تفاوت و مقایسه نانو آجر و رزین آجر نما جهت استفاده در نمای ساختمان

این روزها بهای زیادی به ظاهر و نمای ساختمان‌ها داده می‌شود، به نحوی که متخصص‌ترین افراد در طراحی دکوراسیون و معماری دست به دست هم می‌دهند تا بهترین نمای موجود در شهر را ایجاد کنند. اما تنها ساخت یک نمای منحصربه‌فرد کافی نبوده و پس از اتمام پروژه باید با محصولاتی چون نانو آجر نما یا رزین آجر نما نسبت به محافظت هرچه بیشتر از نما در برابر عوامل محیطی اقدام کرد. در این مقاله از امیران نما قرار است به‌طور کامل در مورد تفاوت رزین و نانو آجر توضح دهیم.
در حقیقت مصالح ساختمانی به‌کار رفته شده در ظاهر یک سازه مانند آجر نما، سنگ آنتیک، سرامیک و.. همگی دارای ضعف‌های مخصوص به خود بوده و ما باید تلاش کنیم تا تأثیر این ضعف‌ها را به حداقل برسانیم؛ به‌طوری که در حال حاضر برای مصالحی مانند آجر نما، از رزین آجر نما نانو یا سایر محافظ‌های موجود در بازار استفاده می‌شود.
نانو آجر می‌تواند تا با پوشش سطح آجر نمای ساختمان، نفوذ آب، رطوبت، رشد قارچ و… را کاهش داده و به این ترتیب از احتمال آسیب و خسارت‌های احتمالی به بنا جلوگیری کند. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با نانو رزین و نانو معمولی ساختمان آشنا شده ضمن آنکه توضیح دهیم که آجر آب ندیده چیست، محافظ از آجر را با رزین و نانو تشریح کنیم.

نانو آجر چیست؟

در سال ۲۰۲۴ کمتر کسی واژه نانو را نشنیده و یا ویدئوهای جالب پوشش نانو بر روی سطوحی چون پارچه، چوب، خودرو و… مواجه نشده باشد. مدل‌های مختلف محصولات نانو با کیفیت‌های گوناگون به مصالح ساختمانی نیز ورود کرده و می‌توان همان ویژگی‌های آب‌گریز کردن را از نانو آجر انتظار نیز داشت.
نما ساختمان یکی از همان بخش‌هایی است که برخلاف تصور برخی، تأثیری به‌سزا در حفظ انرژی ساختمان، طول عمر بنا، زیبایی و حتی تقاضای خرید آن دارد. از همین رو موادی مانند نانو رزین یا نانو معمولی اختراع شدند تا ضمن ارتقاء سطح بهینه‌سازی انرژی ساختمان، از بنا و نمای آن در برابر رطوبت، تابش خورشید، باد و غبار و … محافظت کنند.
محلول نانو به صورت یک پوشش فوق‌العاده نازک با ضخامتی معادل ۱۰۰ الی ۱۵۰ نانومتر بر روی سطح آجر قرار می‌گیرد. درنهایت پوشش نانو آجر پس از نفوذ به درزهای سطحی و بستن تمامی منافذ موجود در اندازه بسیار کوچک نانو، موجب جلوگیری از ورود آب خواهد شد. بدین ترتیب ساختمان دارای یک نانو نما خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نانو نما چیست؟ رنگ، مواد و اجرای نانو نمای ساختمان

نانو آجر چیست؟ نحوه فعالیت نانو و رزین آجر بر روی مصالح ساختمانی

نفوذ آب در داخل آجر آسیب‌هایی چون ترک خوردن، رشد قارچ و کپک، شوره زدن و… را منجر می‌شود. بنابراین با کمک نانو رزین آجر نما یا نانو معمولی می‌توان به راحتی خاصیتی آب‌گریز ایجاد کرد تا علاوه‌بر عدم جذب آلودگی‌ها بر روی نما، شاهد طول عمر بالای سازه نیز باشیم.
لازم به ذکر است که نانو آجر نما قابل استفاده بر روی انواع آجر نسوز نما، آجر سفالی، آجر قزاقی و… بوده و به این شکل و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، نمای ساختمان را نانو می‌کند.

بیشتر بخوانید : محلول نانو آجر چیست؟

ویژگی‌های نانو آجر نما

به منظور خرید نانو آجر باید بدانید که این محصولات با کیفیت‌های گوناگون و هزینه‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که اجرای محصولات نامرغوب نانو روی نما، هزینه زیادی برای ساختمان در پی خواهد داشت.

با توجه به همین موضوع ابتدایی‌ترین ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

  • کاملاً شفاف و بدون رنگ و بو است.
  • محصول نانو به صورت مایع به فروش می‌رسد.
  • هیچ تغییر ظاهری در سطح آجر ایجاد نکرده و موجب مات یا براق شدن آن نمی‌شود.
  • هیچ تغییر شیمیایی و فیزیکی در خواص آجر ایجاد نمی‌کند.
  • نانو آجر محصولی در جهت آبگریز کردن سطح آجر است.
  • با محیط‌زیست سازگار بوده و آسیب‌های زیست‌محیطی ندارد.

برخی از انواع نانوهای ارزان‌قیمت، مدت زمان کمتری را به محافظت از نما ساختمان پرداخته و در مقابل، مدل‌های مرغوب موجود در بازار تا چندین سال بدون کوچک‌ترین تغییری روی نما باقی خواهند ماند.
به این ترتیب در مجموع محصولاتی چون نانو رزین آجر نما هزینه‌های مربوط به بازسازی، ترمیم و همچنین تمیز کردن نما را کاهش داده و به‌عنوان یک عایق عمل می‌کنند.

مشاهده قیمت و خرید نانو آجر نما از برند امیران نما

خرید محلول نانو آجر امیران نما

مزایای استفاده از نانو آجر در نمای ساختمان

کافی است تنها به بررسی ظاهر دو سازه مختلف که یکی از نانو آجر بهره‌مند شده و دیگری بدون نانو رزین و دیگر محصولات مشابه آن نماسازی شده بپردازید تا به وضوح، متوجه مزایای زیر شوید:

  • ایجاد ظاهر زیبا با مقاومت در برابر جذب آلودگی‌ها
  • آب‌گریز کردن آجرها و عدم جذب رطوبت هوا
  • عدم رشد انواع قارچ، کپک، جلبک و شوره زدن آجر
  • بسته نشدن منافذ تنفسی در قیاس با ماده رزین آجر
  • حفظ استحکام آجر در برابر یخ‌زدگی و فشار
  • حفظ رنگ و خواص طبیعی به کمک نانو آجر

رزین آجر چیست؟

در واقع تنوع محافظ‌های مصالح ساختمانی بالا بوده و رزین آجر نیز به عنوان یک ماده پوشاننده چسب مانند با قرارگیری بر روی سطوحی مانند سطح آجر نسوز نما آن را براق و درخشان خواهد کرد.
اما جلا دهندگی تنها خاصیت این ماده نیست و می‌تواند همچون نانو آجر تا حد کمی به ضد آب کردن نما و جلوگیری از کدری ناشی از آلودگی‌ها مفید واقع شود.

هرچند که این ماده شیمیایی به خوبی نانوها عمل نکرده و مصرف کنندگان را با چالش‌هایی مانند شوره زدن سطح بنا مواجه کرده است.
بنابراین اگر خواهان عدم شوره زنی نما هستید بهتر است تا حتماً رزین را بر روی نماهایی با خاصیت عدم جذب آب و رطوبت به‌کار ببرید.
همچنین این محصول بر خلاف نانو رزین می‌تواند مکانی مناسب برای جذب و چسبندگی گرد و غبارها بوده و جلوی تنفس ذرات آجر را بگیرد.

حال چاره چیست؟ اگر خواهان محصولی با قابلیت‌های هر دو محصول نانو آجر و رزین باشیم، چه باید کرد؟

نانو رزین آجر نما چیست؟

بسیاری افراد تصور می‌کنند که رزین، نانو رزین آجر نما و همچنین نانو هر سه یکی بوده و خواص مشابهی را بر روی مصالح ساختمانی دارند. اما تا به اینجا متوجه شدیم که محلول نانو آجر با رزین متفاوت بوده و نانو، مایع شفافی است که برای ایجاد خاصیت ضد آب و آلودگی و محافظت در برابر جذب رطوبت، شوره، ذرات گردوغبار و… استفاده می‌شود. این در حالی‌ست که رزین آجر نما با حالت چسب‌مانند خود، لایه‌ای شفاف روی آجر ایجاد کرده و با وجود آنکه محافظ‌های خوب و درخشانی هستند، با فوایدی در حد انتظار نانوها ظاهر نخواهند شد.

نقص بیان شده باعث شد تا تولیدکنندگان اختراع ماده‌ای کامل‌تر جهت در اختیار داشتن مزایای هر دو ماده رزین و نانو آجر را دنبال کنند. حاصل این فکر، عرضه محصولی با نام نانو رزین شد که خواصی مانند آب‌گریز بودن را دارد و در کنار آن مانند رزین‌های معمولی جلادهنده و درخشان خواهد بود.

به این ترتیب می‌توان درجه اهمیت و مفید بودن آن‌ها را برای نما ساختمان به این صورت بیان کرد که رزین آجر نما با قیمت پایین‌تر و خواص ابتدایی، گزینه‌ای نه چندان حرفه‌ای محسوب می‌شود.

نانو رزین چیست؟ کاربرد رزین آجر و تاثیرات آن روی این نوع مصالح ساختمانی

حال چنانچه خواهان محصولی بهتر جهت محافظت از نما ساختمان خود هستید، نانو آجرها توانایی‌های بهتری را ارائه می‌کنند؛ اما اگر یک گزینه تمام‌عیار با طول عمر بسیار بالاتری را می‌خواهید که طی سالیان متوالی زیبایی چشم‌نواز و استحکام خوبی را به ساختمان ببخشد، قطعاً نانو رزین آجر نما بهترین انتخاب است.

بیشتر بخوانید : رفع شوره آجر در کمترین زمان

تفاوت رزین و نانو آجر نما

پیش‌تر اشاره کردیم که رزین معمولی چیست و چه تفاوت‌هایی در مقابل نانو آجر معمولی دارد، اما در این بخش می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر به تفاوت‌های میان رزین معمولی و رزین نانو بپردازیم.

  • طول عمر: نانوهای معمولی طول عمری چند ساله داشته و در مقابل اما رزین‌های معمولی مادام‌العمر هستند. همین خاصیت در نانو رزین آجر نما مجموعه امیران نما نیز به‌کار گرفته شده و تنها با یک بار استفاده از آن به‌طور دائمی بنا را نانو نما خواهد کرد.
  • خواص ظاهری: رزین دارای بوی تند و چسب‌مانندی است که پیاده‌سازی آن را کمی دشوار می‌کند اما نانو رزین‌ها مانند نانو معمولی بدون بو و شفاف بوده و هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.
  • تغییر نمای ساختمان: از آنجایی که رزین معمولی پس از خشک شدن مقداری تناژ زرد رنگ را در ظاهر آجرها ایجاد می‌کند باید انتظار اندکی تغییر ظاهری را داشت. اما نانوها کاملاً بی‌رنگ بوده و پس از اجرا به هیچ وجه ساختار ظاهری آجرها را تغییر نخواهند داد.
  • جلادهندگی: رزین معمولی عمدتاً به علت خاصیت جلادهندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که نانو آجر بدون هیچگونه حالت درخشندگی یا مات‌کنندگی به پوشش آجر می‌پردازد. به این ترتیب با کمک نانو رزین آجر نما می‌توان نمایی درخشان ایجاد کرده که همچون سایر نانوها توانایی محافظتی بالایی داشته باشند.
  • قیمت: قطعاً با توجه به خواص و تفاوت‌های ذکر شده می‌توان متوجه شد که رزین معمولی از پایین‌ترین قیمت برخوردار بوده و پس از آن نانوهای معمولی قیمت متوسطی دارند. درنهایت اما رزین نانو با دربرداشتن خواص متعدد ذکر شده طبیعتاً قیمتی بالاتر خواهند داشت.
  • مقاومت: عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب می‌توانند موجب کاهش مقاومت بنا شوند. با وجود مقاومت خوب رزین در برابر این عوامل، نانو آجر نما عملکرد محافظتی بهتری دارد.

نحوه اجرای نانو رزین نما بر روی سطح آجر

به علت امکان شوره زدن آجر نما به‌خصوص در محیط‌های مرطوب شمال و جنوب کشور، نگرانی از بابت طول عمر پایین نما و آسیب‌های جدی‌تر وجود دارد. به همین جهت بهتر است به جای کنار گذشتن آجر نما، سطح آن را با کمک نانو آجر معمولی یا رزین آجر نما تحت حافظت قرار داد.

بنابراین باید بر حسب مراحل زیر می‌توان نسبت به اجرای نانو رزین اقدام کرد:

  • تمیز کردن سطوح نما و شستشوی کافی جهت ایجاد فضایی برای پیوند مناسب میان نانو و سطح آجر
  • ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده مانند بند کشی‌ها، ترک‌های سطحی و…
  • اجرای یک دست و یکنواخت از مقدار لایه مورد نیاز نانو آجر روی سطح نما

درنهایت پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت و خشک شدن مواد بر روی نمای ساختمان، لایه محافظتی نما قابل استفاده خواهد بود
در صورت نیاز می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات نانو، نحوه استفاده از آن و یا محاسبه مقدار مورد نیاز برای پروژه خود با مشاوران امیران نما در تماس باشید.

همچنین اگر به این موضوع علاقه دارید می‌توانید مقاله‌ای با عنوان “نانو در معماری پایدار” در ویکی‌پدیای فارسی را نیز مطالعه کنید: اینجا را کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *