زنجاب کردن آجر در 3 مرحله اساسی و دلیل اهمیت خیس کردن آجر

هروقت صحبت از ساخت‌وساز باشد اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند آجر است. زنجاب آجر هم یکی از این موضوعات است که کم‌وبیش مخاطبان از آن اطلاع دارند. به‌صورت کلی آجرها دارای اشکال هندسی مستطیلی و منظمی هستند که در طول سالیان دراز مورداستفاده در ساخت‌وسازها قرار گرفته‌اند.

زمانی که از آجر در نما استفاده می‌شود، درواقع آجرها به شکل منظم و قاعده‌مندی در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند و یک نمای جذاب و شیک را ایجاد می‌کنند. استحکام هر نوع آجری به مدل و ملاتی که در آن استفاده می‌شود و یا نحوه نصب و اجرای آن دارد.

زنجاب یکی از مواردی است که معماران و نصابان برای نصب نما و آجر از آن بهره می‌گیرند. زمانی که از زنجاب استفاده می‌شود، استحکام آجر بالا می‌رود و ماندگاری آجر برای مدت طولانی‌تری تمدید خواهد شد.

زنجاب یعنی خیساندن آجر به‌طوری‌که مقاومت آن و دیوار به طور چشمگیری افزایش یابد. ازآنجایی‌که آجر جزو مصالحی محسوب می‌شود که سابقه طولانی‌مدتی در ساخت‌وساز دارد، از روش زنجاب استفاده شد تا هنگام زمین‌لرزه و بلایای طبیعی، سازه مقاومت خودش را حفظ کند و آسیب‌های ناشی از این بلایا به حداقل برسد.

اگر حین تخریب نمای یک ساختمان قدیمی به آن توجه کنید، خواهید دید که دیوارهای این ساختمان به‌راحتی و با ضربات متعدد بیل و کلنگ و پتک تخریب نمی‌شوند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. دلیل آن هم واضح است، در زمان ساخت از زنجاب آجر استفاده شده تا دیوارها مقاومت خودشان را حفظ کنند. معمولاً برای تخریب کردن این مدل دیوارها از لوازم پیشرفته و برقی کمک گرفته می‌شود.

متأسفانه، در ساخت و سازهای امروزی از زنجاب خیلی استفاده نمی‌شود و بسیاری از دیوارها با کوچک‌ترین فشاری درهم می‌شکنند. زنجاب هزینه زیادی در بر ندارد و می‌توانید با استفاده از این روش استحکام سازه خودتان را بالا ببرید.

زنجاب کردن آجر

همان‌طور که می‌دانید آجر محصولی قابل بازیافت است و از مواد طبیعی ایجاد می‌شود. برای این که آجر از استحکام بالایی برخوردار بشود، در دمای بالا حرارت داده می‌شود تا قابلیت استفاده به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی را داشته باشد. 

زمانی که بخواهیم این استحکام را بالاتر ببریم از روش‌های مختلفی می‌توانیم استفاده کنیم. یکی از این روش‌ها زنجاب کردن است. زنجاب کردن آجر به‌منظور بالابردن دوام و مقاومت دیوار انجام می‌شود.

در تعریف ساده منظور از زنجاب، خیساندن آجرها در آب است. زمانی که آجرها قبل از مرحله چینش برای مدت مشخصی در آب خیسانده شوند و سپس مرحله چینش انجام بشود، زنجاب کردن آجر صورت‌گرفته است.

با زنجاب آجر خیالتان از چسبندگی و استحکام آجرها بر روی دیوار راحت خواهد شد چرا که با این کار ملات آجرها به‌خوبی بین دیوار و آجر قرار می‌گیرند و چسبندگی بالایی از خود نشان می‌دهند.

اگر از زنجاب حین آجرچینی استفاده نکنید ممکن است آجر آب ملات را به خود بکشد و قدرت چسبندگی آجرها کاهش یابد. در این شرایط آجرها شکننده می‌شوند و استحکام ساختمان و سازه شما کمی پایین‌تر از حد معمول خواهد آمد.

زنجاب کردن آجر به چه معناست و چه کاربردی دارد

ماهیت آجر کاملاً خشک است و هنگام استفاده بسیاری از آجرها می‌شکنند. اگر بخواهیم میزان شکنندگی آجرها را کاهش دهیم بهترین روش زنجاب آجر است. با این کار ملات سیمان جذب آجر نمی‌شوند و به چسبندگی آجر هم کمک شایانی خواهد کرد.

در لغت‌نامه دهخدا معنی که برای زنجاب استفاده شده اشباع شده به آب است. همان‌طور که  از معنی لغت زنجاب پیداست، این محصول نیازمند استفاده از آب بوده و با خیساندن آجر به مدت ۴۵ دقیقه در آب، شما فرایند زنجاب کردن آجر را پشت سر خواهید گذاشت.

وقتی شما از زنجاب در فرایند چیدمان آجرتان استفاده نکنید، ملاتی که استفاده می‌کنید به‌شدت ضعیف می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود تا بین آجرها پیوند خوب و محکمی ایجاد نشود. اما با زنجاب کردن آجر قادر خواهید بود این فضای خالی بین آجرها را که با ملات پر شده است را به‌خوبی به یکدیگر متصل کنید و از استحکام سازه خودتان مطمئن شوید.

زمانی که آب به‌کاررفته در سیمان کمتر یا بیشتر از ملات باشد، قطعاً خروجی کار بی‌کیفیت خواهد شد و قابلیت استفاده هنگام دیوارچینی را نخواهد داشت. ملات ضعیف آجر ضعیف و نمای ضعیف را برایتان در بر دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از زنجاب برای آجرها همین مورد است.

نکته‌ای که در زنجاب آجر بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد، اصطلاح آلوک است. چرا که از زنجاب برای مقابله با فرایند آلوک بهره گرفته می‌شود. اصطلاح آلوک زمانی به کاربرده می‌شود که آجر مورداستفاده ما به دلیل وجود آهک در خاک اولیه خراب بشود. مهم‌ترین و بهترین روش برای جلوگیری از آلوک استفاده از زنجاب برای آجرها است.

برای زنجاب کردن آجر، آن را در داخل آب می‌غلتانند و برای مدتی آن را داخل آب نگه می‌دارند. در ادامه نحوه انجام این کار را باهم بررسی خواهیم کرد …

زنجاب کردن آجر چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که تا به الان متوجه شدید از زنجاب برای بالابردن مقاومت آجر استفاده می‌شود. حالا می‌خواهیم به نحوه انجام و زنجاب آجر بپردازیم.

اولین کاری که برای زنجاب باید انجام دهیم، فراهم‌کردن مقداری آب (بسته به تعداد آجری که قصد زنجاب آنها را دارید متغیر است) است که کاملاً تمیز و فاقد املاح شیمیایی باشد. به‌جز آب ظرفی هم نیاز داریم تا آجرها را در آن برای مدت‌زمان مشخصی قرار دهیم.

اشتباه رایجی که بسیاری از نصابان یا نما کاران انجام می‌دهند استفاده از کارتن به‌عنوان ظرف است. این کار کاملاً اشتباه است چرا که کارتن علاوه برنداشتن استحکام کافی و دارابودن چسب یا مواد شیمیایی قابلیت مخلوط شدن با آب را پیدا می‌کند و همین مسئله زنجاب کردن آجر ما را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

زمانی که باید به زنجاب اختصاص دهیم هم بسیار مهم و حائز اهمیت است. در حین زنجاب کردن آجر دقت کنید که آجرها از مدت‌زمان تعین شده بیشتر در آب نمانند و یا زودتر اقدام به برداشتن آنها از داخل محفظه نکنید. اگر زودتر از موعد آجرها را بردارید، آجرها به‌خوبی زنجاب نمی‌شوند و آب ملات را با سرعت زیادی به خودشان جذب می‌کنند. در طرف مقابل اگر آجرها را دیرتر بردارد و بگذارید مدت‌زمان بیشتری در داخل آب بمانند، بافت آجرها آسیب می‌بینند و حالت خشکی که برای نما به آن نیاز دارید را از دست خواهید داد.

زنجاب کردن آجر سفال تیغه ای سقفی گلبهی در سطل آب

زنجاب آجر به شرایط آب‌وهوایی هم بستگی دارد. در بعضی مواقع شدت و مقداری که باید آجر در آب قرار بگیرد با شرایط معمولی کاملاً متفاوت خواهد بود. آجر جزو مصالح ساختمانی است که در گروه متخلخل قرار می‌گیرد و خیساندن آنها نیازمند بررسی شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای دارد.

در زنجاب علاوه بر روش غرقاب کردن آجرها روش دیگری نیز مرسوم شده است که البته خیلی کارآمد و مناسب نیست. بسیاری از افراد قصد دارند با پاشیدن آب به آجرها زنجاب آجر را پیاده‌سازی کنند که این کار کاملاً غلط است.

زنجاب زمانی اصولی و درست پیش می‌رود که اجرها به‌صورت کامل در داخل آب قرار بگیرند و برای مدت مشخصی بدون تکان خوردن در محفظه از پیش تعین شده ثابت بمانند. همان‌طور که اشاره شد معنی لغت زنجاب یعنی آجری که از آب اشباع بشود؛ بنابراین زنجاب زمانی شکل می‌گیرد که آجر دیگر یک قطره آب هم به خودش جذب نکند.

در آخر کار هم برای امتحان آجر زنجاب شده یک یا چند آجر را به‌صورت رندوم می‌شکنند تا میزان قدرت و استحکام آجر را بسنجند. 

بیشتر بخوانید : کاربرد آجر چیست

چرا باید آجرها را زنجاب کنیم؟

شاید اولین پاسخ قاطع و محکمی که می‌توان به سؤال چرا باید آجرها را زنجاب کنیم داد، بالابردن استحکام آجر باشد. زمانی که آجر زنجاب می‌شود در واقع خاصیت شکنندگی آن کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث انعطاف‌پذیری بیشتر سازه ما نسبت به قبل خواهد شد.

همان‌طور که اشاره کردیم آجر جزو مصالح متخلخل بوده و بسیار علاقه به جذب رطوبت دارد. این ویژگی مهم را اگر نادیده بگیریم بعدها برای دیوار و سازه ما دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کند.

زنجاب آجر باعث می‌شود تا هوای بین بافت‌های آجر آزاد شود و هنگام اجرا بر روی نما رطوبت سیمان و ملات را به خودش جذب نکند. ولی اگر از زنجاب آجر استفاده نکنید، آجر خشک باقی می‌ماند و باتوجه‌به خاصیتی که دارد شروع به جذب آب سیمان می‌کند.

زنجاب با استحکام بخشیدن به آجر و برهم نزدن سیستم ملات تأثیر خاص و بسزایی در دوام و ماندگاری دیوار و نما دارد. اگر مراحل زنجاب به‌خوبی پیش برود قطعاً نتایج مثبت آن را در کار به‌وفور مشاهده خواهید کرد.

زنجاب آجر مزایای دیگری نیز دارد، با زنجاب کردن آجر از بروز هرگونه کثیفی و جذب گردوغبار و شوره بستن جلوگیری خواهید کرد. درواقع با یک تیر دونشان می‌زنید، هم به نمای خودتان استحکام می‌بخشید و از طرفی هم جلوی تمیزکاری و نظافت‌های احتمالی را می‌گیرید.

دقت کنید که آجر به مدت لازم در آب بماند و به‌خوبی زنجاب شود. زمانی که زنجاب آجر به‌درستی و به‌اندازه صورت بگیرد، نمکی که در بطن آجرها قرار دارد جذب آب می‌شود و آجر پس از نصب دیگر دچار شوره زدگی نخواهد شد.

زنجاب کردن آجر خاصیت مکیدن آب توسط آجر را خنثی می‌کند و مانع خرد شدن آجر می‌شود. اگر قصد دارید که در سازه خود از بهترین و مرغوب‌ترین آجرها با نازل‌ترین قیمت استفاده کنید، حتماً سری به قسمت کاتالوگ آجرهای امیران نما بزنید. در صورتی هم که نیاز به راهنمایی و ثبت سفارش داشتید می‌توانید با همکاران ما ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی‌های لازم را خدمتتان عارض شوند.

قیمت آجر زنجابی

انجام‌دادن زنجاب و خیساندن آجرها را باید تا زمانی که آجر از آب اشباع شود ادامه دهیم. به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که حباب هوا پایان یابد آجر نیازمند غرقاب شدن است. تفاوت آجر مرغوب و بی‌کیفیت در زنجاب آجرنمایان خواهد شد. بعدازاین که زنجاب بر روی آجرها انجام شود نباید هیچ رسوب و شوره‌ای بر روی سطح آجر وجود داشته باشد. اگر یکی از این دو مورد بر روی آجر خشک شده شما ظاهر شد باید به کیفیت آجری که خریدید شک کنید.

قیمت زنجاب آجر با توجه به نوع آجر و نحوه خیساندن آجر متفاوت است

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم زنجاب کردن آجر هزینه زیادی را برای شما در پی نخواهد داشت و با مقداری آب و داشتن یک محفظه برای خیساندن و سپس خشک‌کردن آجرها کارتان تقریباً به نحو احسنت پیش خواهد رفت.

اگر قصد خرید و تهیه آجر زنجاب شده را دارید می‌توانید با برقراری ارتباط با پشتیبانان مجموعه امیران نما اطلاعات لازم جهت ثبت و سفارش را به دست آورید.

لیست قیمت : قیمت خرید انواع آجر در تهران + آپدیت روز

سخن پایانی

زنجاب کردن آجر به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن آجرها برای زمان مشخصی در آب قرار بگیرند و با اشباع شدن از آب خاصیت شکنندگی‌شان را از دست بدهند.

با زنجاب آجر می‌توانید به دو دلیل چسبندگی و استحکام بیشتری را برای ملات ایجاد کنید. با استفاده از این روش دیوار و نمایی که می‌سازید به بهترین شکل دارای استحکام و مقاومت بالایی خواهد شد.

دلیل اول این که آجری که برای نما استفاده می‌کنید دیگر خشک نیست و قابلیت شکنندگی ندارد. به همین جهت آجر زنجاب شده رطوبتی را به خودش جذب نمی‌کند.

دلیل دوم یکپارچه شدن بافت بین آجرها است که به‌خاطر واکنش شیمیایی هیدراتاسیون است.

4/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *