آجر سفال چیست؟ | آجر تیغه ای و 5 روش تولید آن | امیران نما

اگر شما هم به دنبال کاهش هزینه‌های ساخت بنا و مصالح ساختمانی خود به شکلی بهینه و با حفظ بالاترین استانداردهای امنیتی هستید، آجر سفال یک گزینه عالی و مقرون به صرفه است.
به گونه‌ای که قیمت آجر سفال در قیاس با مزایای آن، هر سازنده‌ای را تحت تأثیر قرار داده و قابلیت حذف هزینه‌های گزاف مصالح گران قیمت موجود در بازار را به خصوص در دیوارچینی خواهد داشت.
در واقع این مدل آجر که با نام آجر تیغه نیز شناخته می‌شود، عمدتاً در بخش مربوط به دیوار چینی و دیوار کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین، چنانچه قصد خرید آجر سفال را دارید، مقاومت بالای این محصول در کنار ویژگی‌هایی چون وزن کم، جذب پایین آب، عایق بودن در برابر حرارت و… یک سرمایه گذاری فوق‌العاده خواهد بود.
با ما همراه باشید تا بیشتر با چیستی این بلوک‌های سفالی و مزیت و معایب آن در صنعت ساخت و ساز آشنا شوید.

آجر سفال چیست؟

آجر تیغه ‌ای مانند بسیاری از انواع آجر دیگر، قدمتی چند هزارساله داشته و حتی بقایای کوره‌هایی سفال پزی در مکان‌هایی چون شوش و سیلک کاشان یافت شده است.
همین امر به خوبی نشان دهنده طول عمر این مدل آجر و محبوبیت بالای آن بوده که از طریق ساکنان آسیای غربی به مصر، روم، اروپا و.. نیز راه پیدا کرده است.
اما چه چیزی در این بلوک‌های مستحکم به کار رفته شده که تا این حد آن را کاربردی کرده است؟

آجر سفالی نما یا تیغه ای نما چیست؟ آجر سفال را می‌توان ترکیبی از خاک رس معرفی کرد که با یکی از روش‌های دستی و صنعتی تولید و عرضه می‌شوند.

آجر سفال را می‌توان ترکیبی از خاک رس معرفی کرد که با یکی از روش‌های دستی و صنعتی تولید و عرضه می‌شوند.
صرف نظر از روش تولید اما این آجرها نیز دارای شکل، رنگ، مشخصات فنی و… مختص به خود بوده و به این ترتیب وظایف مربوطه را در یک بنا بر عهده می‌گیرند.
در نتیجه پس از طی کردن مراحل استخراج و تهیه خاک، قالب گیری (خشت زنی)، خشک کردن و پخت، بر حسب اندازه و کیفیت به کار گرفته شده در ساخت آن، قیمت آجر سفالی مشخص خواهد شد.

به گونه‌ای که در حالت استاندارد شاهد اندازه‌های زیر در آجر تیغه هستیم:

  1. آجر سفالی ۵/۵ سانتی‌متری با سه سوراخ
  2. آجر سفالی ۷ سانتی‌متری با چهار سوراخ
  3. آجر سفالی ۱۰ سانتی‌متری با شش سوراخ
  4. آجر سفالی ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متری با نه سوراخ

لیست قیمت : لیست قیمت روز خرید آجر

کاربرد آجر سفال تیغه ای

به منظور خرید آجر تیغه ای، در ابتدا باید دانست که کاربرد این آجرها در کجاست و آیا برای هدف مورد نظر شما قابل استفاده خواهند بود؟
در حقیقت این محصول، همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم در ابعاد و اشکال مختلفی به تولید رسیده و هر یک جهت استفاده در بخش خاصی مناسب هستند.
عمده‌ترین کاربرد آن نیز برای دیوار چینی است چرا که امروزه به واسطه حضور اسکلت ساختمان، بار اصلی به فونداسیون و زمین منتقل شده و دیگر نیازی به دیوارهای باربر نداریم.
از همین جهت دیوار کشی ما بین بخش‌های مختلف یک ساختمان تنها به مصالحی با ویژگی مقرون به صرفه، کم وزن و عایق نیازمند است.

بنابراین، می‌توان آجر سفال را بهترین گزینه ممکن در جداسازی فضاهای ساختمان و حفظ حریم خصوصی آن معرفی کرد.
به طوری که ابعاد بزرگ‌تر آن مانند سایز ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متری در دیوارهای بیرونی بنا مناسب بوده و اندازه‌های کوچک‌تر ۱۰ و ۷ سانتی‌متری در تیغه چینی مفید خواهند بود.
البته آجر تیغه تنها در بخش مربوط به دیوارهای یک بنا کاربرد نداشته و کف ساختمان‌ها نیز دیگر مکان به کار گیری آن‌هاست.
در واقع انواعی از مدل‌های بسیار بزرگ این آجرها که عمدتاً در سایز ۲۵*۲۵*۵ سانتیمتر و بیشتر تولید می‌شوند، با نام ختائی به منظور کف پوشی فضا طراحی شده‌اند.

به این ترتیب می‌توان دیوارچینی، تیغه‌های جدا کننده، نمای بیرونی بنا، طاق ضربی بین تیرآهن‌ها، نمای داخلی بنا، سقف‌های تیرچه بلوک و کف ساختمان را جزئی از کاربرد این محصول دانست.
همچنین لازم به ذکر است که اقتصادی بودن قیمت آجر سفالی در سطحی قابل توجه، موجب گستردگی کاربرد هرچه بیشتر آن شده است.

تولید آجر تیغه ای

آجر تیغه ای مانند اکثر آجرهای دیگر از چند مرحله تولید مشخص پیروی کرده و بسته به کاربری و اندازه آن در اشکال گوناگون عرضه می‌شود.
اما آنچه که در تمامی آن‌ها یکسان است طی کردن مراحل زیر است:
در ابتدا ماده اولیه آجر، یعنی خاک رس مرغوب و با کیفیت از معادن مربوطه استخراج شده و با تأیید میزان کیفیت در سطحی استاندارد، وارد مرحله آماده سازی خاک می‌شود.
منظور از مرحله آماده سازی، جدا کردن ناخالصی و آلودگی‌های موجود از خاک رس بوده تا با در اختیار داشتن ماده اولیه خالص، بهترین نوع آجر سفال را به تولید رساند.

پیدا کردن مواد اولیه تولید آجر سفالی و پخت صحیح آن به همراه معرفی انواع روش های تولید آجر سفالی نما

پس از تهیه خاک، آن را با آب مخلوط کرده و خمیری یک‌دست از گل خاک رس ایجاد می‌شود که پس از هواگیری فشرده شده و در قالب‌های مخصوص به خود قرار می‌گیرد.
در آخر نیز با تکمیل فرایند قالب‌گیری آجر و برش، آن‌ها را خشک کرده و در کوره‌های مخصوص می‌پزند تا سخت شده و اکسید کربن آن متصاعد شود.
این خلاصه‌ای از کلیت روند تولید آجر تیغه است، اما باید بدانید که این مراحل به ۵ روش مختلف زیر قابل انجام است.

روش های تولید آجر سفال

  1. تمام اتومات: در روش اول که با توجه به صنعتی شدن جهان، محبوب‌تر است تمامی مراحل از جمله تهیه گل، خشت زنی، خشک کردن و… به وسیله تجهیزات تمام اتوماتیک صورت می‌پذیرد. 
  2. ماشینی آفتاب خشک: چنانچه خواهان خرید آجر سفال به روش آفتاب خشک هستید، باید بدانید که در این روش تنها مرحله خشک شدن آجرها به کمک آفتاب انجام می‌شود. همچنین به منظور پخت آجر از کوره‌هایی با سوخت گاز یا نفت سیاه استفاده خواهد شد.
  3. خشک کن ماشینی: روش سوم، همان طور که از نام آن مشخص است در بخش خشک کردن خشت‌ها، خشک کن‌هایی با سوخت نفت، گازوئیل یا گاز را به جای نور آفتاب در اختیار دارد. سایر مراحل نیز مانند دو روش پیشین به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.
  4. سنتی: روش سنتی یکی از روش‌هایی است که در عصر حاضر چندان مورد استفاده نیست، چرا که به علت انجام تمام مراحل به صورت سنتی و دستی، آجرهای یک دست و مرغوبی حاصل نمی‌شود.
  5. خشک: در حالت خشک تنها خاک موجود را در قالب ریخته و با کمک پرس آن را فشرده می‌کنند. البته از آن جا که در این روش، آجر تیغه ای بدون رطوبت پخته می‌شود میزان مقاومت کمتری داشته و ترد است.

بیشتر بخوانید : مراحل تولید و پخت آجر

مزایا و معایب آجر سفال چیست؟

مطمئن باشید که شما هم با دانستن مزایای این محصول علاقه‌مند به خرید آجر تیغه ای خواهید شد، چرا که مزیت‌های همراه آن نسبت به معایب در سطحی بالاتر قرار داشته و گزینه‌ای معقولانه محسوب خواهد شد.
در وهله اول همان طور که بالاتر اشاره کردیم وزن آجر سفال بسیار پایین بوده و به این ترتیب با تأثیر بر کاهش وزن سازه، همچنان ضخامت مناسبی را برای دیوارها ارائه می‌کند.
از سوی دیگر حضور سوراخ‌های موجود در آن هوا را محبوس کرده و در نتیجه ۲۰-۳۰ درصد نسبت به سایر انواع آجر، عایق حرارتی و صوتی بهتری است.

صرف نظر از مزیت‌های مربوط به سازه مانند کاهش جرم ساختمان، استحکام و مقاومت بنا و کاهش اتلاف انرژی، مزیت‌های دیگری نیز هستند که مربوط به هزینه‌های پیاده سازی است.
در واقع قیمت آجر سفالی به نوبه خود در قیاس با سایر مصالح ساختمانی از مقدار مطلوبی برخوردار است اما این همه ماجرا نیست.
چرا که تیغه‌های سفالی در برابر آجر لفتون، به ۵۰-۶۰ درصد ملات ماسه سیمان کمتری جهت چیدمان نیازمند است و همین امر هزینه‌های دیوارچینی را کاهش می‌دهد.

وزن آجر سفال و نصب آسان تیغه سفالی ساختمان تنها بخش از مزایا و معایب آجر سفالی است که باید بدانید

همچنین به علت وزن کم خود، موجب کاهش ۲۰ درصدی هزینه اسکلت بنا برای تحمل وزن بار مرده ساختمان شده و حمل و نقل آسان‌تری را برای کارگران ساختمانی به همراه دارد.
دیگر مزیت قابل توجه آجر تیغه ابعاد آن است که با طراحی ۲-۳ برابر آجر لفتون می‌تواند سرعت کار را در دیوارچینی افزایش داده و نیاز به نیروی کار بیشتر را کاهش دهد.
به این ترتیب چنانچه سازه شما در یک منطقه با آب و هوای خشک و یا مرطوب قرار گرفته است، نیاز به هیچ گونه نگرانی نیست چرا که این نوع از آجر به خوبی با هر نوع محیطی سازگار خواهد بود.

لیست قیمت : قیمت آجر لفتون یا آجر سوراخ دار

معایب آجر سفال چیست؟

طبیعی است که هر یک از مصالح ساختمانی موجود در بازار، در کنار مزیت‌های خود دارای معایبی نیز باشند.
در این بخش نیز ما تلاش کرده‌ایم تا معایب خرید آجر تیغه ای را برای سازندگان و معماران عزیز ذکر کنیم تا با دیدی وسیع‌تر نسبت به انتخاب آن اقدام کنند.
در ابتدا از آن جا که در هنگام استخراج ماده اولیه آجر تیغه ای، احتمال آلودگی خاک رس به آهک وجود دارد، در صورت عدم نظارت دقیق بر سطح خلوص خاک، ترک‌هایی بر روی اندود گچ کاری ایجاد خواهد شد.
همچنین این آجرها چنانچه در سطح دیوار به کار روند برای هموار سازی به لایه ضخیم‌تری از گچ و خاک نیاز دارند.

با توجه به خواص ذکر شده در مورد آجر سفال متوجه شدیم که امروزه تنها به عنوان مصالح مناسب دیوارهای غیر باربر تولید شده و مقاومت کمی را در موارد باربری نشان می‌دهند.
در نتیجه می‌توان یکی از معایب آن را عدم مقاومت کافی جهت تحمل بار دانسته و با وجود ترد بودن آن، احتمال شکسته شدن در هنگام فشار بیش از حد وجود دارد.
لازم به ذکر است که اگر از اندازه‌های مناسبی جهت خرید آجر تیغه ای استفاده نکنید، امکان هدر رفتن زمان، انرژی و سرمایه شما نیز قابل پیش بینی خواهد بود.

مزایا و معایب آجر سفال و البته دانستن کاربرد آجر تیغه ای یکی از بهترین راهکار ها برای انتخاب و خرید دقیق‌تر است

به این ترتیب می‌توان در یک جمع بندی کلی قیمت آجر سفالی را در قیاس با مزایای آن مقرون به صرفه محسوب کرد.
این محصول از سال‌های گذشته تا کنون مورد توجه سازندگان بوده و به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی اقتصادی به فروش می‌رسد.

سخن پایانی آجر سفالی

هدف از انتشار این مقاله در امیران نما چه بود؟ بله درست است، هدف از انتشار مقاله آجر سفال چیست اطلاع رسانی هرچه دقیق‌تر این محصول از ویژگی‌ها به همراه مزایا و معایب آجر سفال است که بتوانید هنگام خرید آجر تیغه ای با اطلاعات بهتر و بیشتری اقدام به خرید نمایید.
از این رو ما در این مقاله به بررسی کاربرد آجر سفال نیز پرداخته‌ایم که می‌توان گفت از این ۷ کاربرد آجر تیغه ای، مهم‌ترین آن نیز جهت استفاده در دیوار چینی است.

البته لازم به ذکر است که آجر سفال مزایا و معایبی هم دارد که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم و همچنین یکی از موارد مهمی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است، نحوه تولید آجر سفال تیغه ای بوده است.

اگر به مشاوره قبل از خرید نیاز دارید، مشاوران و کارشناسان فروش شرکت آجر گستر امیران با برند تجاری امیران نما، از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۹۰۱۵ و ۰۹۱۲۵۰۰۵۱۱۰ ارتباط برقرار کرده و اطلاعات محصول مورد نظر را به دست آورده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

سوالات متداول درباره کاربرد آجر سفال

کاربرد آجر سفال چیست؟ اندازه‌های استاندارد آن کدام است

بیشترین کاربرد آجر سفال (تیغه‌ای) در دیوارچینی ساختمان است و البته اگر بخواییم کاربرد بعدی آن را نیز بگوییم در سقف و کف طبقات ساختمان است؛ اندازه استاندارد آجر سفالی تیغه ای نیز شامل آجر سفالی ۵/۵ سانتی‌متری با سه سوراخ، آجر سفالی ۷ سانتی‌متری با چهار سوراخ، آجر سفالی ۱۰ سانتی‌متری با شش سوراخ و آجر سفالی ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متری با نه سوراخ است.

انواع روش های تولید آجر سفال تیغه ای کدام است؟

آجر سفال تیغه ای به روش‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که برخی از روش‌های تولید آن عبارت‌اند از تمام اتوماتیک، ماشینی آفتاب خشک، خشک کن ماشینی و غیره که در این مقاله به طور خلاصه هر یک را شرح داده‌ایم.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *