انواع نما خشک ساختمان به همراه مزایای استفاده از آجر تراکوتا در نمای آپارتمان

انواع نما خشک را می‌شناسید؟ نمای سازه از آخرین و مهم‌ترین مراحل پایانی ساخت و ساز است. هر نوع نمایی که انتخاب کنید، باید روش‌های نصب آن را بدانید. نمای خشک از روش‌های نصب محصولات نما است که در خصوص آجر نما، سنگ، و سرامیک کاربرد دارد. رد این مطلب مطالبی مفید در خصوص این موضوع برای شما خواهیم گفت. اینکه نمای خشک چیست و به چه کاربردی دارد؟ متریال و لوازم مورد نیاز برای این نما کدام است؟ مزیت این روش نسبت به روش‌های دیگر نصب و به صورت حدودی، قیمت و هزینه اجرای نمای خشک چقدر است؟ پاسخ درست برای این سؤالات و مطالبی کامل در خصوص اجرای نمای خشک برای آجر نما را در ادامه مطلب شرح می‌دهیم. پس همراهی‌مان کنید.

برای اجرا و نصب نما روی سازه، روش‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود. اجرای نما با چسب (خمیری یا پودری)، ملات و دوغاب و نما خشک روش‌هایی هستند که در کشورمان ایران کاربرد دارد. این که از چه روشی استفاده کنیم، به عوامل مختلفی بستکی دارد. اما اجرای نما با روش نما خشک تفاوتی اساسی با باقی روش‌ها دارد. این روش نیاز به متریال، ابزار و محاسباتی دارد که در اجرا به کار می‌روند. به نوعی می‌توان گفت روش نما خشک روشی مهندسی است.

بعد از خرید آجرنما نوبت به نصب آن می‌رسد. این که بخواهید از چه روشی برای نصب استفاده کنید، به شرایط پروژه شما (از لحاظ مکان و شرایط محیطی، متراژ، موقعیت اجرا و…) و نیز سلیقه و برآورد هزینه برای شما بستگی دارد. نما خشک روش کم هزینه‌ای نیست؛ اما برای برخی پروژه‌ها استفاده از این روش الزام و اجبار دارد. بعضی افراد هم فواید و محاسن این روش نصب را بر هزینه‌های آن غالب می‌دانند و نمای آجری سازه خود را با روش نما خشک اجرا می‌کنند.

 

 

آجر تنها بخشی از مواد و اجزای تشکیل دهنده نما خشک است که می‌توانید در طراحی نمای خود استفاده کنید

نما خشک چیست؟

نما خشک از روش‌های اجرای نما سازه‌ها است که از قدمت ابداع آن بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. اگر بخواهیم تعریفی کاربردی برای نمای خشک برای شما داشته باشیم، می‌گوییم:”نما خشک به نمایی گفته می شود که دوغاب و ملات سیمانی در آن استفاده نمی‌شود و برای اتصال پوشش نما به ساختمان، از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی استفاده می شود.”

در گذشته برای اجرای نمای سنگی از روش نما خشک استفاده می‌شد. اما امروزه و با تغییر و بروز شدن متریال‌ها و محصولات به کار رفته در نمای سازه‌‎ها، روش نما خشک برای نماهای آجری یا سرامیکی هم به کار می‌رود. روش‌های دیگر نصب نما (چسب یا ملات و دوغاب) به گونه‌ای بود که مصالح نما به صورت مستقیم به سازه اصلی و بنا چسبانده می‌شد. اما روش نما خشک این گونه نیست و در این روش مصالح به دیواره‌ی اصلی نمی‌چسبد. در این روش نما یا پوسته‌ی رویی ساختمان با دیوار اصلی و لایه‌ی زیرین فاصله دارد. پوسته رو و نمای ساختمان با ایجاد فضای داخلی تهویه پذیر (و لایه عایق حرارتی)  به وسیله پروفیل و سازه‌هایی از جنس فولاد و آلومینیوم و پیچ به دیوار اصلی متصل می‌شود.

 

یکی از انواع نمای خشک آپارتمان و ساختمان، نمای خشک سنگی است که کاربرد بسیاری دارد

نماهای قابل اجرا با انواع نما خشک

نما خشک برای نصب گونه‌های مختلف نما قابل اجرا است. نمای خشک به نوعی روشی کاملاً اصولی و ایمن است که صرف نظر از هزینه‌ها، نوع سازه و سلیقه کارفرما و در صورت وجود این روش بین گزینه‌های اجرا، انتخاب اول مهندسین ساخت و ساز است. این روش به دلیل مزایایی که دارد نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته که در قسمت بعد به مزایای آن اشاره می‌کنیم. فعلاً در یک جدول به شما خواهیم گفت که چه محصولاتی با نمای خشک روی ساختمان قابل اجرا هستند و متریال‌ آن چیست. ضمناً اشاره و شرحی کوتاه برای این محصولات خواهیم داشت:

 

نام محصول عناوین دیگر متریال و مواد تشکیل‌دهنده توضیحات
سرامیک (پرسلانی) پرسلانی

سنگ مصنوعی

سرامیک سرامیک فرج و خلل بسیار پایین است و استحکام بسیار بالایی دارد
سنگ نما خشک سنگ انواع سنگ نما با توجه به موضوع وزن نما، برای نمای سنگی مناسب است
آجر نما تراکوتا یا

نما خشک آجر

انواع آجر نما و نسوز نما با توجه به تنوع بسیار بالای آجر نما، کاربر بسیار زیادی دارد
کامپوزیت آلومینیوم کامپوزیت دو لایه ورق با جنس آلومینیوم پنل‌های بزرگ و کوچک است که در ساختمان‌های تجاری و اداری کاربرد دارد
فایبر سمنت سمنت برد

پنل سیمانی الیاف دار

الیاف سلولوز و بافتی از سیلیکات و سیمان در محیط‌های با رطوبت بالا و در شکل‌ها و طرح‌های گوناگون
کرتین وال نمای شیشه‌ای فریم آلومینیومی و شیشه بسیار پرطرف‌دار با کاربرد بالا
کاشی و سفال انواع کاشی و سفال نما در ساختمان‌های تجاری و اداری به کار می‌رود

 

محاسن و معایب انواع نما خشک

انواع نما خشک را برای شما برشمردیم و تا حدودی شما را با این روش آشنا کردیم. در ادامه محاسن کاربرد این روش و سپس معایب آن را برای شما خواهیم گفت.

محاسن انواع نما خشک:

  1. مقاومت بالا: اتصالات نما خشک دارای مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، حرارت، رطوبت و خوردگی هستند.
  2. عایق حرارتی و صوت: پانل‌های نما خشک دارای خصوصیات عایق حرارتی بالا هستند که می‌تواند به کاهش هزینه‌های گرمایش، سرمایش و نیز کاهش آلودگی صوتی برای ساختمان کمک کند.
  3. زیبایی: نمای خشک آجر به دلیل جنس پانل‌های استفاده شده و بافت منحصر به فرد، به زیبایی و جذابیت بنا کمک می‌کند. می‌توانید با ایجاد شکستگی و تورفتگی در نما به این زیبایی بیفزایید.
  4. سرعت اجرا: ساخت و ساز خشک نما به دلیل کاهش زمان و هزینه‌های اجرای آن، به یک روش ساخت جایگزین برای سیستم نما سنتی تبدیل شده است.
  5. پایداری: سیستم نما خشک به دلیل استفاده از مواد با کیفیت و مقاوم، از نظر پایداری و عمر مفید بسیار قابل اعتماد است.
  6. سازگاری با محیط زیست: ما خشک به دلیل کمترین تولید ضایعات در فرایند ساخت، سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد و می‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخل و خارج بنا نقش مؤثری داشته باشد.
  7. کاهش وزن:  سیستم نمای خشک به دلیل استفاده از پانل‌های ضخامت کمتر، نسبت به سایر مدل‌های نمای سنتی وزن کمتری دارد و می‌تواند در کاهش وزن کل بنا تأثیرگذار باشد.

با توجه به ویژگی‌های بالا، سیستم نما خشک به عنوان یک روش جایگزین مناسب برای سیستم نمای سنتی در ساخت بناهای مدرن و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب انواع نمای خشک

شاید تنها ایراد و عیبی که بتوان برای نما خشک وارد کرد، هزینه‌های آن است. با توجه به اینکه نیازمندی‌ها و ملزوماتی که برای نما خشک الزامی است، هزینه‌های نصب و اجرای این روش در مقایسه با سایر روش‌های نصب بالاتر است. البته قبلاً گفتیم که محاسن زیاد و استفاده از محصولات مختلف برای نصب انواع نما خشک طرف‌داران این روش را به سرعت زیاد کرده و این روند ادامه دارد.

 

تقسیم بندی انواع نمای خشک که به چند دسته مصالح تقسیم می شود یکی از آن ها آجر است

درصورتی که قصد اجرای نمای آجری دارید و می‌خواهید این نما را با روش انواع نما خشک اجرا کنید، می‌توانید با مشاوره با کارشناسان شرکت امیران نما به راحتی این کار را انجام دهید. کارشناسان این شرکت در زمینه فروش و مشاوره بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند و به خصوص برای آجر نما می‌توانید به کمک مشاوران این شرکت نمایی مقاوم و زیباتری را ایجاد کنید.

 

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *