آجر آنتیک چیست و کاربرد آن

نما سازی و ایجاد زیبایی‌های بصری چشم نواز به کمک مصالحی چون آجر آنتیک، در منازل، فروشگاه‌ها، رستوران و.. از معیارهایی است که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار شده است. به نحوی که بسیاری افراد بخشی از هزینه مربوط به بنا و دکوراسیون خود را بر روی این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند.
چرا که دیگر تنها معیارهای ابتدایی همچون مقاومت و مهندسی صحیح ساخت یک بنا، کافی نیست و نمای ظاهری نیز به عنوان یکی از ارکان مهم سازه مورد توجه خریداران بنا و معماران قرار گرفته است. بنابراین طبیعی است که ما با انواع آجر تزئینی، سرامیک، کاغذ دیواری و.. به فکر زیبا سازی دکوراسیون داخلی فضا و یا نمای بیرونی آن باشیم.به این منظور آجر دکوراتیو به عنوان یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مصالح موجود توانسته در بر گیرنده هر دو سبک معماری سنتی و مدرن بوده و فضای دلچسب را به وجود آورد.
اما قطعاً به ‌کار گیری یک آجر معمولی در بنا ما را به اهداف زیبایی شناختی خود نرسانده و ترکیبی از دو بخش انتخاب آجر آنتیک مناسب به همراه علم دکوراسیون داخلی و خارجی، بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این نوع از آجر نما آشنا شده و کاربرد هر یک را بشناسیم. همچنین جهت مشاهده قیمت انواع آجر نما در انواع و ابعاد مختلف می‌توانید روی ناحیه قرمز رنگ کلیک کرده و لیست قیمت آجر نما را مشاهده نمایید.

آجر آنتیک چیست؟

همان طور که می‌دانید آجر معمولی چه از نقطه نظر در اختیار داشتن ظاهری مناسب و چه از نظر رنگ بندی چندان گزینه مناسبی برای طراحی نما داخلی و خارجی بنا نخواهد بود. از همین روی نوعی از آجر با نام آجر آنتیک یا همان آجر نما ساخته و عرضه شد تا بتواند پاسخ گوی نیاز طراحان از جهت گستره بالای رنگ بندی و جزئیات ظریف زیبا سازی بنا باشد. در حقیقت آجرهای معمولی، عموماً از ترکیبات مختلفی همراه با خاک رس ساخته می‌شوند که تنوع رنگ محدودتری را دارند. 

 

آجر آنتیک چیست: آجر آنتیک به آجری می‌گویند که برای دکوراسیون داخلی و بعضا برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده می‌گیرد که نوعی از آجر دکوراتیو است
آجر آنتیک

این در حالی است که آجر تزئینی یا آجر انتیک از سیمان و سایر مواد معدنی به همراه رنگ‌های اکسید آهن، کروم و مواد پلیمری دیگر ساخته و پرداخته شده و در نتیجه تنوع بیشتری را ارائه می‌کند. جالب است بدانید که حضور چنین موادی علاوه بر امکان تولید رنگ‌های متنوع‌تر، از شوره زدن آن نیز جلوگیری خواهد کرد.
بنابراین رنگ بندی‌های جذاب، مقاومت عالی در برابر شوره و تشکیل قارچ روی سطح آجر و حضور حفره‌های ریز و نامنظم سطح برخی از مدل‌های آجر دکوراتیو آن را تبدیل به یک انتخاب عالی در نما کرده است. به این ترتیب بسته به نوع و میزان مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محیطی در دکوراسیون داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : روش های رفع شوره آجر

انواع آجر آنتیک

آجر قزاقی: آجر قزاقی که با نام آجر پلاک نیز شناخته می‌شود یک از قدیمی‌ترین انواع آجر آنتیک است که با وجود رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و زرد توانایی ایجاد محیطی سنتی و گرم را در فضای داخلی بنا یا نمای خارجی ساختمان دارد. آجر قزاقی به دلیل مقاومت بالا و استحکام قابل توجه خود از سده‌های گذشته مورد استفاده بوده است.

آجر رستیک: آجر رستیک (روستیک) را می‌توان نوع دیگری از آجرهای مناسب دکوراسیون معرفی کرد که دارای سطحی صخره مانند و ناهموار است. روستیک ها نیز در رنگ‌بندی‌های گوناگونی چون سفید، طوسی، قرمز، زرد، فیروزه‌ای، یشمی و… ساخته شده و تداعی‌گر فضایی طبیعی در بنا است. همچنین جهت مشاهده انواع آجر رستیک و لیست قیمت آن کلیک کنید.

آجر دکوراتیو رنگی: منظور از این آجرها، آجر نما سفید، مشکی، قهوه‌ای، طوسی و… است که عموماً رنگ سفید آن به علت همخوانی بیشتر با فضا، از محبوبیت و فروش بالاتری برخوردار است. آجرنما سفید از نوعی رس رسوبی ساخته شده که پس از حرارت دیدن و سرد شدن به رنگ سفید درمیاید. در هر حال به کار گیری هر یک از رنگ‌های موجود با توجه به فضا و سایر عوامل دکوراسیون موجود می‌تواند زیبایی دو چندان را به محیط ببخشد.

آجر هلندی: این آجر جزئی از آجرهای مصنوعی است که با مواد اولیه‌ای چون سیمان، سنگ‌ریزه و پوکه‌های صنعتی ساخته شده و به این ترتیب رنگ بندی‌های مختلفی را به همراه می‌آورد. آجر هلندی به علت مزایا و قابلیت‌هایی چون سهولت در نصب، امروزه به یکی از پرکاربردترین مصالح دکوراسیون داخلی و خارجی تبدیل شده است.

یکی از انواع آجر آنتیک که با نام آجر هلندی هم شناخته می‌شود، آجر طرح چوب یا آجر نما چوبی است.
آجر آنتیک

آجر شاموتی: چنانچه خواهان خرید آجر تزئینی در طیف رنگی زرد الی پرتقالی هستید، آجر شاموتی به عنوان یک آجرنما نسوز می‌تواند از گزینه‌های مناسب موجود باشد. از مزیت‌های مهم این آجر امکان استفاده از آن در فضای داخلی، خارجی و حتی کف پوش هاست که حال و هوایی گرم را به همراه دارد. همچنین وجود موادی چون اکسید انواع فلزات در آن موجب ایجاد خال‌های تیره رنگ منحصر به فرد و زیبا در خاک شده است. شما دوستان می‌توانید جهت دریافت قیمت آجر شاموت نما به صفحه لیست قیمت آجر شاموتی مراجعه فرمایید.

آجر رسی نما: یکی از ارزان‌ترین انواع آجر آنتیک مربوط به آجرهایی بر پایه خاک رس است که در بازار با طرح‌های پلاک، آجر ۳ سانتی و حصیری به فروش می‌رسند. رنگ‌بندی آن‌ها عموماً طبیعی بوده و در طیف رنگ‌های زرد و قرمز عرضه می‌شوند. مقاومت بالای این محصول باعث شده تا بیش از فضای داخلی، در نمای خارجی بنا مورد استفاده قرار بگیرند.

آجر لعابی: در نهایت اگر تنوع آجرهای بالا پاسخگوی نیاز شما نبود، می‌توان بنا و فضای داخلی ساختمان خود را با آجرنما لعابی مزین کنید. در حقیقت این نوع از آجر همان آجرهای معمولی یا پلاک هستند که با لایه‌ای لعاب داده شده و در نتیجه تنوع ظاهری بالایی را متناسب با هر فضایی خواهند داشت.

موارد استفاده از آجر دکوراتیو در نمای ساختمان

تفاوتی نمی‌کند که شما خواهان ایجاد یک دکوراسیون لوکس برای دفتر کاری خود هستید، یا در پی ایجاد یک کافه و یا حتی تغییراتی جزئی در اتاق خواب خود، آجر آنتیک یک گزینه فوق‌العاده خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان یکی از خواص مهم آجرها را همخوانی آن با هر سبک محیط سنتی، اسپرت، رسمی و.. بیان کرد. به نحوی که تنها با انتخاب یک رنگ بندی مناسب نسبت به سایر مصالح به کار رفته شده در بنا و دکوراسیون فضا، می‌توان تغییراتی چشم گیر و جذاب را در اختیار داشت.
از سوی دیگر به علت هزینه بسیار پایین و اقتصادی آجر دکوراتیو، یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌ها جهت ایجاد بهترین نتیجه ماندگار، در سریع‌ترین زمان ممکن است. احتمالاً شما هم ابتدایی‌ترین مکان استفاده از این آجرها را در اطراف شومینه خانه‌های قدیمی بدانید.
هرچند که امروزه نیز همچنان این شومینه‌ها به سبک و سیاق مدرن پیاده سازی می‌شوند و به علت نسوز بودن آجر تزئینی، بهترین انتخاب برای اطراف شومینه و سایر فضاهای حرارتی مانند گاز و هود منزل شما است. حتی می‌توان در کنار گاز یا هود آشپزخانه، سایر فضای ما بین کابینت‌ها را نیز با یک آجر متناسب با رنگ بندی کابینت‌ها نیز مزین کرد.

از دیگر موارد استفاده از آجر آنتیک در ساختمان، سالن‌های پذیرایی است که عموماً با آجر کردن یکی از دیوارهای موجود مانند دیوار پشت تلویزیون، فضایی را در دید افراد برجسته خواهیم کرد. همان طور که اشاره شد، موارد استفاده از این آجر تنها محدود به منزل نبوده و در سایر ساختمان‌های اداری، کافه و رستوران نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این امر عمدتاً به علت هزینه پایین، ظاهر جذاب و از همه مهم‌تر مقاومت آن در برابر آلودگی‌ها نسبت به کاغذ دیواری و سایر سنگ‌های تزئینی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : آجر چیست

مزایا و معایب آجر آنتیک

قطعاً همه ما پیش از انتخاب و خرید یک کالا خواهان دانستن مزایا و معایب آن به منظور آمادگی بیشتر در استفاده از مزیت‌ها و مقابله با معایب هستیم.
آجر آنتیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ارائه لیستی طولانی از مزایای قابل توجه، توانسته تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مصالح مورد استفاده طراحان دکوراسیون و معماری داخلی و خارجی بنا شود.
از همین روی در اینجا به صورت تیتروار مزایای این نوع از آجر را آورده‌ایم:

  • هزینه پایین و اقتصادی در قیاس با سایر آجرهای خارجی
  • طراحی ابعاد و ضخامت با ظرافت بالا و متناسب با فضای اندک دکوراسیون داخلی
  • تنوع رنگی بالا و وجود گزینه‌های متعددی در طرح‌بندی‌های ظاهری خلاقانه
  • وزن سبک نسبت به سایر مصالح ساختمانی و قابلیت نصب سریع و آسان
  • عدم ایجاد خوردگی، شوره یا قارچ بر روی سطح آجر به علت جنس سیمانی و مواد نانو
  • مقاومت آجر دکوراتیو در مقابل آتش سوزی و سوختگی به علت جنس نسوز آن
  • ترکیب راحت با سایر مصالح تزئینی همچون شیشه، آینه، سنگ و…
  • جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی در فضای داخلی ساختمان
  • مقاومت فشاری و درجه سختی بالا 
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی چون نور آفتاب، حرارت، آب، سرما و..
  • تنوع در روش‌های نصب آجر تزئینی با موادی چون سیمان، چسب، مواد درزبندی

به این ترتیب متوجه شدیم که این آجرهای زیبای رنگی صرف نظر از تنوع ظاهری خود، مزایای دیگری را نیز شامل می‌شوند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.
اما همان طور که می‌دانید در کنار مزایا، معایب محدودی نیز پیش روی ماست.

همچنین بخوانید : سنگ آنتیک چیست

معایب آجر آنتیک:

  • دشواری تمیز کردن آلودگی‌هایی چون چربی و جرم‌ها در آجرهای آشپزخانه
  • ناهمگون نشان دادن فضا در صورت عدم پیاده سازی صحیح آجر
  • رطوبت پذیری بالا و نامناسب برای فضاهایی مانند آشپزخانه
  • هموار نبودن سطح آجر
یکی از کاربردهای آجر دکوراتیو یا Antique Brick در پشت تلویزیون و یا در آشپزخانه است
آجر آنتیک

کاربرد آجر آنتیک (آجر دکوراتیو)

  1. دیوارهای داخلی خانه: چنانچه از فضای بی‌روح و ساده منزل خود خسته شده‌اید، با تزئین بخش‌هایی از دیوارهای داخلی به کمک آجر دکوراتیو، روحی تازه به آن ببخشید.
  2. نمای خارجی بنا و حیاط ساختمان: آجرهای نما تنها مختص به فضای داخلی نبوده و نمای خارج ساختمان با کمک آجرهایی مانند آجر قزاقی سبکی منحصر به فرد پیدا خواهند کرد.
  3. نمای اطراف شومینه و تلویزیون: شومینه و دیوار پشتی تلویزیون را می‌توان یکی از بیشترین کاربردهای امروزی آجر تزئینی معرفی کرد که به نحوی تنوعی زیبا را در یک نواختی فضا ایجاد می‌کند.
  4. حمام و سرویس بهداشتی: ترکیب بخش‌هایی از دیواره سرویس بهداشتی از سنگ‌های آنتیک و آجرهای رنگی می‌تواند به همخوانی بیشتر آن با سرامیک کف، وان و روشویی کمک کند. (به علت رطوبت بالا و تماس مستقیم با آب در کف حمام، دستشویی و استخر پیشنهاد نمی‌شود.)
  5. راه پله و اطراف آسانسور: ورودی منزل، راهرو اتاق‌خواب‌ها، اطراف آسانسور نیز دیگر محیطی است که با وجود آجرها، جداسازی بخش‌های مختلف بنا را در ذهن تداعی می‌کند.
  6. دکور مغازه: وظیفه ایجاد زیبایی بصری ویترین مغازه‌ها یا ایجاد یک فضای گرم و دلنشین در رستوران یا کافه خود را به آجر آنتیک بسپارید. از طرح‌های مدرن امروزی گرفته تا معماری سنتی دهه‌های گذشته با طیف وسیع آجرنما قابل پیاده سازی است.
  7. آشپزخانه: در نهایت می‌توان آشپزخانه منزل خود و فضای بین کابینت‌ها را توسط زیباترین مدل‌های آجر نما پوشانده و دیگر نگرانی از بابت طرح کاشی‌های قدیمی بنا نداشته باشید.

قیمت آجر آنتیک یا دکوراتیو

با توجه به موارد ذکر شده، گستردگی مدل‌های آجر دکوراتیو ما را با انواعی از آجرهای ارزان قیمت تا مدل‌های گران‌تر خارجی روبرو کرده است.
اما نکته مثبت موجود، امکان انتخاب طیف وسیعی از مدل‌هاست که نسبت به بودجه شما در طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی کاملاً انعطاف‌پذیر خواهد بود.
بنابراین کافی است تا بودجه و متراژ محیط مورد نظر خود را مشخص کرده تا بهترین و مناسب‌ترین نوع آجر تزئینی موجود را متناسب با سلیقه و بودجه خود توسط مشاوران امیران نما دریافت کنید.
همچنین جهت دریافت لیست قیمت آجر دکوراتیو می‌توانید به صفحه قیمت آجر دکوراتیو امروز مراجعه نمایید.

سوالات پر تکرار درباره آجر دکوراتیو و تزئینی

کاربرد آجر دکوراتیو چیست

آجرهای دکوراتیو کاربردهای مختلفی دارند، عمده کاربرد آجر دکوراتیو در دیوارهای داخلی خانه، نمای اطراف شومینه و تلویزیون، حمام و سرویس بهداشتی، راه پله و اطراف آسانسور و آشپزخانه است.

چگونه قیمت آجر آنتیک امروز را به دست آوریم؟

جهت دریافت لیست قیمت آجر آنتیک و یا آجر دکوراتیو، می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت امیران نما تماس گرفته و از آخرین قیمت آجر تزئینی اطلاع پیدا کنید.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *