آجر عایق صدا و صوت چیست؟ انواع و کاربرد آن

آجر عایق صدا یا مصالح و متریالی که بتواند از ورود یا خروج صدا جلوگیری کند! آیا چنین چیزی وجود دارد؟ زندگی در شهرهای بزرگ، وجود جمعیت بیشتر را در جامعه شهری به همراه دارد و این جمعیت هیاهو و سروصدای بیشتری دارند. در گذشته کمتر اما امروزه سازندگان پروژه‌های ساخت و ساز به خصوص در کلان‌شهرها، سعی می‌کنند با کمک ترفندهایی و با استفاده از محصولات و مصالح مناسب کاری کنند تا داخل ساختمان صداهایی که در کوچه و خیابان وجود دارد، شنیده نشود. استفاده از مصالح خاص، ایجاد عایق مناسب در دیوارهای اصلی و بیرونی، استفاده از پنجره‌های دوجداره و… مواردی است که مجریان در زمان ساختن یک ساختمان در نظر می‌گیرند.

 راهکار برای عایق کردن ساختمان در برابر صدا و یا کاهش آلودگی صوتی بسیار زیاد است. این که به چه میزان و از کدام روش‌ها برای ایجاد عایق صدا و صوت استفاده می‌کنید، به محل پروژه، نظر کارفرما، هزینه‌ها و نیز وجود شرایط برای اجرای روش بستگی دارد. تمام این موارد و شاید برخی موارد دیگر باید قبل و در حین ساخت مورد توجه قرار دهید تا در زمان اتمام کار نتیجه درستی را بگیرید. بررسی هر یک از این موارد هم جای خود را دارد و در اینجا فقط اشاره مختصری به آن می‌کنیم.

 آجر عایق صدا یا صوت، این موضوع اصلی و نقطه کانونی مطالبی است که در ادامه خواهید خواند. این که آیا چنین چیزی اصلاً وجود دارد و اگر وجود دارد، در ایران و در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در خصوص خرید و اجرای آجرنما و تأثیر آن بر ایجاد عایق صوت مناسب برای داخل ساختمان و مطالب پیرامون آن صحبت می‌کنیم. اگر سؤالی در رابطه با این موضوعات دارید، چشمتان را به ادامه مطلب بدوزید.

آجر عایق صدا چیست؟ Soundproof A Brick Wall

 آجر عایق صدا یا مصالح عایق صوتی که در ساختن ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، وجود دارد؟ ذات آجر و ساختار آن همچنین روال و رویه تولید آن به نحوی است که کمی این مصالح را به‌خودی‌خود در برابر صدا عایق کرده است. ساختار فشرده آجر از عبور صوت جلوگیری می‌کند. اما اصولاً هر فاصله هوایی یا ایجاد آن در مصالح یا در فواصل بین آن، باعث می‌شود تا به صورت خودکار یک عایق حرارتی ایجاد شود. استفاده از آجرهای سوراخ‌دار یا بلوک‌های سیمانی یا بتنی، سفالی و آجری که روزنه یا سوراخ‌هایی داشته باشند که هوا از آن عبور کند، باعث ایجاد عایق صوت می‌شود. در اصل به این بلوک‌ها، آجر عایق صدا گفته می‌شود. می‌دانیم که تنوع این آجر یا بلوک‌ها کم نیست. بسته به موقعیت و محل اجرای پروژه و در نظر گرفتن هزینه‌ها، گونه‌های مختلف این اجرها استفاده می‌شود.

آجر ضد صدا یا آجر عایق صوت یکی از انواع آجر نسوز است که برای کاهش صدای خانه های بغل هم مورد استفاده قرار میگیرد

انواع آجر عایق صدا

آجر عایق صوت که در بازار ایران و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، چند مدل است که محل پروژه شما و هزینه‌ی خرید آن نوع آجر مصرفی انواع آجر عایق صدا که در صنایع ساختمان در ایران استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

آجر لفتون

 آجر لفتون، آجر سوراخ‌دار و آجر ده سوراخ عناوین دیگری است که به لفتون گفته می‌شود. این آجر علاوه بر دیوارچینی اصلی به عنوان آج نما هم قابل استفاده است. ابعاد این آجر ۵.۵*۱۰*۲۰ سانتی‌متر و به صورت‌های یک، دو یا سه طرف نما تولید می‌شود. تنوع این محصول هم به صورت فله و هم در بسته‌بندی در مجموعه کارخانه‌های امیران نما تولید می‌شود.

آجر عایق صدا و صوت چیست؟ انواع و کاربرد آن

آجر سفالی

این آجر در ایران قدمت بسیار بالایی دارد و در بناهای شناخته شده‌ای؛ چون ایوان مدائن، چغازنبیل، مسجد جامع اصفهان، ارگ تبریز و.. به کار رفته است. تولید و کاربرد آجر سفالی همچنان ادامه دارد و از آن هم در چیدمان دیوار و هم برای کف و سقف استفاده می‌کنند. این آجر هم از لحاظ نوع، رنگ، سایز و ابعاد تنوع زیادی دارد.

آجر عایق صدا و صوت چیست؟ انواع و کاربرد آن

بلوک سیمانی

اگر سفری به شمال کشور داشته باشید، بعید است این مصالح ساختمانی را ندیده باشید. بلوک سیمانی یا بتنی مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت دارند. وزن این محصول از مؤلفه‌هایی است که در تهیه و خرید آن باید مورد توجه قرار دهید. ابعاد بلوک سیمانی ۲۰*۲۰*۴۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. این بلوک‌ها هم مانند آجر لفتون و آجر سفالی دارای فضای خالی است. دو فضای خالی بزرگ در بلوک سیمانی ایجاد می‌شود که عایق صوتی خوبی ایجاد کند.

آجر عایق صدا و صوت چیست؟ انواع و کاربرد آن

ایجاد عایق صوت با آجر نما

استفاده از آجر نما عایق صوتی بهتری ایجاد می‌کند. قبلاً گفتیم که متریال و ساختار آجر به تنهایی باعث ایجاد عایق صوت می‌شود. حال اگر روی نمای ساختمان نمای آجری یا آجر نما اجرا شود، انگار لایه و عایق صدا را تقویت کرده‌اید. این موضوع فقط برای نمای بیرونی لازم نیست. برای نمای داخلی و ایجاد عایق صوتی بهتر هم می‌توانید از آجر نما استفاده کنید. به عنوان مثال برای دیوارهای مشترک بین واحدها یا دیوارهایی که پشت آن‌ها فضای بیرون ساختمان قرار دارد، می‌توانید از نمای آجری داخلی استفاده کنید. ضمن ایجاد یک دکور زیبا برای داخل، عایق صوتی را تقویت کنید.

آجر عایق صدا و صوت چیست؟ انواع و کاربرد آن

شما می‌توانید گونه‌های مختلف آجر نما و قیمت این مکمل عایق صوت را تماس با کارشناسان از کارخانه آجر نما امیران استعلام گرفته و خرید کنید.

انواع آجر نما مناسب عایق صوت

از این آجرها برای داخل و بیرون ساختمان استفاده می‌شود که انواع آجر به شرح زیر است. این آجرها علاوه بر نما ساختمان خاصیت نسوز بودن و عایق صوت را دارا هستند.

 آجر نسوز: آجر نسوز که بیشتر مدل‌های شاموتی و انگلیسی شناخته شده، در نمای بیرونی کاربرد بیشتری دارد. مقاومت بالای این آجر در برابر شرایط جوی و دماهای مختلف و نیز مقاومت آن در برابر سختی عمر آجر نسوز را زیاد کرده است. همین موضوع کاربرد آن را نیز زیاد می‌کند. البته در نمای آجری داخلی هم گاهی از آجر نسوز استفاده می‌شود.

آجرهای دکوراتیو یا آنتیک: اغلب برای نمای داخل ساختمان مورد استفاده هستند و برای ایجاد عایق صوتی دیوارهای میانی بین دو واحد یا بین ۲ اتاق کاربرد دارند. این آجر دارای ۲۰ رنگ مختلف است و ۷۰% در مقابل صوت عایق است که رنگ سفید آن مناسب‌ترین قیمت را دارد. (مشاهده محصولات)

آجرهای طرح سنگ: آجرهای مصنوعی که علاوه بر نمای داخل در بیرون ساختمان هم مورد استفاده هستند.

آجرهای طرح چوب: این نوع از متریال بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان قابل استفاده است، چه بسا که در نمای داخل نیز زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. به جرأت می‌توان گفت بهترین آجر برای عایق صوت همین تایل‌های طرح چوب است. (مشاهده نمونه محصولات)

آجرهای طرح چرم: ویژگی‌هایی همچون آجرهای نسوز دارد؛ اما با تنوع رنگ بیشتر و ویژگی عایق صدا را نیز برای دیوار آجری فراهم می‌سازد.

از این آجرها در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و ضمانت ۱۵ ساله عدم تغییر رنگ و عدم شوره آجر نما را نیز دارا هستند.

 

 کاربرد آجر عایق صوت

عایق صوتی به وسیله آجر و مصالحی که عنوان کردیم یا آجر یا آجر نما در انواع ساختمان‌ها قابل اجرا است. مخصوصاً در ساختمان‌هایی که ساخته شده باشند و دیوار آن تکمیل شده باشد، استفاده از آجرنما به عنوان عایق صوتی بسیار پرکاربرد است. آجرهای عایق صوت علاوه بر کاهش و جلوگیری از عبور صدا از دیوار، باعث جلوگیری از انعکاس صدا در محیط نیز می‌شود. برخی از مکان‌هایی که آجر عایق صدا کاربرد دارند، عبارت‌اند از:

  1. بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها
  2. دیوارهای مشترک بین دو واحد هم تراز
  3. اتاق‌های خواب
  4. عایق صوتی بسیار ایده‌آل برای فضاهای مشترک و مشائات ساختمان همچون لابی و راه‌پله‌ها
  5. کافه‌ها
  6. استفاده بر روی پارتیشن‌های ادارات

 مزایای آجر نما برای استفاده به عنوان آجر عایق صدا

  1. افزایش ارزش ساختمان
  2. قابل نصب در نمای بیرونی و خارجی ساختمان
  3. قابل نصب حتی بعد از اتمام کار ساختمان
  4. جذب صدای بالا در دیوارهای مشترک و غیرمشترک
  5. ایجاد محیط آرامش‌بخش و آرام
  6. تنوع بالای رنگ‌های انواع آجر عایق صدا
  7. ساخته شده از مواد معدنی و دوستدار طبیعت

سوالات متداول درباره آجر ضد صدا

آجر عایق صدا چیست و چه کاربردی دارد؟

آجرهای ضد صدا یا آجر عایق صوت به آجرهایی گفته می‌شود که مانع عبور صوت و صدا و حرارت یا دما از اتاق/مکانی به اتاق/مکانی دیگری است از این رو کاربرد آجر عایق صدا (ضد صدا) در بیمارستان‌ها، دیوارهای مشترک بین دو اتاق و خانه، کافه‌ها، لابی و غیره است

مزایا استفاده از آجر ضد صدا چیست؟

مسلما هر محصولی یک سری مزایایی دارد از این رو مزایا آجر ضد صدا (آجر عایق صدا) در بالا رفتن ارزش ساختمان، قابل نصب در نمای بیرونی و خارجی ساختمان، جذب صدای بالا، ایجاد محیط آرامش بخش و غیره است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *