نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

نصب آجر نما با چسب یکی از راه‌های ایجاد نمای آجری است که امروزه به دلیل سهولت در اجرای آن و دیگر مزیت‌هایش، کاربرد بیشتری پیدا کرده است. البته برای نصب نمای آجری روش‌های دیگری مانند استفاده از ملات یا دوغاب هم وجود دارد که در مطلبی دیگر با عنوان “آموزش نصب آجر نما” به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم. در این مطلب قصد داریم صرفاً مطالبی کاربردی در خصوص نصب آجر نما با چسب برای شما بیان کنیم. امیدواریم خواندن این مطالب برای شما مفید بوده و قابل استفاده باشد.

این روزها نصب چسبی آجر در طراحی‌های داخلی و خارجی ساختمان رواج زیادی پیدا کرده است. باتوجه‌به تنوع زیاد آجرها یکی از بهترین روش‌های ایجاد نمای آجری، استفاده از چسب‌های مختلفی‌ است که برای نصب آجر در بازار وجود دارند. در بسیاری از مواقع نصب آجر با چسب نسبت به استفاده از سیمان و ملات یا دوغاب، راحت‌تر و معقول‌تر به نظر می‌رسد. باتوجه‌به گذر زمان و پیشرفت در ساخت‌وساز، مصالح و ابزاری هم که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود روزبه‌روز جدیدتر و متنوع‌تر می‌شوند که یکی از این پیشرفت‌ها در این زمینه استفاده از انواع چسب آجر است. استفاده از روش نصب آجر نما با چسب مخصوص، برای مجریان طرح‌های دکوراسیون داخلی و معماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیل این اهمیت علاوه بر مسائل سهولت آن، به مواردی چون رخ و زیبایی بیشتر نمای کار نیز برمی‌گردد. اگر یک نصاب آجر به‌خوبی از پس نصب آجرنما برنیاید قطعاً کاری که انجام داده جلوه خوبی نداشته و مورد انتقاد و اعتراض کارفرما قرار خواهد گرفت.

نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

نصب آجر نما با چسب مخصوص آجر

نصب آجر نما با چه چسبی انجام می‌شود؟ حالا که در رابطه با نصب آجر نما با چسب صحبت کردیم بهتر است با چسب آجر هم که رکن اصلی بحث ما است کمی آشنا بشنویم. چسب آجر ماده‌ای است که برای جایگزینی ملات و روش‌های قدیمی چسباندن آجر معرفی شد و تا به همین‌الان هم استقبال گسترده‌ای از این محصول پرکاربرد شده است. درگذشته‌های نه‌چندان دور سازندگان بر این باور بودند که ملات سیمان تنها ماده و روشی است که می‌توان از آن برای نصب آجر استفاده کرد. البته شکی در قدرت چسبندگی بالای آن (ترکیب سیمان، ماسه و آب) وجود ندارد؛ اما با جا ابداع چسب آجر و نصب آجر نما با چسب، از سیمان در روند ساخت‌وساز استقبال کمتری شد.

چسب آجر قادر است آجرنما را به سطوح مختلف همچون بتن، آجر، گچ و کاشی را با قدرت چسبندگی بالا به یکدیگر بچسباند. چسب آجر افزودنی است که به‌صورت پودری و خشک یا خمیری قابل تولید و عرضه است. هدف ما توضیح نصب آجر نما با چسب است پس اگر می‌خواهید از چسب آجرنما اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید با صرف کمترین زمان، مطالب مفیدی را در صفحه‌ی “چسب آجر چیست؟” و “تفاوت چسب خمیری با پودری آجر” بخوانید.

 

مراحل نصب آجر نما با چسب

نصب آجر نما با چسب بسیار آسان و سریع قابل انجام است و شاید بیشتر افراد بتوانند با پیروی از آن و انجام این مراحل با دقت بالا، این کار را انجام دهند. البته اگر کار را به کاردان بسپارید، نتیجه و نمای آجری زیباتری را خواهید داشت. زیرا مکان نصب آجر با چسب هم مهم است که پس از گفتن مراحل نصب حتماً آن را بخوانید.

اولین مرحله و با اطمینان مهم‌ترین مرحله‌ی نصب آجر نما با چسب تمیز کردن سطح و نما از هر نوع کثیفی و گرد وغبار است. به راحتی و با صراحت می‌توان گفت این اصل نه تنها برای چسب آجر و نصب آجر نما با چسب که برای استفاده از هر نوع چسبی باید مورد نظر باشد. وجود آلودگی روی سطح، چه گرد وغبار باشد یا رطوبت یا… باعث کاهش عملکرد چسب شده و پس از مدتی کوتاه اجسام چسبانده شده از هم جدا می‌شوند. مطمئناً اگر سطح زیرین نمای آجری را قبل از نصب آجر نما با چسب به درستی تمیز و خشک نکنید، پس از طی زمانی کوتاه آجرها جدا شده و می‌افتند. این موضوع اصلاً جذاب نیست.

مرحله دوم به کار گیری و ریختن یا آغشته کردن نما (نما و آجر) با چسب است. این موضوع بستگی به این دارد که شما از چه نوع چسبی برای چه نوع نمایی استفاده می‌کنید. چسب خمیری در ظرف‌ها یا تیوپ‌هایی عرضه می‌شود که می‌توان آن را به تفنگی دستی، یا وسایل مشابه متصل کرده و از آن‌ها استفاده کرد. چسب پودری با ترکیب با آب آماده می‌شود و محصولی که به دست می‌آید شبیه ملاتی با غلظت بالا است.

مرحله آخر چسباندن آجر به سطح و نما است. با فشار دادن آجر روی نما، کمی صبر کنید تا رطوبت چسب کم شود و اصطلاحاً بچسبد.

می‌بینید که با به کارگیری دقت لازم و صرف زمانی کم، نمای آجری با نصب آجر نما با چسب داشته باشید. عمده دلیل استفاده از چسب برای نمای آجری هم همین سهولت و صرفه‌جویی در زمان است. در قسمت بعد نکات مهم برای این عملیات اجرایی را به شما خواهیم گفت. حتماً آن را بخوانید و به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

 

نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

نصب آجر نما با چسب نکاتی بسیار مهم دارد که حتماً باید مدنظر بگیریم. شاید توجه به این نکات از به وجود آمدن خسارت جلوگیری کند و شما بهترین نمای آجری با چسب را بسازید.

  1. وجود نم و رطوبت: در زمان نصب آجر نما با چسب دقت داشته باشید دیواری که بر روی آن کار می‌کنید نم نداده باشد و یا انحرافی در مسیر چیدمان آجرها کارتان را مختل نکند. در صورت مشاهده هر یک از این موارد به‌سرعت آن‌ها را اصلاح و ترمیم کنید.
  2. صاف بودن سطح زیرین: اگر بر روی دیوار حفره یا سوراخی مشاهده کردید حتماً آن را پر کنید تا سطح دیوارتان یک‌دست و صاف باشد.
  3. بندکشی آجر: این پروسه باید به‌دقت انجام شود تا در صورت بروز بارندگی یا یخ‌بندان، آب از بین درزها و چسب‌های به کار برده شده نفوذ نکند تا به دیوار آسیب برساند.
  4. نوع چسب: نمای شما داخلی باشد یا خارجی در اینکه از چه نوع چسبی استفاده کنید، مؤثر است. چسب خمیری برای نماهای داخلی است و چسب پودری بیشتر برای نمای خارجی است. بدانید که چسب پودری برای نمایی با سطح گچی کارایی ندارد.
  5. مقدار چسب: در نظر داشته باشید که در استفاده از چسب آجر افراط و تفریط نکنید. چسب کمتر ممکن است آجر را به درستی و برای زمان طولانی نچسباند. مصرف چسب زیاد هم علاوه بر اینکه دیرتر خشک می‌شود و ممکن است آجر کمی در جای خود بلغزد یا کج شود، نمای کار کثیف خواهد شد. اگر اندازه دقیق برای شما مدنظر است، ضخامت لایه‌ای چسب باید بین ۳ الی ۷ میلی‌متر (بسته به نوع، ابعاد و وزن آجر) باشد.

مهم است بدانید امیران نما هر دو نوع چسب را تولید به بازار عرضه می‌کند. چسب پودری امیران نما در کیسه‌ی ۲۰ کیلویی است که هر کیسه برای ۶ مترمربع کفایت می‌کند. چسب خمیری با برند امیران نما هم در سطل‌ و ظرفی با وزن ۱۲٫۵ کیلوگرم تولید شده که برای ۲٫۵ مترمربع نمای آجری به کار می‌رود. به راحتی مشخص است که به لحاظ میزان مصرف و هزینه، چسب پودری مقرون‌به‌صرفه‌تر از نوع خمیری چسب است. البته همان‌طور که گفته شد نوع خمیری بیشتر برای نمای داخلی به کار می‌رود. اغلب نمای آجری داخلی متراژ کمی دارد و استفاده از نصب آجر نما با چسب خمیری نمای شکیل‌تر و تمیزتری را به شما خواهد داد.

  1. مهارت نصب: نصب آجر نما با چسب آجر نسبت به ملات نیاز به مهارت و رعایت نکات فنی در حین اجرا دارد. نصاب باید بندکشی را انجام داده و توانایی خواندن نقشه نما را داشته باشد. صبر و حوصله و دقت بالا لازمه نصب نمای آجری با چسب است.

 

 

 

نصب آجر با چسب تقریباً جزو روش‌های جدیدی است که در صنعت ساخت‌وساز رواج یافته است. ازاین‌رو ضروری است که نصابان و طراحان دکوراسیون با انواع روش‌های چسباندن آجر و مدل چسب‌های آجر آشنا شوند و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.

 

روش‌های نصب آجر نما با چسب

نصب آجر نما با چسب خمیری و همچنین نصب آجر با چسب پودری جزو محبوب‌ترین روش‌های چسباندن آجر نما با چسب هستند که بر رواج پیدا کرده است. در ادامه به معرفی اختصاری این دو روش خواهیم پرداخت.

نصب با چسب پودری

گفتیم که چسب پودری بیشتر برای سطوح و نمای بیرونی ساختمان و سازه به کار می‌رود و برای استفاده از آن برای نصب آجر نما با چسب باید پودر را با آب ترکیب کنید. برای این کار روی بسته‌بندی تولیدی نسبت و مقدار آب در برابر پودر ذکر شده است. اما اگر در دسترستان نبود باید مقدار آب به حدی باشد که با ترکیب آن به ملات یا خمیری با غلظت بالا برسید. بهتر است برای این کار از همزن استفاده کنید و پودر را آهسته و کم‌کم اضافه کنید. پس از انجام مراحل آماده کردن سطح و چسب، باید چسب را با یک ماله دندانه‌دار به صورت قسمت قسمت روی بخشی از سطح بپوشانید. حواستان به زمان کارپذیری چسب باشد تا چسب خاصیت خود را از دست نداده یا خشک نشود. پس از آن آجر نما را روی سطح قرار داده و به میزانی که چسب درز بین آجرها را پر نکند، فشار دهید. نباید چسب فضای مورد نیاز برای بندکشی را پر کند. پس از ۲۴ ساعت بندکشی را انجام دهید. بندکشی از نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های زیر نما جلوگیری می‌کند.

برای داشتن سطحی تمیز و عایق بهتر استفاده از رزین و نانو را فراموش نکنید. همچنین یادتان بماند اگر سطح شما گچی است، چسب پودری به کار شما نمی‌آید. نصب آجر با چسب پودری علاوه بر مزایایی که دارد، قیمت نسبتاً مناسبی هم دارا است که این موضوع دست خریدار یا سازنده را از بابت صرف هزینه هنگام خرید باز می‌گذارد.

نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

نصب با چسب خمیری

استفاده از چسب خمیری آسان‌تر است و مرحله‌ی آماده‌سازی چسب پودری را ندارد. پس از آماده کردن سطح و رعایت نکات استفاده از چسب می‌توانید مشابه خمیر آماده شده با چسب پودری، از چسب خمیری استفاده کنید و آجرنماها را بچسبانید. اشاره شد که استفاده از چسب خمیری بیشتر برای نماهای داخلی است. دلیل این امر این است که جذب آب این نوع چسب نسبت به نوع پودری بیشتر است و استفاده از چسب خمیری در محیط خارجی باعث شوره و کپک‌زدن نما خواهد شد.

نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

نصب آجر نما با چسب مزایای زیادی دارد

نصب آجر نما با چسب مزایایی از جمله بالا بردن سرعت کار و قیمت مناسب داشت که همین موارد کافی بود تا به‌سرعت در بازار مصالح ساختمانی جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. در ادامه این مزایا را برای شما برمی‌شماریم.

  • مقاومت چسب آجر در برابر دماهای مختلف یا بروز یخ‌بندان بالاست
  • مقاومت نمای آجری چسبی در برابر نشست‌ خانه و ساختمان بیشتر از نماهای آجری با سایر روش‌ها است
  • چسب آجر قدرت چسبندگی بسیار زیادی دارد
  • مراحل آماده سازی و استفاده از چسب آجر نسبت به سایر مواد مانند ملات سیمان و دوغاب راحت‌تر است
  • قیمت چسب آجر بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب است
  • سرعت بالاتر کار و اجرای نصب آجر نما با چسب بسیار سریع انجام می‌شود.

نصب آجر نما با چسب و نکات مهم آن

جمع‌‎بندی برای نمای آجری چسبی

نصب آجر با چسب یکی از چندین روش‌های نصب آجر در ساختمان‌سازی است که طراحان و معماران استفاده زیادی از آن می‌کنند. در نصب آجر با چسب از چسب‌های خاصی استفاده می‌شود که قابلیت سازگاری با آجر را داشته و به‌خوبی جذب آجر و دیوار می‌شوند. از نصب با چسب خمیری آجر گرفته تا استفاده از چسب‌های پودری و کیسه‌ای که همگی از روش‌های نوین و جدید برای اجرای آجر بر روی سطح دیوار به شمار می‌روند.

نصب آجر نما با چسب یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین روش‌های چسباندن آجر به نما یا دیوار تلقی می‌شود. البته از روش‌های دیگری مثل نصب آجر نیز استقبال خوبی شده است. این که از چه محصول یا چه چسبی استفاده کنیم، همه چیز به مدل آجر استفاده شده و موقعیت مکانی نمای آجری بستگی دارد.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *