وزن آجر یا چگالی انواع آجر در خرید شما تاثیر گذار است

همان طور که می‌دانید آجرها به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی امروزی از کاربرد و فروش بالایی برخوردارند.
همین امر نیز موجب شده تا خصوصیات آجرها همچون وزن آجر که در واژگان علمی از آن به عنوان چگالی آجر نیز یاد می‌شود، ابعاد و جنس آن در تعیین میزان کیفیت محصول و استانداردهای لازمه در ساخت بنا حائز اهمیت باشد.
در واقع آجر به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که کاربردهای مخصوص به خود را در بخش‌هایی چون دیوارچینی، ساخت طاق و گنبد، کرسی چینی، نما یا کف پوش دارند.
از همین روی با توجه به نوع آن‌ها شاهد مقدارهای متفاوتی در وزن آجر فشاری، چگالی آجر نما، وزن آجر انگلیسی، وزن آجر نسوز، وزن آجر قزاقی، چگالی آجر رسی، وزن آجر شاموتی و… هستیم.

به عبارت دیگر هر یک از آجرهای فوق در ابعاد، وزن و حجم‌های گوناگونی ساخته می‌شوند که محصول مورد نظر را متناسب استفاده در جای مخصوص به خود می‌کند.
با این حال صرف نظر از نوع محصول و روش تولید ماشینی یا دستی آن نباید چگالی آجر کمتر از ۷٫۱ گرم بر سانتی متر مکعب باشد.

همچنین بخوانید : آجر چیست و چه کاربردی دارد

تأثیر وزن آجر بر ساخت ساختمان و نما سازی

پیچیدگی سازه‌های امروزی در قیاس با بناهای گذشته که عمدتاً تک طبقه و ساده بودند منجر به الزام دقت بسیار و مهندسی معماری و عمرانی گسترده‌تری در فرایند ساخت و ساز شده است.
یکی از این الزامات نیز مربوط به ویژگی‌ها و محاسبات صحیح مربوط به مصالح ساختمانی چون ابعاد و وزن آجر فشاری یا دیگر مدل‌های آجر است.
چرا که عدم انتخاب یک آجر با کیفیت و استاندارد می‌تواند منجر به زیان‌های مالی بسیار و گاه خسارات جانی غیر قابل جبران شود.

به نحوی که حتی اگر تعداد، ابعاد آجر و وزن آجر به شکل صحیحی انتخاب شود، ممکن است به علت کیفیت پایین و غیراستاندارد خود در طی مدت طولانی مشکلاتی چون ترک برداشتن، شوره زدن یا عایق نبودن را به همراه داشته باشد.
بنابراین شما به عنوان صاحب یک پروژه یا حتی طراح نما سازی باید با ویژگی‌های ابتدایی چون ابعاد و وزن آجر نما آشنا باشید.

چگالی آجر بر روی وزنه و ترازو که نشان دهنده وزن آن است

هرچند برخلاف تصور عموم افراد تنها بالا بودن چگالی آجر نیست که منجر به ایجاد مشکلات و خسارات در سازه می‌شود.
بلکه در برخی موارد به خصوص در مورد وزن آجر فشاری، سبک بودن بیش از اندازه محصول نیز می‌تواند نشان از وجود مشکلی در وضعیت فعلی یا آینده بنا باشد.
در نتیجه پنج حوزه‌ای که تحت تاثیر کاهش یا افزایش غیر استاندارد وزن آجر نما و دیوار چینی قرار می‌گیرند را می‌توان به شرح زیر ذکر کرد:

تاثیر وزن آجر نما در محاسبه وزن کلی ساختمان

یکی از بخش‌های بسیار پر اهمیت در ساختمان مربوط به نما سازی آن است که در زیباسازی شهری و همچنین فروش واحدها بسیار تأثیر گذار است.
اما باید توجه داشت که وزن آجر و چگالی آن در نما به علت نوع زیر کار ساختمان مهم بوده و باید پیش از فرایند دیوار چینی جلو ساختمان مورد محاسبه قرار گیرد.
به طوری که وزن محاسبه شده در فونداسیون کلی سازه شما نیز موثر خواهد بود.

نقش چگالی آجر در میزان چسبندگی ملات

همان طور که می‌دانید یکی از انواع روش نصب آجر، استفاده از ملات‌هایی مانند ملات ماسه سیمان است که در پشت یا میان آجرها قرار می‌گیرد.
اما باید توجه داشت که افزایش بی رویه چگالی آجر فشاری، وزن آجر نسوز یا هر نوع از آجری که انتخاب کرده‌اید می‌تواند با کاهش میزان خاصیت چسبندگی آن، مقاومت دیوار و نما را نیز کاهش دهد.
در حقیقت هر چه میزان چگالی آجر نما بالاتر روند، چسبندگی ملات آن کمتر شده و در نتیجه با یک ضربه یا تکان کوچک توسط عوامل محیطی مانند زلزله، نمای ساختمان تخریب شود.

افزایش هزینه نصب آجر با افزایش وزن آن

کافی است که پروژه شما از حجم و ابعاد گسترده‌ای برخوردار باشد تا متوجه هزینه بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی و انتقال آن به کمک کارگران شوید.
در بسیاری موارد دیده شده که ماشین‌های حمل و نقل بسته به میزان وزن مصالح موجود، اقدام به دریافت مبالغی می‌کنند و در مقابل نیز کارگران با جا به جایی وزن خاصی از بار دستمزد می‌گیرند.
بنابراین می‌توان متذکر شد که یکی از حوزه‌های متأثر از وزن آجر، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و همچنین انتقال جهت نصب آن است.

کاهش کیفیت آجر با کاهش وزن آجر فشاری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چنانچه وزن آجر انگلیسی یا مثلاً چگالی آجر قزاقی کمتر باشد، محصول باکیفیت‌تر و مرغوب‌تری را خریداری کرده‌اند.
در صورتی که همان طور که افزایش چگالی آجر می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود، کاهش بیش از حد این وزن نیز بر میزان کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد.
به نحوی که اگر وزن محصول استاندارد نباشد در طی فرایند پخت پوک شده و با ایجاد فشار یا در برابر عوامل محیطی به سرعت استحکام خود را از دست خواهد داد.

ایجاد شوره و سفیدک در آجر سبک وزن

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم اگر وزن آجر فشاری و نما نسبت به میزان استاندارد آن کمتر باشد، منجر به پوک شدن محصول خواهد شد.
این پوک شدگی علاوه بر کاهش مقاومت آجر، پیامدهای دیگری از جمله ایجاد شوره و سفیدک را نیز به دنبال دارد.
در حقیقت هنگامی که آجر پوک شود، فضا و خلل‌های خالی داخل آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه آب بیشتری را در هنگام باران و رطوبت جذب می‌کند.
به این ترتیب با رسوب نمک‌های محلول در آب، شاهد شوره و سفیدک در سطح آجر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید : رفع شوره و سفیدک آجر

وزن انواع آجر

حال که متوجه شدیم وزن آجر نما و سایر آجرهای استفاده شده در ساختمان باید طبق استانداردی مشخص تولید و عرضه شود، زمان معرفی انواع وزن‌هاست.
در واقع هرچه یک کارخانه تولید آجر در سطح استاندارد جهانی عملکرد موفق‌تری داشته باشد، احتمالاً روند ساخت محصولات آن، مطابقت بیشتری با این استانداردها و ایجاد وزن متناسب دارد.
بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تحت تاثیر حرف فروشندگان مبنی بر تفاوت قیمت آجر و سایر محصولات به علت تغییر وزن آن‌ها قرار نگیرید.

وزن انواع آجر نسوز، شاموتی، انگلیسی، قزاقی، رسی و غیره

چرا که همان طور که ذکر کردیم چگالی آجر نسبت به ابعاد و حجم آن باید در یک مقیاس مشخص و دقیق در نظر گرفته شود.
در نتیجه وزن آجر فشاری، چگالی آجر رسی، چگالی انواع آجر شاموتی و.. همگی طی یک استاندارد تعیین شده و کم و زیاد بودن آن نسبت به این معیار دلیلی بر کیفیت بهتر آن نیست.

بیشتر بخوانید : مراحل تولید آجر در کارخانه

وزن انواع آجر فشاری

یکی از قدیمی‌ترین انواع آجر با نام آجر فشاری شناخته می‌شود که گزینه‌ای مناسب برای دیوارهای باربر ساختمان، دیوارهای حمال، جدا کننده، طاق و… بود.
اما در طی سالیان گذشته به علت بالا بودن وزن آجر فشاری در مقابل سایر مدل‌هایی چون آجر سفالی، کاربرد خود را در مصارف دیوارچینی از دست داده و بیشتر در فونداسیون سازی به کار گرفته می‌شود.
این محصول عمدتاً در ابعاد ۵/۵×۱۱×۲۲ یا ۵×۱۰×۲۰ سانتی متر ساخته و عرضه می‌شود که وزن متناسب آن را چیزی در حدود ۲ الی ۲٫۵ کیلوگرم قرار داده است.
به این ترتیب چگالی آجر فوق به طول میانگین ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب بوده و  تعداد این آجر در هر تن حدود ۴۵۰ الی ۵۰۰ عدد است.

وزن آجر نسوز

آجر نسوز را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین آجرهای عصر حاضر معرفی کرد که به علت کیفیت فوق‌العاده بالا و مقاومت عالی خود به عنوان گزینه‌ای عالی به خصوص در نمای ساختمان شناخته می‌شود.
به نحوی که آجر نسوز شامل انواعی از آجرها با نام آجر انگلیسی، آجر شاموتی، پلاک و… شده و تنوع گسترده‌ای را از نقطه نظر ساختار ظاهری و ابعاد در اختیار ما می‌گذارد.
در نتیجه با توجه به گستردگی این ابعاد شاهد مقادیر مختلفی از وزن آجر نسوز به منظور کاربرد بهتر آن در نما سازی ساختمان‌ها مطابق با جدول زیر هستیم.

 

لیست قیمت : قیمت آجر نسوز

وزن آجر انگلیسی

آجر انگلیسی با طول عمری ۵۰ ساله و طرح بندی‌های زیبای خود، توانایی منحصر به فردی در ایجاد یک نمای جذاب و ماندگار برای ساختمان شما خواهد داشت.
این نما انگلیسی که تنوع رنگ بندی و ابعاد مختلفی را جهت استفاده در نما و همچنین کف‌پوش‌ها ارائه کرده از خاکی با اکسید آهن بالا ساخته شده و به این ترتیب یکی از مرغوب‌ترین انواع آجر موجود در بازار است.
هرچند وزن آجر انگلیسی نسبت به سایر مدل‌های آجر اندکی بالا بوده و باید در انتخاب آن برای نمای ساختمان نهایت دقت عمل را به خرج دهید.
البته به منظور سهولت در انتخاب و بررسی این محصول، چگالی نما انگلیسی موجود در جدول زیر ذکر شده است.

نوع آجر سایز آجر وزن آجر
آجر انگلیسی ۲٫۵*۳۲*۷ ۹۵۰ گرم
نما انگلیسی ۲٫۵*۲۶*۵٫۵ ۶۵۰ گرم
آجر انگلیسی ۲٫۵*۲۰*۵٫۵ ۴۸۰ گرم
آجر نما انگلیسی ۲٫۵*۴۰*۸ ۱٫۱۵۰ گرم
آجر انگلیسی (سمیرم) ۲٫۵*۲۰*۱۰ ۱٫۰۰۰ گرم
نما انگلیسی ۵٫۵*۲۰*۱۰ ۲٫۰۰۰ گرم
آجر انگلیسی ۳*۴۰*۲۰ ۴٫۸۰۰ گرم
نما انگلیسی ۳*۷۰*۱۲ ۴٫۷۰۰ گرم
آجر نما انگلیسی ۳*۱۱٫۵*۲۳ ۱٫۵۰۰ گرم
آجر سمیرم (انگلیسی) ۲٫۷*۱۰*۱۰ ۴۵۰ گرم
نما انگلیسی ۲٫۷*۲۰*۲۰ ۱٫۹۵۰ گرم
آجر انگلیسی (سمیرم) ۲٫۵*۱۶*۷ ۵۰۰ گرم
آجر هلالی انگلیسی ۳*۲۰*۵٫۵ ۵۶۰ گرم

 

وزن انواع آجر شاموتی

آجر نسوز شاموتی را می‌توان گزینه‌ای دیگر جهت ایجاد یک نمای خاص در بنا معرفی کرد که از ابعاد کوچکی چون ۲.۵*۱۰*۱۰ سانتیمتر تا ابعاد بزرگ ۳*۴۰*۲۰ سانتیمتر را در بر می‌گیرد.
در نتیجه وزن آجر شاموتی نیز بسیار متنوع بوده و از وزنی در حدود ۵۰۰ گرم گرفته تا ۷۰۰۰ گرم در ابعاد بزرگ آن را شاهد هستیم.
از آن جایی که آجر شاموت در اشکال مربع، مستطیل و… برای کاربردهای کف سازی، نما، دکوراسیون داخلی و.. عرضه می‌شود بهتر است ابتدا شکل مورد نظر خود را انتخاب کنید.
سپس بر حسب نیاز خود ابعاد و در نهایت مجموع چگالی آن را مطابق با جدول زیر محاسبه کنید.

نوع آجر سایز آجر وزن آجر
آجر شاموتی ۲٫۵*۳۲*۷ ۱٫۱۵۰ گرم
نما شاموتی ۲٫۵*۲۶*۵٫۵ ۷۵۰ گرم
آجر شاموت ۲٫۵*۲۰*۵٫۵ ۵۵۰ گرم
آجر نما شاموتی ۲٫۵*۴۰*۸ ۱٫۳۰۰ گرم
آجر شاموتی ۲٫۵*۲۰*۱۰ ۱٫۱۰۰ گرم
نما شاموت ۵٫۵*۲۰*۱۰ ۲٫۲۰۰ گرم
آجر نما شاموتی ۳*۴۰*۲۰ ۵٫۵۰۰ گرم
آجر نما شاموت ۲٫۵*۱۰*۱۰ ۵۵۰ گرم
نما شاموتی ۲٫۷*۲۰*۲۰ ۲٫۲۰۰ گرم
آجر شاموت ۳*۱۱٫۵*۲۳ ۱٫۷۵۰ گرم
آجر هلالی شاموت ۳*۲۰*۵٫۵ ۵۵۰ گرم

وزن آجر قزاقی

آجر قزاقی همواره با ظاهری قرمز رنگ و ابعاد کوچک در بناهایی با ساختار قدیمی در ذهن ما تداعی می‌شود که بیانگر نمایی سنتی و گرم است.
از سوی دیگر پایین بودن وزن آجر قزاقی موجب سهولت در نصب و کاهش وزن کلی سازه شده که آن را در گروه آجرهای پرفروش و اقتصادی قرار می‌دهد.
بنابراین شما می‌توانید این محصول را از میان آجرهایی با ابعاد ۱۰*۲۰*۵.۵، ۵.۵*۵*۲۰، ۳*۱۰*۱۰، ۴*۲۰*۲۰، ۵.۵*۲۰*۳ انتخاب کنید.
هرچند ابعاد ذکر شده استانداردترین ابعاد آجر قزاقی موجود است و ممکن است تولیدکنندگان بر حسب نیاز مشتریان خود، ابعاد دیگری را نیز تولید کنند.
در هر حال نسبت به ابعاد ذکر شده، چگالی آجر نما از نوع قزاقی به شرح زیر است.

لیست قیمت : قیمت آجر قزاقی امروز

لیست قیمت انواع آجرهای قزاقی
نوع آجر سایز آجر وزن آجر
پلاک قزاقی ۵٫۵*۲۰*۳ ۶۰۰ گرم
پلاک قزاقی قرمز ۵٫۵*۲۰*۳ ۶۰۰ گرم
رستیک قزاقی ۵٫۵*۲۰*۲ ۳۷۰ گرم
رستیک قزاقی قرمز ۵٫۵*۲۰*۲ ۳۷۰ گرم
نیمه قزاقی ۵٫۵*۵٫۵*۲۰ ۱٫۲۱۰ گرم
نیمه قزاقی قرمز ۵٫۵*۵٫۵*۲۰ ۱٫۰۰۰ گرم
کامل قزاقی ۲۰*۱۰*۵٫۵ ۱٫۹۵۰ گرم
کامل قزاقی قرمز ۲۰*۱۰*۵٫۵ ۱٫۹۵۰ گرم
پلاک بزرگ ۷*۲۵*۳ ۹۵۰ گرم
پلاک بزرگ قرمز ۷*۲۵*۳ ۹۵۰ گرم
رستیک خط‌دار ۷*۲۵*۳ ۹۵۰ گرم
رستیک خط‌دار قرمز ۷*۲۵*۳ ۹۵۰ گرم
رستیک خط‌دار ۵٫۵*۲۰*۳
رستیک خط‌دار قرمز ۵٫۵*۲۰*۳
کف قزاقی ۱۵*۱۵*۳
کف قزاقی ۱۰*۱۰*۳ ۲٫۸۰۰ گرم
کف قزاقی قرمز ۱۰*۱۰*۳ ۲٫۸۰۰ گرم
کف قزاقی ۲۰*۲۰*۴
کف قزاقی قرمز ۲۰*۲۰*۴
آجر قزاقی ال قرمز ۱۰*۲۰*۵٫۵ ۱٫۵۰۰ گرم
آجر قزاقی ال گلبهی ۱۰*۲۰*۵٫۵ ۱٫۵۰۰ گرم
آجر قزاقی ال زرد ۱۰*۲۰*۵٫۵ ۱٫۵۰۰ گرم

وزن انواع آجر رسی

اگر به دنبال خرید آجر نما در مصارفی مانند ساخت ساختمان‌های مدارس، ادارات و.. هستید، آجر رسی با ابعاد استانداردی در حدود ۳۳*۷، ۳۲*۷ و ۳۱*۷ سانتیمتر بهترین انتخاب موجود است.
همان طور که از نام این محصول مشخص است، ماده اولیه سازنده آن رس بوده و به علت طبیعی بودن رنگ موجود در آجر رسی، تا سالیان سال بدون کوچک‌ترین تغییری ماندگار خواهد ماند.
از نقطه نظر وزن آجر رسی نیز با توجه به محدودیت مدل‌ها و ابعاد این محصول، وزن آن نیز متناسب با ابعاد گستردگی چندانی ندارد.
شما می‌توانید وزن انواع آجر فوق را مطابق با جدول زیر مورد بررسی و محاسبه قرار دهید.

چگالی آجر نما

در نهایت صرف نظر از وزن آجر فشاری، وزن آجر نسوز و.. آن چه که مشخص شد، وجود یک استاندارد ثابت در تعیین میزان وزن آجر است.
بنابراین کیفیت و مرغوبیت یک آجر تحت تأثیر عوامل بسیار گسترده‌ای قرار داشته که باید با دقت هرچه تمام‌تر آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
محل استفاده از آجر نیز حائز اهمیت بوده و اگر هدف شما نماسازی است بهتر است تا از محصولاتی استفاده کنید که وزن آجر نما را در کمترین میزان از استانداردها داشته و همچنان ابعاد آن نیاز طرح مورد نظرتان را برطرف کند، از این رو شرکت امیران نما برخی از ابعاد با وزن‌های پر فروش آجر نما را برای شما در لیست زیر قرار داده است.

به طور مثال برخی از مقادیر استاندارد پر فروش از نسبت ابعاد و وزن آجر به شرح زیر است:

  • ابعاد آجر نما : cm ۲/۵×۷×۳۲ با وزن تقریبی ۹۰۰ گرم
  • ابعاد آجر نما : cm ۲×۴×۱۰ با وزن تقریبی ۱۴۰ گرم
  • ابعاد آجر نما : cm ۲×۵/۵×۱۰ با وزن تقریبی ۱۷۵ گرم
  • ابعاد آجر نما : cm ۲×۵/۵×۲۰ با وزن تقریبی ۳۵۰ گرم

سوالات پرتکرار درباره وزن انواع آجر

وزن انواع آجر به چه صورت است؟

آجرها انواع مختلفی دارند از این نظر وزن آجر در انواع مختلف نیز متفاوت است به عنوان مثال وزن آجر فشاری به طور متوسط معادل ۲ الی ۲٫۵ کیلوگرم است از طرفی وزن آجر رسی نیز معادل ۳۰۰ الی ۸۰۰ گرم است و چگالی آجر قزاقی نیز به طور متوسط معادل ۱ الی ۲٫۵ کیلو گرم است.

وزن آجر چه تاثیری بر وزن کل سازه ساختمانی دارد؟

یکی از بخش‌های بسیار پر اهمیت در ساختمان مربوط به نما سازی آن است که در زیباسازی شهری و همچنین فروش واحدها بسیار تأثیر گذار است. اما باید توجه داشت که وزن آجر و چگالی آن در نما به علت نوع زیر کار ساختمان مهم بوده و باید پیش از فرایند دیوار چینی جلو ساختمان مورد محاسبه قرار گیرد. به طوری که وزن محاسبه شده در فونداسیون کلی سازه شما نیز موثر خواهد بود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *