آجر کف چیست

پیمانکاران و افرادی که در ساخت‌وساز دست دارند همواره به دنبال بهترین مصالح با کارایی و داوم بالا هستند. آجر کف یکی از انواع آجرهای تولیدی است که استفاده‌های زیادی در ساخت‌وساز برای کف سازی با آجر دارد. با استفاده از آجر کف می‌توان انواع کف فرش آجری را طراحی و اجرا نمود و همین امر سبب شده تا این مصالح، کاربرد زیادی در ساخت‌و‌ساز داشته باشد.

اساس تولید آجر کف، خاک رس یا همان سنگ معدن است که فرایند شکل‌گیری، پخته شدن و خشک کردن آن در دما و فشار بالا صورت می‌گیرد. فشردگی بالا در این محصول باعث می‌شود آجر در برابر ترک خوردن، سایش، آتش‌سوزی و تغییرات جوی مقاوم باشد. این آجر به دلیل ضد سُر خوردگی در کف فرش ساختمان به کار برده می‌شود.

در ادامه این مقاله با امیران نما همراه باشید تا ضمن آشنایی با آجر کف، با کاربرد، مزایا و معایب آن به‌طور کامل آشنا شوید.

آجر کف چیست؟ (Floor brick)

در حال حاضر استفاده از آجر کف فرش علاو‌بر محیط‌های شهری، در محوطه‌سازی ویلا و آپارتمان هم بسیار به چشم می‌آید. استفاده از این نوع آجر برای کف سازی حیاط و پارکینگ، ماهیت آن را تعریف می‌کند؛ نوعی آجر سیمانی کف سازی که علاوه‌بر زیبایی در طرح و رنگ، مقاومت و استحکام بسیار بالایی داشته و می‌توان از آن برای فرش آجری کف ساختمان و معابر استفاده کرد.

این آجر به دلیل شرایط خاص تولید از مقاومت بالایی برخوردار است و به همین دلیل عمری طولانی دارد و بهترین گزینه برای کفسازی در فضای داخلی و خارجی می‌باشد. همچنین به دلیل وجود تخلخل در ساختار این آچر، به عنوان عایق هم عمل کرده و مانع از نفوذ آب و رطوبت به عمق کف می‌گردد. به همین دلیل آجر کف یکی از گزینه‌های مناسب در مناطق کویری و یا پربارش است. از طرفی به دلیل این که هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نسبت به آسفالت کم است، جایگزین مناسبی برای آن به حساب می‌آید.

در تصویر زیر، نمونه کاربرد آجر کف برای سطح پیاده‌رو را مشاهده می‌کنید.

کاربرد آجر کف برای فرش سطح خیابان

انواع آجر کف

آجرهای کف در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر نوعی از آن، مناسب استفاده در یک فضای خاص است. به‌طور کلی سه نوع از آجرهای کف در بازار وجود دارد:

  • آجر ماسه آهکی کف: این نوع از آجر کف دارای سطح صاف و بدون ناهمواری است. آجرهای ماسه آهکی مقاومت فشاری بالایی دارند و به همین علت اغلب در کف فضاهایی عمومی و پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • آجر بتنی کف: آجر بتنی یکی دیگر از انواع آجر کف است که با استفاده از ماسه سیمان و ماشین‌آلات آجرزنی تولید می‌شود. از آجرهای بتنی کف بیشتر برای کف سازی با آجر در محوطه‌ اماکن عمومی مانند پارک، پیاده رو و… استفاده می‌کنند.
  • آجر نظامی خطایی کف: نوع سوم از انواع آجر کف، آجر نظامی خطایی نام دارد. این نوع از آجر به طور عمده از خاک رس ساخته می‌شود. آجرهای نظامی خطایی در دو سایز ۴*۲۰*۲۰ و ۵*۴۰*۲۰ تولید شده و در کف سایر سازه‌ها که در معرض فرسایش کمتری هستند (مثل حیاط) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلیه این نوع آجرها در کنار مقاومت و استحکام بالا، ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند.

نصب آجر کف سیمانی برای حیاط

معایب و مزایای آجر کف

آجر کف دارای مزایا و معایبی است که باعث شده این محصول برای برخی مکان‌ها مناسب و برای برخی مناطق هم و محوطه‌ها هم قابلیت استفاده نداشته باشد. با مطالعه این بخش می‌توانید ضمن آشنایی با مزایا و معایب آجر کف سازی، در مورد مناسب بودن آن برای پروژه ساخت‌وسازتان تصمیم‌گیری کنید.

مزایای آجر کف

  • استحکام و مقاومت بالا: آجرهای کف در برابر سایش و آتش از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند. این آجرها باید به اندازه‌ای مقاوم باشند که هر وزنی، آن‌ها را خراب نکند. ممکن است صدها آدم بر روی فرش آجری بایستند یا آن‌ها میزبان وزن سنگین یک خودرو باشند. آجر کف باید به گونه‌ای ساخته شود که در صورت حرکت روی آن ساییده نشود و همچنان مقاوم باقی بماند.
  • مقاومت در برابر حرارت بالا: آجرهای کف دارای خاصیت نسوز هستند و در برابر حرارت بالا و شعله آتش از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند.
  • صرفه اقتصادی: آجرهای مناسب برای کف به صورت سنگ فرش در بازار موجود هستند. این موضوع به این معناست که کاربرد آن‌ها برای روکش سطح کف، مشابه استفاده در ساخت‌وسازهای بنایی نیست. به همین علت هزینه مناسبی دارند. البته با توجه به نوع ماده استفاده شده در آجر و کلاس مورد استفاده، امکان کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.
  • ماندگاری نمای کف آجری حتی در گذر زمان: آجرهای کف در طی مرور زمان جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. در اثر این افزایش جذابیت، نمای آجری کف به سمت نمای ملایم‌تر تغییر می‌کند. استفاده از آجرهای کف، ساده‌ترین روش ایجاد جلوه طبیعی و مقاوم کفسازی به حساب می‌آید. همچنین ظاهر نوستالژی و خاص این آجرها برای بسیاری از افراد جذاب است و به همین دلیل از آن استفاده می‌کنند.
  • کارایی در انواع دما: در فصول سرد راه رفتن بر روی کفپوش‌ها مخصوصاً کفپوش‌های سنگی، سخت و طاقت‌فرسا است؛ ولی فرش آجری کف حتی در زمستان هم دما را حفظ می‌کند و دارای دمای متعادلی خواهند بود. شما در فصول سرد با قدم زدن بر روی آجر کف فرش، سرمایی اذیت‌کننده یا سُرخوردگی را تجربه نمی‌کنید.
  • قابل استفاده در فضاهای داخلی و خارجی: از آجر کف می‌توان در داخل و خارج سازه استفاده کرد. انواع این آجرها در برابر تغییر شرایط جوی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند و رنگ آن‌ها از بین نمی‌رود، به همین دلیل می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در فضاهای بیرونی و داخلی استفاده کرد.
  • نگهداری بی‌دردسر: با توجه به این موضوع که ظاهر آجرهای کف فرش، خال‌دار و دارای لکه‌های طبیعی است، نگهداری از آن‌ها آسان است و آلودگی‌ها را درون خودشان پنهان می‌کنند.
  • تنوع در طرح و اندازه: آجرهای کف سازی در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید در هنگام نصب، با استفاده از رنگ و اندازه دست‌تان برای انواع طراحی باز است. همچنین می‌توانید الگوهای متفاوتی را با آجرهای کف اجرا کنید؛ بطوری‌که هر الگو دارای طرح متفاوتی با دیگری باشد.
  • پایداری و سازگاری با محیط زیست: آجر کف فرش با خاک رس ساخته می‌شود. خاک رس اصلی‌ترین ماده اولیه این نوع آجر است. با توجه به این نوع ساختار، آجرهای کف با محیط زیست کاملاً سازگار هستند. علاوه‌بر سازگاری، این آجرها تا مدت زیادی بدون آسیب و شکستگی دوام می‌آورند و سالم باقی می‌مانند. مواد اولیه و روش پخت این آجرها به گونه‌ای است که در برابر واکنش‌های شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهند. با این وجود می‌توان گفت این نوع آجرها به عنوان گزینه‌ای مناسب برای کاربردهای مختلف به شمار می‌آیند.
  • تمیزکاری آسان: این آجرها را می‌توانید به راحتی و بدون خستگی با کمی زمان تمیز کرده و فرش کف آجری خود را مانند روز اول، تازه و تمیز نگه دارید.
  • ضد لغزش: سطح این آجرها بدون لغزش است و این مورد از ویژگی‌های آجر کف در فصل زمستان بسیار مفید واقع می‌شود. خاصیت ضد لغزش بودن این آجرها آسیب و تلفات انسانی و غیر انسانی را بسیار کاهش می‌دهد. اگر در شهرهای پر بارش قصد ساخت و ساز دارید باید بدانید که این آجر از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

تنوع در طرح و رنگ فرش کف آجری

معایب آجر کف

آجرهای کف در کنار مزایای زیاد و قابل توجهی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. برای خرید و استفاده از آجر کف سازی، لازم است که از معایب آن‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه ما معایب آجر کف فرش را به صورت مختصر در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • وزن بالا: آجرهای کف اکثراً دارای تراکم و وزن بالا هستند. با توجه به وزن بالای آجرها باید در استفاده از آن‌ها دقت لازم را داشته باشید. استفاده از آجرهای کف در طبقات بالایی توصیه نمی‌شود، در صورت استفاده از این آجرها باید حتماً زیرساخت مناسبی برای آن‌ها داشته باشید.
  • سخت و سازش‌ناپذیر: در صورتی که چیزی بر روی این آجرها بیفتد، شکسته و دچار آسیب خواهد شد. افتادن آجر بر روی دست یا پا (و افتادن ما روی کف آجری) نیز بسیار آسیب‌رسان خواهد بود. بهتر است در زمان نصب آجر کف بسیار مواظب بوده و به کودکان و افراد سالخورده توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • مستعد کپک: آجرهای کف در برابر آب آسیب نخواهند دید ولی در صورت برخورد با آب و مایعات دیگر، آن‌ها را به خود جذب خواهند کرد. در صورت جذب رطوبت و خشک نشدن، آجرهای کف کپک خواهند زد. باید در صورت ریخته شدن هر مایعی روی کف آجری، سریعاً سطح را به خوبی تمیز کنید (البته لازم به ذکر است جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از نانو آجر استفاده نمایید).
  • نیازمند لعاب‌کاری: آجرهای کف نیازمند لعاب‌کاری هستند و در صورت عدم انجام این پروسه زمان‌بر، آجرها در برابر لکه و چربی هیچ مقاومتی نخواهند داشت. نه تنها پس از نصب بلکه مکرراً و دوره‌ای به لعاب‌کاری نیاز دارند.

معایب آجر کف فرش نسبت به مزایای آن کم است اما می‌توانید با استفاده و نصب اصولی این آجرها، معایب آن را نیز کاهش دهید.

نمونه کف سازی آجر طرح پارکت

دلایل کف سازی با آجر (Brick flooring)

آجر کف به دلیل داشتن رنگ طبیعی و گرم که از ویژگی‌های بارز آن است و به ندرت در بقیه مصالح یافت می‌شود مورد توجه معماران در صنعت ساختمان‌سازی قرار گرفته است. زیبایی و گرمی رنگ‌های خاص و منحصر به فرد این آجر، جذابیت فوق‌العاده‌ای را به قسمت داخلی و خارجی بنا و محوطه‌های شهری می‌دهد و انسان را سر ذوق می‌آورد. البته کاربرد آجر کف نیز مزید بر علت می‌شود تا معماران نسبت به این نوع آجر رو بیاورند و در نما و نقش و نگار ساختمان استفاده کنند.

این آجرها که برای کف مورد استفاده قرار می‌گیرند با نام کف فرش آجری یا آجر سفالینه تولید و عرضه می‌شوند و تفاوت چندانی با آجرهای دیواری ندارند. از تفاوت چشمگیر این دو آجر می‌توان به میزان ضخامت انها اشاره کرد. آجر کف ضخامت کمتری نسبت به سایر آجرهای دیواری دارد. در حالت استاندارد ضخامت آجرهای کف در حدود ۴ سانتی‌متر است. این ضخامت مقاومت خوبی دارد و نسبت به کفپوش‌های چوبی بسیار کارآمدتر واقع می‌شود.

ضخامت و مقاومت نشانه این نیست که آجر به هیچ مراقبتی احتیاج ندارد بلکه لازم است آجرها به‌طور دقیق نگهداری شوند. یکی از نکات مهم در نصب و نگهدار آجرهای کف، لعاب‌کاری آن‌ها برای جلوگیری از لک افتادن است که به آن اشاره کردیم. آجرهای کف برای هر نوع سازه‌ای مناسب نیستند و نباید بدون تحقیق نصب شوند. در ادامه، نکات کامل‌ترین در مورد نحوه استفاده و نصب آنها را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: کف سازی ساختمان و انواع مصالح آن

کاربرد آجر کف

آجر کف در انواع مختلفی نظیر آجر قزاقی، نسوز و سیمانی یا بتن اکسپوز تولید می‌شود و می‌تواند با توجه به نیاز و سلیقه مشتری، انتخاب شود.

از کاربرد آجر کف می‌توان به ساختن پله نام برد. در این روش، پله با استفاده از آجر ساخته می‌شود که به دلیل زیبایی و مقاومت بالای آن، بسیار محبوب است. در ساخت پله آجری، ابتدا باید ابعاد پله‌ها مشخص شده و سپس آجر‌ها به اندازه مورد نیاز برش داده، سپس با استفاده از چسب و ملات ساخته می‌شود. در این روش، پله‌ها به صورت دائمی و بدون نیاز به تعویض ساخته شده و می‌توانند برای مدتی طولانی در ساختمان باقی بمانند.

از دیگر کاربردهای آجر کف این است که می‌تواند به عنوان پوشش زمین در فضا‌های باز مانند فرش‌های خیابانی، پل‌ها و محوطه‌های عمومی نیز استفاده شود. همچنین در برخی موارد می‌توان از آجر کف به عنوان پوشش زمین در فضا‌های داخلی ساختمان‌ها نیز استفاده کرد و می‌تواند به شکلی منحصر به فرد به دکوراسیون داخلی ساختمان کمک کند؛ از جمله کف سازی حیاط با آجر و …

کاربرد آجر کف در سنگفرش خیابان

روش نگهداری از آجرهای کف

با توجه به مزایای آجر کف و مقاومت بالای آنها، درصورت ازدحام جمعیت، فشار وزنی زیاد، حرکت اثاثیه سنگین روی کفپوش آجری، حرکت حیوانات خانگی و… دچار آسیب نمی‌شوند. این آجرها با یک جاروی ساده تمیز خواهند شد. شما باید فقط به‌طور دوره‌ای، به منظور عدم ایجاد لکه و حفظ دوام آجر، سطح را مورد لعاب‌کاری قرار دهید.

لعاب‌کاری به دو روش انجام می‌شود که در روش اول، لعاب به بافت آجر نفوذ می‌کند و در روش دوم یک لایه روی کل سطح تشکیل می‌شود، این لایه بر روی سطح سبب تیره شدن رنگ، صیقلی و براقی آجر خواهد شد. در روش اول هیچ‌گونه تغییر ظاهری نخواهیم داشت.

نصب آجر کف

نصب آجرهای کف به فرد متخصص و مصالح خاص نیاز دارد و باید از ملات مناسبی برای این آجرها استفاده کنید. بهتر است قبل از نصب آجرها طرحی برای نوع چیدمان کف آجری در نظر بگیرید و بر اساس آن، مکان مورد نظر را با طرحی زیباتر مجهز به کفپوش آجری کنید. یکی از ابزارهای مهم که در پروسه نصب آجر کف احتیاج دارید تیغه الماس یا اره خیس است که برای برش آجرها استفاده می‌شود.  اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتر و کامل‌تری نیاز دارید، مقاله آموزش نصب انواع آجر نسوز را بخوانید.

بهترین فضا برای کف فرش‌ آجری

این مدل از آجرها بیشتر مناسب برای استفاده در بناهایی با ساختار روستایی و قدیمی هستند و در کل، برای سازه‌هایی که کاربری رسمی ندارند از این آجر بیشتر استفاده می‌شود. باتوجه به ویژگی نسوز بودن آجرها می‌توان از آن‌ها در ساخت شومینه و اجاق‌های آجری استفاده کرد. به دلیل ویژگی‌های خوب این آجر، آجر کف یکی از رقبای سرسخت سایر آجرهای کفپوش است و در بسیاری از معابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید آجرهای کف

آجر کف به سادگی سایر مصالح قابل خریداری نیست اما می‌توانید انواع آجر کف سازی را ضمن تماس با کارشناسان امیران نما و دریافت مشاوره، نسبت به سفارش آجر کفسازی باکیفیت و با ضمانت اقدام کنید. اما قبل از تماس و آگاهی از قیمت آجر، در مورد متراژ محیط، نوع کاربری محیط، رطوبت و دمای محیط، رنگ‌بندی مورد نظرتان، نوع آجر از نظر ابعاد و جنس و مقاومت، ملات مورد نیاز و نحوه نصب آن اطلاعات کافی را به‌دست آورید.

آجر کف یکی از انواع مصالح کف سازی ساختمان است که کاربرد بسیاری دارد . در رنگ های مختلفی همچون زرد و قرمز تولید میشود

کلام پایانی

شما به چیستی آجر کف و کاربردهای آن در طول این مطلب پی بردید و دریافتید که آجرهای کف دارای کیفیت و مقاومت بالایی هستند. با توجه به تنوع رنگ و سایز آجر کف فرش، شما می‌توانید طرح‌ها و نماهای متنوعی با آن بسازید. هر کدام از انواع آجر کف کاربردهای متفاوتی دارند، بهتر است از هر نوع آجر در فضایی مطابق با خواص آن استفاده کنید. آجرهای با کیفیت و مرغوب طول عمر بالایی دارند و تا سالها شما را از پرداخت هزینه تعمیر دور نگه خواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آجر خاصیت ضد لغزش بودن است که برای مناطق پر بارش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کف فرش آجری ظاهر خاصی دارد که می‌تواند حس نوستالژی را در وجود افراد برانگیزد. به همین دلیل برای خرید آجرهای کف باید حساسیت بالایی به خرج دهید. اگر در رابطه با نصب یا خرید این آجرها سوال یا تجربه‌ خاصی دارید به اشتراک بگذارید تا دیگران از تجربیات شما استفاده کنند و کارشناسان به سوالاتتان پاسخ دهند. همچنین در این لینک می‌توانید ده‌ها ایده برای اجرای کف آجری را مشاهده نمایید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *