چسب آجر چیست؟ کاربرد و انواع آن

چسب آجر یکی از چسب‌های رایج و مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است. در این مقاله به بررسی سؤال “چسب آجر چیست؟” پرداخته‌ایم که امیدواریم با ما همراه باشید. از چسب آجر می‌توان برای چسباندن انواع آجر اعم از سفال، نسوز، آجر نما، پازلی و… استفاده کرد. درصورتی‌که در فرایند تولید از نیروی انسانی کمترین بهره گرفته شده باشد، چسب آجر تولید شده کیفیت مناسب و بالاتری خواهد داشت. چرا که هرچه تولید به سمت مکانیزه پیش برود استانداردهای لازم با دقت بالاتری رعایت و میزان آلاینده کمتری ایجاد خواهد شد.

برای تولید انواع چسب آجر از مواد پلیمری استفاده می‌کند که همین امر موجب عدم نفوذ آب و مقاومت آن در برابر شرایط جوی مختلف آب‌وهوایی می‌شود. علاوه بر این مورد، چسب آجر خاصیت چسبندگی و انعطاف‌پذیری هم دارد که کیفیت در این ویژگی‌ها باعث تعیین قیمت چسب آجر می‌شود.

البته ناگفته نماند که چسب آجر علاوه بر هزینه پایینی که دارد، میزان مصرف کمتری هم در کار خواهد داشت. دلیل این امر، احتیاج به استفاده کم با ضخامت کم برای چسباندن آجر است. برای استفاده از چسب آجر نیاز به مواد یا ماده دیگری نداریم و در نوعی از این چسب فقط کارمان با مقداری آب به‌خوبی پیش خواهد رفت. چسب آجر معمولاً در دو رنگ سفید و خاکستری در بازار ارائه می‌شود. قیمت چسب آجر خمیری یا پودری نیز باتوجه‌به اندازه و کیفیتی که محصول دارد متفاوت خواهد بود. البته موارد دیگری نیز وجود دارند که بر قیمت چسب آجر تأثیر بگذارد که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چسب آجر چیست و کجا کاربرد دارد؟

باتوجه‌به قیمت چسب آجر پودری می‌توان گفت این چسب علاوه بر قیمت مناسبی که دارد و خرید آن مقرون‌به‌صرفه است، کارایی بسیار زیاد و بالایی هم دارد. متداول‌ترین کاربرد چسب آجر، چسباندن انواع آجر پازلی و آنتیک یا نسوز بر روی نما یا دیوار است. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر مفهوم چسب آجر را بیان کنیم باید بگوییم: “وسیله‌ای مناسب جهت چسباندن انواع آجرها بر روی سطح دیوار است.”

پیش‌ازاین برای چسباندن آجرها به سطوح و کنار هم قراردادن آنها از ملات استفاده می‌کردند. ملات مخلوطی از سیمان، ماسه و آب است که آماده‌سازی و استفاده از آن برای نصب و چسباندن آجر کمی زمان بر است. اما امروزه مهندسان و طراحان ساخت‌وساز چسب‌هایی تولید کرده‌اند که جای ملات را پرکرده و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. البته نباید قدرت چسبندگی بالای ملات را هم زیر سؤال ببریم؛ اما چیزی که در حال حاضر مصرف بیشتری دارد و برای کار ما صرفه‌جویی زمانی دارد، استفاده از چسب‌های آجر است.

قیمت چسب آجر با همه این ویژگی‌ها نسبتاً پایین بوده و ازآنجایی‌که زمان را به نفعمان جلو می‌برد گزینه مناسبی برای جایگزین‌کردن آن بجای سیمان و ملات است. محصولاتی نظیر کاشی و آجر، بتن و ازاین‌قبیل محصولات قادر چسبیدن با کمک چسب آجر بر روی سطوح خواهند بود. چسب‌های آجر به‌صورت پودری و خشک یا خمیری در بازار یافت می‌شود که از تنوع کیفیت و گونه‌های زیادی برخوردار هستند. قیمت چسب آجر چندان بالا نبوده و می‌توانید از مراکز یا شرکت‌های معتبر اقدام به خرید یا سفارش کنید.

 

کاربرد چسب آجر برای چسباندن آجر به نمای ساختمان است که با مقاوم ترین حالت می‌شود

استفاده از چسب آجر برای آجر پازلی در ساخت‌وساز محدودیتی نداشته و باعث استحکام بیشتر سازه هم خواهد شد. چسب آجر نسوز در مکان‌های مرطوب و یا خیلی سرد نیز کارایی داشته و امنیت سازه را تا حد ممکن بالا می‌برد.

زمانی که چسب را خریداری کردید و آماده استفاده از آن بودید، باید آن را به‌وسیله کاردک بر روی سطح سیمان بکشید. بهتر است برای اطمینان حاصل‌کردن از درست پیش رفتن کارمان ضخامت چسب را به ۳ میلیمتر برسانیم. وقتی چسب را به‌خوبی بر روی سطح پخش کردید ۲۰ دقیقه زمان و فرصت خواهید داشت تا سنگ یا آجر موردنظرتان را بر روی محل موردنظر نصب کنید. در غیر این صورت چسب خشک می‌شود و کارایی خودش را از دست می‌دهد. وقتی آجر را بر روی محل موردنظر قرار دادید، کافی است روی آن محل را به‌خوبی فشار دهید (توصیه می‌شود با یک جسم سخت این کار را پیش ببرید) تا درزها به‌خوبی گرفته بشوند و آجرهای شما به طور کامل به سطح بچسبد.

انواع چسب آجر نما

انواع چسب آجر نما به دو صورت چسب پودری و چسب خمیری آجر تقسیم می‌شود. میزان چسب خمیری که در سطل بسته‌بندی می‌شود معادل ۱۲.۵ کیلوگرم است و میزان چسب پودری آجر که در کیسه بسته‌بندی می‌شود نیز معادل ۲۰ کیلوگرم است. انواع چسب آجر نمای ساختمان نیز برای انواع آجرها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانید از این چسب‌ها برای نصب نما استفاده کنید.

چسب پودری آجر:

چسب پودر آجری همان‌طور که از نامش پیداست ماده پودری شکل و خشکی است که به گچ اضافه می‌شود و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت چسب آجر پودری نسبت به کیفیت و برندی که آن را تولید می‌کند متفاوت است. چسب آجر پودری می‌تواند مصالح ساختمانی مانند آجر نما و آجرهای سفالی را به یکدیگر و یا به سطوح مختلف بچسباند. اگر از لحاظ میزان مصرف و قیمتی بخواهیم به این محصول نگاه کنیم، باید بگوییم که قیمت چسب آجر پودری از قیمت چسب آجر خمیری پایین‌تر بوده و استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به دلیل همین قیمت مناسب چسب پودری می‌توان از آن به میزان دلخواه و لازم در ساخت‌وساز و پروژه‌ها استفاده کنیم.

از چسب آجر پودری در نقاط مختلف ساختمان از جمله نمای داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. چسب پودری آجر مزیتی که نسبت به دوغاب دارد مدت‌زمان زودتر خشک‌شدن آن و بادوام‌تر بودن آن است. برای استفاده از این چسب اجر نکته حائز اهمیتی هم وجود دارد که باید آن را مورد بررسی قرار بدهید، حتماً قبل از استفاده از این چسب سطح یا سطوحی که قرار است بر روی آن‌ها چسب قرار بگیرد را تمیز کنید به‌طوری‌که عاری از گردوخاک باشد تا از قدرت چسبندگی این محصول کاسته نشود.

بسته‌بندی نوع پودری چسب آجر به‌صورت پاکتی است و میزان پوشش‌دهی آن هم تقریباً ۳ تا ۳.۵ کیلو برای هر مترمربع تخمین زده شده است. قیمت چسب آجر پودری نیز همان‌طور که اشاره شد خیلی بالا نبوده و جزو مصالح کاربردی و مقرون‌به‌صرفه است.

نکته: از چسب پودری برای سطوح گچی (زیر ساخت گچی) استفاده نکنید؛ زیرا پس از مدنی امکان جداشدن آن وجود دارد.

چسب خمیری آجر:

یکی دیگر از انواع چسب آجر، چسب خمیری آجر است. این محصول نحوه استفاده بسیار راحتی داشته و کاربردهای زیادی هم در صنعت ساخت‌وساز دارد. قیمت چسب آجر خمیری در رنج قیمت چسب آجر پودری است ولیکن با تفاوت قیمت اندک که باتوجه‌به کاربردهایی که این دو مدل چسب دارد، هر سازنده‌ای را ترغیب به استفاده از هر دو نوع مدل می‌کند.

این مدل چسب آجر ماده اصلی‌اش خمیر است و ازآنجایی‌که خمیر هم پس از ساخت و استفاده از مقاومت بالایی برخوردار خواهد شد، می‌تواند عارضه‌هایی که بر روی سطح قرار می‌گیرد را به‌خوبی تحمل کند. چسب آجر خمیری از موادی همچون رزین‌های اکریلیک، پودرهای معدنی و همچنین مواد غلظت‌دهنده به وجود می‌آید. چسب آجر خمیری شاید هزینه بیشتری نسبت به چسب پودری داشته باشد؛ اما در استفاده به‌صورت مترمربع چسب خمیری مصرف کمتری از چسب پودری خواهد داشت.

نحوه چسب زذن به آجر نما جهت چسباندن آجر به ساختمان و طراحی نمای آپارتمان

از چسب آجر خمیری بیشتر در نمای داخلی، برای چسباندن سنگ‌های آنتیک (جهت مطالعه بیشتر درباره آجر آنتیک کلیک کنید) و آجرهایی که دقت بالایی برای چسبانده شدن نیاز دارند (مانند آجرهای دکوراتیو) استفاده زیادی می‌شود. چسب آجر خمیری به‌صورت گالنی بسته‌بندی شده است و میزان پوشش‌دهی آن حدود ۵ کیلو برای هر مترمربع است.

نکته: بهتر است از چسب خمیری برای نماهای بیرونی که در معرض آب یا رطوبت (باران) قرار دارند، استفاده نکنید. زیرا این نوع چسب جذب رطوبت داشته و آجر شما پس از مدتی از سطح جدا خواهد شد.

اگر مایل به خرید و استفاده از این مدل چسب اجر هستید، می‌توانید برای خرید و مشاوره قیمت چسب آجر خمیری با کارشناسان فروش مجموعه امیران نما تماس بگیرید تا همکاران ما راهنمایی‌های لازم را به عرض شما برسانند.

لیست قیمت : قیمت آجر نسوز امروز

نحوه تولید چسب آجر و استفاده از آن برای چسباندن آجر

تولید چسب آجر فرایند خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. ابتدا باید بدانید که چسب آجر کاملاً بی‌خطر بوده و غیر قابل‌اشتعال است. البته نکاتی در نگهداری آن وجود دارد که مصرف‌کننده ملزم به رعایت آن‌ها است. مانند محل نگهداری این محصول که باید دور از تابش مستقیم خورشید باشد. بهترین دمای نگهداری چسب آجر بین دمای ۵ الی ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

برای تهیه و تولید چسب آجر باید ۷ لیتر آب را در داخل ظرفی بریزیم و سپس پودر خشک آجر را به آن اضافه کنیم. دقت کنید که مقدار پودر خشک باید ۴ برابر بیشتر از آب موردنیاز ما باشد. حالا باید مواد را با همزن برقی به مدت ۳ دقیقه هم بزنیم تا محصول نهایی ما خمیری یکدست و صاف باشد. حالا خمیر باید به مدت ۲ دقیقه استراحت کند و دوباره به مدت ۳ دقیقه توسط همزن برقی به‌خوبی مخلوط بشود. حالا ملات ما آماده مصرف است و تا ۱ ساعت قابل‌استفاده است.

برای استفاده و اجرای این محصول بر روی کار باید سطح موردنظر را به‌خوبی تمیز کنیم تا چربی یا کثیفی مانع جذب چسب بر روی آجر نشود. معمولاً برای بالابردن قدرت چسبندگی چسب اجر، سطح موردنظر را کمی می‌کنند. ضخامت چسبی که باید بروی کار قرار بگیرد ۳ الی ۱۰ میلی‌متر است که برای انجام دقیق این کار بهتر است از یک ماله مخصوص که دارای شیار باشد استفاده کنیم. پس از اجرای یک‌لایه چسب نوبت به قراردادن آجر بر روی سطح موردنظر است. برای این که آجر به‌خوبی بچسبد با چکش پلاستیکی ضرباتی به آجر وارد می‌کنیم.

اگر کیسه محصول را باز نکنیم و به‌صورت پلمب باقی بماند ماندگاری این محصول تا ۱ سال است. بهتر است کیسه‌های چسب اجر را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید و محل نگهداری هم مکانی خشک و به‌دوراز رطوبت باشد. چسب آجر انواع مختلفی دارد که می‌توانید با بررسی آنها و نیازی که داریم محصول موردنظرتان را تهیه و خریداری نمایید. قیمت چسب آجر پودری و قیمت چسب آجر نما و دیگر چسب‌هایی که در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود خیلی تفاوت‌های زیادی باهم ندارند و اغلب در یک رنج قیمتی هستند. اما در کل جزئیاتی وجود دارد که باعث ایجاد تغییراتی در قیمت چسب‌ها می‌شود.

اجرا و نصب آجر با چسب آجر نما امروزه به فرایند ساخت‌وساز و اجرای نما، سرعت بخشیده است. علاوه بر این به‌صرفه بودن قیمت چسب آجرنما باعث شده تا بسیاری از مهندسین برای اجرای نما با آجر، از چسب استفاده نمایند. چسب خمیری و پودری از انواع این محصولات هستند که در امیران نما به قیمت درب کارخانه به فروش می‌رسند.

مزایا چسب آجر

چسب آجر دارای مزایایی است که ممکن است برای هر خریداری از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه به بررسی چند مورد از مزایای چسب آجر می‌پردازیم.

مهم‌ترین ویژگی چسب آجر را باید چسبندگی بسیار بالای این محصول بدانیم. چسب آجر پازلی علاوه بر چسبندگی بالا دارای انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هم است.

چسب‌های آجر دارای مقاومت بسیار خوب در برابر حرارت و نفوذ گردوخاک است. طی گذشت سال‌ها مهندسان ساختمان به این نکته پی برده‌اند که چسب اجر در برابر نشست‌های زمین نیز بسیار مقاوم عمل می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این محصول آماده‌سازی سریع و آسان آن نسبت به ملات است که باعث صرفه‌جویی در زمان هم خواهد شد.

مزیت آخر به‌صرفه بودن هزینه چسب آجر است. هزینه چسب اجر پودری و یا قیمت چسب آجر خمیری به‌گونه‌ای است که اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند؛ اما نحوه کارایی و استفاده آن‌ها در هنگام انتخاب یکی از این مدل‌ها اثرگذار است.

سخن پایانی درباره کاربرد چسب آجر

برای انتخاب در چسب آجر باید دقت خاصی داشته باید، چرا که این محصول از تنوع نسبتاً بالایی برخوردار است و اگر انتخاب اشتباهی داشته باشید علاوه بر این که سرمایه و زمانتان را به هدر می‌دهید، مقاومت سازه و ساختمان را هم دچار نقص و ایراد می‌کنید.

برای استفاده از چسب مناسب باید با مهندس ناظر ساختمان و یا خود سازنده مشورتی انجام دهید و سپس روی به خرید این محصول بیاورید.

چسب آجر باید به‌خوبی در قسمت پشتی آجر پخش بشود و قسمتی از سطح خالی نماند. تمام نکات استفاده از چسب آجر آنتیک را بررسی کنید و به‌دقت مراحل را دنبال کنید.

همان‌طور که مشاهده کردید چسب آجر کاربردهای گوناگون و متنوعی دارد که برای استفاده در صنعت ساخت‌وساز بسیار مناسب است.

دررابطه‌با قیمت چسب آجر پودری و قیمت چسب اجر خمیری باید با مشاوران و پشتیبانان مجموعه ما ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

سوالات متداول درباره چسب آجر

از چسب آجر برای چه نوع آجرهایی می‌توان استفاده کرد؟

چسب آجر معمولا برای تمامی آجرها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی نکته اصلی در این است که انواع چسب آجر به دسته‌های خمیری و پودری تقسیم می‌شوند؛ ولی این موضوع تمام نشده و چسب آجر نیز برای نما هم انواع مختلفی همچون دکوراتیو و نسوز دارد که در این مقاله به بررسی هر یک به طور کامل پرداخته‌ایم.

کاربرد چسب آجر در چه مواردی است و چه مزایایی دارد؟

متداول‌ترین کاربرد چسب آجر، چسباندن انواع آجر پازلی و آنتیک یا نسوز بر روی نما یا دیوار است که دارای مزایای جذابی است؛ مهم‌ترین مزیت چسب آجر، قدرت چسبندگی و انعطاف پذیری بالای آن است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *