بنای آجری تاریخی ایران؛ معرفی بیش از 10 مورد از بناهای تاریخی آجری ایران را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم

معرفی بناهای آجری تاریخی ایران؛ در معماری ایرانی با وجود ویژگی‌های مهمی چون تناسب و زیبایی درها و گنبدها و ایوان‌ها، پسندیده‌ترین وجه، گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است که همگان باید به آن توجه کنند.

قبل از ساخت تخت‌جمشید، صدها ایوان و طاقچه با ستون‌ها و سنگ‌های چوبی در سراسر جهان متمدن ساخته شده بود، اما ابتدا در تخت‌جمشید متوجه می‌شویم که ستون‌ها تاحدامکان از هم فاصله دارند، اگرچه در برخی معابد باستانی خارج از ایران، فاصله بین دو ستون کمی کمتر از قطر آنها است.

بناهای آجری ایران بیش از ۶۰۰۰ سال قدمت دارد. این معماری نه‌تنها از مرزهای جغرافیایی ایران امروز فراتر رفته، بلکه از نظر تنوع، گستره وسیعی را در برمی‌گیرد. بناهای تاریخی آجری ایران به‌قدری زیاد هستند که شما می‌توانید طی دوره‌های متناوب از آن‌ها دیدن کنید. بنای تاریخی قدمت هزاره ایران را به نمایش می‌گذارند.

بناهای آجری ایران

ما در این بخش قصد معرفی بناهای آجری ایران را داریم که می‌توانید برخی از این بناهای تاریخی که با آجر از سالیان گذشته طراحی و اجرا شده اند را بهتر شناخته و در طول سفر خود به این شهرها و بناهای آجری تاریخی لذت کافی را ببرید.

بناهای آجری ایران که در تاریخ ثبت شده اند عبارت اند از تخت جمشید، میدان نقش جهان و غیره

با ما همراه باشید تا با برخی از این موارد مانند پرسپولیس یا تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان، گنبد سلطانیه و غیره آشنا شوید.

همچنین بخوانید : طراحی انواع نمای ساختمان با آجر، سنگ، شیشه و غیره

بنای آجری تخت جمشید (پرسپولیس)، فارس

یکی از بناهای آجری تاریخی ایران تخت جمشید است، تخت‌جمشید مجموعه‌ای از کاخ‌های باشکوه است که ساخت آن در سال ۵۱۲ قبل از میلاد آغاز شده و ۱۵۰ سال طول می‌کشد. تخت‌جمشید در منطقه وسیعی قرار دارد که از یک سو توسط کوه مهر و از سوی دیگر مرودشت محصور شده است. این کاخ‌های سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را تخت‌جمشید نامیده‌اند ساخته شده‌اند.

بناهای آجری هخامنشی تلفیقی از هنر است که از سبک بناهای آجری بابل، آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و اورارتو اقتباس شده و با هنر و روحیه معماری مستقلی از معماری خلق کرده است. روح ایرانی. هخامنشیان با ایجاد این بنای عظیم می‌خواستند عظمت پادشاهی هخامنشی را به جهانیان نشان دهند.

میدان نقش‌جهان اصفهان

جزو اولین بناهای آجری اصفهان که همچنان به یادگار مانده است، بنای آحری میدان نقش جهان اصفهان است که در زمان صفویه میدان نقش‌جهان در محل باغ باشکوه نقش‌جهان برپا شد. ورزش‌ها و مسابقات زیادی در طول سلطنت شاه‌عباس اول و جانشینان او در این رشته برگزار می‌شد، مانند چوگان و جشن‌ها، مراسم و نمایشگاه‌های مختلف. دو دروازه سنگی چوگان در شمال و جنوب این میدان به‌عنوان میراث آن دوره باقی‌مانده است.

میدان نقش‌جهان را بناهای باشکوهی چون مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، عالی‌قاپو و سردر قیصریه احاطه کرده است که هرکدام نمونه‌ای دیدنی از معماری دوران صفویه است. این میدان‌ها و دیگر بناهای آجری اطراف آن، جلوه‌های خلاقانه دستان هنرمندان و معماران بنام ایرانی است.

دیو لافوا، سیاح فرانسوی که در سال ۱۲۹۸ میلادی از میدان نقش‌جهان بازدید کرده است، می‌نویسد:

نیازی به حل مشکل مهمی مانند فیثاغورث یونانی ندارم، اما برای من کاملاً آشکار است و می‌توانم به طور مطلق بگویم. در جامعه متمدن امروز هیچ ساختمانی وجود ندارد که بتوان آن را از نظر وسعت و زیبایی بناهای میدان نقش‌جهان مقایسه کرد.

همچنین بخوانید : ایده های طراحی نمای ساختمان با مصالح مدرن

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه در کنار بناهای آجری باشکوهی چون تخت‌جمشید، ارگ بم و میدان نقش‌جهان، یکی از آثار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در سفر به ایران حتماً باید از آن دیدن کنید. بزرگ‌ترین گنبد تاریخی ایران و بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه از هر نظر به طور قابل‌توجهی متمایز است، اما به نظر می‌رسد که تحت‌تأثیر آرامگاه سلطان سنجر در مرو قرار گرفته است، با این تفاوت که مقبره سلطانیه به شکل مربع است، اما سلطانیه هشت‌ضلعی دارد.

این گنبد در زمان خود به‌قدری شهرت داشت که گنبد سانتا ماریا دل فیورا در فلورانس ۱۰۰ سال بعد تحت‌تأثیر آن قرار گرفت. رنگ غالب در دکوراسیون گنبد سلطانیه آبی روشن است که از آبی آسمانی تا فیروزه‌ای و حتی سبز آبی در کل آن را در برمی‌گیرد. این ساختمان دارای سه در اصلی در ورودی است که در حال حاضر بسته است. همچنین هشت راه‌پله مارپیچ را به هم متصل می‌کند. چهار ایوان اصلی بنا هرکدام دارای چهار پنجره بزرگ است.

یکی از بناهای تاریخی آجری ایران، گنبد سلطانیه زنجان است

گنبد سلطانیه زنجان در شمال غرب ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد و بنای آجری تاریخی ایران و مرتفع‌ترین گنبد خشتی جهان به ثبت رسیده است.

گنبدی به ارتفاع ۴۸ متر و قطر داخلی ۲۵ متر است که به دستور سلطان محمد خدابنده از سال ۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری (به قرن چهاردهم) ساخته شده است. این بنا بر اساس سبک معماری سلجوقی ساخته شده است.

این گنبد که با دم‌های فیروزه‌ای به شکل موزاییک پوشیده شده است، به ترتیب پس از گنبدهای کلیسای سانتا ماریا ایتالیا و مسجد ایاصوفیه به‌عنوان گنبد معروف در جهان شناخته می‌شود.

این مجموعه دارای پلانی هشت‌ضلعی، هشت مناره و سه قسمت به نام‌های خانه گنبد (گنبد)، تربت‌خانه (دخمه) و سردابه (سرداب) است. گنبد سلطانیه در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان هفتمین اثر ملی ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این محوطه تاریخی در طول سال میزبان گردشگران خارجی و داخلی است.

بیشتر بخوانید : نمای ارزان ساختمان

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک باارزش‌ترین مسجد ایران و به‌ویژه در کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌هایش بی‌نظیر است. در ساختمان این مسجد از شیشه‌های رنگی برای پنجره‌ها استفاده می‌کردند. از این رو در ایران به آن مسجد صورتی نیز می‌گویند. سردر اصلی مسجد با کاشی‌های هفت‌رنگ با تزئینات فراوان از گل‌های رز و نیلوفرهای دره شیراز تزئین شده است.

ستون‌های مسجد نصیرالملک یکی از محبوب‌ترین بناهای آجری تاریخی شیراز است که با مجموعه‌ای از گلدان‌ها شروع می‌شود. این بنا دارای یک ستون ۶ ستونی و دو سقف طاق‌دار است که سقف را می‌پوشاند. بدنه مسجد تا حد زیادی از آجر تشکیل شده است، اگرچه معمار برای ازبین‌بردن یکنواختی دیوار، کاشی‌کاری را انجام داده است. مسجد نصیرالملک نمونه‌ای از بناهای آجری ایرانی دوره قاجار است که مانند الماس می‌درخشد و پس از آن معماری مذهبی رنگ باخت.

بازار تاریخی تبریز

تبریز به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیر جاده ابریشم در طول زمان مرکز تجاری بزرگی بود و بازار آن‌یکی از قدیمی‌ترین بناهای آجری خاورمیانه است. اگرچه ساخت آن بیش از هزار سال آغاز شده است، اما ساخت اصلی آن متعلق به قرن پانزدهم است و از آن زمان شروع می‌شود.

هر مجموعه از این بازارچه آجر قرمز محصولی متفاوت از طلا و جواهرات گرفته تا بازار فرش و ادویه در این مجموعه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ارگ کرمان

یکی دیگر از بناهای آجری تاریخی ایران، قلعه راین است؛ قلعه راین یا ارگ راین قلعه‌ای خشتی در شهر راین کرمان است. شهر خشتی قرون ‌وسطایی راین شبیه ارگ بم است. راین تمام عناصر معماری یک ارگ متروک را به نمایش می گذارد.

به نظر می‌رسد باتوجه‌به بلایای طبیعی متعددی که سازه‌های مشابه اطراف را ویران کرده‌اند، بسیار خوب حفظ شده است و یکی از جالب‌ترین مکان‌ها و بناهای آجری تاریخی ایران است. قلعه راین از نظر چشم‌انداز و ساخت شبیه به قلعه بم است، درحالی‌که از نظر سنی جوان‌تر است. تصور می‌شود این قلعه مربوط به دوران ساسانیان (۲۲۴ تا ۶۴۹ پس از میلاد) باشد. قلعه راین نیز مانند بم تا حدود ۱۵۰ سال پیش مورد استفاده بوده است.

ارگ راین یکی از بزرگ‌ترین بناهای آجری استان کرمان پس از ارگ کرمان به شمار می‌رود که در زلزله سال ۱۳۸۲ ویران شد. این بنا در مساحتی بالغ بر ۲۰۰۰۰ مترمربع، نمادی از دژهای مسکونی در دوران باستان باقی‌مانده است.

درست مانند سایر قلعه‌ها، از محله عمومی و منطقه اشرافی تشکیل شده است. بخش‌های ضروری مانند زورخانه (سالن ورزشی برای ورزش سنتی ایرانی)، مسجد و اسطبل در ارگ دیده می‌شود.

محوطه اعیانی ارگ در حال مرمت است و هنوز برای بازدید عموم باز نیست. قرار است دو صنعت باستانی که در شهر راین انجام می‌شد، سلاح‌سازی و چاقوسازی با ایجاد کارگاه‌هایی در محوطه ارگ راین در آنجا احیا شود. راه‌اندازی چایخانه سنتی در جوار ارگ از دیگر برنامه‌های توسعه گردشگری آن است. هتل و رستورانی که سال گذشته ساخته شده شروع به کارکرده و آماده پذیرایی از گردشگران است.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه راین فقط به ارگ باستانی محدود نمی‌شود. راین که در دامنه رشته‌کوه هزار و آبشاری زیبا قرار دارد، از آب‌وهوای مطلوبی در استان کرمان برخوردار است. این کوه با ارتفاع ۴۴۶۵ متر مرتفع‌ترین کوه استان کرمان است. زیره که از دانه‌های معروف استان کرمان است در این کوه‌ها به‌صورت وحشی می‌روید.

اعتقاد بر این است که قدمت ارگ راین به دوران ساسانیان برمی‌گردد، هرچند آنچه امروز باقی‌مانده متعلق به دوره‌های اسلامی و عمدتاً دوره صفویه و پس از آن است.

شما می‌توانید متناسب با وضعیت ساختمان خود، با کارشناسان مجموعه امیران نما مشورت کنید. بعد از مشاوره می‌توانید سفارش خرید آجر را ثبت کنید. آجرهایی که از این مجموعه خریداری می‌کنید زیبا و بادوام هستند. شما از خرید خود راضی خواهید بود.

سوالات متداول درباره بنای آجری

قدیمی‌ترین بنای آجری در ایران کدام است؟

قدیمی‌ترین بنای آجری در ایران مرتبط به تخت جمشید یا پرسپولیس است که قدمت آن به ۵۱۲ سال قبل از میلاد برمی‌گردد که مدت زمان طراحی و ساخت این بنای آجری ۱۵۰ سال طول کشیده است.

معروف‌ترین بناهای آجری ایران کدام هستند؟

معروف‌ترین بناهای اجری ایران به ترتیب تخت جمشید، میدان نقش جهان، گنبد سلطانیه، مسجد نصیرالملک شیراز، بازار تاریخی تبریز و ارگ کرمان است که درباره هر یک در این مقاله به طور کامل توضیحاتی را ارائه داده‌ایم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *