معایب آجر نسوز و مزایای نمای آجری

با پایان یافتن ساخت و ساز و به اصطلاح سفت کاری بنا، نوبت به نمای ظاهری یا نازک کاری می‌رسد. این سوال که برای داشتن نمای زیباتر و جذاب‌تر، بهتر است از چه متریال و مصالحی استفاده کنیم؟. در گذشته توجه چندانی به ظاهر و نمای بنا نمی‌کردند. اما امروزه و با مدرن شدن ساخت و ساز، توجه به این موضوع بسیار افزایش پیدا کرده است. با در نظر گرفتن هزینه و زمان، داشتن نمای زیبا علاوه بر دادن جلوه بهتر، می‌تواند مزایای دیگری چون حفظ انرژی و صرفه جویی در نگهداری و بازسازی های آینده را نیز به همراه داشته باشد.

نمای بنا با آجر نسوز

مدت زیادی استفاده از گونه‌های مختلف سنگ در ابعاد متفاوت، در نمای بنا اولویت و انتخاب اول بود. شکی بر زیبایی سنگ و نمای سنگی برای ساختمان نیست اما هزینه‌ی بالای تهیه و نصب، نگهداری و در کل مقرون به صرفه‌ نبودن، باعث شد تا در انتخاب نمای بنا تجدید نظر و دقت بیشتری اعمال شود. مواردی چون صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، پایداری ظاهری و نگهداری آسان‌تر باعث شد تا مهندسین و سازنده‌‌ها به فکر متریال و مصالح دیگری باشند.

شاید در گذشته بسیاری از بناها با همان نمای آجری به اتمام می‌رسید و سازنده با متریال دیگری روی آجر را نمی‌پوشاندند. این تصویری نوستالژیک و جذاب برای خانه‌های قدیمی است که در ذهن بسیاری از ما نقش بسته است. امروزه هم داشتن همان نمای قدیمی و دوست‌داشتنی، طرفداران بسیار زیادی دارد. همین موضوع سبب شده تا استفاده از آجر و نمای آجری افزایش بسیار زیادی پیدا کند. البته همچنان حفظ انرژِی و تامین سلیقه مدنظر قرار دارد.

با پیشرفت ساخت و ساز، در تولید آجر هم پیشرفت‌های زیادی به وجود آمده است. افزایش چشم‌گیر تنوع در این مصالح ساختمانی و تولید آن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، در افزایش استفاده از آن در نمای ساختمان تاثیر زیادی داشته است. در حال حاضر استفاده از نمای آجری بویژه آجر نسوز که دارای محاسن بسیار زیادی از جمله مقاومت بالا، حفظ انرژی، تنوع طرح و رنگ و … دارد، افزاشی چشم‌گیر داشته است.

در ادامه استفاده از آجر نسوز را در نما بررسی می‌کنیم و محاسن و معایب آن را برای شما بازگو می‌کنیم. امیدواریم همراه ما باشید و شاید بتوانیم در انتخاب متریال برای نمای بیرونی یا داخلی به شما کمک کنیم.

نما با آجر نسوز

محاسن و معایب آجر نسوز

همانطورکه گفته شد در گذشته استفاده از سنگ و نمای سنگی رواج بسیارزیادی داشت. جدای از هزینه ساخت و نصب و محدودیت‌های دیگر، خظرات این نوع نما در زمان زلزله و حوادث غیر مترقبه دیگر باعث شد تا حتی قوانینی برای ممنوعیت استفاده از سنگ در نما وضع و لازم‌الاجرا شود. این امر باعث شد تا سازنده ها به سمت استفاده از نمای آجر و آجر نسوز روی بیاورند.

مزایا و معایب آجر نسوز مشکلات نمای ساختمان

آجر نسوز یا  Firebrick، آجری است که مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و تغییرات هوایی دارد و به دلیل پخت کامل آن، از استحکام بالایی هم برخوردار است. در تعاریف علمی، به هر آجری که مقاومت حرارتی از ۹۵۰ درجه سانتی‌گراد به بالا دارد آجر نسوز می‌گویند؛ این مقاومت حرارتی معمولا ۱۳۵۰ درجه سانتی‌گراد است و حداکثر آن نیز ۳۵۰۰ درجه سانتی‌گراد است. برای اینکه از آجر نسوز بیشتر بدانید و همچنین شناخت انواع آن، به مقاله آجر نسوز چیست؟  در سایت امیران نما مراجعه کنید.

آجر نسوز با توجه به متریال به کار رفته در تولید و نوع ساخت دارای محاسن زیادی است. البته این مصالح که غالبا برای نمای خارجی یا داخلی به کار می‌رود معایبی هم دارد. شما بسته به محل و متراژ نما، هزینه، زمان و … باید بررسی کتید تا ببنید آیا استفاده از آجر نسوز برای شما معقول و به‌صرفه هست یا بهتر است بدنبال گزینه دیگری باشید.

مزایای آجر نسوز

با توجه به تمام مظالبی که گفته شد محاسن استفاده از آجر نسوز عبارتند از:

  • سازگاری با محیط زیست
  • عایق مناسب در برابر دما
  • مقاومت بالای فیزیکی و شیمیایی
  • دوام و عمر طولانی
  • تنوع در رنگ و شکل ظاهری

مزایا آجر نسوز

در ادامه به توضیحی مختصر و مفید برای هر کدام از موارد می پردازیم:

سازگاری با محیط زیست

امروزه حفظ محیط زیست و اهمیت آن در اولویت بسیار بالایی قرار دارد. به خصوص که بسیاری از منابع و ذخائر طبیعی رو به اتمام است، توجه بسیاری از مسئولین را به محافظت بیشتر از این منابع سوق داده است. با توجه به اینکه آجر نسوز از مواد معدنی، خاک رس و مواد شیمیایی تولید میشود و در تهیه و تولید آن ضرر و خسارتی به طبیعت وارد نمی شود. در اصل به‌دلیل نبود مواد آلاینده در ترکیبات آجر نسوز می توان گفت دوستدار محیط‌ زیست بوده و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

آجر کف باغ

عایق مناسب در برابر دما

حفظ منابع انرژی بویژه در محیط بسته برای کاهش هزینه و مصرف بسیار مهم است. بنابراین استفاده از متریال و عایق های مناسب در ساخت مورد توجه قرار گرفته است.

آجر نسوز مصالح ساختمانی است که با توجه به متریال و روش تولید آن، دارای بافتی بسیار فشرده و مناسبی است و در برابر دما (سرما و گرما) عایق بسیار مناسبی ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از آن، از نفوذ گرما یا سرما به داخل جلوگیری و در مصرف انرژی برای گرم کردن یا خنک کردن محیط صرفه‌‍جویی شود. حتی از این نوع آجر در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم  استفاده می‌شود. جالب است بدانید بعضی از انواع آجرهای نسوز در برابر حرارت بالا هم مقاومت بسیار بالایی دارند. این ویژگی آن‌ها را برای استفاده در صنایعی مانند صنعت فولاد، سیمان، شیشه، سرامیک و… مناسب می‌کند.

مقاومت بالای فیزیکی و شیمیایی

شکل ظاهری آجر نسوز تاحدودی خود گویای این حسن بزرگ است. در متریال نما، باید این موضوع که با گذشت زمان، ظاهر نما دچار ترک، شوره و یا تغییر رنگ نشود، مورد نظر قرار می‌گیرد. آجرهای نسوز نسبت به خوردگی و شیمیایی شدن بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل در تجهیزات صنعتی و شیمیایی نیز استفاده می‌شوند.علاوه بر این لایه بیرونی آجر به گونه ای است تا در برابر عوامل خارجی مانند ضربه و خوردگی، شوره زدن و نفوذ بیش از حد آب جلوگیری کند. البته راهکارهایی برای جلوگیری از حداقل جذب آب و به صفر رساندن آن طراحی شده است.

 دوام و عمر طولانی

دو مورد قبلی که از محاسن آجر نسوز گفته شد، یعنی مقاومت حرارتی، فیزیکی و شیمیایی باعث می‌شود تا عمر آجر نسوز افزایش یابد. هر قدر در تولید این محصول دقت و ظرافت لازم رعایت شود، طبیعتا عمر آجر افزایش پیدا می کند. بدیهی است کیفیت تولید کننده‌های Firebrick با هم تفاوت دارد.

ساخت این آجر باید در دمای بسیار بالایی انجام شود. همچنین شوک‌هایی به آن وارد می‌شود تا مقاومت کافی در برابر عوامل بیرونی پیدا کنید. نحوه خاص تولید این آجر باعث شده تا طول عمر بسیار بالایی هم داشته باشد.

تنوع در رنگ و شکل ظاهری

تنوع در رنگ آجر نسوز به دلیل تفاوت در متریال آن است. به همین جهت نیز رنگ آن همواره ثابت خواهد ماند و با گذشت زمان و در اثر شستشو و یا عوامل بیرونی، دچار تغییر رنگ نخواهد شد. البته این تنوع با نوع و زمان پخت هم ایجاد می‌شود. لازم است بدانید برخی مدل‌های آجر نسوز، رنگ‌هایی نزدیک به هم دارند.پس در انتخاب باید دقت زیادی شود. به غیر از رنگ، آجر نسوز در سایزها و ابعاد مختلفی تولید می‌شود که استفاده از ابعاد مختلف برای محل نصب هم بستگی به نظر و سلیقه شما دارد.

معایب آجر نسوز

پس از ذکر مهم‌ترین محاسن، حال اشاره‌ای به بارزترین معایب آجر نسوز خواهیم کرد:

  • عایق ضعیف در برابر صدا
  • وزن زیاد
  • قیمت نصب بالا
  • جذب رطوبت و گرد و غبار بالا

عایق ضعیف در برابر صدا

در محاسن آجر نسوز به عایق بودن آن در برابر حرارت اشاره کردیم. شاید روش تولید برای ایجاد چنین حسنی باعث می شود تا مقاومت آن در برابر صوت کاهش پیدا کند. البته این به معنی نیست که تمام صدا از دیواری با نمای آجر نسوز عبور می‌کند. می‌توان گفت که نمای آجر نسوز عایق صوتی خوبی محسوب نمی‌شود.

آجر نسوز و عایق بودن صدا

وزن زیاد

در گذشته محدودیتی در استفاده از مصالح و متریال‌های مختلف در سازه وجود نداشت. حتی این باور بود که هر چه از مصالح بیشتر و وزین‌تری استفاده شود، استحکام آن بیشتر است. . اما وزن عاملی است که در حال حاضر در ساخت و ساز اهمیت بسزایی دارد. با توجه به عوامل بیرونی و حوادثی نظیر زلزله، برای صنعت ساخت و ساز قوانین و مقرراتی وضع شده که در آن به متریال و وزن سازه اشاره می‌کند. این قوانین برای کاهش وزن و بار سازه، کاهش خسارت‌های مالی و جانی در زمان حوادثی چون زلزله و … تعیین شده است. با توجه به وزن آجر نسوز و اضافه شدن آن به متریال ساخت، باعث افزایش وزن کلی می‌شود. البته با تغییر در وطن مصالح اصلی، می‌توان این وزن را کنترل کرد.

قیمت نصب بالا

شاید نصب سایر محصولاتی که در نما به کار می‌رود نیازمند رعایت اصول چمدانی نداشته باشد. قیمت تمام شده آجر نسوز نسبت به بسیاری از این مصالح، مقرون به صرفه‌تر و ارزانتر است. اما نصب آن باید با دقت و ظرافت بسیار بالا نیاز دارد. بند کشی، رعایت نمای نصب، تمیز ماندن ظاهر آن و … از جمله اصول نصب آجر نسوز است. همین موارد است که هزینه نصب آن را بالا می‌برد. ترفندهایی هم برای سرعت بخشیدن به کار در عین رعایت اصول آن وجود دارد. برای آسودگی بیشتر می‌توانید با ما در تماس باشید تا با خیالی راحت، با نصاب خبره و مورد تایید امیران پروژه شما انجام شود.

قیمت نصب آجر نسوز

جذب رطوبت و گرد و غبار بالا

شاید بیشترین ایرادی که به آجر نسوز می‌زنند، امکان جذب رطوبت و گرد و غبار است. طبیعی است که این موضوع اهمیت دارد و باعث کاهش دوام آجر و کثیفی ظاهری نما خواهد شد. لازم است بدانید باز هم روش تولید آجر نسوز در میزان جذب رطوبت موثر است و در تهیه این مصالح باید به این موضوع دقت شود. با این حال برای پوشش و رفع این اشکال راه حل مناسبی وجود دارد. استفاده از نانو رزین برای بهبود و کاهش میزان جذب رطوبت بسیار مهم است. این مواد یا در حین نصب (در طرف نمای آجر نسوز) یا پس از نصب و اتمام نصب نمای آجری (به کل نمای سازه) با قلمو یا پیستوله اعمال می شود. با این عمل نمای شما در برابر جذب رطوبت بسیار مقاوم و درصد جذب آن به صفر نزدیک خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از نانو رزین می‌توانید به مقاله با همین عنوان در وب‌سایت امیران مراجعه کنید.

شستشوی گردو غبار نمای آجری

4/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *