آجر دیوار چینی چیست و چه کاربردی در صنعت ساختمان دارد؟ بررسی مزایا و معایب آجر کامل

یکی از عمده مصارف آجر از ایام گذشته تا به زمان حال، دیوار چینی با آجر بوده است که این نوع آجر دارای انواع مختلفی است و برای هر مورد از نوع خاصی استفاده می‌کنند؛ همچنین آجر دیوار چینی ساختمان نیز مدل‌های متفاوتی را دارد که در این مقاله به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

از دیرباز آجر مناسب ترین مصالح برای دیوار کشی ساختمان بوده است، امروزه نیز استفاده از آجر و بلوک برای ساخت دیوار های داخلی و خارجی به وفور دیده می شود. آجرهای دیوار کشی به آجر کامل معروف می باشند. این آجر ها به دو نوع نما و پشت کار تقسیم می شوند.

آجر دیوار چینی چیست؟

دیوارچینی چیست؟ به چیدن آجرها و کنار هم قرار دادن آن ها در جوار یکدیگر دیوار چینی می گویند. دیوار چینی معمولا با استفاده از یک الگوی خاص که در آن آجرها با بالاترین استقامت باعث ساخت دیوار ساختمان می شود، صورت می پذیرد. معمولا از گذشته تا کنون به صورت سنتی دیوار چینی با استفاده از ملات سیمان و ماسه انجام میگیرد. دیوار چینی یکی از مراحل سفت کاری در ساختمان می باشد.

اصطلاح دیوار چینی چیست؟ آجر دیوار چینی به چه آجری می‌گویند

آجر دیوار چینی (Brick to build a wall) چیست؟ آجری که اندازه و ابعاد استاندارد داشته باشد و مناسب دیوارچینی ساختمان باشد (برای مثال آجر نما قابلیت ساخت دیوار را ندارد.) و جذب آب مناسبی داشته باشد تا به راحتی به ملات چسبیده شود که توانایی ساخت دیوار محکم را داشته باشد.

جهت مشاهده تمامی الگو های زیبای آجر چینی روی دکمه زیر کلیک کنید تا یک نمای زیبای آجری را بتوانید داشته باشید.

انواع مصالح برای دیوار چینی کدام است؟

آجر: شامل آجرهای توخالی و آجرهای توپر می باشند این آجرها با ابعاد استاندارد و یکدست مخصوص به خود، مناسب دیوارچینی باربر و یا دیوارهای تقسیم کننده ساختمان می باشند.

بلوک سیمانی (بتنی): بلوک سیمانی دارای ۳ نوع، سبک، نیمه سبک و سنگین می باشند. بلوک سیمانی سریع ترین مدت زمان نصب را دارد و به دلیل عدم نیاز به کوره آجر پزی، در سریع ترین مدت زمان ممکن تولید می شوند. پیشنهاد می شود مقاله تفاوت آجر و بلوک سیمانی را حتما بخوانید.

انواع مصالح برای دیوار چینی ساختمان همانند آجر، بلوک سفالی، بلوک سیمانی و آجر است که مورد استفاده قرار می‌گیرند

بلوک سفالی: همان آجرهای سفال رسی می باشند که دارای سوراخ هایی در خود می باشند و در کوره پخت می شوند که همین امر موجب کاهش وزن زیاد ساختمان می شود.

سنگ برای دیوار چینی: برخی از سنگ ها به صورت نامنظم و برخی دیگر نیز به صورت منظم در کنار یکدگیر قرار می گیرند. سنگ های نامنظم کاملا طبیعی می باشند و سنگ های منظم به صورت برش خورده در کنار هم قرار می گیرند.

انواع آجر دیوار چینی برای خرید

آجر سفال دیوار چینی: این محصول به آجر تیغه کشی (تیغه سفالی) معروف می باشد. وزن سبک از شاخصه های اصلی آجر سفال می باشد که به شدت برای ساختمان های چند طبقه توصیه می شود، زیرا باعث کاهش وزن کلی سازه می شود.

آجر فشاری دیوار چینی: آجر فشاری یا همان آجر گری نیز آجرهایی با وزن بالا می باشند که در گذشته برای ساخت دیوارهای باربری که توانایی تحمل بار سنگین را دارا بود، کارایی داشت. ابعاد آجر فشاری ۵٫۵*۲۲*۱۰ می باشد و با استفاده از آن دیوار های ۱۰،۲۰،۳۰ و یا حتی ۴۰ سانتی برای دیوارهای بابر استفاده می کردند.

آجر لفتون دیوار چینی: این محصول که به آجر بهمنی یا ۱۰ سوراخه نیز معروف می باشد، بسیار مناسب دیوار چینی می باشد. از این آجر دو نوع تولید می شود، یکی برای دیوارچینی پشت کار و توکار می باشد و دیگری علاوه بر قابلیت دیوار چینی ۳ یا ۴ طرف نما نیز ایجاد می کند. قطعا آجر لفتون نما کمی گران تر از آجر لفتون پشت کار می باشد. آجر های لفتون پشت کار معمولا زرد می باشند، اما آجرهای لفتون نما هم دارای رنگ زرد و هم دارای رنگ قرمز می باشند.

آجر قزاقی دیوار چینی: آجر قزاقی یا آجر سنتی که بعد از آجرهای خشتی گلی معمولی از قدیمی ترین آجرهای ایران می باشد که بسیار در ساختمان های باستانی و میراث فرهنگی مشاهده می شود. ابعاد این آجر به صورت استاندارد ۵٫۵*۲۰*۱۰ می باشد و دارای رنگ زرد، قرمز، گلبهی و نخودی رنگ می باشد. با استفاده از آجر قزاقی می توان دیوار چینی سنتی را اجرا کرد.

آجر نسوز دیوار چینی: از آجر نسوز عمدتا برای دیوارچینی و ساخت کوره های صنعتی استفاده می شود، چه بسا از آن در پروژه های لوکس به نما و عنوان دیوارچینی  به صورت همزمان مورد استفاده می باشد. این نوع آجر دیوارچینی دارای چهار نوع آجر نسوز سمیرم، آجر نسوز شاموتی آجر نسوز سفید و آجر نسوز مشکی ۵٫۵*۲۰*۱۰ می باشد.

با کلیک روی دکمه زیر عکس انواع نمای آجری مدرن و زیبا را می‌توانید مشاهده کنید.

ویژگی های آجر دیوار چینی

مزایا آجر دیوار چینی

  • بدون نیاز به تخصص بالا برای نصب
  • سبک بودن وزن آجرها در دیوار چینی و کاهش وزن سازه کلی ساختمان
  • حمل سریع بر روی پالت و یا به صورت فله ای و کمپرسی
  • مقرون به صرفه بودن و ارزان تر بودن نسبت به سایر مصالح ساختمانی
  • عدم اشغال فضای داخل ساختمان و نازک بودن دیوار آجری
  • مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق

مزایا و معایب آجرهای دیوار چینی چیست و چرا باید از آن‌ها به درستی در ساختمان استفاده شود

معایب آجرهای دیوار چینی در صنعت ساختمان سازی

  • مقاومت پایین دیوارهای آجری در مقابل کشش زلزله و نشست ساختمان که معمولا با به کارگیری وال پست تا حدودی این مورد قابل حل می باشد.
  • تنوع محدود رنگ آجر دیوار چینی، که معمولا زرد و نخودی یا قرمز و گلبهی رنگ می باشند.
  • طولانی بودن زمان تولید آجر
  • جذب آب بسیار بالا که بدون روکش سیمانی و عایقی در مناطق شمالی و مرطوب کشور کارآمد نمی باشد.

قیمت انواع آجر دیوار چینی

از اصلی ترین مواردی که باعث اختلاف قیمتی بین انواع آجر می شود، جنس خاک و مواد اولیه و همچنین مدت زمان پخت آجرها در کوره می باشد. قیمت این محصول با توجه به نوسانات قیمتی آجر، متفاوت می باشد و جهت استعلام قیمت و مشاوره پیش از خرید آجر دیوارچینی با شماره تماس بخش فروش کارخانه امیران نما در تماس باشید.

قیمت آجر دیوار چینی در بازار ایران و تهران به چه صورت است و چه عواملی بر قیمت این محصول تاثیر گذار است

جمع‌بندی

یکی از آجرهای پر مصرف در صنعت ساختمان، آجر دیوار چینی یا آجر کامل است که از دیرباز تاکنون مورد استفاده مهندسان صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است، از این رو دانستن انواع آن که به دسته‌های آجر نسوز، آجر لفتون، آجر فشاری، آجر سفال و آجر قزاقی تقسیم می‌شود، می‌تواند در خرید آجر دیوار چینی به شما کمک شایانی کند.

البته بهتر است مزایا و معایب آجر دیوار چینی ساختمان یا آجر کامل را نیز در نظر گرفته تا بتوانید بهترین آجر را برای دیوار چینی خود مورد استفاده قرار بدید و این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در پروسه دیوار چینی، آجرهای مورد استفاده معمولا به رنگ‌های گلبهی، نخودی، زرد و قرمز محدود می‌شوند.

5/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *