نمای آجری مدرن و تفاوت آن با نمای آجری سنتی

وقتی اسم آجر به میان می‌آید، یاد معماری سنتی و آجرهای قدیمی می‌افتیم؛ به همین دلیل صحبت از نمای آجری مدرن می‌تواند نوعی تناقض جذاب در ذهن ما ایجاد کند! معماری مدرن که در ده‌های اخیر رونق گرفته، با الهام گرفتن از معماری سنتی و طراحی نمای مبتنی بر آجر، خلاقیت و جذابیت بیشتری به ساختمان‌ها می‌بخشد و این امر نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان قابل مشاهده است.

پیش از آنکه شما را با چیستی و چرایی نما آجری مدرن و اطلاعات دست اول پیرامون آن آشنا کنیم، تصاویر چند نمای ساختمان آجری مدرن را در بخش‌های مختلف این مقاله با هم مشاهده خواهیم کرد.

یکی از انواع آجر نماهای مدرن آجری، آجر نسوز سفید است

آشنایی با کاربرد آجر در نمای ساختمان

نمای مدرن جزء محبوب‌ترین نماهای مورد استفاده طراحان و سازندگان است. استفاده از آجر نما در کنار نورپردازی و دیگر مصالح مانند چوب، فلز و شیشه می‌تواند ترکیب جذابی را برای ساخت یک نمای مدرن تشکیل بدهد.

طراحی نمای استاندارد و ایمن با استفاده از آجر، کار پیچیده‌ای نیست اما اگر بخواهید خروجی کارتان یک نمای جذاب و به‌روز باشد، باید دستورالعمل‌ها و قوانین معماری مدرن را در کارتان به‌صورت جدی رعایت کنید تا ترکیب آجر – که نماینده معماری سنتی است – با متریال و طراحی مدرن به خوبی انجام شود.

نقش آجر در معماری مدرن زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم این مصالح، باعث بالاتر رفتن دوام و ماندگاری نمای مدرن ساختمان خواهد شد. آجر به دلیل داشتن مدل‌های زیاد در رنگ و سایز تبدیل به یکی از انتخاب‌های اول طراحان و سازندگان شده است.

  • آجرنما به دلیل قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارد می‌تواند یک انتخاب مناسب طبق بودجه ما باشد.
  • هزینه نگهداری و نصب اجر بسیار پایین‌تر از مصالح دیگر است.
  • دوام و ماندگاری بالای آجر باعث شده است تا بسیاری از سازندگان این محصول را همیشه در بین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار دهند.
  • آجر یک متریال طبیعی است که کمترین آسیب را به طبیعت می‌رساند.
  • آجر یک متریال مناسب برای عایق دما و صدا است.

مزایا استفاده از اجر نما در طراحی نمای مدرن ساختمان

نمای آجری مدرن چیست؟

نمای مدرن به نمایی گفته می‌شود که برای طراحی و ساخت آن از متریال و مصالح جدید و الگوهای متفاوت استفاده شود و یک نوع تضاد در طراحی آن دیده به چشم بخورد. البته همین تضادها هستند که این معماری را زیباتر می‌کنند. آجر نمای مدرن می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای طراحی خارجی ساختمان باشد چرا که هم ظاهری به‌روز و جذاب دارد و هم اینکه با سایر اجزای سازه همخوانی بالاتری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: نمای مدرن ساختمان و معرفی ۵۰ نمونه طراحی نما مدرن

آجرنمای مدرن با توجه به تنوع بالا در طرح، رنگ و مدل، برای دکوراسیون داخلی و خارجی نما استفاده می‌شود و عمدتاً جنبه تزیینی دارند.

یکی از مزیت‌های نما آجر مدرن، امکان تلفیق این نوع آجرها با مصالح سنتی و متریال‌های قدیمی‌تر است. آجر نمای مدرن از آن دسته از مصالح است که هماهنگی بالایی با هر دو سبک سنتی و کلاسیک را دارد.

نما مدرن تلفیقی از چند سبک مختلف و چند متریال جدید است که در آن می‌توان انواع رنگ‌ها، به‌هم‌ریختگی و نظم را با هم دید و از خلق آثار زیبا و جذاب آن لذت برد.

نمای آجری – که یک نمای قدیمی است – را امروزه به اشکال جدیدتر و مدرن‌تری طراحی کرده‌اند تا ساختمان علاوه‌بر زیبایی، استحکام بالاتری هم پیدا کند و یک انتخاب عالی برای سازه‌های تازه‌ساخت محسوب باشد.

نمای آجری مدرن چیست؟ ترکیب نمای آجری قهوه ای روشن با سنگ

انواع آجر نمای مدرن

آجر نما مدرن یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین نماهای ساختمان برای طراحی داخلی و خارجی انواع بنا بشمار می‌رود که در انواع و اقسام رنگ‌ها و مدل‌ها ساخته شده است. در ادامه به بررسی جزئی چند مدل از رایج‌ترین آجرنماهای مدرن می‌پردازیم.

  1. آجر نسوز: اولین و مطرح‌ترین آجر نمای مدرن را باید به آجر نسوز اختصاص دهیم. آجر نسوز چندین مدل مختلف دارد و به چند دسته تقسیم می‌شود که از آنها در طراحی داخلی نظیر ساخت شومینه، اجاق‌گاز، دودکش و … استفاده می‌شود. آجرهای نسوز در طراحی خارجی ساختمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانید به‌عنوان نما هم از آن استفاده کنید.
  2. آجر شیل: دومین آجر نمای مدرن که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد آجر شیل نام دارد. آجر شیل از مقاومت فیزیکی خوبی برخوردار است و در برابر تغییرات شیمیایی هم واکنش خوبی از خودش نشان می‌دهد. آجر شیل در مواقعی که فشار زیادی بر روی دیوار وارد می‌شود، می‌تواند فشار و ضربات وارده احتمالی را دفع کند و یا به حداقل برساند. یکی از دلایل استحکام بالای اجر شیل نفوذ ملات و سیمان به داخل شیارهای این اجر است که باعث مقاومت بالای این محصول می‌شود.
  3. آجر دکوراتیو: نسل جدید آجر نما مدرن را باید آجرهای دکوراتیو بدانیم. این آجرها مناسب نما مدرن آجری هستند. از این اجرها برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده زیادی می‌شود و می‌توانید با توجه‌به سلیقه خود، یکی از چندین مدل آجر دکوراتیو را انتخاب کنید.
  4. نانو آجر: به دلیل اینکه آجر نما در معرض عوامل طبیعی و غیر طبیعی زیادی نظیر باد و باران، طوفان، سیل و آلودگی هوا قرار می‌گیرد، بهتر است یک لایه محافظ یا پوشش داشته باشد تا دچار خرابی و کثیفی نشود. به همین دلیل متخصصان، ایده طراحی نانو آجر یا آجرهایی که روی سطح آنها از پوشش نانو لایه محافظ استفاده شده را به بازار عرضه کردند.

ویژگی‌های نمای مدرن آجری

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودیم، در نمای مدرن از خطوط افقی و مورب استفاده زیادی می‌شود. این خطوط علاوه‌بر زیبایی که به نمای سازه می‌دهند، نظم خاصی را هم برای نما ایجاد می‌کنند. نمای آجری مدرن یکی از مدل‌های نمای مدرن است که در آن از این خطوط مورب و موازی به کرات استفاده می‌شود. ضمناً آجرنمای مدرن باید به‌صورت ۹۰ درجه‌ای بر روی محل نصب شود.

نمای مدرن آجری مزایای قابل توجهی نسبت به نمای سیمانی و بتنی دارد. زمانی‌که از آجر نمای مدرن استفاده می‌کنید، وزن سازه کاهش می‌آید و همین موضوع باعث بالاتر رفتن ایمنی سازه می‌شود.

علاوه‌بر کاهش وزن سازه اصلی، نصب آجر نما به سبک مدرن بسیار راحت‌تر از دیگر نماهای موجود است. در بحث مرمت و بازسازی نیز بیشتر از این مدل نماهای مدرن استفاده می‌شود و می‌توان گفت نمای آجری مدرن، جایگزین مناسبی برای نمای سیمانی و گچی شده است.

ویژگی های نمای مدرن آجری ساختمان با آجر سفید

نمای آجری مدرن با دیگر اجزای ساختمان‌های مدرن همخوانی بالایی دارد. این محصول در قسمت کُنج و لبه‌های ساختمان با پنجره‌ها و بریدگی‌های تراس، سازگاری و هارمونی بالایی دارد و می‌توانید آن را در بخش‌های مختلف ساختمان هم بکار گیرید.

دو عاملی که باعث می‌شود نماس ساختمان مدرن ربیشتر به چشم بیاید، نورپردازی و استفاده حداقلی از مصالح غیر ضروری است. به عبارت ساده‌تر نباید نما را بیش از اندازه شلوغ کرد و مبنا را بر روی سادگی بگذاریم.

نمای آجری مدرن به دلیل سادگی و زیبایی خود، جزء پرکاربردترین نماهای خارجی محسوب می‌شود که زمینه استقبال از آن در بازار ملک بسیار زیاد شده است. شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگی در حال تولید و طراحی مدل‌های مختلفی از این آجرنماها هستند که یکی از برندهای معتیر داخلی در این بازا، شرکت آجر گستر امیران نما می‌باشد.

نکته‌ای که در نما مدرن باید مورد توجه قرار بگیرد، رنگ آجر نمای مدرن است. اگر از رنگ روشن استفاده می‌کنید باید به فکر نگهداری و تمیز کردن آن در بلندمدت نیز باشید و اگر از رنگ تیره استفاده می‌کنید باید نسبت به سرمایش داخلی بنا در فصول گرم سال توجه بیشتری داشته باشید (به دلیل خاصیت رنگ تیره در جذب اشعه خورشید).

تفاوت نما مدرن آجری با نما آجری سنتی

تفاوت‌های ریز و درشتی میان نمای آجری مدرن با نمای آجری سنتی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نمای آجری مدرن با سنتی در کیفیت ساخت و متریال به‌کار گرفته شده در آنها است. مصالحی که در طراحی نما مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد جدیدتر بوده و معمولاً از ترکیب دو یا چند ماده طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل کیفیت ساخت بالاتری نسبت به مصالح نمای سنتی دارند.

تفاوت دوم در بحث ماندگاری و طول عمر سازه است. هنوز نمی‌توان به‌طور قطع اظهارنظر کرد که طول عمر نمای مدرن آجری از نمای سنتی آجری بیشتر است یا خیر؛ چراکه بسیاری از سازه‌های قدیمی مانند معبد زیگورات با نمای آجری سنتی طراحی شده‌اند و هنوز پابرجا هستند.

تفاوت و مقایسه نمای آجری سنتی و نمای آجری مدرن

یکی دیگر از مزیت‌های نمای مدرن آجری این است که می‌توانید از این نما در کنار دیگر مصالح و متریال‌ها به‌طور هم‌زمان استفاده کنید. این ویژگی را نمی‌توان برای نمای آجری سنتی مطرح کرد چرا که نمای قدیمی با هر رنگ و طرحی همخوانی نخواهد داشت.

نمای مدرن می‌تواند در عین سادگی و زیبایی، در برابر عوامل مختلف فیزیکی و شیمیایی دوام و ماندگاری خوبی از خودش نشان بدهد. نمای سنتی هم شاید استحکام نمای مدرن را نداشته باشد اما یکپارچگی آن در طراحی و معماری نما باعث شده تا این مدل طراحی نما همچنان موردپسند عامه مردم قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید : مقایسه معماری مدرن با معماری سنتی در ایران

نقش آجر در معماری مدرن

نقش آجر در معماری مدرن

خانه‌های مدرن امروزی شاید دیگر‌ حیاط و اتاق‌های تودرتوی نوستالژیک را نداشته باشند اما دارای طراحی باز با استفاده از متریال به‌روز هستند که می‌تواند معایب یک آپارتمان مسکونی سنتی را به‌خوبی پوشش دهد. از طرفی هم از زمانی که نقش آجر در معماری مدرن پررنگ‌تر شد به‌جرئت می‌توان گفت معماری مدرن بیشتر دیده شد و هم آجر نما بیشتر از قبل به چشم آمد.

اثربخشی کاربرد آجر در معماری مدرن انکارناپذیر است؛ ترکیب آجر نما با معماری مدرن و سایر مصالح ساختمانی مورد استفاده در این سبک، باعث خلق جلوه‌های زیبای هنری در فضای بیرونی ساختمان‌ها و شهری شده است.

معماری مدرن ویژگی‌های بارزی همچون نماهای صاف‌وساده و خلوت (مینیمال) دارد که همین ویژگی باعث پررنگ‌تر شدن نقش آجر در معماری مدرن شده است. آجر نما یک محصول ساده و شیک است که به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد می‌تواند در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز مورد استفاده قرار بگیرد.

جایگاه و نقش آجر در طراحی نمای ساختمان مدرن چیست

کاربرد آجر در معماری مدرن را باید با تلفیق با دیگر مصالح ساختمانی محک زد و سنجید. در معماری مدرن از مصالح مختلفی همچون شیشه و سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود که ترکیب این موارد با آجر می‌تواند سازه‌های جدید جذابی خلق کند.
آجرنماها به دلیل استحکام بالایی که دارند می‌توانند در برابر فشار و ضربات محکم مقاومت خوبی از خودشان نشان دهند و به‌ندرت هم دچار خرابی یا پوسیدگی می‌شوند. این آجرها در برابر دما و صدا به‌عنوان عایق عملکرد قابل قبولی دارند و به‌مرور زمان هم دچار استهلاک زیادی نمی‌شوند.

علت تناسب آجر در معماری مدرن نمای ساختمان و آپارتمان در چیست

رنگ‌بندی جذاب و متنوع آجر نما باعث شده است تا این محصول با انواع مختلف سازه‌های مدرن و به‌روز سنخیت و همخوانی داشته باشد. آجرنماها علاوه بر استحکام و ماندگاری بالایی که دارند، باعث زیباتر شدن نما و دیوارهای ساختمان و ویلا هم می‌شوند. در صورت علاقه به این مبحث، مقاله نمای ترکیبی سنتی مدرن را نیز مطالعه کنید.

برای مشاهده انواع نما آجر مدرن در سراسر جهان، می‌توانید به این صفحه در از وبسایت پینترست مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات تخصصی‌تر، این سایت را مشاهده کنید (مقاله به زبان انگلیسی است).

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *