آجر ضد زلزله چیست و در ایران کدام نوع آجر است؟

آجر ضد زلزله و به طور کلی هر سازه پیش‌ساخته و محصولی که بتواند آسیب زلزله را به حداقل برساند، مصالح و متریال مطلوبی است. از گذشته تا به امروز تحقیقات و محصولات بسیار زیادی در خصوص ساخت و ساز اختراع یا تولید شده تا بتواند به کمک سازندگان بیاید تا سازه و پروژه‌هایشان را تا حد ممکن در برابر زلزله ایمن‌سازی کنند. از پروسه و مراحل زیرسازی و شناژبندی ساختمان گرفته تا استفاده از متریال و محصولاتی متنوع، درنظر گرفتن فاصله بین ساختمان‌ها و… همه حاصل این تحقیقات هستند.

زلزله بلای طبیعی و حادثه غیرمترقبه‌ای است که خرابی و آسیب‌های مالی و جانی ناشی از آن بر هیچ کس پوشیده نیست. کشور عزیزمان ایران و به‌ویژه پرجمعیت‌ترین شهر آن یعنی تهران روی گسل‌های زلزله قرار دارد. این موضوع ایران را به کشوری زلزله‌خیز تبدیل کرده است. هر ساله این پدیده‌ی طبیعی نامطلوب در نقاط مختلف ایران اتفاق می‌افتد که جان بسیاری از  هموطنان ما را گرفته است؛ لذا کمک به افزایش مقاومت سازه‌ها و ساختمان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که باید بیشتر به آن بپردازیم. در این مطلب بررسی می‌کنیم که در دنیای امروز و در کشورمان چه تفکر و محصولی مثل آجر ضد زلزله برای مقابله و کاهش خسارات ناشی از زلزله وجود دارد.

آجر ضد زلزله چیست و در ایران کدام نوع آجر است؟

 

آجر ضد زلزله وجود دارد؟

آجر ضد زلزله وجود دارد؟ اگر پاسخ سؤال مثبت است، در کشورمان هم می‌توان آن را در اختیار داشت و در سازه‌ها به کار برده می‌شود؟ برای بررسی این مطلب کمی به گذشته می‌رویم. زلزله، پدیده‌ی شومی است که بشر تلاش زیادی کرده تا بتواند با پیش‌بینی دقیق و به موقع، خسارت و تلفات ناشی از آن را به حداقل برساند. هرچند این تلاش‌ها به موفقیت‌هایی هم رسیده؛ اما این مسیر همچنان ادامه دارد. در خصوص ساخت و ساز، رعایت اصول و قواعد و استفاده از متریال و مصالح برای افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله هم مد نظر بوده است. اگر موارد اصولی ساخت؛ مانند گودبرداری، پی سازه، نقشه‌برداری و… را به طور صحیح انجام دهیم، به راستی برای ساخت بنا بهتر است از چه مصالحی باید استفاده کنیم؟

پیش از این آجر فشاری در تمامی دیوارها و تیغه‌ها استفاده می‌شد. محققان با بررسی وزن کل سازه و دیوارها، متوجه شدند این وزن هم از بابت اصولی مهندسی (نشست ساختمان و…) و هم از بابت کاهش خطرات زلزله ایراد فنی دارد. پس از آن برای کاهش وزن و نیز ایجاد عایق مناسب صوتی و حرارتی، استفاده از آجرهای سفالی و آجر لفتون مدنظر قرار گرفت. این آجرها با توجه به سوراخ‌ها و فضاهای خالی داخلی، محاسن زیادی در ساخت و ساز دارند. در درجه اول وزن سازه بسیار کاهش پیدا می‌کند. این مزیت جدای از رعایت اصول مهندسی، خسارت مالی و جانی در زمان وقوع زلزله را به شدت کاهش می‌دهد. سوراخ‌ها و فضاهای خالی آجر، باعث ایجاد یک عایق مناسب صورتی و حرارتی نیز می‌شوند.

در کشورمان، در ساخت و ساز بیشتر از آجر لقتون، آجر سفالی و آجر فشاری استفاده می‌شود. البته تنها این سه نوع آجر کاربردی به عنوان آجر ضد زلزله ندارند. تحقیقات بیشتر و تولید محصولاتی با ضریب ایمنی بالاتر در کشورمان همچنان ادامه دارد. با الهام گرفتن از لگو (بازی ساختمان‌سازی بچه‌گانه) گونه‌ای از آجر تولید شده که شکل ظاهری آن طوری است که در زمان چیدن، آجرها در هم قفل می‌شوند. این ویژگی مقاومت دیوار را در برابر ریزش ناشی از زلزله افزایش می‌دهد. این نوع آجر به آجر پازلی هم شهرت دارد.

آجر ضد زلزله چیست و در ایران کدام نوع آجر است؟

آجر ضد زلزله در دیگر کشورها

اما تلاش محققان و مهندسین علم سازه در دنیا به همین‌جا ختم نشد. در آسیا کشورهایی نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی و در اروپا اسپانیا، آلمان و حتی در کشور آمریکا این تحقیقات ادامه دارد. در آزمایشگاه‌های این کشورها، صرف هزینه‌های بسیار زیاد برای شبیه‌سازی زلزله و تست استاتیکی و واقعی مصالح و دیوار در زمان زلزله‌ی شبیه‌سازی شده انجام می‌شود. نتیجه این تلاش‌ها، اختراع و تولید آجرهای ضد زلزله (Sisbrick) است.

محققان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا آجر ضد زلزله‌ای را اختراع و تولید کرده‌اند. این محصول کلاس جدیدی از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر زلزله است که دیوارها و تیغه‌های جداکننده را از سازه اصلی ساختمان جداسازی لرزه‌ای می‌کند. استفاده از این آجر کشش بین این دو قسمت و در نتیجه آسیب‌های وارده ناشی از زلزله را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. ظرفیت زیاد Sisbrick برای جذب حرکات افقی ناشی از زلزله، دیوارهای داخلی را از دیوار و قاب اصلی ساختمان جدا می‌کند. البته نیازی نیست در تمام متراژ دیوار از آن استفاده کنید. غالباً از این نوع آجرها در گوشه‌ها و کناره‌های دیوار استفاده می‌شود. به طور خاص، دیوارهای جداکننده که دارای Sisbricks هستند، می‌توانند حرکات افقی ناشی از زلزله را تا سه برابر بیشتر از دیوارهایی که فاقد آن هستند، جذب کنند.

آجرهای ضد زلزله موجود در ایران

آجر ضد زلزله معمولاً از ترکیب چند درصد خاک رس، خاک نسوز و مقداری افزودنی دیگر که از آسیاب سنگ‌ها و مواد معدنی به دست می‌آید، تولید می‌شود. در ادامه آجرهایی که به عنوان ضد زلزله در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرند را با توضیحی مختصر و مفید برای شما نام می‌بریم:

آجرهای شیاردار

یکی از انواع آجرهای مقاوم در برابر زلزله است که معمولاً به صورت نما خشک نصب می‌شوند. روش نما خشک یکی از روش‌های پر طرفدار است که در آن شوره آجر حذف می‌شود و نیازی به ملات نخواهد داشت. آجرها در این روش با شیارها در یکدیگر قفل می‌شوند و تشکیل دیوار را می‌دهند. در سازه با استفاده از آجر شیاردار از ملات بیشتر در نازک‌کاری و در کمترین میزان ممکن استفاده می‌شود.

آجر سوراخ‌دار

آجر سوراخ‌دار با آجر ماشینی که با دستگاه سوراخ دار می‌شوند هم یک نوع آجر ضد زلزله است که معمولاً وزن پائینی دارند. اگر در میان آجرهای سوراخ دار میلگرد عبور کند، دیوار ذکر شده ضد زلزله خواهد شد و مقاومتش به بالاترین حد ممکن خواهد رسید. هر چند که استفاده از ملات نصب آجر نیز با نفوذ در این سوراخ ها به افزایش استحکام سازه کمک می‌کند.

آجر لفتون

یکی دیگر از انواع آجر ضد زلزله لفتون است که قیمت مناسب و به‌صرفه‌ای دارد. این نوع آجر علاوه بر دیوارچینی، در نمای ساختمان نیز کاربرد دارد.

آجر ضد زلزله چیست و در ایران کدام نوع آجر است؟

آجر نسوز سوراخ دار

یکی دیگر از آجرها که دارای مقاومت بالا هستند آجرهای نسوز ضد زلزله و سوراخ دار می‌باشند که به دلیل وزن بالا ما این متریال را برای ضد زلزله کردن ساختمان توصیه نمی‌کنیم.

 

این ۴ مدل آجری که گفته شد آجر ضد زلزله موچود و مورد استفاده در ایران هستند. علاوه بر این‌ها، مدل‌های بسیار متنوع دیگر آجر در مجموعه تولیدی امیران نما تولید و به بازار عرضه شده است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت آجر و آجر نما و اطمینان از خرید بهترین کیفیت آجر و تحویل آن در کمترین زمان ممکن با ما در تماس باشید. با اطمینان به شما در انجام پروژه مشاوره می‌دهیم و می‌دانیم که باید در این راه تلاش زیادی داشته باشیم. امیزان نما به نوعی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آجر ضد زلزله در ایران به شمار می‌آید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *