع اول، آجرها به نحوی روی هم چیده می‌شوند که یک برج آجری تشکیل داده و فرآیند پخت آنها توسط آتشی که درون کوره است انجام می‌گیرد. در کوره‌های نوع دوم، آجرها در کوره ریخته می‌شوند و آتش درون کوره منجر به پخت آنها می‌شود.

کوره‌های نوع سوم حالتی مکانیزه دارند. در این کوره‌ها یک تونل آتش در وسط قرار گرفته و آجرهای نپخته از یک طرف وارد شده و پس از پخت در این تونل از طرف دیگر کوره خارج می‌شوند.

کاربرد آجر در کوره‌های صنعتی

معرفی آجر ساختمانی مناسب دیوارچینی

آجرهایی که معمولاً برای دیوارچینی استفاده می‌شوند از نوع لفتون بوده که در دو عکس زیر، مشخصات آنها درج شده است. با کلیک روی هر عکس می‌توانید توضیحات کامل آن را مشاهده کنید.

 

انواع آجر ساختمانی و صنعتی بر اساس مواد اولیه

آجرها را می‌توان براساس مواد اولیه ساخت و پخت آنها نیز دسته‌بندی کرد. در عکس زیر می‌توانید انواع آجر بر اساس مواد اولیه را مشاهده کنید.

انواع آجر ساختمانی بر اساس مواد اولیه

به‌طور کلی انواع آجر ساختمانی بر اساس مواد اولیه به ۵ دسته‌بندی آجرهای قزاقی، آجر آهک شنی، آجرهای مهندسی، آجرهای بتنی و آجر خاکستر بادی (سیمانی) تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی کوتاه و مختصری از هر یک خواهیم پرداخت.

آجرهای قزاقی

آجرهای قزاقی از مصالح ساختمانی بسیار قدیمی هستند که در بسیاری از سازه‌های باستانی جهان یافت می‌شوند. این آجرهای سنتی، شکل کلاسیک آجر هستند که با فشار دادن خاک رس مرطوب در قالب‌ها، سپس خشک کردن و پختن در کوره‌ها ایجاد می‌شوند. از نظر ظاهری، این آجرها بلوک‌های جامدی از خاک رس سخت شده هستند که معمولاً مایل به قرمز می‌باشند.

آجر آهک شنی

آجرهای آهکی شنی (آجرهای سیلیکات کلسیمی) از مخلوط ماسه، خاکستر بادی و آهک ساخته می‌شوند. رنگدانه‌ها نیز ممکن است برای رنگدهی به آجر به آن اضافه شوند. سپس این مخلوط تحت فشار، قالب‌گیری می‌شود تا به شکل آجر ساختمانی درآید.

آجرهای آهکی ماسه‌ای مانند آجرهای قزاقی یا سنتی در کوره‌ها پخته نمی‌شوند؛ در عوض، مواد اولیه توسط یک واکنش شیمیایی به یکدیگر متصل می‌شوند که این اتصال، با خشک شدن آجرهای مرطوب تحت گرما و فشار رخ می‌دهد. مصالح مورد استفاده در آجر آهک شنی عبارت است از:

  • آهک (به صورت پودر آهک زنده یا شکفته)
  • ماسه‌ی سیلیسی (به نسبت تقریبی ۱ به ۸ که با مقدار بسیار کمی آب شرب و آشامیدنی با هم مخلوط می‌شوند).

این مخلوط مرطوب تحت فشار زیاد به اشکال آجری موردنظر قالب زده می‌شود. در مرحله‌ی بعد، آجرهای نپخته بر روی واگنت‌های فولادی بار شده و به داخل یک اتوکلاو یا کوره بخار تحت فشار بزرگ فولادی رانده می‌شوند. پس از بارگیری اتوکلاو، درپوش فولادی آن پیچ می‌شود و بخار تا ایجاد فشار تقریبی ۲۴/۱۱۰ به داخل آن تزریق می‌گردد و سپس به مدت ۷ یا ۸ ساعت در همین وضعیت باقی می‌ماند. این وضعیت به آن مفهوم است که بر روی تمامی سطوح آجرها تقریباً نیرویی معادل ۱/۰۱۶ تن نیرو وارد می‌شود. این فشار به همراه گرما و بخار سبب می‌شود تا ماسه و آهک به صورت شیمیایی با هم ترکیب شوند؛ به‌طوری که با تخلیه و سردشدن آجرها بلافاصله می‌توان از آنها استفاده کرد.

آجر مهندسی

آجرهای مهندسی عمدتاً در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شوند که در آن استحکام و انعطاف‌پذیری در برابر عناصر ضروری است. این آجرها بر پایه خاک رس هستند و می‌‎توانند با بسیاری از مواد دیگر مخلوط شوند.

آجر بتنی

آجرهای بتنی از بتن جامد که در قالب ریخته می‌شود ساخته می‌شوند. آنها به‌طور سنتی در آجرکاری داخلی استفاده می‌شوند اما بیشتر در کارهای بیرونی ساختمان مانند نما و نرده‌ها برای ارائه زیبایی مدرن یا شهری استفاده می‌شوند.

در صورت افزودن رنگدانه در حین تولید، آجرهای بتنی را می‌توان در رنگ‌های مختلف تولید کرد. روش ساخت این آجرها همانند آجرهای ماسه – آهکی است اما مصالح مورد استفاده سیمان و ماسه (یا سرباره متراکم آهنگدازی) است. نوع دیگری از آجرهای بتنی از سیمان و کلینکر یا خاکستر ساخته می‌شود. این آجرها در مکان‌های مختلفی از دیوارهای چینی کار گذاشته می‌شوند، به‌طوری که زهوارهای مخصوص قاب عکس، قرنیزهای پای دیوار، دریچه‌های سرو غذا و چارچوب‌های در را می‌توان به آنها میخ کرد.

آجر سیمانی

آجرهای خاکستر بادی یا آجر سیمانی با خاک رس و خاکستر بادی (محصول جانبی سوزاندن زغال‌سنگ) با حرارت حدود ۱۸۳۲ درجه فارنهایت تولید می‌شوند. این نوع آجر ساختمانی گاهی به‌عنوان خود سیمان توصیف می‌شود زیرا حاوی حجم بالایی از اکسید کلسیم است و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت منبسط می‌شود. با این‌حال، این تمایل به منبسط شدن می‌تواند منجر به شکست خروجی شود. آجر خاکستری دارای مزیت سبک‌تر بودن وزن نسبت به آجر سفالی یا بتنی است.

انواع آجر بر اساس روش تولید

آجر رسی

همانطور که از نام آجر رسی پیداست، بر پایه خاک رس ساخته شده و نسبت به مواد اولیه و نحوه تولید، انواع مختلفی را جهت استفاده در بخش نما، مصالح پرکننده و… در بر می‌گیرد.
به‌طور کلی آجر رسی بر حسب نحوه ساخت در دو مدل سنتی (دستی) و صنعتی (ماشینی) جای می‌گیرد.

  • آجر رسی سنتی به سبک قدیم و به شکل دستی عرضه می‌شوند؛ به همین دلیل به علت روند تولید طولانی‌تر و استحکام بالاتر در برخی از مدل‌های با کیفیت آن، نسبت به آجرهای ماشینی، گران‌قیمت‌تر هستند.
  • آجرهای رسی ماشینی که با نام صنعتی نیز شناخته می‌شوند، به علت تولید توسط ماشین‌آلات صنعتی، سرعت عرضه بالاتری داشته و به شکل انبوه تولید می‌شوند.

آجر قزاقی

یکی از پرفروش‌ترین انواع آجر که دارای قدمت طولانی نیز می‌باشد، آجر قزاقی است.
این نوع اجر که در رنگ‌های مختلفی چون پوست پیازی، قرمز و گلبهی تولید می‌شود، در مواردی که قیمت آجر نما و زیبایی ظاهری مهم است، به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های بازار شناخته می‌شود؛ چراکه آجر قزاقی از سال‌های گذشته در نمای ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شد و کیفیت مطلوبی را در استفاده طولانی‌مدت از خود به نمایش گذاشته است.

نمونه کاربرد آجر قزاقی قرمز در ساختمان

آجر لعاب‌دار

نوع دوم از آجر رسی که به سبک سنتی و دستی تولید می‌شود، آجر لعاب‌دار (لعابی) است. این آجر در طی روند تولید خود از یک لایه لعاب پوشاننده برخوردار شده که با دربرداشتن ویژگی‌هایی چون سطح صاف و صیقلی و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

همچنین از آنجایی که آجر لعابی در رنگ‌های جذابی نظیر آبی، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و سورمه‌ای به تولید می‌رسد، در نمای داخلی و خارجی سازه خودنمایی خواهد کرد.

آجر فشاری

برخلاف دو مورد قبلی که در معماری و طراحی ظاهری فوق‌العاده هستند، آجر فشاری یک انتخاب مناسب برای زیرکاری ساختمان شما خواهد بود؛ چراکه این نوع از آجر سنتی به صورت دستی خشت‌زنی شده و درنهایت در داخل کوره‌های آجرپزی مورد حرارت قرار می‌گیرد؛ در نتیجه آن زیبایی ظاهری لازمه را برای نما ندارد.

آجر فشاری (گری) به علت مقاومت فشاری بالای خود در مواردی مانند دیوارهای باربر، طاق‌های ضربی و تیغه‌های جداکننده عملکرد مناسبی خواهد داشت.

آجر رسی صنعتی

بعد از دسته آجر رسی سنتی، نوع دیگری از آجر رسی وجود دارد که به صورت ماشینی تولید شده و عموماً به آن آجر صنعتی گفته می‌شود.

آجرهای صنعتی که در دمای بسیار بالا حرارت دیده و طراحی‌های مختلفی را شامل می‌شوند، از جهت قیمت آجر یا مصارف صنعتی، گزینه‌ای قابل تأمل و کاربردی خواهند بود.

مهم‌ترین نوع آجر صنعتی، آجر نسوز است که با درجه تحمل دمای بالا در مدل‌هایی چون سیلیسی، قلیایی، آلومینیومی و… ساخته می‌شوند. در کنار آن، آجر صنعتی سوراخ‌دار، توپر و بلوک‌های سفالی صنعتی نیز وجود دارند که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند.

آجر نسوز

آجرهای نسوز را می‌توان یکی از جدیدترین مدل‌های بازار معرفی کرد که با ساختار مهندسی شده و ویژه خود، یک عایق حرارتی فوق‌العاده در مقابل اتلاف انرژی هستند. همچنین از آنجایی‌که این نوع آجر در شرایط فیزیکی و شیمیایی مختلف خصوصیات خود را حفظ می‌کند، در طراحی نما، شومینه، کف‌پوش، کوره‌های صنعتی و… مورد توجه معماران و صنایع قرار گرفته است.

در واقع با استفاده از خاک نسوز، تحمل درجه حرارتی بالای ۱۶۰۰ سانتیگرادی را به آن بخشیده و طول عمر بالا، دوام و استحکام، زیبایی و ثبات رنگ خوبی را از خود در آجر نسوز نشان می‌دهد.

آجر نسوز نما نیز خود به ۷ دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

آجر سوراخ‌دار

آجر سوراخ‌دار با نام آجر لفتون نیز شناخته شده و به یکی از انواع آجر با سوراخ‌هایی به مساحت ۲۵-۴۰% در سطح آن اطلاق می‌شود.
از آنجایی‌که این مدل دارای وزن سبک‌تری نسبت به سایر آجرها است، جهت استفاده در دیوارهایی با وظیفه تحمل فشار بالا عملکرد مناسبی را خواهد داشت.

از سوی دیگر ماده به‌کار رفته شده در ساخت آجر سوراخ‌دار نیز مانند سایر مدل‌های ذکر شده، عموماً از خاک رس بوده و به همین جهت در قیاس با خاک نسوز، قیمت مناسب‌تری دارد.

بلوک‌های سفالی

آخرین نوع از انواع آجر رسی صنعتی همان بلوک‌های سفالی هستند که در کوره‌های سفال‌پزی تولید می‌شوند. از نظر هزینه می‌توان این آجرها را نسبت به سایر مدل‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر معرفی کرد و با وجود وزن بسیار سبک و ابعاد بزرگ، سرعت اتمام پروژه را هم بالا می‌برند.

کاربرد این سبک از آجرهای سفالی عموماً برای ساخت تیغه‌های جداکننده و دیوارهای غیر باربر مناسب بوده و خاصیت عایقی نسبتاً خوبی را در اختیارتان می‌گذارد.

در بازار کار ایران اصطلاحاً به آجرهای سفالی با حجم زیاد و وزن کم که در موقع قالب‌گیری در آن سوراخ‌های بزرگ ایجاد می‌شود بلوک می‌گویند. بلوک‌های رایج در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شود بلوک‌های سقفی و بلوک‌های تیغه‌ای.

بلوک‌های سقفی قطعاتی از سفال هستند به پهنای ۴۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲۰ یا ۲۵ سانتی‌متر و درازای ۲۰ یا ۲۵ سانتی‌متر که دارای لبه مخصوصی هستند که روی تیرچه قرار می‌گیرند و مورد مصرف آن فقط در ساختن سقف‌های تیرچه بلوک می‌باشد و به علت سوراخ‌هایی که در حجم آن ایجاد شده، وزن بسیار سبک دارند و هیچ‌گونه تحمل باربری نداشته و در سقف تیرچه بلوک فقط به جای قالب کار می‌کند که بتن روی سقف را تا زمان سخت شدن نگهدارد.

آجر غیر رسی (ماسه آهک سیلیسی)

گاهی تولیدکنندگان به دلیل مواردی مانند کمبود خاک رس در مناطقی خاص، آجرهای مورد نیاز را از سایر مواد مانند ماسه سیلیسی و آهک تهیه می‌کردند و به این طریق آجرهای غیر رسی ماسه آهکی به وجود آمد.

دسته دیگری از آجرهای غیر رسی متداول، نوع سیمانی آن است که همچون بلوک‌های بتنی قابل استفاده خواهد بود.
به‌طور کلی این سبک از آجرها تحمل مقاومت فشاری بالایی داشته و به همین دلیل برای مصارفی چون دیوارهای حائل یا حمال مناسب‌اند.

همچنین این محصولات نیز در اشکال مختلفی چون توپر، سوراخ‌دار و لوح‌مانند نیز طراحی شده تا بسته به منطقه مورد استفاده، بتواند بالاترین میزان بازدهی را به نمایش بگذارد.

آجر پازلی

یکی دیگر از انواع آجرهای ساختمانی که به تازگی معرفی و اجرا می‌شود، آجر پازلی است. آجر پازلی به آجرهایی می‌گویند که مانند لگو (Lego) روی آن‌ها فضا جهت اتصال دارند و از مواد اولیه‌ای همچون شن، ماسه، ماسه بادی، سنگ آهک خرد شده، پودر سنگ و پوکه معدنی تشکیل شده است.

به‌طور کلی انواع آجر پازلی به دو گروه اصلی مانند معمولی و نسوز تقسیم می‌شوند که در بازار موجود و در دسترس است و  هرکدام کاربردهای مختص به خود را دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به مورادی همچون دیوارچینی، ساخت شومینه، نماسازی ساختمان و … استفاده کرد.

دلیل محبوبیت آجر و استفاده از آن در ساخت‌وساز

فارغ از نیازهای فیزیکی هر ساخت‌وساز به آجر، کار با این مصالح نسبتاً راحت بوده و نیازمند داشتن تخصص یا مهارت خاصی نیست. آجرها طیف گسترده‌ای دارند و ممکن است تنوع آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ مدل باشد؛ اما ویژگی‌های مشترک زیادی نیز دارند.

داشتن نقطه اشتراکات زیاد باعث محبوبیت این محصول شده است به‌طوری که استفاده از آن از زمان پیش از میلاد تا به الان وجود داشته و به شکل فزاینده‌ای در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی‌که با آجر مشغول به کار هستید، محدودیتی در ساخت‌وساز نخواهید داشت. هر چقدر مهارت و انگیزه شما بیشتر باشد می‌توانید خالق صحنه‌ها و سازه‌های بیشتری باشید.

محصول یا سازه‌ای که با استفاده از آجر می‌سازید، آیندگان را به تحسین شما وا خواهد داشت؛ همانگونه که گذشتگان و نیاکان ما با کمترین امکانات، بهترین معماری جهان اسلام و پیش از اسلام را برایمان رقم زدند تا اکنون، ما با دیدن این سازه‌ها به تاریخمان افتخار کنیم.

یکی از دلایل محبوبیت آجر، نمای زیبا و طول عمر بالا است

از دلایل محبوبیت آجرها می‌توان به دوام و ماندگاری بالای آنها اشاره کرد. وقتی یک سازه، سال‌های زیادی با کمترین ایراد و تخریب باقی می‌ماند، قطعاً مصالح آن، گزینه اول ما برای ساخت‌وساز خواهد بود. به برج و باروهای دوران باستان و پس از آن نگاه کنید، فارغ از زیبایی و معماری اصیلی که دارند می‌توان در آنها ایستادگی و مقاومت و استواری را مشاهده کرد.

فرقی ندارد قصد ساختن آپارتمان، مجتمع تجاری و یا یک‌ خانه روستایی کوچک را دارید، مهم این است که با استفاده از آجر می‌توانید بنای مورد نظرتان را بسازید و آن را مطابق معماری مدرن یا سنتی، جذاب و آراسته کنید. در هر صورت آجرها مقاوم هستند و در بدترین حالت ۳۰ سال زمان نیاز است تا شما نسبت به تعمیر یا بازسازی بنای آجری خود اقدام کنید.

تحقیق در مورد آجر و دانلود فایل PDF آن

یکی از مواردی که نیاز هر فرد علاقه‌مند به ساخت‌وساز است، دانستن اطلاعات کاملی درباره آجر است. از این‌رو تصمیم گرفتیم بخشی از این مقاله را به تحقیق در مورد آجر اختصاص دهیم.

آجر اولین بار بیش از ۵۰۰۰ سال پیش با مواد اولیه‌ای همچون کاه و گل رس تولید شده است که در قالب‌های مستطیلی شکل ریخته و به آن ظاهری جذاب می‌دادند.

در صفحه آجر وبسایت ویکی‌پدیا که با عنوان تحقیق در مورد آجر منتشر شده است، نحوه خشک کردن آجر را در گذشته با استفاده آفتاب در بازه زمانی ۱۳ الی ۱۵ روز بیان کرده است؛ ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت تولید آجر در جهان، روش خشک کردن آجر با دستگاه‌های صنعتی آسان و سریع‌تر شده است.

نحوه ترکیب کردن مواد آجر قبل از مرحله خشک کردن آن نیز در گذشته با لگد کردن و ورز دادن بوده است که امروزه در این حوزه هم این صنعت، پیشرفت چشمگیری داشته است.

نتیجه اولین پیشرفت‌ها در طرز تهیه و پخت آجر در بابل، آشور و مصر باستان بود که مردم متوجه شدند با انتقال حرارت و گداخته کردن خاک و گل رس، آجری با قابلیت مقاومت بیشتر و بهتر در برابر هوا تولید می‌شود.

در ادامه، فایل پی دی اف کاملی از مطالب این صفحه جهت دانلود رایگان برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید اطلاعات و تحقیق مورد نیاز در مورد آجر را همیشه با خود داشته باشید.

سوالات پر تکرار درباره کاربرد آجر

آجر چیست و انواع آن از لحاظ کاربرد کدامند؟

آجرها نوعی بلوک هستند که برای مصارف مختلفی مانند دیوارها، سنگ‌فرش‌ها و سایر عناصر مربوط به ساخت‌وساز طراحی شده‌اند و از لحاظ کاربرد به سه دسته آجر مهندسی، معمولی و آجر نما دکوراسیون تقسیم می‌شوند.

انواع آجر بر اساس روش تولید کدامند؟

آجرها از نظر روش تولید به دسته‌های آجر رسی، قزاقی، آجر نسوز، لعابدار، فشاری، سوراخ‌دار، آجر جوش، سفالی و غیر رسی تقسیم می‌شوند.

با استفاده از فرم زیر می‌توانید تعداد آجر در هر متر مربع را به‌طور آنلاین و رایگان، محاسبه کنید.

4.6/5 - (29 امتیاز)

12 نظر

  • آجر در ایران قدمت طولانی داره، چقدر خوبه حداقل یه چیز با اصلت هنوز برامون مونده. اینم به لطف مردممون هست.

  • سلام
    آجر پازلی روهم میتونید اضافه کنید، این نوع اجر با استفاده از پرس هیدرولیک مخصوص تولید میشه و نیازی به کوره پخت نداره- به اسم های بلوک سبز یا بلوک زمین هم شناخته میشه,۸۰ در صدر از مواد اولیه اون از ضایعات و پسماند معادن و کارخانه های سنگی هست.

    • درود؛ ممنون از حسن نیت شما، در بروزرسانی بعدی حتما اضافه خواهیم کرد.

  • من بخوام لیست قیمت کامل آجرهاتون رو بدونم و ازتون آجر خرید کنم چه کار باید کنم؟

    • درود وقتتون بخیر باشه؛ جهت دریافت آخرین قیمت خرید انواع آجر می‌توانید به صفحه لیست قیمت آجر مراجعه نمایید و در صورت تمایل جهت خرید آجر می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۹۰۱۵ و ۰۹۱۲۵۰۰۵۱۱۰ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام کاربرد آجر در کف سازی و پی ساختمان چیست؟
    ممنون میشم کامل بگید.

    • سلام معمولا از آجرهای فشاری یا همان آجر گری برای پی سازی استفاده می شود. این روش روشی قدیمی می باشد که امروزه کمتر شاهد این مورد هستیم.

  • سلام من برای تحقیق دانشگاه از این مقاله استفاده کردم و به نظرم دانلود مقاله تحقیق آجر از سایت شما خیلی خوب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *