آجر لعابدار چیست؟ آجر لعابی یکی از مصالح ساختمانی است که جهت استفاده در بنا است و مزایا و معایب به همراه کاربرد آجر لعابی در این مقاله بررسی می‌شود

آجر لعابی از محصولاتی در صنعت ساخت‌وساز به شمار می‌رود که قدمت استفاده آن با سال‌های بسیار دور و قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. کاربرد آجر لعابی از دیرباز در ساخت‌وساز و بناهای تاریخی مشهود بوده است. نمونه از کاربرد آجر لعابی بر روی سازه‌های دست‌ساز و قدیمی ایران باستان را می‌توان چغازنبیل و تخت‌جمشید نام برد.

البته ناگفته نماند که پس از ورود اسلام به ایران بناهای زیاد و با شکوهی همچون مسجد شیخ لطف‌الله ساخته شد که کاربرد آجر لعابی به‌وضوح در آن و امثال این بنای تاریخی دیده می‌شود.

به‌طورکلی درگذشته معماران برای جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد طراحی‌های رنگی و زیبا از لعاب استفاده می‌کردند و با لعاب سطح آجر و کاشی را می‌پوشاندند. درواقع لعاب با ترکیب خاک رس به وجود می‌آید و برای این که سطح صیقلی و شیشه‌ای مانند خودش را حفظ کند با اکسید آلومینیوم ترکیب می‌شود. آجر لعابدار در نحوه ساخت تفاوت چندانی با آجر معمولی ندارد و فقط سطحی از لعاب بر روی این آجر قرار می‌گیرد.

قیمت آجر لعابی در بیش از 7 رنگ

آجر لعابدار باعث می‌شود تا سطح نفوذناپذیری را بر روی آجر داشته باشیم و از کثیفی و لکه‌دار شدن سطح هم جلوگیری خواهد کرد. لعاب‌دار کردن آجر باعث می‌شود تا آجر در برابر سایش هم مقاومت بیشتری پیدا کند.

در برخی موارد خاص نیز آجر نسوز را به لعاب آغشته می‌کنند که این امر باعث خواهد شد تا آجر به یخ‌زدگی هم مقاومت نشان دهد. این مدل آجر در مناطق اقلیمی مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد آجر لعابدار در بسیاری از ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی و صنعتی مشهود بوده و کسی منکر کارایی این مدل آجر نیست. در ادامه این مقاله به کاربرد آجر لعابی و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

لیست قیمت : قیمت آجر لعابی

آجر لعابی چیست

اگر خیلی ساده بخواهیم آجر لعابی را تعریف کنیم باید بگوییم آجر لعابدار به آجری گفته می‌شود که بر روی آن یک‌لایه لعاب قرار گرفته است. در سال‌های دور به‌وسیله لعاب روی کاشی و دیوارهای بیرونی را می‌پوشاندند تا براق و زیبا بشوند. امروزه هم لعاب بر روی هر آجری قرار بگیرد آن آجر را آجر لعابی می‌نامند.

آجر لعابی یکی از چندین آجر سنتی محسوب می‌شود که از دیرباز مورداستفاده قرار می‌گرفت. از انواع دیگر این آجرها را می‌توان آجر رنگی رسی و ماشینی را نام برد.

بنابراین، آجر لعابی آجری با روکش سرامیکی است. درواقع سطح خارجی آجر با نوعی از سرامیک با لعاب پوشانده شده است تا سطحی صاف و براق داشته باشد. آجر لعاب دار از آن دسته آجرهایی است که دوباره پخته می‌شود؛ اما آجرهای معمولی یک‌بار پخت هم برایشان کافی می‌باشد.

آجر لعابی چیست؟ آجر لعاب دار که از قدیم در صنعت زیباسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت از آجر رسی و یا آجر قزاقی تولید می‌شود

کاربرد آجر لعابی و مزیت‌هایی که دارد می‌تواند باعث ایجاد وجه تمایزهایی بین این آجر و دیگر آجرها بشود. با ویژگی‌ها و نکات مثبتی که این آجرها دارند می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا آجر لعابدار مناسب پروژه‌تان هست یا خیر.

کاربرد آجر لعابی بیشتر در نمای ساختمان است که به نمای سازه جلوه خوبی دهد. آجرها را زمانی لعاب‌کاری می‌کنند که آجر خشک شده باشد و آماده گرفتن لعاب باشد. ترکیب لعاب آماده ما بر روی سطح آجر پخش یا پاشیده می‌شود و لعاب حل می‌شود و وقتی به دمای معینی برسد به آجر نفوذ می‌کند و خروجی کار آجر لعاب دار می‌شود.

هنگام تولید آجر لعابی دقت به مواد اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر مواد را به‌درستی انتخاب نکنید آجری لعابی نهایی شما همراه با ترک‌هایی تشکیل خواهد شد که تقریباً هیچ‌کسی مایل به خرید و استفاده از آن نخواهد بود.

آجر لعابدار از آجرهایی به شمار می‌رود که تاکنون مصارف زیادی در صنعت معماری ایرانی داشته است. یکی از دلایل محبوبیت آجر لعابدار از دیرباز تاکنون مقاومت در برابر شرایط جوی ناپایدار و تغییرات شیمیایی می‌باشد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آجر

آجر چیست؟

قبل‌تر و در مقاله‌های بسیار زیادی آجر و کاربردش را مفصل شرح داده‌ایم؛ اما در این بخش از این مقاله هم گریزی به این محصول و ویژگی‌هایش می‌زنیم.

آجر یکی از چندین مصالح ضروری و موردنیاز هر ساخت‌وساز محسوب می‌شود. نیاکان ما آجر را جایگزین سنگ کردند و وقتی نتایج مثبتی را از این حرکت دیدند بعدها بیشتر روی به استفاده از آجر آوردند.

آجر از مصالح دست‌سازی به شمار می‌رود که از خاک رس به وجود می‌آید و تنوع بسیار زیادی هم دارد که یکی از مدل‌های آن آجر لعابی می‌باشد. تا به الان آجر دستخوش تغییرات بسیار زیادی در مدل و رنگ و قالب شده است؛ اما هنوز که هنوز است این محصول جزو اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است.

به‌طورکلی آجرها مدل و قالب‌های مختلف زیادی دارند که هرکدام از آنها برای کار خاصی استفاده می‌شوند. نیاز انسان‌ها در گذر زمان باعث ایجاد خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی در تولید آجر شده است تا آجر امروزی از ابعاد و مدل‌های مختلفی بهره من بشود.

کاربرد آجر لعابی یا آجر لعابدار

بیشترین کاربرد آجر لعابی در زیباسازی و نماسازی سازه‌ها می‌باشد. از آجر لعابی (آجر لعابدار) برای دیزاین داخلی و خارجی ساختمان هم استفاده زیادی می‌شود. از موارد مصرف آجر لعابی می‌توان به استفاده در دیواره‌های باربری، کاشی‌کاری، کف‌سازی و قرنیز دیوارها اشاره کرد.

کاربرد آجر لعابی علاوه بر زیبایی بخشیدن به نمای ساختمان، مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی دیوارهای بیرونی نیز می‌باشد.

آجر لعابدار سطحش به طور کامل لعاب‌کاری می‌شود و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی برای مصارف گوناگون به تولید انبوه می‌رسد.

اگر تاریخ کشور خودمان را ورق بزنیم کاربرد آجر لعابی را به‌وضوح مشاهده خواهیم کرد. از سنگ‌نوشته‌های دوران ایران باستان گرفته تا کاشی‌کاری‌های مدرن امروزی در حرم امام رضا (ع) همه‌وهمه گویای کاربرد اجر لعاب دار و استفاده از آن از گذشته تا به الان حکایت دارد.

یکی از کاربرد آجر لعابی، استفاده در نمای بناهای تاریخی و مساجد است

آجر لعابدار مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر هوازدگی و فرسایش نشان می‌دهد که همین موضوع باعث شده تا آثار باستانی زیادی از گذشته تا الان به‌خوبی فرم و شکل‌های خودشان را حفظ کرده باشند.

رنگ‌هایی که برای آجر لعابدار به کار برده شده است عبارت است از: فیروزه‌ای، لاجوردی، سبز، زرد، قهوه‌ای و کرم رنگ که ترکیب این رنگ‌ها هم خودش دنیایی از رنگ را به این تعداد رنگ ثابت و اصلی می‌افزاید. بیشترین رنگ مورداستفاده برای سازندگان ساختمانی رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی است. باقی رنگ‌ها در ساخت ساختمان خیلی کاربردی نیست. از رنگ فیروزه‌ای در ساخت مساجد و آرامگاه‌ها بسیار استفاده زیادی می‌شود.

مزایا و معایب آجر لعابی

مزایا آجر لعابدار

  • تطبیق‌پذیری: اولین مزیت استفاده از آجر لعابی حالت تطبیق‌پذیری است که این محصول دارا است. کاربرد آجر لعابی در پروژه‌های بازسازی کاملاً به چشم می‌آید و بر کسی پوشیده نیست. ابعادی که برای این پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد متفاوت است و می‌تواند به‌صورت های مختلفی همچون براق و مات یا کدر و تیره مورداستفاده قرار بگیرد. آجر لعابی در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف کامل سازگاری دارد. چه هوای گرم بیابان دشت کویر و لوت باشد چه سرمای استخوان‌سوز سیبری، فرقی ندارد این آجر به‌خوبی با شرایط شما کنار خواهد آمد.
  • حداقل نگهداری: شما با حداقل موارد رعایتی می‌توانید آجر لعابی را به‌خوبی نگهداری کنید و از کاربرد آجر لعابی نهایت بهره را ببرید. آجر لعابدار را می‌توانید با آب و صابون و یا حتی با دستمال مرطوب به‌خوبی تمیز کنید تا مثل روز اولش نو و تروتمیز بشود. پوشش سرامیکی که آجر لعابدار دارد مانع نفوذ تمیزکننده‌های شیمیایی به داخل و حتی سطح اجر می‌شود.
  • خواص نوری: آجر لعابی با قرارگرفتن در برابر تابش نور خورشید، نور را به‌خوبی منعکس می‌کند و سطح اجر بسیار شفاف‌تر از قبل شده و گاهی اجر لعاب دار شروع به برق زدن می‌کند. حتی در شب و هنگام برخورد نور چراغ برق یا نور چراغ خودروها باعث زیباتر شدن آجر لعابدار می‌شود.
بهبود مقاومت حرارتی یکی از مزایا آجر لعابی است
آجر لعابی چیست؟

از جمله مزایای دیگری که برای آجر لعابی مطرح می‌باشد می‌توان به مواردی از قبیل:

  • بهبود مقاومت مکانیکی
  • بهبود خواص حرارتی
  • بهبود مقاومت در برابرعوامل شیمیایی

می‌توان اشاره کرد.

معایب آجر لعابی

به‌طورکلی کاربرد آجر لعابی بالا بوده و مزایای این محصول نسبت به معایبش برتری بیشتری دارد. اما با این حساب باز هم نکات منفی درباره این محصول وجود دارد که شاخص‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

شکستگی: آجر لعابی باتوجه‌به سطح صیقلی و شیشه‌مانندی که دارد با برخورد جسمی سخت یا تیز مقاومت خودش را از دست می‌دهد و دچار شکستگی در مرکز و پخش ترک‌های بزرگی به باقی سطح آجر می‌شود.

شره کردن لعاب

انواع آجر لعابدار

آجر لعابدار محدودیتی در سایز و اندازه ندارد و رنگ و ابعاد آن به سفارش مشتری انتخاب خواهد شد. طراحان دکور با دستی باز می‌توانند از آجر لعابی در رنگ و ابعاد مختلف در کارشان استفاده کنند.

انواع آجر لعابدار بسته به نوع جنس و مواد خاک مورد استفاده تقسیم می‌شود
آجر لعابی چیست؟

آجرنماهای لعابی به سفارش مشتری از سوی تولیدکننده طراحی می‌شود و سپس به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. آجر پلاک نما باتوجه‌به خواست خود مشتری در یک‌لایه لعاب قرار می‌گیرد دوباره پخته می‌شود و سپس مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع جنس‌های آجر لعابی

کاربرد آجر لعابی زیاد است و ازآنجایی‌که آجر لعابی در مدل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که پرمصرف‌ترین آن‌ها را برایتان گردآوری کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • آجر لعابدار گرانیتی زرشکی: یک اجر لعابی زرشکی رنگ که در ساخت آن از گرانیت نیز بهره گرفته شده است. از این اجر برای نمای بیرون ساختمان استفاده زیادی می‌شود.
  • آجر شبکه گرد لعابدار: یکی از آجرهای سنتی با قدمت محسوب می‌شود که در طراحی داخلی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • آجر لعابی شش‌ضلعی: رنگ زمینه این آجر فیروزه‌ای است و در طراحی داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • آجر لعابدار شبکه‌ای: نام دیگر این آجر شبکه‌ای صلیبی و پله‌ای می‌باشد. بیشترین رنگ مصرفی برای این آجر قرمزرنگ است.
  • آجرنما لعابی پلاک بندار‌: این آجر دارای زمینه رنگ زرد و صورتی می‌باشد. از ویژگی‌های این آجر لعابی می‌توان به استقامت و دوام بالای آن اشاره کرد.

سوالات متداول انواع آجر لعابی

کاربرد آجر لعابی یا لعابدار در کجاست؟

بیشترین کاربرد آجر لعابی در زیباسازی و نماسازی سازه‌ها است. از آجر لعابی (آجر لعابدار) برای دیزاین داخلی و خارجی ساختمان هم استفاده زیادی می‌شود. از موارد مصرف آجر لعابی می‌توان به استفاده در دیواره‌های باربری، کاشی‌کاری، کف‌سازی و قرنیز دیوارها اشاره کرد.

مزایا و معایب آجر لعابدار یا روکش دار چیست؟

برخی از مزایای آجر لعابی شامل تطبیق پذیری، خواص نوری، حداقل نگهداری، بهبود مقاومت مکانیکی و حرارتی و غیره می‌شود؛ همچنین معایب آجر لعابدار (روکش دار) نیز عبارت اند از شکستی و شره کردن لعاب در صورت نصب نا صحیح

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *