9 ایده طراحی نما ساختمان با نماهای ترکیبی شیشه، آجر، سنگ و غیره

طراحی نمای ساختمان به خودی خود کار بسیار جذاب و مهیجی است که مهندسان و معماران مشتاقانه پیرو این موضوع هستند و خلاقیت خود را در این زمینه به چالش می‌کشند از این رو داشتن یک ایده طراحی نمای ساختمان می‌تواند به شما معماران کمک شایانی کند.
داشتن ایده‌های طراحی نما علاوه‌بر اینکه به شما برای رسیدن و تحقق رویاهایتان کمک می‌کند می‌تواند بر میزان فروش واحد ساختمانی یک آپارتمان یا ساختمان تاثیر بسزایی بگذارد.

کمی تامل کنید؛ شما به عنوان یک خریدار مسکن، اگر زمانی که با نمای بیرونی ساختمان مواجه می‌شوید، نمایی شیک و لوکس یا به اصطلاخ لاکچری‌ای را مشاهده کنید حتما قدم بزرگی را برای خرید یک مسکن در ذهن خود برداشته‌اید؛ از این رو معماران عزیز باید در طراحی نمای ساختمان خود دقت بسیاری داشته و با استفاده از ایده طراحی نما، نمای ساختمان اداری، تجاری و مسکونی خود را جذاب سازند.

ایده خلاقانه در خلق کردن یک نمای آجری و ترکیبی فوق العاده بسیار با اهمیت است، ایده‌های جذاب اگر کم هزینه هم باشند همه را شگفت زده خواهند کرد. اگر دنبال نمای ساختمان خلاقانه با ایده‌های جذاب و آجر نما هستید تا پایان مطلب با ما باشید. ۹ ایده نما ساختمان با آجر نما نسوز را با همدیگر بررسی خواهیم کرد و در میان ایده‌ها به نکات مهمی درباره آجر نما نسوز و نماهای ساختمان آجری اشاره خواهیم کرد.

با امیران نما همراه باشید تا با هم بتوانیم به بررسی ۹ ایده طراحی نما ساختمان بپردازیم و نسبت به آن در راستای طراحی نمای ساختمان اقدام نمایید.

استفاده از نرده های سنگی و آجری در نمای آجری

آجر نمای ساختمان گزینه مناسبی برای نماکاری ساختمان خواهد بود که هم هزینه کمتری نسبت به سایر متریال‌ها دارد و هم ویژگی‌های خاصی را دارا می‌باشد. در نما ساختمان با آجر نما این امکان وجود دارد که از طرح‌ها و خلاقیت‌های بیشتری در ایده طراحی نما استفاده کرد.

ایده‌هایی که در اینجا مطرح می‌شوند بعضا در جاهای دیگر نیز بکار برده شده است. اما هر ایده طراحی نمای ساختمان را می توان با خلاقیت‌های جدید تغییر داد و یا نمای جدید را از ایده‌های قدیمی بیرون آورد. تمامی این موارد به خلاقیت طراح و وضعیت شکلی و موقعیت قرارگیری ساختمان بستگی دارد.

ایده طراحی نما ساختمان با آجر قرمز و سنگ سفید نما

آجر یکی از مصالح قدیمی ساختمان است که قرن‌ها جزو متداول‌ترین متریال‌های مورد استفاده در نما بوده است. امروزه به لطف تکنولوژی آجرهای نسوز با کیفیت در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی برای نماسازی تولید می‌شود. ترکیب آجر به همراه سایر متریال‌ها بصورت ترکیبی می‌تواند نمای جذاب و شیک را طراحی کرد.

ایده اول استفاده از تضاد رنگ

استفاده از تضاد رنگ در نمای ساختمان بسیار شگفت انگیز خواهد بود. اگر بخشی از ساختمان به سمت بیرون آمده یا دارای فرورفتگی بخاطر طراحی خاص آن است می‌توانید در نماسازی از رنگ متضاد استفاده کنید که طرحی شگفت انگیز خلق خواهد شد.

در چنین طرحی می‌توانید از آجر نسوز سیاه برای اکثریت قسمت‌های ساختمان استفاده کنید و برای بخش‌هایی مانند داخل بالکن‌ها یا ورودی ساختمان از رنگ روشن‌تر مانند آجر نمای نسوز نارنجی استفاده کنید. البته اگر به ترکیب متریال‌ها علاقه‌مند هستید می‌توانید به جای آجر نارنجی از سنگ‌های رنگی در طراحی و اجرای نمای ساختمان استفاده کنید.

اگر در آجر نما کارهای هنری را بکار بردید و از چینش شبکه‌ای آجرها استفاده کردید، نورهایی را در پشت این قسمت قرار دهید. تضاد رنگ در نمای ساختمان بر اساس رنگ‌های اطراف ساختمان و بافت محلی که ساختمان در آن قرار گرفته است تعیین می‌شود.

ایده دوم ترکیب رنگ

زمانی که می‌خواهید ایده طراحی نما ساختمان با آجر نما را انجام دهید باید به ویژگی‌های ساختمان توجه کنید. اگر ساختمان شما بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای چند طبقه است، برای اینکه طراحی نمای ساختمان شما یکنواخت و خسته کننده نباشد در طراحی نمای ساختمان با آجر نما از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

بهترین ترکیب برای این کار استفاده از رنگ‌های زرد، قرمز و مشکی است. برای طراحی با رنگ ترکیبی ارتفاع ساختمان را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید به عنوان مثال اگر ارتفاع نمای ساختمان شما ۱۵ متر است آن را به ۵ قسمت سه متری تقسیم کنید.

طراحی نمای ساختمان با ایده‌های مختلف آجری و سنگی به همراه شیشه ای

در ۳ متر اول از دو رنگ قرمز و مشکلی استفاده کنید، عرض سه متر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، یک طرف آن را آجر مشکی و طرف دیگر را آجر قرمز بچینید. سه متر دوم را کامل آجر زرد کار کنید و در سه متر سوم می‌توانید ترکیب سه متر اول را تکرار کنید. در قسمت‌های چهارم و پنجم نیز ترکیب به همین شیوه تکرار خواهد شد.

سلیقه در چنین طرحی بسیار تاثیر گذار است با ترکیب سه رنگ امکان ایده طراحی نما ساختمان با آجر نما به شیوه‌های مختلف وجود دارد. شما می‌توانید به شیوه‌ای که خودتان می‌خواهید نمای ساختمان را از لحاظ رنگ ترکیب بندی کنید.

ایده سوم: طراحی نما ساختمان با آجر نما و سنگ

در نمای ساختمان هایی که خمیدگی در طراحی نمای ساختمان آن وجود دارد استفاده از آجر نمای نسوز زیبایی ساختمان را دو چندان خواهد کرد. اگر در چنین نماهایی از یک رنگ استفاده کنید خمیدگی‌های ساختمان به چشم نمی‌آید و طراحی اصلی را بی‌ارزش خواهد کرد.

در چنین طرح‌هایی قسمت‌های از ساختمان را که صاف هستند را با استفاده از سنگ‌های سفید یا رنگ‌های روشن دیگر نماکاری خواهد شد. قسمت‌های که خمیده شده است با استفاده از آجرهای قهوه‌ای یا تیره رنگ دیگر نماکاری خواهد شد.

در نما ساختمان با آجر نما، ترکیب سنگ و آجر نسوز بیشترین کاربرد را دارند و بر اساس هزینه‌ای که کارفرما در نظر خواهد گرفت می‌توان ایده جدید با خلاقیت نو را بکار گرفت.

 انواع سنگ نما مناسب برای ترکیب با نمای آجر نسوز

  • ترکیب سنگ نما تراورتن با آجر نما
  • ترکیب نمای سنگ مرمریت با آجر نسوز نما
  • سنگ نمای گرانیتی
  • سنگ نمای ماسه ای
  • سنگ نمای آهکی
  • سنگ نما چینی
  • سنگ نمای رسی
  • سنگ نمای کوارتزیت
  • و…

نمای آجری و سنگ

ایده چهارم توجه به قاب پنجره ها

در ایده طراحی نما ساختمان با آجر نما توجه به نکات ریز جلوه زیبایی را به نمای ساختمان خواهد داد. در نمای ساختمان‌هایی که تعداد پنجره‌های مشخص و جلو دید وجود دارد توجه به این بخش از ساختمان را فراموش نکنید.

اگر دنبال هزینه کم برای اجرای نمای ساختمان هستید و دوست ندارید نمای ساختمان دارای پیچیدگی‌های زیادی باشد نگران نباشید. با کمی خلاقیت می‌توانید بدون اینکه هزینه زیادی را متحمل شوید نمای ساختمان را شیک‌تر از یک نمای ساده طراحی و اجرا کنید.

در چنین نماهایی تنها چیزی که می‌تواند نمای ساختمان را از سادگی بیرون بیاورد پنجره‌ها و درب ورودی است. اگر آجر نمای نسوز با رنگ قرمز را در نظر گرفته‌اید استفاده تنها از این نوع آجر، نمای ساده را تحویل شما خواهد داد. اما برای ساخت نمایی شیک‌تر می‌توانید از سنگ‌هایی با عرض ۲۰ سانتی‌متر برای قاب درب و پنجره‌ها استفاده کنید.

ایده پنجم استفاده از دیوار بالکن

در نماهای آجری استادکاران با استفاده از خلاقیت هنری خود طرح‌هایی را با آجر در کارها بکار خواهند برد به عنوان مثال این طرح‌های هنری سه بعدی، شبکه‌ای یا ساخت طرح خاصی است که جذابیت بیشتری به نمای ساختمان می‌دهد.

برای تنوع و ایجاد ظرافت بیشتر در نمای ساختمان از دیوار محافظ پشت بام و دیوار بالکن‌ها بهره ببرید. این دیوارها را بخشی از نمای ساختمان کنید و آنها را با طرح‌های هنری بسازید. این دیوارها که در بالکن‌ها یا پشت بام کار محافظ را انجام می‌دهد در زیبا سازی نما ساختمان با آجر نما نقش مهمی دارند.

ایده ششم بهره گیری برجستگی و فرورفتگی

آپارتمان‌های مسکونی به دلیل وسعتی که دارند زمینه را برای ایجاد طرح‌های خلاقانه بیشتر کرده‌اند. در نمای مجتمع‌های مسکونی با ایجاد برجستگی و فرورفتگی به صورت مورب در نما سازی واحدها را از بیرون از همدیگر جدا می‌کنند.

ایده نمای ساختمان با آجر نسوز برجسته و فرورفته

در چنین طراحی در یک طبقه فرورفتگی به سمت وسط ساختمان خواهد بود و در طبقه بالاتر فرورفتگی به طرف بیرون خواهد بود. از زیر برجستگی‌های ایجاد شده در طبقات می‌توان نورپردازی لازم را انجام داد.

ایده هفتم: ایده طراحی نما با استفاده از نرده های سنگی

در نما ساختمان با آجر نما استفاده از مصالح تزئینی کاربرد زیادی دارد. نرده‌های سنگی به شکلی زیبا و هنرمندانه طراحی شده‌اند. این نرده‌ها که شکلی یکدست در ارتفاعی حدود ۹۰ سانتی‌متر دارند در کنار هم قرار خواهند گرفت و زیبایی زیادی را ایجاد می‌کنند.

ایده طراحی نمای ساختمان با آجر قهوه ای و سفید به همراه سنگ

معمولا در جلو بالکن‌ها برای محافظت از پرتاب شدن، از دیوار یا نرده‌های فلزی استفاده می‌شود. برای ایجاد زیبایی بیشتر بهتر است از نرده‌های سنگی که بر روی آن نقش و نگاری حکاکی شده استفاده شود.

ایده نمای ساختمان هشتم: ترکیب کامپوزیت با آجر نما

در ساختمان‌هایی که عرض آنها زیاد است مانند بیمارستان‌هایی که برای طراحی نمای آن از نمای کامپوزیت استفاده می‌شود ترکیب آجرهای نسوز در ایجاد نمای مدرن بی نظیر است. در چنین نماهایی که ورودی ساختمان در وسط قرار دارد طرفین ساختمان با استفاده از کامپوزیت نماکاری خواهد شد و بخش ورودی نیز به سمت بالا با استفاده از آجر نما نماکاری خواهد شد. آجرهای قهوه‌ای و مشکی گزینه‌های مناسبی برای ترکیب با کامپوزیت هستند.

ایده نما ساختمان با استفاده از آجر قرمز و قهوه ای نسوز به همراه آجر تایل مشکی

ایده نهم: ایده طراحی نمای ساختمان با شیشه و آجر

یکی از نماهای ساختمانی جذاب و زیبا، نمای شیشه ای ساختمان است که این نما رو می‌توانید با آجر یا سنگ و حتی با فلز ترکیب کرده و یک نمای ترکیبی ساختمان جذاب ایجاد نمایید.
یکی از جذاب‌ترین نماهای ترکیبی شیشه، نمای ترکیبی شیشه و آجر ساختمان است که می‌توانید با استفاده از این دو المان خالق یک نمای ظاهری و بیرونی ساختمان با جلوه بصری فوق‌العاده باشید از این رو بهتر است مزایا و معایب این طرح را بدانید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

ایده طراحی نمای ساختمان با نمای ترکیبی شیشه و آجر

جدا از بررسی جدول مزایا و معایب نمای شیشه ای و آجری باید بدانید نمای شیشه ای ساختمان علاوه‌بر نور گیر بودن، عایق صدا و حرارتی فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید در ایده طراحی نما ساختمان خود بگنجانید و از آن لذت ببرید.

 

مزایا نمای شیشه‌ای و آجری ساختمان معایب نمای آجری و شیشه‌ای ساختمان
کاهش هزینه‌ها شکنندگی بالا
زیباتر شدن و حرفه‌ای شدن نما نیاز به ۲ نصاب
عایق صوتی ساختمان نصب سخت و زمان بر
عایق حرارتی و نورگیر بودن
سازگاری با انواع آب و هوا

سوالات پرتکرار ایده طراحی نمای ساختمان

مهم‌ترین ملاک در ایده نمای ساختمان چیست؟

مهم‌ترین ملاک در طراحی و ایده نمای ساختمان که منجر به اجرای آن نیز می‌شود، سلیقه افراد در نحوه طراحی و معماری نمای ساختمان است؛ از این رو دانستن سلیقه شخصی خود و یا کارفرمای خود می‌توانید نقش بسزایی را در این میان بازی کند.

از چه مصالحی در ایده طراحی نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از مصالح ساختمانی مختلف بسته به سلیقه شما و کارفرما می‌تواند متفاوت باشد حتی در این میان شهرداری نیز صاحب نظر است ولی به طور کلی برخی از مصالحی که می‌توان در ایده‌های طراحی نمای ساختمان استفاده کرد شامل سنگ، آجر، شیشه، فلز، کامپوزیت و غیره است که در این مقاله به بررسی ۹ ایده پرداخته ایم.

4.6/5 - (9 امتیاز)

2 نظر

  • سلام وقت بخیر
    در مجموعه شما مهندس طراح هم هستند که روی طرح نظر بدهند و راهنمایی کنند؟

    • با سلام
      با شماره ۴۹۰۱۵ تماس بگیرید تا مشاوره‌ی مناسبی از کارشناسان ما دریافت کنید.
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *