نمای تراکوتا و معرفی بهترین مدل ها و 20 نمونه تصویری

نمای تراکوتا یا خود کلمه تراکوتا، جستجوی این کلمات اشاره‌ی دست شما را برای خواندن این مقاله به همراه داشته است. البته کسانی هم که در صنعت ساخت و ساز و در حال اجرای پروژه‌ی ساختمانی هستند، کمابیش با این واژه آشنایی دارند. همان‌طور که افراد به پوشش ظاهری خود اهمیت می‌دهند و با استفاده از پوشش‌ها، رنگ‌ها و استایل‌های مختلف به نوعی هویت و طبقه اجتماعی خود را به نمایش می‌گذارند، این روزها نمای ساختمان‌ها نیز چنین نقشی را برای فضاسازی محله‌ها و شهرها ایفا می‌کند. به طوری که انواعی از سبک‌های مختلف نما سازی از جمله نمای تراکوتا ایجاد شده تا بتوان ویژگی‌هایی چون زیبایی بصری، نوع کاربری ساختمان، تاریخ بنا و… را به نمایش گذاشت؛ بنابراین طبیعی است که چه سازندگان و معماران بنا و چه طراحان فضای شهری خواهان به کار گیری بهترین تراکوتا موجود در بازار باشند.

در حقیقت تراکوتا که واژه‌ای ایتالیایی و به معنای پختن است، دربرگیرنده مصالح ساختمانی است که با متریال خاک رس و به شکل سفال تولید شده است. در ایران روش نصب نما به صورت خشک را نمای تراکوتا می‌دانند. به این ترتیب چنانچه شما هم تنها به پوشش محافظتی بنا اهمیت نمی‌دهید و تصور گسترده‌تری از ویژگی‌های یک نما منحصر به فرد دارید، با ما همراه باشید تا با مدل‌های تراکوتا و نحوه پیاده‌سازی آن آشنا شوید.

 

نمای تراکوتا ساختمان چیست؟

اشاره کردیم که تراکوتا (Terracotta)  واژه‌ای ایتالیایی است و همان طور که انتظار می‌رود منشأ نمای تراکوتا به کشورهای اروپایی و معادن خاک رس آن‌ها برمی‌گردد. به عبارتی تراکوتا محصولاتی بودند که عمدتاً از طریق حرارت دهی به خاک رس و تحت عنوان سرامیک سنتی به فروش می‌رسیدند. امروزه اما مفهوم این واژه از سرامیک‌های سنتی تغییر پیدا کرده و مدل‌های تراکوتا با تنوعی گسترده بر روی نمای ساختمان‌های مدرن چندین طبقه به چشم می‌خورند.

در واقع روش‌های نماسازی سنتی‌تر مانند استفاده از ملات ماسه سیمان برای چسباندن مصالحی چون آجر، مشکلات و پیچیدگی‌های پیاده سازی مخصوص به خود را دارد. از همین روی روش‌های نوینی به بازار عرضه شد تا علاوه بر رفع پیچیدگی نصب سنتی مصالح، بازدهی بالاتری را در مواردی مانند عایق سازی بنا به همراه داشته باشد. یکی از این روش‌ها مخصوص روش نصب نمای خشک یا نمای تراکوتا بوده که در آن مصالح طراحی شده به شکل خشک و با کمک یراق‌آلات فلزی شکلی به نما ساختمان متصل خواهند شد.

 

نما تراکوتا قهوه‌ای و از پیش ساخته آپارتمان چند طبقه

فرایند نصب نمای تراکوتا به گونه‌ای است که شاهد کمترین اتلاف انرژی و سرمایه و در نهایت بالاترین ظرافت در چیدمان و تمیزی نمای ساختمان خواهید بود. البته چنانچه خواهان بهترین تراکوتا موجود در بازار باشید، با توجه به جدید بودن این روش و استفاده از متریال مخصوص و با کیفیت می‌توان آن را در قیاس با روش‌های سنتی پرهزینه‌تر تلقی کرد. اما نباید فراموش کرد که مصالح و نمای ساختمانی که به روش نما خشک یا تراکوتا اجرا می‌شود، مزایای بی‌شماری دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 نما سازی بنا به روش نصب نمای تراکوتا یا نما خشک

در شرایط کنونی تنها ساخت یک بنا توسط سازندگان مطرح نبوده و هر بنای موجود در شهر، علاوه بر مالک شخصی خود به بخش‌های دیگری مانند سیمای شهری نیز وابسته است. به همین جهت لازم است تا حتماً با برخورداری از روش‌هایی مانند نمای تراکوتا، تا حد ممکن به بهینه سازی و تناسب ویژگی‌های یک بنا با فضای پیرامون پرداخت. اما چگونه انتخاب مدل‌های تراکوتا می‌تواند در زندگی افراد داخل ساختمان و همچنین بافت شهری موجود تأثیر بگذارد؟

بیشترین دلایل این موضوع مربوط به نحوه نصب و اجزای اقلام مورد استفاده در ایجاد نمای تراکوتا است به صورتی که این سبک از نما شامل سه جز اصلی است:

  • دیوار حامی نما: منظور از دیوار حامی بخش خارجی دیوارهای ساختمانی است که بر روی آن نمای تراکوتا را اجرا می‌کنیم.
  • اتصالات خشک: با هدف اتصال آجر تراکوتا به دیوار حامی از اتصالاتی خشک کمک گرفته می‌شود که عموماً شامل رانرهای آلومینیومی، کلیپس‌ها و پروفیل‌های فلزی هستند.
  • سازه زیر ساخت: در نهایت میان اتصالات فلزی و همچنین دیوار حامی بخشی به عنوان زیر ساخت قرار گرفته که موادی چون نوارهای لاستیکی لرزش‌گیر را در بر می‌گیرد.

با توجه به بخش‌های ذکر شده می‌توان به راحتی متوجه شد که بهترین تراکوتا موجود تا معمولی‌ترین آن‌ها، یک نمای فوق‌العاده مستحکم و اصولی را در اختیارتان خواهد گذاشت. از سوی دیگر چنین فضایی امکان عبور تأسیسات حیاتی ساختمان چون تأسیسات برقی و مکانیکی را ایجاد کرده که در روند ساخت اصولی تجهیزات بنا بسیار اهمیت دارد. همچنین الزام استفاده از عایق در انواع مدل‌های نمای تراکوتا از نقطه نظر حفظ انرژی داخلی ساختمان در فصول گرم و سرد سال، مفید واقع می‌شود.

بیشتر بخوانید : نمای ترکیبی ساختمان و مزایای آن

مزایای استفاده از نمای تراکوتا در ساختمان

حال که با چیستی و نحوه اجرا نمای تراکوتا یا همان نمای خشک آشنا شدیم، می‌توان مزایای مهم و کاربردی این مصالح و روش نصب مدرن را به خوبی حدس زد. در واقع همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم مزیت این نوع از نما سازی نسبت به شیوه‌های سنتی بسیار پربارتر است به نحوی که کلیدی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • وزن پایین: مواد به کار رفته شده در ساخت آجر تراکوتا و سایر زیرساخت‌های آن به صورت کلی وزن کمتری را متحمل ساختمان می‌کنند. به این ترتیب علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان، وزن پایین سازه در مواقع حوادثی چون زلزله در کاهش خسارات تعیین کننده است.
  • تنوع در رنگ و اندازه: نما سازی یکی از بخش‌هایی است که نیازمند تنوع مناسب در رنگی بندی و اندازه مصالح به منظور پیاده سازی طرح مورد نظر معماران است. تولید کنندگان بهترین تراکوتا نیز ساخت مدل‌های این مصالح را نسبت به نیاز مشتریان گسترده کرده‌اند.
  • طول عمر بالای بنا: تراکوتا توانایی بالایی در حفظ ساختمان در برابر عوامل فرساینده دارد، به نحوی که می‌توان عمر آن را در حدود ۵۰ سال تخمین زد. ضمناً در صورت نیاز امکان ترمیم آن وجود دارد.
  • دوستدار محیط‌زیست: بر خلاف بسیاری از مواد مصنوعی و آسیب رسان موجود در بازار، انواع مدل‌های تراکوتا به خوبی با محیط اطراف همخوانی پیدا کرده و موجب آسیب‌های محیط زیستی نمی‌شوند.
  • مقاومت بالا: به علت اصول فنی و مهندسی پیاده شده در ساخت این روش نماسازی ساختمان، شاهد بالاترین حد از استحکام و مقاومت کافی در برابر فشار هستیم.
  • عایق: شاید بتوان مهم‌ترین مزیت نمای تراکوتا را وجود لایه عایق قرار گرفته در میان دیوار و آجر تراکوتا دانست که به موجب آن از آلودگی صوتی و هدر رفت انرژی در امان خواهید بود.

لیست قیمت : قیمت نما خشک

انواع مدل های تراکوتا

به منظور خرید آجر و یا نما تراکوتا یا پیاده‌سازی بهترین تراکوتا در نمای ساختمان باید با انواع و مدل‌های این محصولات آشنا باشید. در وهله اول لازم است بدانید که نمای تراکوتا تنها مختص به پیاده سازی با آجر نبوده و مصالح ساختمانی دیگری چون سرامیک، سنگ، چوب و… نیز به روش تراکوتا قابل اجرا هستند. در هر حال آن چه که بیشتر مشهور بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد با نام سفالینه یا همان نمای ساختمان تراکوتا شناخته می‌شود که به شکل ساختاری مجوف و دوجداره است.

 

انواع نما خشک ساختمان و بررسی مدل های آجر تراکوتا جهت نما سازی ساختمان

البته در گذشته به علت سنتی انجام شدن فرایند تولید مدل‌های تراکوتا شاهد وزن بالای این محصولات بودیم؛ اما با گذشت زمان وزن تایل‌های تراکوتا کاهش پیدا کرده و فشاری متوجه ساختمان نخواهد شد. به این ترتیب امروزه شما می‌توانید ظاهر تایل‌های تراکوتا را در سه مدل زیر سفارش دهید:

  • شیار دار (Grooved)
  • صیقلی (Glazed)
  •  برش خورده (Brushed)

هرچند به علت پایه‌ای از خاک رس، بافت آن‌ها تقریباً مشابه یکدیگری است اما بسته به نیاز خود می‌توانید رنگ بندی‌های متنوع و ابعاد خاصی را انتخاب کنید. به نحوی که نمای تراکوتا یا نمای خشک ساختمان توانایی پاسخ‌گویی به انواع سبک‌های مدرن، کلاسیک و سنتی را داشته و از همین روی روزانه خرید این محصولات رو به افزایش است. شما می‌توانید با ترکیب این مصالح با موادی چون کرتین وال‌ها (نوعی نمای شیشه) و نمای کامپوزیت (ورق آلومینیومی) بهترین تراکوتا موجود در سطح شهر را با ظاهری منحصر به فرد ایجاد کنید. چرا که ساختار نصب و دیگر ویژگی‌های آن به گونه‌ای است که به آسانی مراحل آب‌بندی و درزبندی را با مواد ذکر شده طی کرده و یک ترکیب عالی را می‌سازد.

اجرای بهترین تراکوتا برای نما

تا به این جا متوجه شدیم که تمام مدل‌های نمای تراکوتا صرف نظر از ساختار پایه یکسان، امکان ایجاد طراحی‌های بسیار متنوع‌تری را در قیاس با سایر مصالح در اختیارمان می‌گذارند. از همین روی در این بخش می‌خواهیم چند پروژه پیاده سازی شده به کمک نمای تراکوتا را از نقاط مختلف جهان به شما معرفی کنیم. در واقع همان طور که خواهید دید هیچ یک از پروژه‌های زیر مشابه یکدیگر نیستند و تنها با کمی خلاقیت در معماری و همچنین به کار گیری بهترین نمای تراکوتا موجود، بناهایی منحصر به فرد خلق شده است.

نمای تراکوتا در پروژه موزه هنری هونان

موزه هنر هونان یکی از بناهایی است که در سال ۲۰۱۹ و در استان هونان کشور چین توسط مؤسسه تحقیقاتی و طراحی شانگهای (SIADR) طراحی و ساخته شد. این سازه که از متراژ زیربنا ۳۰۰۰۰ متر مربعی ساخته شده با کمک مصالح ساختمانی تراکوتا سرخ رنگ خود فضایی گرم و در حین حال مفهوم تاریخی خود را به نمایش می‌گذارد. در واقع مدل‌های تراکوتا به کار رفته شده در نما به صورت خطوطی افقی و عمودی و با گوشه‌های تیز و چند ضلعی شکل به نحوی در کنار یکدیگر دوخته شده‌اند تا نمای اصلی را شکل دهند. همچنین از آن جای که این بنا شامل موزه هنر هونان و خانه ادبیات و هنر است، تلاش شده تا نمای تراکوتا آن به نحوی ارتباطاتی هنری را با مخاطب برقرار کند.

مدل‌های تراکوتا مرکز جهانی مرسی کورپس

ساختمان مرسی کورپس یکی دیگر از بناهای طراحی شده با کمک مصالح ساختمانی نمای تراکوتا است که توسط هکر در ایالات متحده امریکا (سال ۲۰۰۹) ساخته شد. سادگی در ترکیب نمای شیشه‌ای به کمک سفال‌های تراکوتا و پنل‌های ۴۰ میلیمتری اسکترود شده، علاوه بر نمایش اصالتی چشم‌نواز، حس طبیعت دوستی را نیز در کنار بام سبز بنا ایجاد می‌کند. در واقع ساختمان مرسی کورپس برای آموزش و تشویق بازدیدکنندگان به درگیری شدن با مسائل معاصر طراحی شده است. همان طور که از ظاهر بنا نیز مشخص است چیدمان ساده تراکوتا به صورت افقی و عمودی در میان ترکیبات شیشه توانسته تا حد زیادی القا کننده ساختاری مدرن و در عین حال معاصر باشد.

نمای تراکوتا کودکستان Forfatterhuset

با نگاه اولیه به نمای ساختمان کودکستان Forfatterhuset شاید این طور به نظر برسد که با مصالح چوبی ساخته است. این در حالی است که این کودکستان با برخورداری از مدل‌های تراکوتا عمودی شمایلی چوبی شکل را ایجاد کرده تا با فضای گرم خود با آجرهای قدیمی محله کپنهاگ دانمارک همخوانی داشته باشد. در واقع آجرهای تراکوتا موجود در این بنا با دمایی نزدیک به ۲۲۰۰ درجه فارنهایت حرارت دیده‌اند و به همین جهت حفاظی فوق‌العاده در برابر آب و عوامل محیطی خواهد بود. از سوی دیگر معماران نمای تراکوتا تلاش کره‌اند تا یک زیر ساخت منعطف ایجاد کرده که قادر به نگهداری از انواع آجر در حین انطباق با ساختمان‌های منحصر به فرد منحنی است.

 نمای دانشکده هنر و طراحی در کالج سرامیک

تنوع رنگ بندی مصالح تراکوتا این بار با رنگی سفید در نمای دانشکده هنر و طراحی کالج سرامیک در ایالات متحده امریکا به نمایش گذاشته شده است. در واقع این مصالح Terracotta با در نظر گرفتن الگوی پلکانی، فضاهای خالی و نامنظم که اطراف ساختمان را احاطه کرده‌اند، به نوعی نمایان گر ظرف سرامیکی بزرگی برای نگهداری هنر و نور است. همان طور که بهترین نمای تراکوتا موجود بدون لعاب و رنگ آمیزی تنها با رنگ‌دانه‌های سفید خود علاوه بر نمایش ماهیت اشیای هنری، به حفظ گالری از نوری مستقیم خورشید نیز کمک کرده است. از سوی دیگر کنترل روشنایی روز در گالری‌ها، سقف TPO، وسایل آب مصرفی کم و سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع گرمایشی با راندمان بالا، آن را به یکی از سازه‌های منحصر به فرد ساخته شده با نمای تراکوتا بدل کرده است.

 

 نمونه‌های تصویری نمای تراکوتا

مواردی اجرا شده‌ای را برای شما برای نمای خشک مطرح کرده و شرحی مختصر از آنها آوردیم. در ادامه ۲۰ عکس برای شما از اجرای نمای خشک می‌آوریم که به آسانی می‌توانید برای اجرای نمای تراکوتا از آن‌ها ایده بگیرید. ضمنا برای اجرای این نوع نما هم می‌توانید با کارشناسان امیران نما در تماس باشید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *