آجر انگلیسی چیست؟ معرفی کاربرد و مزایای آجر سمیرم

آجر انگلیسی چیست؟ آجر انگلیسی یا آجر سمیرم نوعی آجر نسوز نما است. تنوع بسیار بالای انواع آجر با مدل‌هایی چون آجر انگلیسی ما را در برابر انبوهی از انتخاب‌ها قرار داده که هر یک به نوبه خود جذابیت‌های منحصر به فرد و مزایای قابل توجهی را به نمایش می‌گذارند.
در نتیجه اگر به دنبال بهترین و مقرون به صرفه ترین آجر نسوز نما هستید، آجر سمیرم که با نام انگلیسی نیز شناخته می‌شود می‌تواند همان انتخاب درست و صحیح موجود باشد.
چرا که آجر نسوز انگلیسی با ارائه ترکیب کاملی از مشخصات ظاهری چشم نواز در نما و همچنین استحکام کافی در مقابل عوامل فرساینده محیطی، خود را جز دسته انواع آجر پرفروش بازار قرار داده است.

در حقیقت کاربرد آجر انگلیسی از بخش‌های داخلی بنا و منازل مانند دکوراسیون آشپزخانه و شومینه گرفته تا بخش‌های خارجی چون نما سازی ساختمان گسترده خواهد بود.
بنابراین چنانچه آجر انگلیسی توجه شما را هم به خود جلب کرده در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با خصوصیات این محصول و مزایای آن آشنا شوید.

لیست قیمت : قیمت آجر انگلیسی

آجر انگلیسی چیست و از چه موادی ساخته شده است؟

کافی است تا نگاهی به معماری بناهای انگلستان بی اندازید تا متوجه شوید کاربرد آجر انگلیسی چیست  و  بدانید در جای‌جای ساختمان‌های خوش چهره این کشور بکار رفته است.
به نحوی که در فضای مه آلود و ابری شهرهایی چون بیرمنگام، می‌توان به وفور ساختمان‌هایی را با نقش آجرهای قرمز، اخرایی، قهوه‌ای و مشکی مشاهده کرد.
اما همان طور که حدس زده می‌شد، استفاده از آجر سمیرم تنها محدود به انگلستان نشده و چیزی در حدود ۸۰-۹۰ سال پیش راه خود را به کشور ما یعنی ایران و به خصوص در آبادان باز کردند.

مانند بسیاری دیگر از آجرهای نو ظهور و با کیفیت موجود در بازار، آجر انگلیسی نیز بر پایه خاک نسوز ساخته شده که یکی از مرغوب‌ترین خاک‌های مورد استفاده در تولید آجر است.

آجر انگلیسی چیست؟ نمای آجر نمای انگلیسی با پنجره در ساختمان
رنگ بندی آن نیز به علت طبیعی بودن رنگ خاک نسوز عمدتاً شامل رنگ‌های طیف قرمز چون قرمز جگری و قرمز تیره تا مشکی بوده که نسبت به میزان پخت آجر شکل می‌گیرد.
به این ترتیب همان طور که از مواد اولیه و طبیعی بودن این محصول انتظار می‌رود، بیشتر کاربرد آجر انگلیسی جای خود را در مصارفی مانند نمای ساختمان‌ها باز کرده است.

چرا که طیف رنگی مذکور زیبایی و یکنواختی مناسبی را با انواع ساختمان‌های ویلایی، آپارتمان‌ها و کف‌پوش‌ها داشته و از همین روی به محبوبیت بسیاری رسیده است.
البته رنگ بندی تنها دلیل محبوبیت آجر سمیرم نیست.
در واقع این محصول از حجم بالایی اکسید آهن به عنوان نوعی کانی و فلز برخوردار شده که به واسطه آن دارای وزن بیشتر و مقاومت فشاری بالاتری شده است.

بیشتر بخوانید : نمای ساختمان و انواع آن

کاربرد آجر انگلیسی چیست در ساختمان سازی و نما

همان طور که اشاره کردیم آجر انگلیسی عمدتاً طیف رنگ‌های سرخ را در بر گرفته که حضور آن‌ها در کنار هم گرمی و حس نوستالژی بناهای قدیمی را در ذهن تداعی می‌کند.
به شکلی که می‌توان ابتدایی‌ترین کاربرد آجر انگلیسی را مربوط به نما سازی خارجی بناهای شهری دانست.
به نحوی که تفاوتی نمی‌کند ساختمان شما یک ملک مدرن یا یک سازه سنتی است، این نوع از آجر توانایی ایجاد ترکیبی زیبا از حس ناب معماری چشم نواز را خواهد داشت.

از سوی دیگر این رنگ‌های گرم آتشین با قرار گرفتن در کنار فضاهای سرسبز زیبایی دو چندان به بنا می‌بخشند.
به همین جهت علاوه بر مناطق کویری جنوبی، در مناطق خوش آب و هوا و سبز شمال کشور نیز توانایی ایجاد طرح مورد نظر علاقه‌مندان به نمایی گرم و خاص را دارد.
در حقیقت آجر سمیرم مانند سایر انواع آجر نسوز در دمایی بسیار بالا پخته می‌شود که مقاومت آن را به عنوان یک پوشش حرفه‌ای در نمای ساختمان تضمین می‌کند.

یکی از کاربردهای آجر انگلیسی قرمز در نمای ساختمان به صورت ترکیبی است که با سنگ سفید ترکیب می شود

چنانچه علاقه‌مند به ایجاد فضایی خاص در دکوراسیون داخلی کافه، رستوران، هتل و.. هستید، فراموش نکنید که کاربرد آجر انگلیسی در فضای داخلی بنا نیز قابل توجه است.
بنابراین می‌توان به کمک رنگ قرمز این محصول بافتی سنتی و قدیمی را در چیدمان دیوارهای داخلی ساختمان به همراه آورد.
همچنین در اطراف شومینه، باربیکیو آجری و فر که دمای محیط بالاست، آجر نسوز انگلیسی مناسب ترین گزینه موجود برای ایجاد زیبایی ظاهری و طول عمر بالای بناست.

لازم به ذکر است که آجر انگلیسی در ابعادی متنوع به تولید می‌رسد که همین امر آن را برای مصارفی چون کف پوش باغ، ویلا و پیاده‌روها مناسب کرده است.
حتی اگر خواهان راه اندازی یک کوره و تنور حرفه‌ای باشید نیز این آجر نسوز فوق‌العاده کاربردهای بی‌شماری را به نمایش خواهد گذاشت.

مزایای استفاده از آجر سمیرم چیست؟

  • مقاومت بالا: صرف نظر از کاربرد آجر انگلیسی، یکی از مهم‌ترین مزایای این آجر مقاومت بالای آن در مقابل عوامل فرساینده محیطی است.
    این مزیت موجب استحکام کافی بنا در برابر فشار یا یخ زدگی و همچنین عدم تغییر شکل آجر در طولانی مدت خواهد شد.
  • غیر قابل اشتعال: همان طور که از نام آجر نسوز مشخص است، این محصولات در مقابل آتش و اشتعال مقاوم بوده و به این ترتیب خطر آتش سوزی بنا را به حداقل می‌رسانند.
  • زیبایی ظاهری: کافی است تا نگاهی به بناهای ساخته شده با آجر سمیرم بی‌اندازید تا متوجه زیبایی فوق‌العاده آن در نمای ساختمان شوید.
    این محصولات از رنگی طبیعی بهره‌مند بوده و به این ترتیب دچار مشکلاتی چون رنگ پریدگی و آسیب نخواهند شد.

مزایا و معایب آجر انگلیسی قرمز در ساختمان و نمای داخلی آپارتمان

  • ترکیب آسان: به دلیل همخوانی مناسب بافت، ساختار و رنگ بندی آجر انگلیسی با سایر مصالح ساختمانی می‌توان به راحتی آن را در کنار انواع سنگ نما و آجرهای دیگر به کار برد.
  • عایق بودن: شاید بتوان این مزیت را کاربرد آجر انگلیسی نیز دانست چرا که به واسطه آن در فصل گرما، کمترین میزان حرارت را به داخل ساختمان وارد می‌کند.
    همچنین در فصل سرما با عبور سخت هوا، به کندی سرد شده و به این ترتیب در حفظ گرمای داخلی ساختمان مفید است.
  • دوست دار محیط زیست: یکی از مزایای مهم آجر سمیرم مربوط به قابلیت بازیافت آن است که پس از تخریب یا بازسازی بنا، امکان استفاده مجدد را فراهم می‌کند.
  • مقرون به صرفه: با وجود کیفیت فوق‌العاده این محصول، همچنان می‌توان آن را جز دسته آجرهای اقتصادی بازار به شمار آورد.
    بنابراین چنانچه اقدام به خرید آجر انگلیسی عمده از مراکز فروش و تولیدکنندگان اصلی کنید، صرفه جویی بسیاری در هزینه های خود خواهید داشت.

منبع: ویکی‌پدیا

3.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *