نورپردازی نمای آجری

نورپردازی نمای آجری مانند نورپردازی دیگر محصولاتی که در نمای بیرونی یا داخلی استفاده می‌شود بسیار مهم و ضروری لست. آخرین مراحل اجرای پروژه ساخت و ساز، نمای آن است. تمام تلاش سازنده در ساخت از ۰ تا ۱۰۰ و قبل از اجرای نما در یک طرف می‌ماند. اما آنچه نگاه بیننده و رهگذر را به خود جلب می‌کند، نمای پروژه و محصول و متریالی است که در نمای آن به مصرف می‌شود. آجر نما و ایجاد نمای آجری از جمله جذاب‌ترین و پرطرفدارترین نوع نما به شمار می‌آید.

اینکه در نمای آجری از چه نوع آجر نما استفاده کرده‌اید، اهمیت خاص به خود را دارد. شاید از آجر نسوز استفاده کرده‌اید تا نمایی مدرن برای ساختمان یا سازه داشته باشید. ممکن است نوع بنای شما کلاسیک باشد و بخواهید با استفاده از آجر قزاقی به نمای بیرونی، نمای داخلی یا هر دو آنها جلوه‌ای سنتی بدهید. دکوراتیو هم نوعی از آجر نما است که به آجر آنتیک هم شهرت دارد و از آن برای نمای آجری فضاهای داخلی استفاده بیشتری می‌شود.

به غیر اینکه در نمای آجری از کدام نوع آجر استفاده می‌شود، نورپردازی و دادن جلوه با استفاده از روشنایی‌های مختلف اهمیت خود را دارد. شاید قبل از اجرای نمای آجری، باید به فکر نورپردازی نمای آجری هم باشید.  قطعا نورپردازی نیاز به طراحی و پیش‌بینی نوع روشنایی و هزینه‌های آن دارد که می‌بایست زیرساخت آن هم ایجاد شود.

 

نورپردازی نمای آجری و کاربرد آن

در طول روز و ساعاتی که هوا روشنایی روز را دارد، ساختمان با نمای آجری جلوه خاص خود را دارد. وقتی هوا رو به تاریکی می‌رود، وجود روشنایی و چراغ‌هایی با اشکال مختلف و ایجاد نورهایی با رنگ‌های آفتابی، مهتابی و دیگر رنگ‌ها در نمای ساختمان روشن می‌شود. وجود چراغ‌ها و نورهای رنگی، باعث ایجاد نمایی تازه و متفاوت با نمای روز می‌شود. استفاده از طراحی و تکنیک نورپردازی در ساختمان می‌توانید جلوه‌ی فوق‌العاده و تأثیرگذاری در هرچه زیباتر شدن نمای ساختمان ایجاد کند.

در گذشته نورپردازی در نمای داخلی موردتوجه بیشتری قرار گرفته بود و به نمای بیرونی توجه چندانی نمی‌شد. اکنون استفاده از تکنیک‌های جدید و بروز نورپردازی به‌وفور دیده می‌شود. شاید تصور کنید این تکنیک مستلزم پرداخت هزینه بیشتر برای ادوات و روشنایی و اسراف در مصرف برق و انرژی شود. اما این تصور اشتباهی است. استفاده از چراغ‌هایی با اشکال مختلف (متناسب با شکل و نوع آجر و نمای آجری) در مکان‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان، با رعایت اصول و قواعدی خاص در تکنیک نورپردازی انجام می‌شود. میزان لومن (واحد اندازه‌گیری نور) و برد نور (بر حسب متر) در هر چراغ متفاوت است. رنگ نور نیز متناسب با رنگ و شکل نمای آجری انتخاب می‌شود و در نهایت روشنایی مفید و کافی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ایجاد می‌شود و نمای زیبایی شکل می‌گیرد.

 

هیچ محدودیتی در نورپردازی برای استفاده از نوع آجر برای نمای آجری وجود ندارد. در واقع امکان نورپردازی تمامی انواع آجرنما از جمله آجر نسوز، قراقی، دکوراتیو، طرح چوب و… وجود دارد. اگر قصد دارید نمای ترکیبی اجرا کنید، یعنی علاوه بر نمای آجری از نمای دیگر (مثل سنگی) استفاده کنید با وجود جلوه‌ی بیشتر در تاریکی شب، باز هم به نورپردازی نیاز دارید. در حالت عادی سنگ و آجر ظاهری مات دارند و نور را منعکس نمی‌کنند. اما می‌توانید با استفاده از محلول‌های مخصوص مانند نانو رزین یا رزین ضمن عایق کردن نمای آجری در برابر رطوبت، شوره و… کمی ظاهر نما را براق کنید.

 

نورپردازی نمای آجری

چراغ یا روشنایی مناسب نورپردازی نمای آجری

نورپردازی نمای آجری قطعا علاوه بر ایجاد ظاهر شکیل باعث می‌شود ارزش ساختمان شما بیشتر شود و قیمت آن بالاتر برود. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه نمای آجری با کارشناسان امیران نما تماس بگیرید و برای نورپردازی با یک طراح و برق‌کار ارتباط بگیرید.

تهیه و اجرای نمای آجری به‌صورت خودسرانه، بدون مشورت با متخصص باعث صرف هزینه بیجا می‌شود و نورپردازی که مدنظر شما است انجام نمی‌شود. برای رسیدن به نمای آجری دلخواه و نورپردازی موردنظر، باید قبل از اجرای آجرنما، کارهای مربوط به سیم‌کشی و برق‌رسانی را انجام دهید.

پس از اجرای نما هم باید چراغ‌ها را متناسب با محل نصب تهیه کنید. نوع، ابعاد، مشخصات و رنگ نور درست، برای هر قسمت متفاوت است. امروزه استفاده از خرید چراغ‌های ال‌ای‌دی (LED) برای نورپردازی ساختمان بسیار زیاد شده است. این چراغ‌ها دارای مزیت‌هایی هستند که شامل: ۱-طول عمر بالا ۲-وزن پایین ۳-مصرف انرژی بسیار پائین ۴-ارزان بودن ال‌ای‌دی ۵-نصب آسان و سریع بلوک‌های نورپردازی و … می‌شود.

خرید تمام روشنایی‌ها را با مشورت طراح و برق‌کار تهیه کنید تا بهترین کیفیت را با نور مناسب تهیه کرده و نورپردازی به شکل بهتری انجام شود. مثلاً برای نمای بیرونی و بلند ساختمان باید چراغ یا وال واشری تهیه کنید که توان، لومن و نور آن مناسب با ارتفاع ساختمان و طراحی نورپردازی شما باشد.

 

برآورد هزینه نورپردازی نمای آجری

قیمت نورپردازی نمای آجری به دو مورد بستگی دارد. یکی هزینه طراح و برق‌کار و دیگری هزینه خرید ادوات، لوازم و چراغ‌ها. قیمت طراح و استادکاران برق با هم متفاوت هستند. تفاوت نوع طراحی و تنوع بسیار زیاد روشنایی و چراغ‌ها باعث می‌شود نتوان قیمت دقیق و مشخصی را برای هزینه نورپردازی نمای آجری تعیین کرد.

بد نیست در اینجا نگاه و توجهی هم به لیست قیمت آجر نما و انواع آن بیندازید تا قیمت آن را نیز در هزینه‌های ساخت در نظر بگیرید.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *