فرمول محاسبه تعداد آجر و ابعاد آن جهت حمل‌ونقل آجر به کشورهای مختلف

تعداد آجر در هر نما

وقتی صحبت از حمل‌ونقل مصالح ساختمانی می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند اندازه و وزن این مصالح است. به طبع وقتی حجم و وزن مصالح زیاد باشد هزینه حمل‌ونقل آن نیز بالا خواهد بود.

یکی از این مصالح پرکاربرد که در بسیاری از حمل‌ونقل‌ها دیده می‌شود آجر است. وزن آجر اساسی‌ترین رکن برای تعیین قیمت هزینه حمل‌ونقل می‌باشد. محاسبه وزن آجر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به‌اختصار هریک را برایتان توضیح خواهیم داد.

وزن آجر باتوجه‌به مدل‌هایی که دارد متفاوت خواهد بود. زمانی که می‌خواهید هزینه حمل‌ونقل را محاسبه کنید فاکتورهای مهمی همچون ظرفیت بار، وزن و ابعاد محصول بر روی قیمت‌گذاری اثرگذار خواهند بود.

آجرهای سفالی، بلوکی و سقفی از آن دسته محصولاتی هستند که می‌توان آن‌ها را بر حسب خصوصیاتشان در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرد. شیوه حمل‌ونقل این محصولات نیز متفاوت است و هرکدام برای بارگیری نکات قابل‌توجهی دارند که باید به آنها دقت شود.

برای حمل‌ونقل باید فرمول محاسبه تعداد آجر را انجام دهید تا مقدار مصالحی که موردنیاز است را خریداری کنید. دقت کنید که تعداد آجری که خریداری می‌کنید باید با عدد به‌دست‌آمده از فرمول نزدیک باشد تا دچار هزینه اضافی نشوید.

با همان فرمول محاسبه تعداد آجر می‌توانید به محاسبه وزن آجر هم بپردازید تا برای حمل‌ونقل کار راحت‌تری را در پیش داشته باشید.

ابزار : صفحه محاسبه تعداد آجر با چند کلیک ساده

حمل‌ونقل انواع آجر

مهم‌ترین بخش مربوط به یک حمل‌ونقل ابعاد و وزن محصولی است که قرار است از مکانی به مکان دیگر منتقل شود. آجر از مصالح پرکاربردی محسوب می‌شود که همواره بحث حمل‌ونقل آن مطرح بوده است.

وزن آجر تعین کننده قیمت نهایی برای حمل‌ونقل خواهد بود. البته موارد دیگری نیز همچون اندازه و ظرفیت بار بر روی قیمت‌گذاری این حمل‌ونقل اثرگذار خواهند بود؛ اما اصلی‌ترین رکن وزن آجر می‌باشد.

از روش‌های مختلفی برای محاسبه وزن اجر استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. علاوه بر این موارد وسیله نقلیه‌ای که قرار است محموله را جابه‌جا کند بر هزینه حمل‌ونقل ما اثر مستقیم خواهد گذاشت.

شیوه بارگیری و جابه‌جایی آجرها و بلوک‌ها باتوجه‌به وزن آجر و مدل آنها متفاوت می‌باشد و هریک از آنها توسط وسیله نقلیه متفاوتی بارگیری می‌شود. برخی از این آجرها به دلیل شکنندگی بالا و حساسیتی که در حین جابه‌جایی دارند بر روی پالت‌ها قرار می‌گیرند و توسط لیفتراک بارگیری یا تخلیه می‌شوند.

اندازه گیری ابعاد آجر جهت حمل‌ونقل و ارسال آجر به شهرستان ها

در خیلی از موارد نیاز به استفاده از نیروی انسانی برای تخلیه بار وجود ندارد و به همین دلیل هزینه مازاد تخلیه بار توسط نیروی انسانی به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

باتوجه‌به وزن آجر مقدار آجری که در ساخت دیوار به کار برده می‌شود هم متفاوت خواهد بود. برخی از آجرها وزن بالایی داشته و برای استفاده در هر دیواری مناسب نمی‌باشند.

 باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و استقبال روزافزون از آنلاین‌شاپ‌ها، کسانی که قصد خرید آجر را دارند می‌توانند به‌راحتی اقدام به انتخاب آجر موردنظرشان کنند و با ثبت سفارش محصول را در محل موردنظرشان تحویل بگیرند. 

زمانی که سفارش شما ثبت بشود می‌توانید یک تخمین کلی از وزن آجر و حجم آن به دست بیاورید تا برآوردهایی هم از هزینه حمل‌ونقل محصولاتتان داشته باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از بخش‌های مهم حمل‌ونقل اجر، تعداد آجرها، وزن اجر و مدلی است که خریدار آن را ثبت سفارش کرده می‌باشد. آجرها و مصالح ساختمانی باید بادقت و وسواس بالایی جابه‌جا شوند تا به محصولات آسیبی وارد نشود.

البته بسیاری از شرکت‌ها و فروشندگان محصولات خودشان را بیمه می‌کنند تا در صورت بروز خطا یا اشتباهی از سوی نیروی انسانی هزینه کالایی که دچار نقص شده است را به خریدار بازگردانند.

هزینه حمل‌ونقل آجر

نحوه محاسبه وزن اجر و تعداد آنها می‌تواند کمک زیادی به تخمین زدن قیمت حمل‌ونقل کند. تعرفه و هزینه‌های ارسالی محصولات به نوع وسیله باربری و مسافتی که قرار است طی بشود هم مرتبط می‌باشد.

هرچقدر مسافت طولانی‌تر باشد و وسیله نقلیه هم بزرگ‌تر باشد قطعاً هزینه حمل‌ونقل بالاتر خواهد بود. برای مثال هزینه حمل‌ونقل یک کانتینر آجر لفتون از تهران به مقصد اهواز خیلی بیشتر از هزینه جابه‌جایی یک وانت آجر نسوز از تهران به کاشان خواهد بود.

البته ازآنجایی‌که محصول سفارشی ما بیشتر از محاسبه شده است، هزینه اولیه مصالح هم بیشتر از هزینه واقعی آن خواهد بود. این امر در هر پروژه‌ای متغیر می‌باشد و موضوعی نیست که بتوان از طریق مقایسه چند پروژه مورد برسی قرار داد. همه چیز به نظر کارفرما یا مهندس پروژه بستگی دارد.

از همین رو بهتر است که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه حمل‌ونقل آجر به مقصد موردنظر خود با مشاوران ما در مجموعه امیران نما ارتباط برقرار کنید.

نحوه محاسبه مصالح موردنیاز برای ساخت‌وساز

ابتدا باید مقدار مصالح موردنیاز برای پروژه مان را بررسی کنیم. برای تعیین میزان مواد موردنیاز برای یک پروژه خاص ابتدا باید مساحت زیر بنای پروژه به‌دست‌آمده یا محاسبه گردد.

وزن آجر و تعداد آجری که در هر پروژه‌ای به کار می‌رود با پروژه‌های دیگر متفاوت است. زمانی که اطمینان کافی از مصالح موردنیازتان پیدا کردید باید اقدام به سفارش کنید.

برای محاسبه وزن آجر در انتها تعداد آجرهایی که قرار است سفارش دهید را در وزن یکی از این آجرها ضرب می‌کنید تا یک دیدگاه کلی از وزن دیوار یا نمایی که قرار است بر روی آن آجر قرار بگیرد داشته باشید. خیلی وقت‌ها بعد از محاسبه وزن اجر تصمیم نهایی برای خرید مدلی که مدنظرتان است تغییر خواهد کرد و به سمت آجری می‌روید که وزن کمتری داشته باشد.

نحوه محاسبه تعداد مورد نیاز مصالح ساختمانی در راستای خرید و ارسال

آجر و مصالحی که قرار است برای پروژه تهیه کنید به تصمیمات و عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال تصمیمات کارفرما یا مهندس ناظر، متراژ واحدها و تعداد طبقات عواملی هستند که مقدار مصالح موردنیاز برای ساخت‌وساز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از مواقع به دلیل کیفیت پایین مصالح مجبور به سفارش بیشتر از حد معمول نیز خواهیم بود. کیفیت پایین مواد استفاده از مصالح را بالا می‌برد و برای این که درنهایت دچار کمبود مصالح خاصی نشویم، مقداری بیشتر از آن چیزی که تخمین زده شده سفارش می‌دهیم. بسیاری از پیمانکاران و مدیران پروژه از قانون ده درصد برای پرت مصالح استفاده کرده و براین‌اساس اقدام به سفارش محصول می‌کنند.

اگر قصد دارید طول و عرض اتاق یا قسمت پذیرایی را اندازه‌گیری کنید و سپس از طریق فرمول محاسبه تعداد آجر به تعداد آجر موردنیازتان برسید، باید از متر لیزری یا فلزی استفاده کنید. اگر هم فضایی دارید که شکل هندسی خاصی ندارد باید اندازه‌گیری را از دورترین نقطه طول و عرض آغاز کنید. بعد از پایان اندازه‌گیری مساحت به‌دست‌آمده را گرد کنید.

اگر هم قصد اندازه‌گیری کف زمین را به‌طورکلی داری باید محیط بیرونی را اندازه‌گیری کنید تا عددی نزدیک به واقعیت را به دست آورید. البته در این نوع اندازه‌گیری نباید از بخش‌های مختلف نقشه ساختمان همچون راهرو یا راه‌پله غافل بشوید.

بیشتر بخوانید : کاربرد آجر چیست و انواع آن

محاسبه وزن و تعداد آجر

محاسبه وزن آجر و تعداد آن‌ها مقوله اصلی برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی محسوب می‌شود. یک کارفرما یا مهندس هنگام خرید آجر و یا هر مصالح ساختمانی دیگری علاوه بر قیمت به تعداد و اندازه آن محصول هم دقت ویژه‌ای می‌کند. وزن آجر باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی بر روی دیوار قرار می‌گیرد سنگینی زیادی را بر دیوار وارد نکند یا به ستون‌ها و تیغه فشار آن‌چنانی وارد نشود. اینها مواردی هستند که مهندس یا پیمانکار هنگام خرید آجر محاسبه می‌کنند.

تعداد اجرهایی که برای یک ساختمان استفاده می‌شود به نوع چینش و ردیف قرارگرفتن آنها هم‌ بستگی دارد. فرمول محاسبه تعداد آجر خیلی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. برای مثال اگر بخواهیم بر اساس یک دیوار با ضخامت ۳۰ سانتی را برای آجرچینی در نظر بگیریم، به‌ازای هر آجری که در نمای دیوار مشاهده می‌کنید، دو عدد آجر هم در پشت سر آن‌ها قرار خواهند گرفت؛ بنابراین یک آجر در نما و دو آجر در پشت‌نما وجود دارد. پس نتیجه به‌دست‌آمده از تعداد شمارش آجرها را باید در عدد ۳ ضرب کنیم.

فرمول محاسبه تعداد و ابعاد آجر به صورت دقیق

در ازای هر ۵ مترمربع نمای ۳ سانتی ما نیاز به ۲۰ عدد آجر خواهیم داشت. در حین دیوارچینی هم ملاتی که مورداستفاده قرار می‌گیرد یک‌سوم حجم دیوار خواهد بود.

برای محاسبه تعداد آجرهای سوراخ‌دار (۱۰ سوراخ) نیز به روش دیگر آجرهای فشاری عمل می‌کنیم. یعنی قطر دیوار تعین کننده تعداد آجرهایی خواهد بود که مورداستفاده قرار خواهد گرفت. روش دیگری برای محاسبه تعداد آجر و وزن آن وجود دارد که بیشتر مهندسین از آن استفاده می‌کنند. در این روش باید حجم یک مترمربع از دیوار را به حجم یک عدد از آجر را تقسیم کنید. با استفاده از این روش محاسبات خودتان را به‌خوبی پیش ببرید. البته دقت داشته باشید که ملاط بین اجرها و نحوه چینش‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در عدد به‌دست‌آمده شما بشود. 

بارگیری آجر با وسایل نقلیه مختلف

زمانی که محموله یا بار موردنظر نیاز به اسکان ویژه‌ای داشته باشد و یا شرایط نگهداری خاصی را متحمل شود، باید هزینه بالاتری را برای حمل‌ونقل پرداخت کنید.

وزن آجر و حجم بار تعین می‌کند که بار از طریق چه وسیله نقلیه‌ای حمل و جابه‌جا بشود. اگر وزن آجر و حجم آن زیاد باشد و قصد داشته باشید از راه زمینی آن را به مقصد ارسال کنید هزینه جابه‌جایی کمی بالا خواهد بود. اما اگر در همین شرایط وزن آجر کم بود؛ ولی حجم آن به‌اندازه مرسوله ذکر شده قبلی بود، هزینه حمل‌ونقل مقداری کاهش خواهد یافت.

خریداران می‌توانند با استفاده از فرمول محاسبه تعداد آجر، تعداد آجرهای موردنیاز خودشان را به دست بیاورند و سپس در وزن واحد یک آجر آن را ضرب کنند تا از وزن کلی بارشان مطلع بشوند. با آگاهی از این موضوع می‌توانید بهترین گزینه حمل‌ونقل را برای سفارشتان انتخاب کنید.

شرکت‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کنند قیمتشان کمی بالاتر خواهد بود. چرا که هم وزن بار برای مصالح ساختمانی بالا است و از سوی دیگر این نوع محموله‌ها به این زودی به مقصد نخواهد رسید و کمی زمان‌بر خواهد بود.

در هر وسیله حمل‌ونقلی نوع بارگیری آجر به وزن آجر و تعداد و مدل آن بستگی دارد. اگر وزن آجر بسیار بالا باشد و به‌راحتی قابل جابه‌جایی نباشد آن را به‌وسیله لیفتراک یا ماشین‌های مخصوص بارگیری می‌کنند. این مدل تخلیه بار به‌گونه‌ای است که محموله یک جا تخلیه می‌شود و در هزینه‌های جانبی دیگر (همچون مزد کارگر) صرفه‌جویی می‌شود.

آجرها از طریق وسایل نقلیه گوناگونی همچون وانت، کامیون، ترانزیت، کانتینر و قطارهای باربری جابه‌جا می‌شوند که هرکدام هزینه‌های خاص خودش را دارا می‌باشد.

 سخن پایانی

در کل اگر قصد خرید آجر داشتید ابتدا باید یک برآوردی از وزن آجر و تعداد آن داشته باشید تا بتوانید مصالح موردنیاز دیگر را هم بدون کم و کاست سفارش دهید.

امروزه در بسیاری از پلتفرم‌ها و سایت ها هنگام خرید آجر افزونه ای وجود دارد که فرمول محاسبه آجر را دارا هستند و می‌توانید با دادن تعداد آجر و انتخاب اجر موردنظرتان، تعدادی که نیاز دارید را به صورت تخمینی از این افزونه دریافت کنید.

محاسبه وزن آجر به شما کمک خواهد کرد تا وزنی کلی دیوار یا سازه ای که در آن از اجر استفاده می‌کنید را به دست اورید و مقدار ملاتی که نیاز دارید را تهیه کنید. با محاسبه تعداد آجر و وزن آن مهندسین کار خودشان را به طور دقیق تر و استاندارتری پیش می برند و سازه ای محکم و اصولی خروجی کارشان خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *