آجر پلاک چیست؟ کاربرد انواع آجر پلاک در نمای ساختمان

در تاریخ پرفرازونشیب ایران از آجر برای ساخت‌وساز استفاده زیادی شده است. یکی از این مدل آجرهایی که به‌مرورزمان مورداستفاده در ساخت‌وساز قرار گرفت، آجر پلاک و آجر سنتی پلاک بود که ما در این مقاله خواستار معرفی انواع آجر پلاک نیز هستیم.

آجر ازجمله مصالحی است که در هر ساخت‌وسازی به آن نیاز داریم و برای استحکام سازه خودمان باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم. آجر سنتی پلاک نیز یکی از چندین مدل آجرهایی است که از آن استفاده زیادی می‌شود.

نحوه استفاده از آجر درگذشته به‌گونه‌ای بود که فقط برای بدنه ساختمان مورداستفاده قرار می‌گرفت و از آن برای زیبایی یا نماکاری سازه استفاده نمی‌شد. اما با گذر زمان و بیشترشدن تنوع آجرها به‌خصوص آجر پلاک و آجرهای نسوز، کاربرد آجر علاوه بر بدنه به سمت استفاده به‌عنوان نما نیز رایج شد و ازاین‌دست محصولات استفاده بیشتری به عمل آمد.

باتوجه‌به پیشرفت علم و تکنولوژی و به‌روزشدن دستگاه‌ها، به‌صورت روزافزون شاهد تنوع در مصالح ساختمانی و ادوات مربوط به ساخت‌وساز هستیم. آجرهایی که امروزه با فناوری روز دنیا تولید می‌شوند بسیار مناسب و کارآمد هستند و می‌توانند علاوه بر کمک به ساخت پروژه‌های ساختمانی به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی بکنند.

انواع آجر پلاک و آجرهایی ازاین‌قبیل به‌گونه‌ای تولید و پخته می‌شوند که کمترین آسیب را به طبیعت وارد کنند و با قابلیت بازیافتی که دارند می‌توانند به کمک محیط‌زیست اطراف انسان‌ها بیایند.
معماران و مهندسین با استفاده از انواع آجر پلاک قادر خواهند بود در بخش طراحی داخلی و خارجی ساختمان مانورهای خوبی بدهند و با دست بازتری به طراحی دکوراسیون بپردازند. آجر سنتی پلاک علاوه بر داشتن استحکام خوب و مناسب دارای نظم و هارمونی مناسبی است که پس از نصب آجرها به نما زیبایی و جذابیت خاصی را به سازه‌تان القا می‌کند.

از مهم‌ترین موارد کاربرد آجر پلاک می‌توان به استفاده در نمای ساختمان، بهره‌گیری برای مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و قدیمی و استفاده در ساخت مساجد اشاره کرد.

آجر پلاک دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی است که با داشتن تنوع بالا در مدل و رنگ محبوبیت خاصی را بین مصالح ساختمانی پیدا کرده است. شاید اصلی‌ترین دلیل استفاده از انواع آجر پلاک زیبایی خاص و منحصربه‌فردی است که به سازه‌های ساختمانی می‌بخشد. علاوه بر این موارد قیمت آجر پلاک نیز به‌مانند بسیاری از آجرهای دیگر نظیر آجر نسوز و آجر لفتون مناسب بوده و هر خریداری را مجاب می‌کند که از آجر سنتی پلاک در ساخت‌وساز خودش استفاده کند.

در ادامه با مزایا و کاربردهای بیشتری از آجر پلاک آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید …

تاریخچه آجر پلاک؛ با آجر سنتی پلاک بهتر آشنا شوید

تابه‌حال بعد از دیدن ساختمان یا بناهای قدیمی آجری این سؤال در ذهنتان شکل‌گرفته است که آجر اولین‌بار در چه برهه تاریخی تولید و مورداستفاده قرار گرفت؟ یا اینکه چه شد که بشر به فکر ساخت این ماده خشتی افتاد؟

دررابطه‌با تاریخچه پیدایش آجر گمانه‌زنی‌های زیادی می‌شود، چه در سال‌های قبل از میلاد و قرون‌وسطی و چه در سال‌های پس از اسلام معابد و مقبره‌های آجری فراوانی ساخته شده‌اند که تحسین معماران امروزی را بر انگیزد.

عوامل مهمی همچون استحکام، تنوع اندازه و رنگ، دردسترس‌بودن باعث شد تا مردم به استفاده از آجر روی بیاورند و روزبه‌روز استفاده از این محصول با استقبال بیشتری روبرو شود.

تاریخچه آجر پلاک چیست؟ آجر سنتی پلاک را بهتر بشناسید

در این که آجر قدمت دیرینه‌ای دارد هیچ شکی نیست؛ اما تاریخچه آجر پلاک به کجا برمی‌گردد؟ آجر سنتی پلاک شاید به‌مانند آجر یا همان خشت تاریخچه پر و پیمانی نداشته باشد؛ اما از زمانی که انواع آجر پلاک به تولید انبوه رسید به‌وفور شاهد استفاده از این محصول در ساخت‌وسازها بوده‌ایم.

آجر سنتی پلاک شاید خیلی شناسنامه‌دار نباشد و طی چند دهه گذشته با پیشرفت تکنولوژی تولید شده باشد؛ اما دارای ویژگی و مزایای منحصربه‌فردی است که هر سازنده‌ای را به خرید و استفاده از آن ترغیب می‌کند.

آجر پلاک سنتی چیست؟

آجر پلاک یکی از متداول‌ترین نوع آجرهای مصرفی در صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود. از انواع آجر پلاک برای نمای ساختمان، دیوارهای بیرونی، فضای اتاق‌ها و حیاط استفاده‌های زیادی می‌شود.

یکی از دلایل استفاده زیاد از این نوع آجر استحکام بالای این مدل آجر است. آجر پلاک باتکیه‌بر طراحی و تکنولوژی نانویی که دارد از بافت یکپارچه و مستحکمی برخوردار است.

آجر پلاک از جمله آجرهایی به شمار می‌رود که در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم بوده و خاصیت ضد اسیدی دارد. همچنین انواع آجر پلاک باتوجه‌به این که عایق مناسبی برای دما هستند، بسیار موردتوجه سازندگان قرار می‌گیرند.

اما ازآنجایی‌که آجر پلاک سنتی دارای شکل و ظاهر شکیلی است بیشتر برای آجر نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. منظور از نما ساختمان آخرین لایه پوششی از مصالح یک سازه است. این لایه می‌تواند با آجر، سنگ و یا بتن پوشیده شود.
زمانی که از آجر پلاک استفاده می‌کنید، در هنگام نصب قادر خواهید بود این محصول را به اشکال مختلف هندسی تقسیم کنید تا قسمت‌های مختلفی از دیوار را که خالی مانده است بپوشانید.

آجر پلاک قابلیت این را دارد که حدود هیجده درصد از آب ملات را به خودش جذب کند و مقاومت بیشتری را نسبت به آجرهای سفالی دیگر داشته باشد.
همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، آجرها به‌مرورزمان در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز به کار گرفته شدند و از آن حالت تک کاربردی اولیه خودشان خارج شدند. آجر سنتی پلاک نیز با داشتن تنوع در رنگ و مدل محبوبیت خاصی را بین مصالح ساختمانی پیدا کرده است و اکنون می‌توانید با قیمت مناسب این آجر را از مجموعه امیران نما تهیه نمایید.

ساختار آجر سنتی پلاک

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است و به آن توجه کمی می‌شود، استفاده از تکنولوژی نانو برای ساخت آجرهای پلاکی است. در واقع چیزی که بین این آجر و دیگر آجرهای سفالی تمایز ایجاد می‌کند همین موضوع است.

به دلیل استفاده از همین تکنولوژی در آجر پلاک سنتی این محصول دارای مقاومت بالایی است. البته انواع آجر پلاک نسبت به آجرهای هم رده قیمتی خودشان عایق قوی‌تر و مناسب‌تری هستند. چه عایق صدا و چه حرارت، در هر دو این موارد آجر سنتی پلاک بسیار خوب و کاربردی ظاهر شده است.

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره شد مواد تشکیل‌دهنده آجر پلاک از خاک رس بوده و نوع این خاک رس هم حین پخت در زمانی که داخل کوره قرار می‌گیرد مشخص می‌شود.

آجر پلاک سنتی باتوجه‌به سلیقه مشتری و محلی که قرار است نصب بشود می‌تواند در رنگ‌های متنوعی مورداستفاده قرار بگیرد. همیشه یکی از فاکتورهایی که می‌تواند مشتری را به خرید ترغیب کند تنوع رنگی یک محصول است.

انواع آجر پلاک باتوجه‌به دارابودن رنگ‌بندی خاص و نسبتاً زیاد خیال مشتری را از این بابت راحت کرده است.

رنگ‌هایی که برای آجر سنتی پلاک عرضه شده است شامل رنگ‌بندی سبز، زرد، مشکی، قرمز و قهوه‌ای است. درواقع با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های روشن و تاریک روبرو هستید و باتوجه‌به پروژه‌ای که دارید می‌توانید آجر مدنظرتان را سفارش دهید.

آجر پلاک سنتی ظاهر زیبا و هارمونیکی دارد و همین مسئله باعث شده تا این آجر تبدیل به یکی از مصالح کم‌نقص و پرفروش در بازار بشود. رنگ‌بندی خاص و جذاب آجر سنتی پلاک این اجازه را به شما می‌دهد تا از این محصول در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کنید.

آجر پلاک با معماری نوین ایرانی بسیار تطبیق‌پذیر است و باتوجه‌به ضد شوره بودن و استحکام بالایی که در برابر بارندگی‌های شدید دارد یک گزینه مناسب و معقول برای استفاده به‌عنوان نمای ساختمان محسوب می‌شود.

کاربردهای آجر پلاک

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای آجر پلاک استفاده به‌عنوان مصالح ترمیمی برای بازسازی خانه و اماکن قدیمی است. البته از آجر پلاک سنتی برای ساخت مساجد و زیارتگاه‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا از این آجر برای مرمت بناهای قدیمی استفاده می‌کنند؟ آجر سنتی پلاک به دلیل شباهت بسیار زیادی که معماری اصیل ایرانی دارد می‌تواند با بناهای قدیمی مورد همخوانی در رنگ و پس‌زمینه قرار بگیرد و جایگزین مناسبی برای دیگر مصالح کاربردی باشد.

یکی از کاربردهای آجر پلاک، استفاده از انواع آجر پلاک در نمای ساختمان است که در این عکس آجر پلاک قرمز در نمای ساختمان استفاده شده است

می‌توانید انواع آجر پلاک را در کنار دیگر سنگ‌های تزئینی همچون مروارید و مرمر به کار ببرید تا نمای جذاب‌تری نسبت به یک نمای آجری ساده داشته باشید. البته لازم به ذکر است که از آجر سنتی پلاک بیشتر در قسمت خارجی ساختمان استفاده می‌شود؛ چراکه انواع آجر پلاک از مقاومت خوبی در شرایط جوی بد برخوردار هستند.

آجر سنتی پلاک را می‌توانید به‌صورت خشک و خیس (دوغابی) نصب کنید. درگذشته از آجرهای بیشتری برای عایق‌بندی استفاده می‌کردند؛ اما به‌مرور و با پیشرفت تکنولوژی این آجرها به‌خصوص آجر پلاک سنتی از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردار شدند و دیگر نیازی به استفاده چندلایه از این آجرها در ساخت‌وساز نبود.

بیشتر بخوانید : کاربرد آجر

قیمت آجر پلاکی

آجر پلاک خیلی قیمت بالا و سنگینی ندارد و سازنده یا نصاب می‌تواند با متحمل شدن مبلغ نه‌چندان زیادی از این آجر باکیفیت در ساخت سازه خودش استفاده کند. چیزی که قیمت مصالح به‌خصوص انواع آجر پلاک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اندازه و رنگ، مقدار سفارش، زمان تحویل و نحوه ارسال، نحوه پخت و مقدار مواد اولیه است.

برای اطلاع از قیمت آجرهای پلاکی می‌توانید با پشتیبانان و کارشناسان فروش مجموعه امیران نما تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از این محصول کسب کنید.

لیست قیمت : قیمت آجر سنتی نما

سخن پایانی

آجر سنتی پلاک باتوجه‌به کاربرد بالایی که در ساخت‌وسازهای امروزی دارد همواره جزو گزینه‌های اول سازندگان و معماران بوده و هست. این آجر با داشتن قابلیت‌هایی نظیر استحکام بالا و بافت مناسب و یکدست از جمله مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که بسیار موردتوجه خریداران قرار گرفته است.

نحوه پخت ساده آجر و مواد اولیه در دسترس باعث شده است این آجر از تنوع رنگ و مدلی بالایی برخوردار بشود که از قیمت نسبتاً مناسبی هم برخوردار است.

از آجر سنتی پلاک اغلب در طراحی داخلی برای زیباسازی و طراحی دکوراسیون استفاده می‌شود و در قسمت خارجی ساختمان هم به‌عنوان نمای ساختمان بسیار کاربردی می‌باشد.

انواع آجر پلاک به دلیل ویژگی‌های خاص شیمیایی و فیزیکی که دارند، برای استفاده در شرایط جوی مختلف کاربردی و مناسب هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *