نانو نمای ساختمان؛ قیمت خرید و کاربرد و ویژگی ها

نانو نمای ساختمان محصولی است کاملاً نامرئی که برای آب‌بندی، آب‌گریزی و عایق‌کاری سطوح ساختمان از قبیل نما‌های کاهگلی، سنگی، چوبی، آجری، سیمانی و… استفاده می‌شود. نانو نما بدون اینکه رنگ نما را تغییر دهد یا باعث تخریب آن شود بر روی سطح اجرا می‌شود. همچنین با ایجاد لایه‌ای نامرئی و غیر قابل نقوذ روی نمای ساختمان، از آن در برابر رطوبت، غبار، خط‌‌وخش و انواع تشعشعات مضر خورشیدی محافظت می‌کند. اگر از نانو نمای ساختمان استفاده نکنیم، متریال نما پس از مدتی آسیب دیده و متحمل هزینه‌های بازسازی و مرمت بنای خود خواهیم شد. در این مطلب از گروه تولیدی امیران نما قرار است شما را با پوشش نانو نما ساختمان آشنا کنیم.

نانو نما چیست؟

یک سازه که فاقد عایق‌بندی است در صورت ۶ ساعت بارش ممند باران در هر متر مربع، ۱۰ لیتر آب جذب می‌کند. در مورد نما‌های سیمانی این مقدار دو برابر است. این آب که از طریق شکاف‌های موجود در گچ و سیمان جذب می‌شود خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. مواد نانو با پوشش‌دهی سطح به‌عنوان عایق عمل کرده و از نمای ساختمان در برابر آب و سایر عوامل مخرب محافظت می‌کند.

محصولات نانو نما برای افرادی که به زیبایی و کیفیت نمای خود اهمیت می‌دهند و همچنین برای مدیران پروژه‌های ساخت‌وساز که می‌خواهند کار حرفه‌ای خود را به نمایش بگذارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده آسان از پوشش نانو روی نما ساختمان از نقاط قوت آن است؛ چراکه محلول نانو فقط به‌وسیله قلم مو یا پمپ اسپری روی سطح نما انجام می‌شود. همچنین قیمت مناسب، دسترسی آسان و نیز تاثیر بلندمدت در حفظ دوام نما، این محصولات را به ضرورت ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

اسپری کردن محلول نانو به آجر برای ضد آب کردن نما

اسپری کردن محلول نانو به آجر برای ضد آب کردن نما

نانو نمای ساختمان چیست؟

با اینکه فناوری نانو جدید نیست اما تکنولوژی نانو نمای ساختمان یک فناوری جدید به حساب می‌آید و از همه جهت باعث افزایش کیفیت نمای ساختمان می‌شود. این محصول که عمدتاً به صورت مایع است جهت آبگریز کردن و غبارگریز کردن نما و کلیه سطوح به کار می‌رود.

محلول نانو به صورت یک عایق عمل کرده و با ایجاد پوششی بر روی ساختمان سبب مقاوم شدن و خود تمیزشوندگی سطح می‌شود. همچنین حفاظت از نما ساختمان در برابر باران‌های اسیدی – و به‌طور کلی هرگونه رطوبت و ماده مربوط خارجی – نیز از مزایای نانو نما به‌شمار می‌رود و از ایجاد شوره روی مصالح نما جلوگیری می‌کند.

عدم نفوذ آب به نانو نما
عدم نفوذ آب به نانو نما

از آنجاکه بیشتر شهر‌های ایران دچار معضل آلودگی هوا شامل دود و گرد‌وغبار هستند، با پاشش محلول نانو روی نما، از نمای ساختمان در برابر این عوامل مخرب محافظت می‌شود. نانو نمای ساختمان به‌عنوان یک پوشش قوی از نمای ساختمان در برابر اشعه مضر خورشید هم جلوگیری کرده و عمر متریال کار شده را افزایش داده و مانع فرسایش آن می‌شود. همچنین به‌عنوان عایق حرارتی عمل کرده و باعث صرفه‌جویی ۴۰ درصدی انرژی می‌گردد.

انواع نانو نمای ساختمان

محصولات نانو نما چه از لحاظ کیفیت و ماندگاری و چه از لحاظ کاربرد از تنوع زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال یکی از انواع نانو نما جهت استفاده به‌عنوان عایق رطوبتی، حرارتی و مقاوم نمودن نما‌های آجری استفاده می‌شود و یک سری دیگر از آن در بندکشی، استخر‌ها، مصالح زیر کاشی و سرامیک و حتی سطح بیرونی کاشی و سرامیک کاربرد دارد. همچنین از نظر مواد و ساختار به دو نوع مواد نانو برای نمای ساختمان می‌رسیم:

  • محلول نانو ساختمان: که به صورت مایع است و در همه سطوح از جمله نمای سازه به‌کار برده می‌شود.
  • رنگ نانو نمای ساختمان: رنگ‌های ساختمانی نانو علاوه‌بر زیبایی نما، قابلیت پوشش محافظتی دارد.

محلول و رنگ نانو نمای ساختمان از نظر کاربرد اصلی هم به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • نانو مخصوص براق کردن: این نوع نانو با شفاف و براق نمودن نما در زیبایی و جلوه‌دهی بیشتر آن تأثیر بسزایی دارد و به بنا جلا می‌بخشد.
  • نانو آبگریز: این محصول با عایق‌بندی سطح، مانع ورود آب یا عوامل بیرونی دیگر از طریق درز و شکاف سیمان، سنگ و… به داخل آن می‌شود. این نوع از نانو در تمامی سطوح بنا کاربرد دارد. روش اجرای نانو نمای ساختمان به این صورت است که ابتدا سطح مورد نظر را تمیز کرده و سپس مواد نانو آبگریز را با قلمو یا اسپری روی سطح می‌کشیم و پس از خشک شدن، مجدداً این کار را تکرار کرده و بعد از ۳ الی ۶ ساعت سطح قابل استفاده است. این نکته را که باید ضخامت مواد نانو آبگریز در همه سطوح برابر باشد فراموش نکنید.
  • نانو پوشش نما: یکی از مقاوم‌ترین انواع نانو نمای ساختمان است و بدون هیچ محدودیتی می‌تواند در همه سطوح به‌کار رود. این محصول به دلیل خاصیت مویینگی، به درون سطح نفوذ می‌کند که این نفوذ بین ۳ تا ۵ میلی‌متر متغیر است. این ویژگی، عمر نمای ساختمان را افزایش داده و دوام آن را بین ۱۷ تا ۲۰ سال تضمین می‌کند.

سطوح ساختمانی قابل اجرا توسط نانو نما

در ادامه به بررسی برخی از سطوح ساختمان می‌پردازیم که می‌توان از محلول نانو نما برای آن استفاده کرد.

  • نانو آجر نما: از آنجا که آجر‌ها مقاومت کمی دارند و در برابر عوامل محیطی پوسته‌پوسته شده و شوره می‌زنند، با اجرای پوشش نانو آجر نما می‌توان زیبایی و مقاومت آن را برای سال‌های طولانی حفظ کرد (برای اطلاعات بیشتر، مقاله نانو آجر چیست؟ را بخوانید).
  • نانو سنگ نما: این نوع نانو از سنگ در برابر عوامل فرسایشی و آلودگی‌ها محافظت و از ایجاد لکه و شوره در سطح سنگ جلوگیری می‌کند و ظاهری زیبا و درخشان را به آن می‌دهد.
  • نانو نمای سیمانی: از آن جا که سیمان و گچ، مصالحی آب‌دوست هستند و رطوبت به سرعت به درون خود جذب می‌کنند، ایجاد جرم و زردی در سیمان و گچ رایج است. از این‌رو نانو نمای سیمانی سطح را ضد آب کرده و مانع ایجاد پوسته می‌گردد.
  • نانو نمای کاهگل و آثار باستانی: از جمله کاربرد‌های بسیار مؤثر و حائز اهمیت از نانو نما، استفاده از آن در نمای بنا‌های قدیمی و تاریخی است. قدمت زیاد این بناها و آسیب‌پذیری آنها در برابر شرایط جوی، استفاده از نانو نما گزینه مناسبی برای حفظ بنا و کاهش هزینه‌های مرمت آثار باستانی خواهد بود.
  • نانو نمای کاشی و سرامیک: مواد نانو پوشش کاشی و سرامیک هم مانند موارد بالا کاشی را عایق رطوبتی کرده و مانع نفوذ آب به داخل سرامیک‌های حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه شده و از تخریب و خسارت‌های وارده به ساختمان جلو‌گیری می‌کند.

قیمت و خرید پوشش نانو آجر نما

نمونه محلول نانو نمای ساختمان

 

جمع‌بندی

نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است که اگر دچار فرسودگی شود یا آسیب ببیند، ارزش مادی ملک و امنیت ساکنان را به خطر می‌اندازد. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی استفاده از نانو نما است. با توجه به توضیحاتی که راجع به انواع پوشش نانو نما ارائه دادیم، متوجه نقش اساسی و مهم این محصول در ساخت‌وساز و امور ساختمانی شده‌اید.

نانو نما ساختمانی یکی از انواع نانو نما است که در نمای داخلی، خارجی و عایق‌کاری کاربرد مؤثر و بسزایی دارد. در نمای داخلی بر روی گچ، کاشی و سرامیک استفاده می‌شود و مانع نفوذ آب به داخل آن‌ها می‌گردد. همچنین بر روی آجر، سیمان و بتن نیز قابل استفاده است و خاصیت آبگریزی را به آن‌ها می‌دهد و این امر، عمر مفید مصالح ساختمانی را افزایش می‌دهد و از آنها در برابر فرسودگی، آلودگی و حتی باران‌های اسیدی محافظت می‌کند. نانو برای نمای ساختمان به‌عنوان عایق عمل کرده و از اتلاف انرژی در سرمایش و گرمایش ساختمان جلوگیری می‌کند

امیدواریم توانسته باشیم شما را در شناخت نانو نما ساختمان و درک فواید آن یاری کرده باشیم. شما می‌توانید با ارائه نظرات و سوالات خود در این‌باره از کارشناسان فنی امیران نما کمک بگیرید. همچنین می‌توانید برای یادگیری بیشتر، مقاله تفاوت رزین و نانو را مشاهده کنید.

منبع: twi-global.com

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *