انواع آجر شاموتی | آجر پرتغالی و 7 رنگ زیبای آن | امیران نما

از گذشته تا به امروز آجر و انواع آن در ساخت‌وساز استفاده زیادی داشته است و کاربرد این محصول به‌مانند قبل به قوت خود پابرجاست. یکی از آجرهای پرمصرف در ساخت‌وسازهای امروزی نیز، آجر شاموتی است.

چیزی که آجرها را از یکدیگر متمایز می‌کند ابعاد، رنگ و نوع کاربرد آنها است. امروزه با بیشترشدن تنوع آجرها و دارابودن خصوصیات بیشتر نسبت به گذشته، دست سازنده و خریدار بسیار باز تر از قبل شده است. انواع آجر شاموتی را نیز باید به این تنوع زیاد اضافه کنیم.

امروزه آجرها به‌عنوان نما، عایق و حائل استفاده می‌شوند. محصولی که در ابتدا فقط برای ساخت دیوار استفاده می‌شد با پیشرفت تکنولوژی و مصالح ساختمانی تبدیل به پرمصرف‌ترین محصول در فرایند ساخت‌وساز شده است. 

اگر بخواهیم معنی لغت شاموت را بررسی کنیم باید بگوییم که این کلمه در لغت‌نامه به معنای خرده آجر آمده است. ترکیب شاموت از دو عنصر اصلی آلومینا و سیلیس تشکیل شده است.

آجر شاموتی یکی از چندین مدل آجرنمای مورداستفاده در ساختمان‌سازی است که کاربرد بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه به کاربرد آجر شاموتی و مزیت‌های آن می‌پردازیم.

لیست قیمت : لیست قیمت آجر شاموتی نما

انواع آجر شاموتی 

انواع آجر شاموتی به لحاظ رنگ تنوع مناسبی دارد. این آجر که به آجر پرتغالی هم شهرت دارد، در ۷ رنگ مختلف در مجموعه امیران نما تولید می‌شود. این تنوع برای نمای آجری ساختمان بسیار مناسب است و نمایی زیبا ایجاد می‌کند. البته رنگ این آجر بیشتر ترکیبی از رنگ پرتغالی و قهوه‌ای است. ریشه کلمه شاموت به کشور آلمان مربوط می‌شود. منظور از شاموت بخشی از مواد اولیه همچون خاک رس و خاک نسوز است که از قبل آماده و پخته شده‌اند و باید با مواد خام مخلوط بشوند.

آجر شاموتی را باید جزو مصالح ساختمانی بدانیم که در رنگ و سایز بسیار متنوع است و با رنج قیمتی مناسبی که دارا است، قادر است مشتری‌های زیادی را به سمت خودش جذب کند.

از انواع آجر شاموتی در ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت شومینه، استفاده در صنایع مهمی همچون صنعت ذوب‌آهن، ریخته‌گری و ذوب فلزات بهره گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که اجر شاموتی قابلیت مقاومت در برابر حرارت را هم دارد.

اجر شاموتی درواقع یک نوع آجر نسوز محسوب می‌شود. امروزه استفاده از آجرهای نسوز بسیار رایج شده است و ازآنجایی‌که آجر شاموتی در بین آجرهای نسوز از تنوع بسیار زیادی برخوردار است می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده نصابان و طراحان داخلی باشد.

کاربرد آجر شاموتی در کجاست؟ آجر شاموت پرتقالی نسوز مخصوص نما و کوره

انواع آجر شاموتی از ترکیب‌شدن چند عنصر و ماده اصلی همچون ۷۰ درصد سیلیسیم و چیزی بین ۳۰ درصد اکسید آلومینیوم و بهره‌گیری از عناصر دیگری مانند پتاسیم و کلسیم تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند.
کاربرد اجر شاموتی به‌عنوان یک آجر نسوز عاملی شده است تا این محصول فروش نسبتاً خوبی را تجربه کند. تحمل دما برای اجر شاموتی نسبت به خاک و موادی که در آن استفاده شده است دارد. انواع اجر شاموتی به طور میانگین قادر به تحمل دمای بین ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه را دارند.

شاید از آجر شاموتی به‌عنوان یک آجر نسوز نام برده بشود اما بیایید این احتمال را هم بدهیم که شاید دمای آتش از دمای تعیین شده برای اجر شاموتی فراتر برود. البته برای این مسئله هم راه‌حل‌هایی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

لیست قیمت : قیمت انواع آجر نسوز نما

نحوه تولید انواع آجر شاموتی

پایه و اساس انواع آجر شاموتی با خاک رس نهادینه شده است. برای تهیه و پخت آجر نسوزی مانند اجر شاموتی باید بخشی از خاک رس از قبل پخته شده و آماده باشد. پخت خاک رس باید در دمای ۱۵۰۰ درجه‌ای صورت بگیرد که نیازمند کوره‌های مخصوص است.

به‌طورکلی برای ساخت آجر نسوز باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده کرد که مقاومت بالایی را از خودشان در برابر عوامل محیطی نشان بدهند.

شاموت محصولی است که به شکل خرد و دانه‌ای از قبل آماده شده و پس از تهیه آن باید به سراغ پخت آجر بروید. شاموتی که خریداری کردید باید با مقدار مشخصی از آب‌وخاک رس مخلوط شود تا ترکیب اولیه ما آماده بشود.

بعدازاین که ترکیبمان آماده شد باید به آن شکل بدهیم و سپس مدت‌زمان کوتاهی به آجرهای شکل داده شده استراحت بدهیم. بعد از خشک‌شدن باید سراغ مرحله آخر تولید آجر شاموتی برویم یعنی پخت در کوره‌های آجرپزی. رایج‌ترین روش پخت انواع آجر شاموتی استفاده از کوره‌های تونلی و قائم است.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا باید بخشی از خاک رس از قبل پخته بشود؟ خاک رس خام اگر در جریان ساخت اجر شاموتی به کار برود می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل شکستگی و ترک‌خوردگی بشود. برای همین خاک رس قبل از استفاده در فرایند تهیه اجر شاموتی، پخته می‌شود.

بیشتر بخوانید : مراحل اولیه تولید آجر

بهترین رنگ آجر شاموتی

احتمالاً تا به الان باید کاربرد آجر شاموتی برایتان محرز شده باشد. کاربرد اجر شاموتی نسبت به دیگر آجرهای نسوز بیشتر بوده و از تنوع رنگ و مدلی بالاتری برخوردار است. انواع اجر شاموتی را می‌توان به آجرهای قرمز تشبیه کرد چرا که شباهت‌های زیادی بین این دو آجر وجود دارد.

برای برخی از مدل‌های آجرها بهتر است رنگ آجر انتخابی با منظره و رنگ پس‌زمینه تطابق بیشتری داشته باشد. اجر شاموتی نیز از این دسته آجرها محسوب می‌شود. رنگ آجرها نشان‌دهنده سابقه تاریخی و یا احراز هویت یک ساختمان و سازه است. پس بهتر است بهترین رنگ را با درنظرگرفتن مواردی که ذکر شد انتخاب کنید.

بهترین رنگ آجر شاموتی که نمای ساختمان را مدرن و جذاب می‌کند، آجر نسوز شاموتی پرتقالی است

در بین انواع آجر شاموتی هرچه رنگ آجر روشن‌تر باشد به این منظور است که آهن به‌کاررفته در آجر بسیار کمتر از دیگر آجرها است. تنوع رنگی در اجر شاموتی بسیار بالا است و می‌توانید با مراجعه به کاتالوگ آجرهای امیران نما بهترین رنگ آجر شاموتی را بر اساس پروژه‌تان انتخاب نمایید.

اجر شاموتی نسوز

آجرهای نسوز در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته می‌شوند و هرکدام از آنها مناسب کار خاصی تولید می‌شوند. یکی از انواع آجرهای نسوز اجر شاموتی است. کاربرد آجر شاموتی را می‌توان به‌عنوان یک آجر نسوز به رسمیت شناخت چرا که در نحوه تولید آجر شاموتی استاندارهای لازمه برای نسوز بودن آجر رعایت می‌شود.

کاربرد آجر شاموتی در بخش آجرهای نسوز بسیار پررنگ‌تر از دیگر مزایا و کارایی‌های این آجر است. امروزه انواع آجر شاموتی با بالاترین استانداردها در کوره‌های مخصوص تولید شده و روانه بازار می‌شوند.

اجر شاموتی یکی از چندین مدل آجر نسوز است که به‌منظور بالابردن استحکام و مقاومت ساختمان استفاده می‌شود. انواع اجر شاموتی با طرز تهیه خاص و پخت اصولی قادر خواهند بود تا در برابر ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد از خودشان مقاومت نشان دهند. کاربرد اجر شاموتی باتوجه‌به نسوز بودنش و قیمت مناسبی که دارد بسیار زیاد بوده و توده مردم با استقبال از این محصول باعث بالا بیشتر شدن تنوع این آجر شدند.

مزایای آجر شاموتی

آجر شاموتی مزایایی دارد که می‌تواند بسیاری از مشتریان و خریداران را جذب و شیفته خودش کند. در ابن قسمت به چند مورد از کاربرد اجر شاموتی می‌پردازیم:

از اجر شاموتی می‌توان در ساخت شومینه و باربیکیوهای آجری داخل ساختمان بهره گرفت. به‌طورکلی از انواع آجر شاموتی در نمای داخلی و خارجی استفاده‌های بسیاری می‌شود.

از انواع آجر شاموتی استفاده‌های دیگری نیز می‌شود که بارزترین آنها صنایع ذوب‌آهن، ریخته‌گری و شیشه‌گری است. البته لازم به ذکر است که از آجر شاموتی در صنعت فولاد و کوره‌های زغال نیز استفاده‌هایی به عمل می‌آید.

باتوجه‌به این که اجر شاموتی یک آجر نسوز محسوب می‌شود و قابلیت تحمل حرارت و دمای بالا را دارد می‌تواند به‌عنوان عایق حرارت و یک سپر امنیتی نیز به کار برده بشود.

منبع : ویکی‌پدیا

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *