پنل بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی و حرارتی

پنل بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی و حرارتی


بتن اکسپوز یکی از مدرن ترین مصالحی است که امروزه در ساخت و ساز ساختمان های مدرن به کار می رود. پنل های این نوع بتن که در شکل ها و طرح های گوناگون و بنا به نیاز و خواسته مشتریان طراحی و تولید می شوند، نه تنها باعث زیبایی و جلوه ویژه در نمای داخلی و خارجی ساختمان می شوند، بلکه به خاطر ویژگی های متعددی که دارند، به عنوان بهترین گزینه های محافظتی موجود برای ساختمان ها از سوی کاربران مورد استقبال قرار گرفته اند.

پنل بتن اکسپوز بهترین عایق پشت تلویزیون
پنل بتن اکسپوز بهترین عایق پشت تلویزیون

ویژگی های محافظتی بتن اکسپوز

بتن های اکسپوز از ترکیب دانه های ماسه، آب و سیمان و الیاف طبیعی و پلیمری تولید می شوند. این الیاف باعث می شوند که پنل های بتن اکسپوز خواص و ویژگی های گوناگونی پیدا کنند، از جمله اینکه با وجود استفاده از سنگ دانه، مانند سایر انواع بتن ها سطحی نامسطح ندارند، بلکه سطح این نوع بتن صاف و صیقلی است، مگر اینکه به صورت اختصاصی از سوی مشتری طرحی دیگر درخواست شود.

به هر حال استفاده از الیاف های پلیمری و طبیعی باعث می شود که بتن اکسپوز عمری طولانی داشته باشد. عمر طولانی این نوع بتن که می تواند در برابر نفوذ عوامل طبیعی مثل باران، طوفان، برف، گرما، حرارت و تابش مستقیم خورشید مقاومت کند، نه تنها گزینه فوق العاده ای برای ساختمان سازی باشد، بلکه دوستدار طبیعت نیز بوده و از محیط زیست محافظت می کند. زیرا ساختمان مدام نیازی به بازسازی و استفاده از انواع مصالحی که می توانند برای محیط زیست آسیب زا باشند، ندارد. البته استانداردهای تولید مصالح ساختمانی نیز از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند پنل های بتن اکسپوز تبدیل به گزینه هایی دوستدار محیط زیست شوند.

از طرف دیگر به خاطر استفاده از انواع الیاف های مناسب در ساختار بتن های اکسپوز، این بتن ها به شدت در برابر یخ زدگی و یا نفوذ آب نیز مقاوم هستند. به همین دلیل است که معمولا از آنها برای ساخت بدنه استخرها و مسیرهای پیاده روی و یا خیابان ها استفاده می کنند. چون در طی زمستان به خاطر یخ زدگی دچار آسیب و شکستی نمی شوند و در فصل های بارانی آب را به درون خود راه نمی دهند. استفاده از این نوع مصالح ساختمانی در استخرها باعث می شود که بدنه استخرها سالم تر باقی بماند.

یکی دیگر از ویژگی های محافظتی بسیار مهم بتن های اکسپوز، مقاومت آنها در برابر حریق است. ساختمان هایی که با استفاده از متریال بتن اکسپوز طراحی و ساخته می شوند، به ندرت دچار حریق و آتش سوزی شده و از بین می روند.

اما مهم ترین ویژگی محافظتی این نوع بتن، عایق بودن آن از لحاظ صوت و حرارت است.

ویژگی ها و مزایای بتن اکسپوز
ویژگی ها و مزایای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی

امروزه، به خاطر مدل ساختمان سازی، استفاده از انواع عایق های صوتی اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است. در واقع نفوذ صدا در قسمت های گوناگون ساختمان های مسکونی، اداری، بیمارستان ها، هتل ها و غیره از جمله مشکلات رایج است. البته طی سال های گذشته برخی طراحان ساختمانی و مهندسین سعی کرده اند با استفاده از انواع عایق های صدا در بخش های مختلف ساختمان این مشکل را کاهش دهند. اما به نظر می رسد که برخی افراد استفاده از چنین گزینه هایی را به خاطر مقرون به صرفه نبودن آنها ضروری نمی دانند. البته باید توجه داشت که در برخی فضاها مثل فضاهایی که برای صدابرداری استفاده می شود، استفاده از این گزینه ها اجباری است.

با حرکت به سوی مدرن سازی ساختمان ها، استفاده از پنل های آماده بتن اکسپوز برای ساخت و ساز رواج بیشتری پیدا کرده است. این متریال ارزشمند برای افرادی که استفاده از عایق صوتی را چندان مقرون به صرفه نمی دانند، نیز جذابیت فوق العاده ای دارد. در واقع ترکیبات و نحوه ساخت و ساز پنل های این نوع بتن، باعث شده است که بتن های اکسپوز تبدیل به یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای عایق بندی شوند، زیرا این نوع بتن ها به راحتی می توانند مانع ورود سر و صداهای مختلف به درون ساختمان و یا خروج اصوات گوناگون از آن شوند. عملکرد بتن اکسپوز در زمینه چنان عالی است که استفاده از آن در ساختمان های مدرن اداری، سالن های بزرگ کنفرانس و دفاتر مختلف توصیه می شود.

بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی
بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی

پنل بتن اکسپوز بهترین عایق حرارتی

عایق های حرارتی باعث می شوند که ساختمان شما در فصل های گرم سال، خنک باقی بماند و در فصل های سرد سال، با حفظ حرارت و گرما درون ساختمان، مانع خروج گرما می شوند. اما به نظر می رسد به غیر از پنجره های دو جداره که در سال های اخیر استفاده از آنها رواج فوق العاده ای پیدا کرده است، افراد چندان تمایلی برای استفاده از انواع عایق های حرارتی ندارند، چون آنها را گزینه های پرهزینه ای می دانند. در حالی که اگر در ساختمان های مسکونی و یا اداری از بتن اکسپوز استفاده شود، نه تنها به خوبی عایق های حرارتی عمل می کند، بلکه با حفظ دمای مطلوب در فضای درونی ساختمان، مانع هدر رفتن انرژی می شود. در واقع ویژگی عایق حرارتی بودن بتن های اکسپوز موجب می شود که استفاده از آن ها برای کاربران نسبت به سایر متریال ها و مصالح مختلف ساختمانی، بسیار مقرون به صرفه تر باشد. ضمن اینکه به خاطر حفظ انرژی گزینه مطلوبی برای دوستداران محیط زیست می باشد.

نکته مهم درباره عایق حرارتی و صوتی بودن پنل های بتن اکسپوز آن است که با استفاده از این نوع متریال، کاربران دیگر نیازی به کار گذاشتن هیچ نوع عایق دیگری در قسمت های سقف، دیوار و یا زمین ساختمان خود ندارند.

معایب استفاده از بتن های اکسپوز

شاید بتوان گفت که بتن های اکسپوز جزء معدود مصالح ساختمانی هستند که معایب استفاده از آنها بسیار کمتر از مزایا و ویژگی های مثبت آنهاست. در واقع ویژگی های مثبت بتن های اکسپوز چنان زیاد هستند که تنها عیب آن، یعنی خنثی بودن رنگ پنل ها که باعث می شود فضا تا حدودی سرد و بی روح به نظر برسد، اصلا به چشم نمی آید. چون می توان با استفاده از متریال هایی با رنگ های گرم و روشن در دکوراسیون ساختمان، این عیب را به سادگی و راحتی پوشاند و نادیده گرفت. ضمن اینکه می توان به صورت محدود رنگ آنها را طبق سفارش کاربر تغییر داد.

قیمت بتن اکسپوز
قیمت بتن اکسپوز

قیمت پنل بتن اکسپوز

پنل های بتن اکسپوز به صورت های مختلف طراحی و تولید می شوند و انواع گوناگون پیش ساخته و درجا ساخته دارند. بنا به خواسته مشتری سایز و اندازه آنها متغیر است و حتی در مواردی می توان با افزودن رنگ به ترکیبات بتن، رنگ پنل ها را تغییر داد. نحوه نصب آنها نیز بسته به محیطی که قرار است در آن نصب شوند و نیز بسته به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی متفاوت است و در واقع می توان پنل ها را به صورت تر و با استفاده از ملات و یا به صورت خشک و بدون استفاده از ملات نصب کرد. همه این موارد بر روی قیمت نهایی پنل بتن اکسپوز تاثیر می گذارند و به همین دلیل است که تا قبل از مشورت با کارشناسان، بررسی طرح های مورد نظر و شرایطی که قرار است طی آن پنل ها طراحی، ساخته و نصب شوند، نمی توان قیمتی را به عنوان قیمت نهایی برای پنل های بتن اکسپوز ارائه کرد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *