دکوراسیون داخلی آپارتمان و نمای داخلی ساختمان به همراه نکات مهم ان

نمای داخلی ساختمان امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازه محسوب می‌شود که با انواع سبک‌های مدرن و سنتی طراحی می‌شود. دکوراسیون داخلی آپارتمان نشان‌دهنده سلیقه و ذوق هنری معمار یا طراح است.

طراحی داخلی ساختمان به عهده شرکت‌ها و طراحان دکوراسیون داخلی است که روزبه‌روز هم به‌روزتر و مدرن‌تر می‌شوند.

به‌طورکلی و در تعریف ساده و عامیانه دکوراسیون یعنی ایجاد ارتباط بین عناصر مختلفی که باعث ایجاد یک نکا یا منظره در داخل ساختمان می‌شوند.

ایجاد هماهنگی بین اجزای ساختمان، متریال به‌کاررفته در فضای داخلی، اثاثیه و دیوارهای یک اتاق می‌تواند تعریف ما از دکوراسیون داخلی را تکمیل کند.

دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط مستقیمی با نمای داخلی ساختمان دارد. در اصل مورد دوم، گزینه اول را تکمیل می‌کند و باعث جذاب‌تر شدن نمای سازه و ساختمان می‌شود.

وقتی صحبت از چیدمان یا همان دکوراسیون داخلی ساختمان می‌شود، ایده‌ها و پیشنهادهای جدید و جالبی در ذهن افراد شکل می‌گیرد که هرکسی دوست دارد به نحو خاصی آن ایده‌ها را پیاده‌سازی کند.

نمای داخلی ساختمان به‌اندازه نمای بیرونی برای ساکنین آن ساختمان باارزش و مهم است. نمای داخلی ساختمان دارای ریز کاری و جزئیات زیادتری نسبت به نمای بیرونی است و کار باید بادقت بیشتری انجام شود.

متریال و مصالحی که برای نمای داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد در قیاس با مصالح نمای بیرونی سازه متفاوت است. طراحی داخلی ساختمان نیازمند رعایت یک‌سری نکات ساده اما مهم است.

امروزه بسیاری از روان‌شناسان و پزشکان و معتقدند که طراحی نمای داخلی ساختمان می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی روح و روان ساکنین ساختمان داشته باشد. اگر از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید می‌توانید فضای شاداب‌تری را در داخل اتاق مهیا کنید و در طول روز کمتر احساس خستگی کنید. یا اگر دیزاین اتاق‌ها طوری باشد که نورگیر خوبی داشته باشند، قطعاً مدت‌زمان بیشتری را در طول روز می‌توانید در داخل خانه سپری کنید و دچار کمترین میزان کسلی بشوید.

بیشتر بخوانید : اصول طراحی نمای آپارتمان

منظور از طراحی داخلی ساختمان چیست؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که معماری داخلی را با طراحی داخلی یکی نکنید. این دو دارای تفاوت‌های عمده‌ای هستند که در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها خواهیم پرداخت.

طراحی داخلی ساختمان یعنی استفاده از تمام ظرفیت‌های نمای درونی یک سازه و هماهنگ‌سازی آن با سایر اجزای ساختمان و اثاثیه داخل اتاق به‌طوری‌که این نظم از پیش تعیین شده نباشد.

دکوراسیون داخلی آپارتمان با استفاده از عناصر مختلفی همچون معماری می‌تواند یک محیط امن و دلنشین با فضایی شاداب برای ساکنان ساختمان به ارمغان بیاورد.

طراحان داخلی ساختمان معمولاً افراد حرفه‌ای هستند که با فضای داخلی سازه آشنایی کامل دارند و درک نسبتاً خوبی از معماری و تا حدودی هم هنر دارند. این افراد ایده‌های طراحی جدید و مدرنی را برای طراحی داخلی ساختمان می‌دهند و در صورت موافقت کارفرما آن‌ها را اجرا می‌کنند.

دقیقا منظور از طراحی داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی خانه چیست

هماهنگ‌سازی اجزای داخلی اتاق کار بسیار مهمی است که اگر به‌درستی پیش نرود می‌تواند باعث ایجاد ناهماهنگی بین سایر اجزای ساختمان بشود.

نمای بیرونی ساختمان به‌گونه‌ای است که قابلیت تغییر و بازسازی را دارد و می‌توانید با سرعت بیشتر و خیال آسوده‌تری اقدام به تغییر نما یا مرمت سازه خود کنید، اما در نمای داخلی ساختمان بحث کمی متفاوت‌تر است. مرمت و بازسازی دکوراسیون داخلی ساختمان کار بسیار زمان بر است که هزینه‌ای جانبی زیادی هم به دنبال دارد؛ بنابراین سعی کنید در انتخاب دکوراسیون و طرح داخلی نمای ساختمانتان کمترین اشتباه را داشته باشید تا بعدها هزینه‌های کمتری گریبان‌گیرتان شود.

بیشتر بخوانید : مرمت سازی نمای قدیمی ساختمان

انواع دکوراسیون داخلی ساختمان

مسلما دکوراسیون داخلی منزل و آپارتمان انواع مختلفی دارد که ما سعی کرده‌ایم در این بخش انواع نمای داخلی ساختمان را برای شما پوشش دهیم ولی اگر بخواهیم به طور کلی انواع دکوراسیون داخلی ساختمان و خانه را برای شما بازگو کنیم شامل مواردی مانند دکوراسیون داخلی مدرن، کلاسیک، مینیمال و صنعتی می‌شود.

صنعتی

دکوراسیون صنعتی ترکیبی از چند متریال مختلف است که فضای رسمی‌تری را در قیاس با دیگر دکوراسیون‌ها برای شما به ارمغان می‌آورد. از جمله مهم‌ترین متریال‌های کاربردی در این دکوراسیون می‌توان به چوب و فلز اشاره کرد.

اگر انتخاب نهایی شما دکور صنعتی است باید دقت زیادی در ترکیب متریال‌ها داشته باشید و هوشیارانه عمل کنید. چراکه این دکور خیلی انعطاف‌پذیر نیست و برای استفاده‌های بلندمدت از آن استفاده می‌شود. بهتر است برای زیباتر شدن و چشم‌نوازتر شدن نمای داخلی ساختمان از رنگ‌های خنثی هم بهره ببرید.

دکوراسیون داخلی کلاسیک

یکی دیگر از سبک‌های دکوراسیون داخلی که استفاده زیادی از آن می‌شود را باید سبک کلاسیک بدانیم. در این سبک از ملزومات و اثاثیه سنگی و چوبی استفاده می‌شود که کاربرد تزیینی زیادی دارد.

این سبک از روش‌های غربی الگوبرداری کرده است و به‌نوعی نقطه مقابل سبک مینیمالیسم محسوب می‌شود. معمولاً در سبک کلاسیک اکثر ملزومات به‌صورت دستی ساخته شده‌اند و حجم سنگین و زیادی دارند.

بیشتر بخوانید : نمای سنتی آپارتمان

نمای داخلی مینیمالیسم

سبک دکوراسیون مینیمالیسم یکی از چندین سبک‌های تلفیقی است که هنر و معماری را به هم نزدیک‌تر کرده است. در این سبک شاهد تلفیق هنرهای تجسمی و موسیقایی زیادی هستیم که برای نمای داخلی معابد و محفل‌های عمومی بسیار مناسب است.

نمای داخلی مینیمالیسم یکی از انواع دکوراسیون های داخلی ساختمان است

دکوراسیون مینیمالیسم ابتدا در کشور آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد و در شهر نیویورک ظهور کرد. در سبک مینیمالیسم سعی بر آن شده است که تاحدامکان از لوازم دکوری و مصنوعی استفاده نشود. این سبک جزو پرسر و صدا ترین سبک های یک قرن اخیر هم محسوب می‌شود که در اکثر کشورهای پیشتاز معماری مدرن با سرعت بالا گسترش پیدا کرد.

دکوراسیون داخلی مدرن

طراحی داخلی ساختمان آن هم به روش مدرن چیزی است که تاچشم کار می‌کند می‌توان به‌وفور در آپارتمان‌های امروزی مشاهده کرد. سبک مدرن علاوه بر این که زیبایی خاص و جذابی دارد و نمای داخلی ساختمان را به‌کلی تغییر می‌دهد، ماندگاری و طول عمر بالایی هم دارد.

در سبک مدرن از ترکیب چندین متریال استفاده می‌شود. از سنگ‌های طبیعی و مصنوعی گرفته تا انواع شیشه و چوب و متریال‌هایی ازاین‌قبیل که مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لوازم و اثاثیه لوکس و براق یا حتی دکوراتیوهای مصنوعی از جمله ویژگی‌های بارز این سبک بشمار می‌روند.

بیشتر بخوانید : نمای مدرن چه نمایی است

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

منظور از طراحی داخلی استفاده از یک سری ابزارهای خاص است که طراح باید به‌وسیله این ابزار یک طرح کلی از آنچه که در ذهنش دارد برای کارفرما ترسیم کند. درواقع طراحی داخلی نیازمند گذراندن یک دوره آموزشی است تا فرد در آن تخصص لازم را کسب کند.

افرادی که در زمینه طراحی داخلی مشغول به فعالیت هستند نیازمند اخذ مردک از موسسه‌های معتبر و بین‌المللی هستند. ابزارهای کار این افراد برنامه‌های کامپیوتری و طراحی است که دوره‌های آموزشی خاص خودش را دارد.

در طرف مقابل طراح دکوراسیون داخلی که به آن دکوراتیو می‌گویند با فضای واقعی بیشتر سروکار دارند. درواقع این افراد باید دکوراسیون داخلی را باتوجه‌به ظرفیت و شرایط موجود سازه تغییر دهند یا یک ایده جدید برای طراحی به کارفرما بدهند.

دکوراتیوها با خود سازه کار دارند و به سمت طراحی گرافیکی و کامپیوتری نمی‌روند. این افراد هم معمولاً دوره‌های آموزشی خاصی را باید از قبل بگذرانند.

نکات مهم در دکوراسیون داخلی آپارتمان

عناصر و فاکتورهای مهمی وجودی دارند که باید در طراحی داخلی ساختمان رعایت شوند تا درنهایت خروجی کار یک دکوراسیون داخلی جذاب و به‌روز باشد.

اجزای داخلی یک ساختمان، معماری سازه، محوطه و چیدمان وسایل و اثاثیه اتاق، اینها همه جزئیاتی هستند که باید در دکوراسیون داخلی ساختمان موردتوجه قرار بگیرند و به‌خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند.

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث نمای داخلی ساختمان و طراحی داخلی آپارتمان، این است که فرد طراح باید متخصص باشد و مدرک‌های معتبر در زمینه کاری‌اش را اخذ کرده باشد.

بهتر است افرادی که بر روی یک طراحی داخلی نمای یک پروژه باهم کار می‌کنند به‌صورت مستمر در ارتباط باشند و ایده‌ها و نظراتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، با این کار میزان خطا به کمترین حال ممکن می‌رسد.

نکات مهمی که باید در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان به آن توجه کرد

این موضوع برای معمار کاملاً متفاوت است. معمولاً طراحی داخلی توسط معمار انجام می‌شود و معمار هر ساختمان هم یک نفر است. معمارها بر روی طراحی کلی ساختمان کار می‌کنند.

متخصصین دکوراسیون داخلی بیشتر تمرکزشان بر روی طراحی مقیاس‌ها و پارامترهای ریزتر و جزئی‌تر است تا بتوانند در بحث زیباسازی کمک شایانی به نمای داخلی کرده باشند.

طراحی داخلی بسیار گسترده است و می‌توان آن را در چندین روش و سبک مورد بررسی قرارداد. اما مهم‌ترین دسته‌بندی که برای این کار درنظر گرفته شده است تقسیم‌بندی به دو طراحی داخلی مسکونی و غیرمسکونی است.

بیشتر ببینید : آجرهای هلندی و آنتیک بهترین گزینه برای دکوراسیون

چرا نمای داخلی ساختمان مهم است؟

ساختمان‌های مسکونی معمولاً از یک الگو و پایه خاص سرچشمه می‌گیرند؛ اما طراحی دکوراسیون داخلی سازه‌های غیرمسکونی متفاوت‌تر از دیزاین داخلی سازه‌های مسکونی است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و بالاتر رفتن تراکم سازه‌ای در کوچه و خیابان‌ها، سازندگان و طراحان برای ایجاد امنیت و زیباسازی شهری، ملزم شده‌اند تا یک سری نکات از قبل تعیین شده را رعایت کنند تا از بروز هرگونه ضرر و زیان به جان و مال مردم جلوگیری به عمل بیاورند.

اکنون بسیاری از طراحان و معماران برای طراحی نمای داخلی و دکوراسیون آپارتمان وسواس‌های زیادی به خرج می‌دهند چرا که سبک‌ها و معماری‌های جدیدی بر روی کار آمده است که هنوز برای آنها ناآشنا بوده و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند به‌طورکلی دیزاین و نمای داخلی سازه را برهم بزند.

پیشرفت در صنعت ساخت‌وساز و بالاتر رفتن کیفیت دستگاه‌های صنعتی باعث شده است تا خواسته‌های مردم نیز سطح بالاتری داشته باشد و همین موضوع نیازمند تلاش و دقت بیشتر افراد فعال در این حوزه معماری شده است.

هر ساخت‌وسازی اعم از طراحی اسکلت ساختمان تا طراحی دکوراسیون داخلی نیاز به اخذ مجوزهای رسمی از سوی شهرداری را دارد. اگر طراحی نمای ساختمان را بر اساس استانداردها و قوانین شهرداری پیش ببرید علاوه بر حفظ زیبایی سازه خود می‌توانید امنیت لازم را هم برای خودتان و دیگر افزار ساکن در ساختمان به ارمغان بیاورید.

منبع : طراحی داخلی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *