کاربرد سنگ آنتیک در طراحی نمای داخلی و خارجی آپارتمان جهت استفاده در پشت تلویزیون، آشپزخانه و غیره است

زمانی که به دنبال خلق و ایجاد یک  فضای منحصربه‌فرد و دکوراسیونی سنگی در ساخت‌وساز خود هستید باید اولین چیزی که موردتوجه قرار می‌گیرد را هدف قرار دهید. در ساختمان‌سازی بعد از رعایت زیرساخت و اصول آن، که اهمیت زیادی دارد ظاهر و نمای بیرونی و داخلی ساختمان است. با استفاده از کاربرد سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی می‌توانید جلوه بسیار خوبی به سازه خود بدهید. انواع سنگ آنتیک با رنگ‌ها و مشخصات مختلفی در بازار وجود دارند که دست طراحان و سازندگان را در انتخاب این سنگ‌ها باز گذاشته‌اند.

البته نباید از این موضوع غافل شد که با توجه به قیمت سنگ، جایگزین‌های بسیار مناسبی برای سنگ آننتیک هم مانند آجر آنتیک (یا آجر دکوراتیو) در بازار وجود دارد که امروزه در ایجاد یک دکور جذاب به خصوص در فضاهای داخلی استفاده بسیار زیادی دارند. کاربرد سنگ آنتیک در جذابیت بخشیدن به منزل شما امری غیرقابل‌انکار است. با استفاده از انواع آن می‌توانید به دیزاین منزلتان طرح کلاسیک روستایی یا طرح جذاب مدرنی را بدهید که با دیگر مصالح ساختمانی امری محال باشد.

سنگ آنتیک امروزه به یک گزینه جذاب برای طراحی هوشمندانه و مدرن در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. به‌طورکلی سنگ‌های آنتیک به دودسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. باتوجه‌به کاربرد سنگ آنتیک در ساخت‌وساز این مدل سنگ با تنوع زیادی روبرو است و می‌توانید از آن در بخش‌های مختلف بیرونی یا داخلی ساختمان استفاده کنید.

از بارزترین کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی استفاده در طراحی‌های شومینه است. زیبایی که شومینه‌ها امروزه به فضای داخلی ساختمان شما می‌دهد با چیزی قابل‌مقایسه نبوده و نیست. همان‌طور که اشاره کردیم کاربرد سنگ انتیک بسیار بالا می‌باشد و قابل‌استفاده در اتاق‌خواب و آشپزخانه و پذیرایی نیز می‌باشد. همه این موارد بسته به سلیقه شخص سازنده دارد که در کدام بخش از ساختمان از کدام نوع سنگ آنتیک استفاده کند.

 

سنگ آنتیک چیست؟

به‌طورکلی سنگ آنتیک را از سنگ تراورتن و مرمر و تکه‌های آنها به همراه مخلوط کردن با ملات‌هایی از جنس رزین ایجاد می‌کنند که طرح‌های مختلفی نیز دارا است. انواع آن از سنگ‌های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می‌شوند که با سنگ‌کاری به‌صورت های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی بسیار بالا بوده و جزو مصالح پرکاربرد امروزه در صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود. همان‌طور که از اسم‌ورسم این سنگ پیداست، ظاهری کهن و قدیمی به جلوه کار شما خواهد داد. (آنتیک به معنای منحصربه‌فرد و قدیمی می‌باشد)

سنگ آنتیک چیست؟ سنگ آنتیک نما از تیکه های سنگ تراورتن و مرمر تشکیل شده است

فراوری سنگ آنتیک به چند روش مختلف انجام می‌شود که بارزترین آن به روش ضایعات است که قطعات کوچکی از سنگ‌های تراورتن را به همراه ملاتی از جنس رزین باهم مخلوط می‌کنند. استفاده از اسید هم در فراوری سنگ آنتیک امری جاافتاده و مرسوم می‌باشد که با خوراندم سطحی از سنگ توسط اسید حالت‌های مختلفی را به سنگ می‌دهند.

با استفاده از انواع سنگ آنتیک شما به کاهش میزان ضایعات کمک کرده‌اید، چرا که سنگ‌های آنتیک از مواد ضایعاتی تشکیل می‌شوند و با استفاده مجدد آنها را به چرخه مصرف بازگردانده‌اید.

برای مثال سنگ آنتیک اتاق‌خواب با بهره‌گیری از سنگ‌های برجسته مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای دیوارهای پشت تلویزیون یا آینه بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

انواع سنگ آنتیک

سنگ‌های آنتیک به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شوند. سنگ‌های آنتیک طبیعی از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار هستند به‌طوری‌که فرایند برش و صیقل دادن آن‌ها با مشکل اساسی روبرو است. در مقابل سنگ‌های آنتیک مصنوعی برش‌کاری و صیقل دادن نیاز ندارند و از موادی در تولیدشان استفاده می‌شود که مانع ریزش آنها پس از چسبیدن می‌شود.

کاربرد سنگ آنتیک در کارهای تزئینی و دکوراتیو ساختمان می‌باشد. از انواع سنگ آنتیک در بخش‌های مختلف یک سازه استفاده می‌شود. هرکدام از این سنگ‌های کاربردهای متفاوتی داشته و قیمت سنگ آنتیک هم باتوجه‌به مدل و ابعاد و اندازه‌ای که دارد متغیر خواهد بود.

در ادامه با انواع سنگ‌های آنتیک بیشتر آشنا خواهیم شد …

  • تراورتن: یکی از سنگ‌های معروف و به نام است که در نمای ساختمان استفاده زیادی از آن می‌شود. با توجه به تخلخل مناسبی که در پشت این سنگ وجود دارد می‌توان آن را با خوبی به دیوار چسباند. سنگ نمای آنتیک تراورتن عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر سنگ‌ها دارد.
  • آنتیک گرانیت: از ویژگی‌های آنتیک گرانیت می‌توان به تنوع رنگی بالا، مقاومت و زیبایی آن اشاره کرد. این موارد مزیدی بر علت شده است تا سازندگان برای استفاده از این سنگ برای جلوه بخشی به نما از آن استفاده کنند.
  • آنتیک ماسه‌ای: یکی دیگر از پرکاربردترین انواع سنگ آنتیک، نوع ماسه‌ای آن می‌باشد. این مدل سنگ از دو نوع سیلیسی و آهکی تشکیل می‌شود. زمانی که در فرایند ساخت از کربنات کلسیم استفاده شود سنگ آنتیک ماسه‌ای ما از نوع آهکی خواهد بود و هنگامی که در فرایند ساخت از ماده سیلیس استفاده شود به آن سنگ آنتیک سیلیسی می‌گویند.
  • آنتیک مالون: سنگ مالون از جمله سنگ‌های آنتیکی محسوب می‌شود که کاملاً تراش‌خورده می‌باشد؛ اما پس از استخراج به‌وسیله ضربات متعدد پتک به قسمت‌های منظم تبدیل می‌شود. کاربرد سنگ آنتیک آن هم از نوع مالون در محوطه و پله‌ها و همچنین در پیاده‌روها بسیار مشهود است.
  • آنتیک پازلی: سنگ آنتیک پازلی از تکه‌های کاملاً منظم ایجاد می‌شود و در طراحی دکوراسیون بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. سنگ آنتیک پازلی انواع مختلفی از جمله زنجیره‌ای، توری و لب پر دارند که بسته به سلیقه هر شخص در مکان‌ها مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • آنتیک قیچی: این سنگ آنتیک نیز از تکه‌های سنگ‌های تراورتن و مرمر ایجاد می‌شود و تنوع رنگی بالایی را دارد. از این سنگ در طراحی داخلی در کنار کاغذ دیواری بسیار استفاده می‌شود و جزو پرکاربردترین‌ها محسوب می‌شود.

کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان سازی جهت طراحی نما

کاربرد سنگ آنتیک بر کسی پوشیده نیست و همه افرادی که در صنعت ساخت‌وساز هستند بر این مسئله واقف هستند. از کاربرد سنگ آنتیک در ستون‌های داخلی ساختمان نباید غافل بشویم. اگر قصد دارید ستون‌های ساختمانتان را جذاب کنید و جلوه‌ای خاص به منزلتان بدهید حتماً از انواع آن استفاده کنید.

امروزه با استفاده از کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی، جلوه و نمای خاصی به ساختمان‌ها داده شده که در زیباسازی محله و شهر هم تأثیرات زیادی داشته است. سنگ‌های آنتیک در منازل مسکونی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند و جزو مصالح محبوب و پرکاربرد محسوب می‌شوند. 

باز هم یادآور می‌شویم که قیمت بالای سنگ باعص شده تا تا سازندگان و معماران در صنعت ساختمان به فکر جایگزینی مناسب برایاین نوع نمای سنگی باشند. پس برای جایگزینی آن گزینه مناسب آجر دکوراتیو یا آجر آنتیک است. می‌خواهید از این نوع نما هم اطلاعاتی بدست آورید؟. پس مقاله آجر آنتیک چیست و کاربرد آن زا حتما بخوانید.

کاربرد سنگ آنتیک در طراحی و دیزاین نمای داخلی و خارجی ساختمان است

سنگ‌های آنتیک را در هر بخشی که طراح یا مهندس صلاح بداند می‌توان برای نمای داخلی و بیرونی استفاده کرد. از این سنگ می‌توان در سالن پذیرایی، در شومینه‌ها سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد. ازآنجایی‌که سنگ‌های آنتیک مقاومت بالایی دارند به این سادگی‌ها تخریب و از بین نخواهند رفت. علاوه بر این موارد دلیل استفاده اصلی از انواع سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی ظاهرسازی و زیباسازی می‌باشد.

کاربرد سنگ آنتیک در راه‌پله‌ها و اتاق‌خواب و استفاده به‌عنوان دیوارپوش بسیار رایج شده است. از موارد دیگر کاربرد سنگ آنتیک می‌توان به استفاده در مراکز خرید و تجاری اشاره کرد که یکی از دلایل جذب مشتری بسیاری از مراکز خرید مطرح داخل کشورمان هم شاید همین طراحی دیزاین منحصربه‌فرد آن‌ها است.

بیشتر بخوانید : آجر دکوراتیو چیست

اجرا و نصب سنگ‌های آنتیک

همان‌طور که اشاره کردیم کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی به‌وضوح قابل‌مشاهده است و می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف منزل استفاده کرد. برای مثال از سنگ آنتیک برای پذیرایی استقبال و استفاده زیادی می‌شود. امروزه کاربرد سنگ آنتیک آن‌قدر زیاد شده است که اگر این سنگ را تهیه کنید بالاخره در یک قسمت منزلتان از آن استفاده خواهید کرد چرا که بسیار کاربردی است.

برای نصب و اجرای سنگ آنتیک موردنظرتان باید به نکته حائز اهمیتی توجه کنید. زمانی که سنگ‌ها را نصب کردید روی آنها باید رزین و براق‌کننده هم استفاده بشود. دلیل استفاده از این مایع شفاف حالت محافظ گونه‌ای است که این مایع به نما و سنگ ساختمان می‌دهد. این مایع شفاف به‌راحتی بر روی سطح تمامی سنگ‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از رزین مزایای دیگری نیز برای سنگ و نمای ساختمان دارد. وقتی از رزین بر روی سطح سنگ استفاده می‌شود سنگ و نمای ساختمان در مقابل نفوذ آب مقاوم خواهد شد. در واقع رزین با سطح با دوامی که دارد خاصیت ضد آبی به نمای ساختمان می‌دهد.

رزین سنگ علاوه بر ضد آب بودن در برابر اشعه خورشید نیز بسیار مقاوم است و به این زودی‌ها تغییر رنگ نمی‌دهد. اصولاً چسب و ملاتی که در این محصولات وجود دارد نیاز به رنگ‌آمیزی ندارند؛ اما این عمل اگر به خواست خود مشتری باشد انجام خواهد شد. زمان نصب و اجرای انواع سنگ آنتیک باید دقت داشته باشید که فاصله‌ای بین نصب سنگ‌ها وجود نداشته باشد و اگر هم سنگی دارای پلیسه‌ای بود، گوشه آن را بگیرید و سپس اقدام به نصب آن کنید.

هنگام نصب و اجرای سنگ آنتیک در دیوارهای آشپزخانه و فضای داخلی ویلاها یا محوطه حیاط یا آپارتمان حتماً نکات گفته شده را رعایت کنید تا نمای داخلی یا خارجی ساختمان شما دچار نقص یا ایرادی نشود چرا که اولین چیزی که از یک ساختمان به چشم می‌آید نمای آن است.

محصول امیران نما : آجر نسوز شومینه

مزایا و معایب سنگ آنتیک

مزایا سنگ آنتیک

  1. سنگ‌های آنتیک از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که همین موضوع باعث شده تا خریداران حین خرید کار راحت‌تری داشته باشند.
  2. نصب آسان این سنگ‌ها یکی از مزیت‌های این محصول به شمار می‌رود. البته گاهی ممکن است کمی زمان بر باشد.
  3. سنگ‌های آنتیک را می‌توان بر روی سطوح مختلفی همچون گچ و سرامیک و سیمان نصب و اجرا کرد.
  4. ازآنجایی‌که این محصول با روش استانداردی تولید می‌شود دارای طول عمر مناسبی نیز می‌باشد که سبب ماندگاری سنگ نما می‌شود.
  5. یکی از مهم‌ترین مزایای این سنگ مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف است. این سنگ تقریباً با اکثر شرایط جوی سازگاری خوبی دارد.
  6. این سنگ از لحاظ ایمنی هم مناسب بوده و غیر قابل اشتعال می‌باشد. نکته‌ای که خیلی موردتوجه کارشناسان قرار نگرفته بود.
  7. قطعاً یکی از مهم‌ترین ارکان زیبایی هر ساختمانی به همین سنگ‌ها بستگی دارد که امروزه استفاده از آن بین سازندگان بسیار رایج شده است.
  8. علاوه بر کاربرد سنگ آنتیک باید به قیمت سنگ آنتیک نیز توجه داشته باشید. قیمت سنگ آنتیک باتوجه‌به مزیت‌ها و ویژگی‌های بی‌شماری که دارد تقریباً منطقی و معقول به نظر می‌آید و گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود.
  9. از انواع سنگ آنتیک می‌توان در سبک‌های مختلف معماری نیز استفاده خوبی کرد.
  10. این نوع سنگ به دلیل مدل سنگ‌کاری و صیقلی که داده شده‌اند از وزن کمتری برخوردار بوده و در قیاس با دیگر سنگ‌ها گزینه مطلوب‌تری می‌باشد.
مزایا و معایب سنگ آنتیک نما یا نما سنگی ساختمان چیست
کاربرد سنگ آنتیک

معایب سنگ آنتیک

معایب سنگ‌های آنتیک به‌وفور از مزایا و کاربرد سنگ آنتیک کمتر است. اما لازم است تا با همین اندک موارد آشنا شوید تا بیهوده اقدام به خرید اشتباه نکنید و هزینه اضافی برای پروژه خودتان نتراشید.

  1. سنگ‌های آنتیک برای استفاده و اجرا بر روی سقف مناسب نیستند و سطح آن‌ها نیز به دلیل زبر بودن رنگ‌پذیر نمی‌باشد.
  2. اگر زمانی نمای ساختمان نیاز به تعویض داشته باشد مشکلی که با آن مواجه خواهیم بود کندن و جداسازی کامل سنگ از ساختمان است که به‌شدت روند بازسازی را کند پیش خواهد برد.
  3. باتوجه‌به جنس رزینی که بر روی سنگ‌ها اجرا می‌شود امکان دارد حشرات بر روی آن یا بافت‌های آنها جمع بشوند.
  4. این مدل سنگ نما در فضاهای گنبدی و قوسی شکل قابل‌اجرا نیستند.
  5. انواع سنگ آنتیک باتوجه‌به وزن بیشتری نسبت به گچ یا کاغذ دیواری دارند که همین موضوع  در مواقع زلزله باعث خسارت و آسیب بیشتری به ساختمان می‌شود.
  6. یکی دیگر از معایبی که این سنگ‌ها دارند مشقت و سختی است در تمیزکردن و پاک‌سازی آن‌ها وجود دارد. به دلیل جنس سنگ و بافت آن این کار کمی زحمت بیشتری نسبت به پاک‌سازی دیگر سنگ‌ها دارد.

سخن پایانی درباره کاربرد و مزایا سنگ آنتیک

امروزه کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی امری غیرقابل‌انکار بوده و انواع آن در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز در دستور کار قرار می‌گیرد. کاربرد سنگ انتیک آن‌قدر زیاد است که موردتوجه اکثر طراحان و مهندسان قرار می‌گیرد. چرا که این محصول در تنوع رنگی بسیار بالا و قیمت مناسب به مشتریان ارائه می‌شود. سنگ آنتیک علاوه بر زیبایی که به نمای ساختمان شما می‌دهد کاملاً مقرون‌به‌صرفه نیز می‌باشد. این سنگ‌ها در قیاس با سنگ‌های طبیعی که مقاومتشان نیز کمتر است بسیار کاربردی‌تر می‌باشد.

قیمت سنگ آنتیک از نوع مصنوعی گران‌تر از سنگ آنتیک طبیعی است دلیل آن هم استفاده از ملات و موادی است که حین آماده‌سازی آن به سنگ اضافه می‌شود. جدای از این ماندگاری سنگ آنتیک طبیعی بسیار بیشتر از آنتیک مصنوعی است و خرید آن بیشتر توصیه می‌شود. به‌طورکلی اگر به دنبال زیباسازی نمای داخل و بیرون ساختمان خودتان هستید که درعین‌حال مقاومت خوبی هم به سازه‌تان بدهید، بهترین گزینه پیشنهادی ما به شما سنگ آنتیک است. باتوجه‌به کاربرد سنگ آنتیک در ساختمان‌سازی می‌توانید از این سنگ در پروژه‌های خودتان نهایت استفاده را ببرید.

4/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *