آجر سوراخ دار چیست: آجر سوراخ دار یا آجر لفتون، آجری است که در ابعاد و رنگ های مختلف در حال تولید است و در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد

 آجر سوراخ‌دار یا آجر لفتون یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز و عمران است که در قسمت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. از دیگر نام‌های آجر سوراخ‌دار می‌توان به آجر بهمنی و یا آجر ماشینی اشاره کرد. البته آجرهایی که در ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شوند تنوع و مدل‌های زیادی دارند. آجر سوراخ‌دار هم از این قاعده مستثنی نیست. هر آجری ویژگی‌ها و مشخصات فنی یا بعضاً اسم‌های متفاوت زیادی را دارند که همین مسائل باعث ایجاد وجه تمایز بین مدل‌های مختلف می‌شود.

 مواد تشکیل‌دهنده آجر بهمنی یا همان آجر لفتون از ترکیب خاک‌های رس، شیل و نسوز هستند که بهترین مواد اولیه برای ساخت آجر محسوب می‌شوند. یکی از دلایل قیمت اقتصادی آجر سوراخ‌دار استفاده بیشتر خاک رس نسبت به دو ماده دیگر یعنی خاک شیل و نسوز است.

 از آجر بهمنی می‌توان در ساخت دیوارهایی با فشار بار کم استفاده کرد به‌طوری‌که با چیدن آجرها به‌صورت پازلی تحمل فشار هم برای این محصول کمی بالاتر از حد معمولش خواهد رفت. نام آجر سوراخ‌دار را از روی ظاهرش انتخاب کرده‌اند که دارای ۸ تا ۱۰ سوراخ بر روی هر آجر است. از مزایای اصلی آجر سوراخ‌دار همین حفره یا سوراخ‌ها بر روی سطح آجر است که وزن این محصول را کاهش داده‌اند و قیمت این نوع آجر را هم نسبت به سایر آجرها کمتر کرده است. همچنین باتوجه‌به وزن کم آجر سوراخ‌دار این محصول در جابه‌جایی هم کار را برای نیروهای حمل‌ونقل آسوده‌تر می‌کند.

 از سوی دیگر هم قیمت آجر خاک شیل و نسوز کمی بالاتر از آجری است که بیشترین ماده تشکیل‌دهنده‌اش از خاک رس است. نحوه تولید آجر ماشینی به دو شکل دو طرف نما و سه طرف نما است که از آن‌ها برای نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. اطلاعات بیشتر از این آجر را در ادامه مطلب بخوانید.

آجر سوراخ دار یا آجر لفتون چیست؟

در صنعت ساخت‌وساز دو عامل وجود دارد که همیشه مهم و حائز اهمیت بوده‌اند و آن سبکی و مقاومت است. هرچقدر مصالح سبک‌تر باشند و از سوی دیگر مقاومت بیشتری را تحمل کنند کیفیت ساخت سازه ما بالاتر رفته و در برابر زمین‌لرزه و حوادث این‌چنینی مقاوم‌تر خواهد بود.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت سنگین بودن آجرها می‌باشد. یکی از دلایل اصلی سنگینی آجرها پخته‌شدن خاک رس به‌صورت فشرده است که باعث بالارفتن وزن آجرها می‌شود. جدا از این مورد، باقی مواد به‌کاررفته در ساخت آجر هم وزن آجر سوراخ‌دار (آجر لفتون) را بالا می‌برند که این یک نکته منفی برای این مدل از آجر به‌حساب می‌آید.

حال اگر با تمام این تفاسیر هزینه‌های حمل‌ونقل را هم به این نکات گفته شده اضافه کنیم، خرید آجر به‌هیچ‌وجه برای سازندگان مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. آجر سوراخ دار یا آجر بهمنی ساخته شده است تا هم وزن آجر را پایین‌تر بیاورد و هم از لحاظ فنی و کارایی چیزی به محصول اولیه بیفزاید.

آجر لفتون یا همان آجر ماشینی به آجری گفته می‌شود که دارای سوراخ‌های متعددی بر روی سطح خودش می‌باشد و یک‌چهارم از حجم کلی آجر نسبت به آجر معمولی کاسته شده است. همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم آجر سوراخ‌دار از خاک رس و شیل و نسوز تشکیل شده است.

آجر سوراخ دار چیست؟ آجر لفتون یا همان آجر ماشینی به آجری گفته می‌شود که دارای سوراخ‌های متعددی بر روی سطح خودش می‌باشد و یک‌چهارم از حجم کلی آجر نسبت به آجر معمولی کاسته شده است

آجر لفتون را بدون نیاز به نماسازی می‌توان در فرایند ساخت دیوارسازی به‌خصوص دیوارهای خارجی استفاده کرد. دیوارهایی که با آجر سوراخ دار ساخته شده‌اند تفاوت چندانی با دیواری که با آجرنمای رسی ساخته شده ندارد.

آجر لفتون رنگ‌های متنوعی داشته و دست مشتری را هنگام خرید باز گذاشته است. از رنگ‌های مطرح و پرفروش آجر بهمنی می‌توان به زرد، قرمز، گلبهی اشاره کرد. اما مناسب‌ترین قیمت را دو رنگ زرد و قرمز دارا هستند که برای سازندگان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

آجر سوراخ‌دار بین ۸ تا ۱۰ سوراخ می‌باشد که قطر هر سوراخ به طور متوسط ۲ الی ۳ سانتی‌متر است. البته در آجرهای سه طرف نما یا به گل قطر این سوراخ‌ها به ۵ سانتی‌متر هم می‌رسد.

آجر ماشینی علاوه بر این که مقاومت خوبی را دارا هستند، در برابر سرما و یخ‌بندان هم بسیار خوب و مناسب عمل می‌کنند. در واقع آجر سوراخ دار با تغییرات دمایی و محیطی سازگاری بالایی داشته و در مرور زمان دچار فرسودگی یا شکستگی نمی‌شود.

تراکمی که آجر بهمنی دارد بسیار یکنواخت بوده و قادر به تحمل اشعه خورشید و گرمای بسیار زیاد است. دانه‌بندی آجر سوراخ‌دار باتوجه‌به آسیاب پودری سطح صاف و سفت‌وسختی را به این آجر بخشیده است که همین مسئله مقاومت آجر ماشینی را بالا می‌برد.

محصولی دیگر : قیمت آجر نما خشک

علت وجود حفره بر روی آجر سوراخ‌دار چیست؟

آجر بهمنی به دلیل داشتن حفره‌های نسبتاً زیادی که بر روی سطح خودش دارا است به آجر سوراخ دار یا ده سوراخ هم مطرح شده است. دلایل زیادی برای ایجاد این حفره‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

کاهش وزن آجر و سبک‌تر شدن سازه، عمل‌کردن به‌عنوان عایق صدا و حرارت با پرشدن حفره به‌وسیله ملات، کاهش استفاده از مواد اولیه در ساخت آجر بهمنی باتوجه‌به سوراخ‌هایی که دارد و در نهایت بالارفتن استحکام ساختمان که مهم‌ترین مورد می‌باشد.

این سوراخ‌های موجود بر روی سطح آجر ماشینی باعث مغز پخت شدن آجر و یکدست شدن قسمت‌های درونی محصول می‌شود. این اجر به دلیل اینکه ترکی بر روی سطحش وجود ندارد مناسب برای استفاده در مکان‌هایی است که مقاومت زیادی لازم دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا این محصول آب رو از داخل خودش به داخل دیوار نفوذ ندهد و بعدها دیوار نم پیدا نکند.

انواع آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار یا همان آجر بهمنی در چند مدل مختلف تولید می‌شود که در ادامه انواع آن را به کاربرهایشان برایتان توضیح خواهیم داد.

آجر سوراخ‌دار قالب کوچک

آجرهای لفتونی که قالب کوچک دارند معمولاً به رنگ زرد تولید می‌شوند و بیشترین مورداستفاده آنها در طاق زنی می‌باشد. آجر بهمنی قالب کوچک بیشتر در جنوب کشور و شهرهای گرمسیر استفاده می‌شود. آجر سوراخ‌دار قالب کوچک در سایز ۵×۹×۱۹ سانتی‌متر تولید می‌شود. وزن آجرهای لفتون کوچک حدود ۸۰۰ گرم می‌باشد.

آجر سوراخ‌دار قالب بزرگ

آجر لفتون قالب بزرگ ۱۰ سوراخ نیز خودش به دو شکل تولید می‌شود. یکی به شکل توکار و دیگری به شکل نما.

از مدل توکار در پشتکار و از مدل نما در نماکاری استفاده زیادی می‌شود. لفتون قالب بزرگ بیشتر در شهرهای شمالی کشور و پربارش استفاده می‌شود. آجر سوراخ دار بزرگ هم ۵٫۵×۱۰×۲۱٫۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. وزن تقریبی آجر لفتون بزرگ نیز چیزی حدود یک کیلو و صد گرم می‌باشد.

این آجرها در انواع درجه یک و دو به مشتریان ارائه می‌شود. منظور از درجه یک آجری است که توسط دستگاه خشک شده است و منظور از درجه‌دو هم اجر ماشینی است که توسط نور خورشید خشک شده است.

آجر سوراخ‌دار دوقولو

آجر لفتون دوقولو از آن دسته آجرهایی محسوب می‌شود که به قول گفتنی نتوانست به آن چیزی که حقش به دست یابد. این اجر بهمنی با این که جزو آجرهای ده سوراخ مفید و پرکاربردی محسوب می‌شود؛ اما کمتر موردتوجه قرار گرفته است. آجر لفتون دوقلو شباهت زیادی با آجر قالب کوچک دارد؛ اما در قسمت عرضی به شکل دوبل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.

زمانی که خشت خام به تولید می‌رسد، اندازه برش تغییر پیدا می‌کند و دستگاه یا قالب برای ما لفتون دوقولو تولید می‌کند.

آجر سوراخ دار سه طرف نما (آجر عراقی)

آجر لفتون عراقی یا آجر بهمنی سه طرف نما، محصولی است که قبلاً به درخواست کشور عراق تولید می‌شده است و سفارشی بود. یکی از دلایلی که نام این آجر بعدها به این نام تغییر کرد همین مسئله بود.

سایز اسمی این محصول که همه با این ابعاد به رسمیت می‌شناسند معادل ۷×۱۱×۲۳ سانتی‌متر می‌باشد. اما سایز واقعی آجر سوراخ دار سه طرف نما ۷×۱۰٫۵×۲۲٫۵ سانتی‌متر می‌باشد. در هر مترمربع ۳۶ عدد از این آجر قابل‌استفاده خواهد بود.

آجر لفتون عراقی کاربرد بسیار زیادی در دیوارهای سوله و نما دارد.

بیشتر بخوانید : آجر دکوراتیو چیست

آجر سوراخ‌دار چهار طرف نما

از جمله آجرهای پرمصرف برای نمای مدرسه و یا استفاده در دیوارکشی باغ و ویلا و یا محوطه همین آجر ماشینی چهار طرف نما می‌باشد.

ابعادی که برای این آجر لفتون استفاده می‌شود معادل ۵٫۵×۱۰×۲۲ سانتی‌متر بوده و وزن هر عدد از این آجر ماشینی نیز معادل ۱۲۲۰ گرم می‌باشد.

کاربرد آجر بهمنی یا لفتون چیست

آجر سوراخ‌دار یا همان بهمنی مورد استفاده زیادی در دیوار چینی و سقف و استفاده در ساخت سوله دارد. قبل‌تر هم اشاره کردیم که آجر سوراخ‌دار باتوجه‌به حفره‌هایی که دارد وزن کلی جر را کاهش می‌دهد و از طرفی مناسب دیوارهای با بار سنگین می‌باشد. چیدمان پازلی شکل این آجرها نیز مزید بر علتی است تا این محصول به‌خوبی در برابر فشار مقاومت خوبی داشته باشد.

ملات و بتن در بین حفره‌های آجر سوراخ دار قرار می‌گیرند تا به آجر بهمنی قدرت مقاومت بیشتری را ببخشند. زمانی که آجر در حال پخت می‌باشد حفره‌های موجود بر روی سطح آجر باعث رسیدن حرارت لازم به قسمت‌های مرکزی آجر خواهد شد و بر همگنی آجر سوراخ دار بسیار اثرگذار خواهد بود.

یکی از کاربردهای آجر لفتون یا آجر بهمنی (ماشینی) در ساخت سوله است البته این کاربرد آجر سوراخ‌دار در فاصله های بین دیوارها نیز قرار می‌گیرند

آجر بهمنی کاربردهای دیگری نیز همچون استفاده در طراحی فضای داخلی هم دارد. برای مثال یکی از کاربرد آجر ذکر شده استفاده در ساخت شومینه یکی از بارزترین طراحی‌های ساختمانی محسوب می‌شود.

از آجر ماشینی در قسمت بیرونی ساختمان هم استفاده می‌شود. این آجر به دلیل استحکام بالا در نمای بیرونی سازه هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آجر سوراخ‌دار کاربردهای زیادی داشته و کسی نمی‌تواند منکر ویژگی‌های زیاد این محصول بشود.

آجر بهمنی در واقع آجری است که در فرایند ساخت آن حفره‌های زیادی داشته و ۲۵ درصد از یک اجر کامل و معمولی وزن کمتری دارد. با وجود ۱۰ سوراخ بر روی این نوع آجر سازه ما استحکام بیشتری خواهد داشت و وزن کمتری بر روی دیوارهای ساختمان وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید : آجر نسوز چیست

مزایا و معایب آجر ماشینی

مزایا آجر سوراخ دار

سوراخ‌هایی که بر روی آجر ماشینی وجود دارد باعث خواهد شد تا ملات و سیمان به طور عمودی به داخل این حفره‌ها نفوذ پیدا کند و ساختمان یا دیواری که در دست ساخت است مقاومت بیشتری را به خود بگیرد.

برای ساختن دیوارهای حمال نیز می‌توان از آجر ماشینی بهره لازم را گرفت. همچنین با قراردادن میل‌گرد بین سوراخ‌های این آجر می‌توان استحکام داخلی دیوار را به‌خوبی بالا ببریم.

آجر ماشینی وزن کم‌تری نسبت به سایر آجرها دارد و همین وزن کم باعث می‌شود تا هنگام چیدن آجرها و حمل‌ونقل آن انرژی کمتری صرف بشود و در زمان هم صرفه‌جویی زیادی انجام به عمل آید.

آجرهای سوراخ‌دار خاصیت ضد اسیدی نیز دارند و نسبت به مدل‌های دیگری همچون آجر فشاری در برابر حوادث طبیعی مقاوم‌تر و پایدارتر می‌باشد.

در تولید و حتی چیدمان آجر بهمنی یا همان ماشینی ملات و مواد اولیه کمتری استفاده می‌شود.

آجرهای ماشینی تخلخل کمتری نسبت به دیگر آجرها دارد و مقدار کمتری از آب را جذب خودش می‌کند.

معایب آجر لفتون

باتوجه‌به داشتن گوشه‌های گونیا شکل آجرهای ماشینی این مدل آجر در مقایسه با آجر فشاری تردتر بوده و شکنندگی بیشتری را دارا است و به همین دلیل نمی‌توان کاربردی که آجرفشاری دارد را از آجر ماشینی داشته باشیم.

آجرهای سوراخ‌دار اگر مواد و ملات را به‌خوبی جذب خود نکنند و یا در بین آنها از میل‌گرد استفاده نشود احتمال دارد که استحکام سازه را پایین بیاورد و باعث خطرات احتمالی بشود.

قیمت آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار مانند بسیاری از مصالح و مواد اولیه ساخت‌وساز دستخوش تغییراتی در قیمت بوده و طی این چند سال اخیر نرخ خیلی ثابتی را تجربه نکرده است. عوامل مختلفی همچون سایز، مدل، رنگ و تعداد خرید می‌تواند قیمت آجر سوراخ دار یا همان آجر لفتون را تعیین کند.

کیفیت ساخت یا درجه یک و دو بودن محصول نیز بر روی قیمت‌گذاری محصولات ساختمانی بسیار اثرگذار خواهد بود. برای مثال اگر آجر به طریقه طبیعی خشک شده باشد و نور آفتاب باعث خشک‌شدن آن شده باشد قیمت پایین‌تری را نسبت به آجری دارد که در دستگاه‌های خشک‌کن، خشک شده است.

به‌طورکلی آجر سوراخ‌دار قیمت بسیار بالایی ندارد و ویژگی و مزایای خوبی را به خریداران و سازندگان ارائه می‌کند. 

برای خرید و مشاوره دررابطه‌با آجر سوراخ دار می‌توانید با همکاران ما در شرکت امیران نما ارتباط برقرار کرده و از قیمت به‌روز و لحظه‌ای این محصول آگاه شوید.

سوالات متداول درباره آجر سوراخ دار (آجر لفتون)

انواع آجر سوراخ دار (لفتون) کدامند؟

آجر سوراخ دار انواع مختلفی دارد از مدل‌های ۲ طرف نما، ۳ طرف نما و ۴ طرف نما گرفته تا تعداد سوراخ‌های آجر تقسیم می‌شوند؛ همچنین به دسته‌های آجر سوراخدار دوقلو، قالب بزرگ و قالب کوچک نیز تقسیم می‌شوند.

علت وجود حفره (سوراخ) در آجرهای لفتون (سوراخ دار - بهمنی) چیست؟

مهم‌ترین عوامل و علت‌های حفره داشتن آجرهای لفتون؛ کاهش وزن آجر و سبک‌تر شدن آن است و این علت در کنار عایق صدا و حرارت نقش مهمی را در انتخاب و خرید این محصول ایفا می‌کند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *