آموزش ساخت باربیکیو آجری با آجر نسوز به همراه انواع باربیکیو و نحوه ساخت هر یک

افرادی که عاشق چشیدن غذایی با طعم دودی که به خوبی پخت شده باشد هستند، حتما از باربیکیو آجری استفاده می‌کنند؛ داشتن یک باربیکیو که با آجر نسوز در باغ و ویلا یا حتی منزل در تراس ساخته شده باشد علاوه بر درجه تحمل بالا، حرارت زغال را به خوبی در اطراف غذای در حال طبخ پخش می‌کند.
همچنین باعث خوش طعم شدن غذا نیز می‌شود. برای ساخت انواع باربیکیو آجری با کیفیت بهتر است از آجر نسوز باکیفیتی استفاده نمایید تا به مرور زمان باعث کاهش طول عمر آن نشود.
همان‌طور که می‌دانیم باربیکیو آجری در سایزهای کوچک و بزرگ ساخته می‌شود که نام دیگر آن نیز کباب پز است.

خوش طعم بودن غذا و کباب پخته شده در منقل آجری که با آجر نسوز ساخته شده باشد را نمی توان با سایر روش های پخت جایگزین کرد. نیازی نیست برای خرید باربیکیو آجری گران قیمت اقدام کنید، فقط یک روز را برای ساخت آن کنار بگذارید، ما در ادامه به معرفی آجر نسوز مناسب ساخت کباب پز آجری و آموزش روش اصولی ساخت باربیکیو آجری با آجر نما و کمترین هزینه می پردازیم. ساخت باربیکیو آجری برای باغ، ویلا و آپارتمان بسیار کارآمد و مفید می باشد.

باربیکیو چیست؟

باربیکیو (به انگلیسی Barbeque یا به اختصار BBQ) روش و تکنیکی برای پخت مواد غذایی مشابه کباب کردن (گریل کردن) می باشد که در ایران اکثرا از این اصطلاح به عنوان وسیله ای مخصوص جهت پخت مواد غذایی استفاده می شود. در روش باربیکیو که بیشتر در فضای باز قابل اجرا می باشد مانند استفاده از منقل گوشت را با حرارت و یا آتش کباب می کنند. اصطلاح فارسی باربیکیو را می توان به کباب پز قلمداد کرد.

ساخت باربیکیو آجری

انواع باربیکیو کدام است؟

باربیکیو آجری: پر طرفدارترین باربیکیو در فضای سنتی باغ ویلا باربیکیو آجری می باشد، این نوع باربیکیو با استفاده از انواع آجرهای نسوز تولید می شود که در ادامه به نحوه ساخت و انتخاب بهترین آجر نسوز برای باربیکیو آجری پرداخته خواهد شد.

باربیکیو کباب پز آجری

  • باربیکیو سنتی معروف به باربیکیو ساده و معمولی
  • باربیکیو برقی
  • باربیکیو گازی (متداول در آپارتمان ها)
  • باربیکیو ذغالی و هیزمی
  • باربیکیو سنگی
  • باربیکیو نفتی
  • باربیکیو صنعتی و فلزی

باربیکیو آجری ساده در یک ویلا لوکس و لاکچری در باغ با نمای چوبی طرح ترمووود

سوخت باربیکیو های فوق بسته به نوع آن متفاوت می باشد، برای مثال سوخت باربیکیو های آجری بیشتر چوب و یا ذغال می باشد، همچنین از گاز هم میتوان برای ایجاد حرارت در آن استفاده نمود.

جهت مشاهده قیمت آجر نسوز باربیکیو در رنگ ها و ابعاد مختلف روی دکمه زیر کلیک کنید.

باربیکیو آجری در چه مواردی کاربرد دارد؟

باربیکیو آجری اغلب به عنوان باربیکیو باغی، باربیکیو روف گاردن و پشت بام و یا باربیکیو تراس خانه ها، ویلا ها و باربیکیو آپارتمانی قابل نصب و پیاده سازی می باشند. از باربیکیو آجری برای کباب کردن انواع گوشت، سبزیجات و سایر پخت و پزها استفاده می شود.

باربیکیو ها به دو صورت باعث پختن غذا می شوند، روش اول و متداول ایجاد حرارت بالا و پختن سریع غذا می باشد و اما روش دوم دود کردن با حرارت کم که مسلما در این روش مدت زمان پختن غذا چندین برابر روش اول می شود و آهسته آهسته (چند ساعت) غذا پخته می شود.

آموزش طراحی باربیکیو آجری

آموزش تصویری ساخت باربیکیو آجری build a brick barbecue

خوب است بدانید ساختن یک باربیکیو با آجر خانگی کاری بسیار ساده است، در این آموزش قصد داریم یک روش کارآمد، مفید و در عین حال ساده را برای ساخت یک باربیکیو نسوز آجری به شما آموزش دهیم که سال ها دوام بیاورد.

برای ساخت باربیکو آجری اول از همه کارایی باربیکیو سپس استقامت باربیکیو مهم می باشد و در انتها زیبایی آن باید مد نظر باشد.

قسمت های اصلی و مهم کباب پز آجری: باربیکیو دارای سه قسمت اصلی بدنه (body)، قسمت زیرین و دودکش می باشد.

حال نوبت آن رسیده که روش ساخت آسان باربیکو آجری را بیاموزید. مدت زمان تخمینی برای ساخت باربیکیو آجری حدود یک روز می باشد.

آموزش ساخت باربیکیو آجری

ویدیو آموزش ساخت باربیکیو در حیاط باغ

در این فیلم کوتاه آموزش ساخت باربیکیو آجری به صورت دقیق نمایش داده می شود. توجه شما را با آن جلب می کنیم.

متریال لازم و روش های ساخت باربیکیو آجری

آب، سیمان و ماسه، میلگرد یا سیم مفتول، آجر نسوز، لوازم بنایی (بیل، کلنگ، ماله، دستکش) و لوازم نصب آجر نسوز (پودر بندکشی آجر نسوز، تراز، اسپیسر یا صلیب آجر نما)

بهترین آجر نسوز برای ساخت باربیکیو

برای ساخت باربیکیو از انواع آجرهای نسوز می توان استفاده کرد در زیر به معرفی آجرهای مناسب ساخت باربیکیو آجری پرداخته خواهد شد.

اگر برای دیوار چینی باربیکیو از سایر آجرها و یا بلوک استفاده کرده اید برای ساخت باربیکیو بهتر است از آجر نسوز نما استفاده نمائید. اما اگر دیوار چینی انجام نشده است برای پیاده سازی کباب پز آجری میتوانید از آجر کامل نسوز بهره بجوئید.

آجر شاموتی دما بالا یکی از بهترین و ماندگارترین آجرها برای ساخت باربیکیو است، جهت مشاهده انواع آجر شاموتی روی دکمه زیر کلیک کنید.

راهنمای انتخاب نوع آجر مناسب برای ساخت باربیکیو آجری

انواع آجر نسوز که قابلیت ساخت یک باربیکیو آجری را دارند کدامند؟

  1. آجر نسوز انگلیسی
  2. آجر نسوز شاموتی
  3. آجر نسوز سفید
  4. آجر نسوز مشکی

مراحل ساخت باربیکیو آجری حرفه ای

حال برای اینکه جواب چگونه یک باربیکیو آجری بسازیم خوب است به ۱۱ مرحله زیر توجه کنید.

  1. جایگاه باربیکیو آجر: جایگاه مناسب را در تراس خانه یا باغ ویلای خود مد نظر بگیرید و آجرها را به عنوان الگوی چیدمان و ساخت باربیکیو در کنار هم قرار بدهید. سعی کنید در این مرحله آجرها را با یک سانتیمتر فاصله از یکدیگر قرار دهید این یک سانتیمتر مخصوص ملات و پودر بندکشی نهائی می باشد. همچنین حدالمقدور از برش آجرها در این مرحله خودداری کنید تا کار برایتان تا انتهای نصب آجر ها ساده تر شود.ساخت باربیکیو آجری حرفه ای
  2. ساخت ملات برای دیوار چینی: با ترکیب یک قسمت سیمان و پنج قسمت ماسه به همراه مقداری آب و هم زدن ترکیبات آن یک ملات تولید می شود که برای چسباندن آجر ها روی یکدیگر و محکم کردن آجر ها بر روی هم کاربرد دارند. (سعی کنید ملات نه بیش از حد سفت باشد و نه بیش از اندازه شل، یک فوام مناسبی را داشته باشد.)
  3. پخش لایه اولیه ملات: یک لایه ملات ضخیم درمحل الگوی نصب میریزیم تا آن قسمت به عنوان پی اصلی، باربیکیو آجری ما محکم باشد.ایده ساخت باربیکیو آجری
  4. صاف کردن لبه های باربیکیو و چیدن آجرها: مسیر ریختن ملات را قائم و بر روی یک خط صاف چک میکنیم تا ساخت باربیمیو آجری ما به شکیل بودن و زیبایی هر چه بیشتر انجام پذیرد. در روشی که برایتان توضیح دادیم ما از آجر نسوز کامل استفاده کرده ایم، اما شما میتوانید برای کاهش هزینه های ساخت باربیکیو، اسکلت اصلی را با بلوک سیمانی و یا آجر لفتون بسازید و روی آن آجر نسوز نما کار کنید. با این کار هزینه های ساخت باربیکیو آجری شما تا یک دوم کاهش می یابد.
    درست کردن باربیکیو آجری برای پختن کباب
  5. افزایش استحکام دیوار باربیکیو(اختیاری): با استفاده از میلگرد و یا سیم مفتول فلزی لایه دیوار پایینی را به دیوار بالایی متصل میکنیم تا دیوار ما محکم تر شود.ساختن باربیکیو با آجر نسوز نما
  6. مراحل را تکرار کنید تا دیوار باربیکیو ساخته شود.
    قیمت ساخت باربیکیو آجری
  7. هنگامی که پنج ردیف آجر را بر روی هم چیدید حتما با استفاده از تراز از تراز بودن ردیف ها مطمعن شوید.
    تراز کردن دیوار باربیکیوایده ساخت باربیکیو در باغ
  8. در طرفین میتوانید با استفاده از نیم آجری که در شکل میبینید یک آجر کار بگزارید که به صورت طاقچه عمل کند تا سینی ذغال شما بر روی آن قرار بگیرد و پس از چیدن ۳ ردیف دیگر آجرمجددا یک طاقچه برای تور کباب پز یا سینی گریل خود تعبیه کنید.
    ساخت باربیکیو در باغ و ویلا
  9. برای اینکه قسمت بیرونی کباب پز شما ظاهر حرفه ای تری داشته باشد، بهتر است با استفاده از یک میله یا با استفاده از انگشت دست قسمت های اضافی سیمان را در لبه های آجر نسوز صاف کنیم و بندکشی آجرها را نهائی کنیم. تمام سطوح آجر و بندهای دیوار را مجددا چک کنید.
    آموزش ساخت باربیکیو آجری
  10. با استفاده از یک ورقه سنگ، یک میز کار حرفه ای کنار باربیکیو آجری خود تعبیه کنید. میز کار مخصوص کباب سیخ زدن و چیدن وسایل پخت کنار باربیکیو می باشد.آموزش نصب باربیکیو
  11. در انتها نیز میتوانید یک دودکش در بالای باربیکیو برای خود در نظر بگیرید که به زودی آموزش آن (ساخت دودکش باربیکیو) را در سایت قرار خواهیم داد.

نکته مهم: برای اطمینان از اینکه منقل آجری برای شما ارتفاع خیلی کم یا زیادی نداشته باشد و ارتفاع آن در اندازه های استاندارد مناسب شما باشد، قبل از شروع ساخت باربیکیو، کاربردی ترین و راحت ترین ارتفاع را تعیین کنید.

اندازه استاندارد باربیکیو آجری
ابعاد باربیکیو آجری

شما می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر، لیست قیمت آجر نما انگلیسی نسوز در انواع مختلف به همراه تصاویر مختلف پروژه های آن را مشاهده نمائید.

انواع مدل‌های باربیکیو آجری بر اساس ابعاد و نوع آجر

در این بخش جدول معرفی انواع باربیکیو آجری را با آجر نسوز در مدل‌های متفاوت را برای شما آماده کرده‌ایم؛ از این رو در این جدول ابعاد باربیکیو آجری را برای شما در انواع مختلف آن نیز تهیه کرده‌ایم که می‌توانید قبل از ساخت باربیکیو و خریداری آن به این موارد دقت فرمایید.

نوع باربیکیو آجریابعاد باربیکیو (ارتفاع x عرض x عمق)نوع آجر
باربیکیو آجری ساده۲۵۰x110x60 cmآجر نسوز
کباب پز آجری + سینک۲۵۰x200x60 cmآجر نسوز
منقل آجری + سینک و تنور۲۵۰x350x60 cmآجر نسوز
باربیکیو آجری + تنور۲۵۰x180x60 cmآجر نسوز

عکس نمونه باربیکیو آجری با سینک + عکس و اندازه هر باربیکیو

اندازه باربیکیو آجری

عرض: ۱۷۷ سانتی متر
عمق: ۰۶۰ سانتی متر
ارتفاع: ۲۵۰ سانتی متر
وزن: ۸۱۰ کیلوگرم
ابعاد سطح پخت: ۶۷*۵۰ سانتی متر

اندازه منقل آجری

عرض: ۲۰۱ سانتی متر
عمق: ۰۶۰ سانتی متر
ارتفاع: ۲۵۰ سانتی متر
وزن: ۸۴۰ کیلوگرم
ابعاد سطح پخت: ۶۷×۵۰ سانتی متر

ابعاد آجر باربیکیو آجری با سینک و تنور

ابعاد: عرض: ۳۵۰×۱۱۴ سانتی متر
عمق: ۶۰ سانتی متر
ارتفاع: ۲۵۰ سانتی متر
وزن: ۲۴۳۰ کیلوگرم
ابعاد سطح پخت: ۶۷×۶۳ سانتی متر

سایز باربیکیو آجری با سینک ظرفشویی

ابعاد: عرض: ۲۵۵ سانتی متر
عمق: ۰۶۰ سانتی متر
ارتفاع: ۲۴۰ سانتی متر
وزن: ۹۸۰ کیلوگرم
ابعاد سطح پخت: ۶۷×۵۰ سانتی متر
مناسب برای کسانی که به باربیکیو زرد و پرتقالی رنگ با آجر نسوز شاموتی علاقمند هستند.

قیمت ساخت باربیکیو برای باغ و ویلا

قیمت ساخت باربیکیو آجری به موارد متعددی بستگی دارد از جمله قیمت آجر نما و آجر نسوز، مواد مورد نیاز ساخت آجر و متحصص ساخت باربیکیو آجری. با توجه به خدماتی بودن ساخت باربیکیو قیمتی مشخص ندارد و برای استعلام قیمت و هزینه های ساخت باربیکیو برای باغ، حیاط ویلا و بالکن آپارتمان خود بهتر است با نصابان آجر نسوز در تماس باشید.

در ادامه مجموعه مقالات وب سایت امیران نما، آموزش ساخت نشیمنگاه آجری، آموزش ساخت آتشدان آجری و آموزش ساخت منقل آجری و حتی آموزش ساخت گلدان آجری می پردازیم.

نمونه های اجرای باربیکیو آجری با آجر نسوز

سوالات پر تکرار درباره نحوه و مراحل ساخت باربیکیو با آجر

کاربرد باربیکیو آجری در چه مواردی است؟

باربیکیو آجری اغلب به عنوان باربیکیو باغی، باربیکیو روف گاردن و پشت بام و یا باربیکیو تراس خانه ها، ویلا ها و باربیکیو آپارتمانی قابل نصب و پیاده سازی می باشند. از باربیکیو آجری برای کباب کردن انواع گوشت، سبزیجات و سایر پخت و پزها استفاده می شود.

برای ساخت باربیکیو آجری چه مراحلی را باید سپری کرد؟

ساخت باربیکیو آجری دارای ۱۱ مرحله است که دو الی سه مرحله ساخت و تولید آن شامل ۱٫شناخت جایگاه مناسب، ۲٫ساخت ملات جهت دیوار چینی باربیکیو، ۳٫پخش لایه اول ملات جهت دیوار چینی و … که برای مطالعه کامل مراحل تولید باربیکیو با آجر نسوز می‌توانید به مقاله مراجعه فرمایید.

4.8/5 - (18 امتیاز)

6 نظر

  • سلام برای درست کردن باربکیو از چه نوع آجری میشه استفاده کرد؟ رنگ هایی که بهتره استفاده بشند رو هم بگید لطفا. مرسی

    • همان‌طور که در مطلب به آن اشاره کرده‌ایم، برای تولید و ساخت باربیکیو آجری بهتر است از آجر نسوز استفاده کنید و طبق پرسش یکی از دوستان در این مطلب نیز اگر خواهان دیزاین متفاوتی بر روی ظاهر باربیکیو آجری خود که در حیاط یا بالکن و یا ویلای خود می‌سازید، می‌خواهید، می‌توانید از انواع آجرهای دیگر استفاده کنید.
      اگر با آجر نسوز نیز آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد” را مطالعه بفرمایید.

      https://amirannama.com/12903/آجر-نسوز-و-کاربرد-آن/

  • سلام خسته نباشید
    برای ساخت باربیکیو آجری میشه از نوع دیگری به غیر از آجر نسوز استفاده کرد؟

    • درود
      جهت ساخت نمای داخلی باربیکیو باید از آجر نسوز استفاده نمایید ولی برای نمای خارجی یا ظاهر باربیکیو آجری خود می‌توانید از آجر قزاقی یا مدل‌های دیگه نیز استفاده کنید.

  • سلام آموزش خیلی خوبی وبد. من با همین آموزش برای حیاط باغمون یه باربیکیو آجری شیک و لاکچری ساختم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *