تیرچه بلوک چیست؟ بررسی 5 مزایا تیرچه بلوک ساختمانی

سیستم تیرچه بلوک شامل مجموعه‌ای از تیرهای T معکوس ساخته شده از بتن پیش‌تنیده است که به طور قابل‌توجهی شبیه به ریل قطار در پروفیل است. این تیرها به طول مشخص بریده می‌شوند که توسط نقشه‌های ساختمانی تعیین می‌شود.

در محل، آنها عمود بر دیوارهای بلوک نگهدارنده که قسمت داخلی پایه‌ها را تشکیل می‌دهند (در سطح همکف) قرار می‌گیرند. ریل‌ها روی یک مسیر مقاوم در برابر رطوبت قرار دارند و دارای یک بلبرینگ ۱۰۰ میلی‌متری هستند. به‌عبارت‌دیگر، آنها تمام عرض آن قسمت داخلی بلوک را می‌پوشانند. شما می‌توانید در برخی از محل‌های ساختمان از آجر سفال هم استفاده کنید که سقف و دیوارها، کف ساختمان شناخته‌شده‌ترین محل‌ها محسوب می‌شوند.

با ما همراه باشید تا با تیرچه بلوک آشنا شده و مزایای تیرچه بلوک را نیز بهتر بشناسید.

ترکیب‌بندی و ابعاد تیرچه بلوک

تیرچه بلوک شامل بلوک‌های سفالی یا بتنی، جامد یا توخالی، بر روی یک سری از تیرها یا دنده‌های بتنی پیش‌تنیده موازی، معمولاً از پیش ساخته شده، تکیه می‌شوند. هنگامی که بلوک‌ها برای پر شدن بین تیرهای بتنی موازی قرار می‌گیرند، یک سطح کار پیوسته ایجاد می‌شود.

راه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. یکی شامل تیرهای T معکوس است که دارای لبه‌های پیوسته در بخش‌های پایینی خود است که به بلوک‌ها پشتیبانی کامل می‌کند. تیرها معمولاً ۱۳۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر عمق دارند و می‌توان آنها را تا ۶ متر ساخت. پروفیل تیر به دهانه، شکل بلوک و الزامات بارگذاری بستگی دارد.

تیرچه بلوک چه مزایایی دارد؟ بررسی ابعاد و ترکیب بندی تیرچه بلوک

درحالی‌که تیرچه بلوک در جای خود قرار دارد و در دو انتها پشتیبانی می‌شوند، چیدن تیرچه بلوک یک فرایند سریع است؛ با فرض اینکه بلوک‌ها در دست هستند، کارگر می‌تواند هر پنج تا ده ثانیه یک تیر را در جای خود بیندازد. مشخصات بلوک جریان معمولی این است که دارای ابعاد ۴۴۰×۲۱۵×۱۰۰ میلی‌متر به ضخامت ۳ یا ۷۲ نیوتن بر میلی‌متر و توانایی تحمل با حداقل بار عرضی ۳ کیلو نیتون با دهانه ۲۲۰ میلی‌متر است.

یکی از مزایا تیرچه بلوک این است که هیچ دریچه‌ای (تکیه دهنده) در سطح زیرین کف موردنیاز نیست، بخاطر این که تیرچه بلوک در هر انتها، چه بر روی دیوارهای باربر داخلی و چه بر روی دیوارهای محیطی، تکیه دارند. هنگامی که تیرچه بلوک نصب می‌شوند، یک سطح کار مداوم ایجاد می‌شود که کار بیشتر می‌تواند با خیال راحت انجام شود. اغلب، دوغاب شن و ماسه و سیمان بر روی سطح بالایی مالیده می‌شود تا شکاف‌ها را پر کند و از ورود حشرات و حیوانات موذی جلوگیری کند و همچنین به سفتی هوا کمک کند.

امروزه تیرچه بلوک مزایای خیلی زیادی دارد. به همین دلیل است که اکثر پیمانکاران ترجیح می‌دهند که از این مصالح ساختمانی استفاده کنند. شما در این مقاله می‌توانید با برخی از مزایای آن آشنا شوید.

مزایای تیرچه بلوک را بهتر بشناسید

۱) نصب آسان

با کمی آماده‌سازی زمین و نصب تیرچه بلوک بسیار سریع، محصول می‌تواند اطمینان حاصل کند که کارها در زمان کافی و باصرفه جویی قابل‌توجه در نیروی کار انجام می‌شود.

۲) کارایی بالا

ازآنجایی‌که سیستم کف‌پوش ضد خش، ضدپوسیدگی و مقاوم در برابر آتش است، هیچ نگرانی در مورد کیفیت تیرچه بلوک وجود ندارد. ساختار سفت‌وسخت آن همچنین منجر به انقباض حداقلی، بدون خش و عدم جهش می‌شود که با کف چوبی مرتبط است.

۳) پلت فرم کار ایمن

بلافاصله پس از نصب تیرچه بلوک، می‌تواند یک‌پلت فرم کار فوری را فراهم کند و به شما این امکان را می‌دهد که کار را انجام دهید.

۴) شکل ساخت‌وساز در همه شرایط آب‌وهوایی

تیرآهن و تیرچه بلوک یک نوع ساخت در همه شرایط آب‌وهوایی است و بدون نیاز به مهارت خاصی در هر شرایطی قابل‌نصب است.

۵) ساخت بر اساس استاندارد

تیرچه بلوک‌ها در دو عرض موجود هستند که هر دو در عمق ۱۷۵ میلی‌متر هستند؛ بخش تیر استاندارد و بخش تیر عریض.

تیرچه بلوک‌ها در محل‌های مناسبی قرار می‌گیرند تا به آنها اجازه دهند تا زمانی که کل سطح دال پوشانده شود، آن‌ها را با بلوک‌های متراکم با وزن سبک استاندارد یا بلوک‌های متراکم پر کنند. سپس ساختار کف با یک مخلوط خشک ۴:۱ از ماسه تیز و سیمان برای پرکردن شکاف‌ها تمیز می‌شود. ازآنجایی‌که این یک فرایند کاملاً خشک است، به این دلیل که ملات یا چسب موردنیاز نیست، به‌محض اینکه دال گذاشته شد، یک سکوی کار فوری را تشکیل می‌دهد که برای کارهای بعدی شما آماده است.

هر نصب بر اساس پروژه توسط شرکت تأمین‌کننده طراحی خواهد شد. این سیستم با نقشه‌های دقیق ارائه می‌شود که طرح و جهت تیرها، مشخصات بلوک‌های مورداستفاده و هرگونه جزئیات مربوط به ساخت را نشان می‌دهد.

گزینه‌های تیرچه بلوک خارج از سایت

هنگامی که پایه‌ها آماده شدند، از نظر اینکه از چه چیزی به‌عنوان پلتفرم استفاده می‌کنید (بیرون سایت) که خانه شما بر روی آن ساخته می‌شود، یک انتخاب دارید.

سال‌ها پیش، ساده‌ترین راه‌حل، قراردادن تیرچه بلوک چوبی پوشیده شده روی تخته‌های کف بود. اما سازه‌های چوبی معلق می‌توانند کششی و پرسروصدا باشند، بنابراین برای ساخت‌های خود مدرن که سطوح مناسبی از عایق و هوابندی لازم است، مناسب نیستند.

عکس تیرچه بلوک با میلگرد قرمز و بتن طوسی

ساده‌ترین گزینه امروز یک دال بتنی است که گذاشته می‌شود. دومی با یک‌لایه ماسه (معروف به کورکننده) پوشانده می‌شود تا از لبه‌های تیز محافظت کند، به‌علاوه عایق فوم سفت‌وسخت روی یک غشای مقاوم در برابر رطوبت.

درحالی‌که این یک انتخاب رایج است، نیاز به نیروی کار به طور معقولی بالا است به‌علاوه قبل از ادامه کار باید منتظر بمانید تا بتن سخت شود.

سیستم‌های جدید تیرچه بلوک همیشه ظاهر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، صفحات عایق کاملاً یکپارچه در حال حاضر یک انتخاب محبوب در خانه‌های با مشخصات بالا هستند. بااین‌حال، حتی رایج‌تر از آن، استفاده از تیرچه بلوک برای محوطه بیرونی و همچنین طبقات میانی است.

بیشتر بخوانید : ایده‌های طراحی نمای ساختمان با آجر، سنگ، شیشه

دلایل استفاده از تیرچه بلوک

یکی از دلایل اصلی صرفاً سرعت است. نصب تیرچه بلوک بسیار سریع است تا حدی به این دلیل که حداقل نیاز به آماده‌سازی زمین وجود دارد. صرفه‌جویی در نیروی کار باعث می‌شود با وجود هزینه کمی بالاتر مواد، آن را بسیار مقرون‌به‌صرفه نیز کند.

مزایای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر داشت؛ از جمله بهبود عملکرد صوتی، جرم حرارتی بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر آتش. علاوه بر این، ازآنجایی‌که تیرچه بلوک‌ها مواد بی‌اثر هستند، تحت‌تأثیر رطوبت، پوسیدگی یا حیوانات موذی قرار نمی‌گیرند.

تیرچه بلوک‌ها را می‌توان با تمام سیستم‌های سازه‌ای در سطح همکف، از بنایی و قالب بتن عایق گرفته تا روش‌های مختلف قاب چوبی استفاده کرد.

نکات مهم برای نصب تیرچه بلوک

تیرچه بلوک‌ها پیش‌تنیده طراحی و تولید می‌شوند، به این معنی که یک خمیده یا منحنی داخلی وجود خواهد داشت. هرچه تیرچه بلوک بلندتر باشد، بیشتر خمیده می‌شود.

اگر قرار باشد کف‌کشی شود، مشکلی نیست، زیرا سطوح کف تمام شده به‌راحتی قابل‌تنظیم خواهند بود. عایق سفت‌وسخت در بالای ساختار تیرچه بلوک. برای رسیدن به مشخصات عملکرد پروژه قبل از اعمال لایه‌بندی اعمال می‌شود.

نکات مهم در نصب تیرچه بلوک و بررسی مزایای آن یکی از اصول استفاده از تیرچه است

اگر کف شناور عرشه را روی عایق فوم سفت‌وسخت قرار دهید، نصب ممکن است دشوارتر باشد، بخاطر این که سطوح در ارتفاع کف تمام شده یکنواخت نخواهند بود و شکاف‌های ناخوشایندی در زیر تیرچه بلوک ظاهر می‌شود. همیشه توصیه می‌شود برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از یک ترکیب خود تراز کننده استفاده کنید تا نتیجه یکنواخت‌تری داشته باشید.

تیرچه بلوک برای کف‌پوش میانی

برخی از بزرگ‌ترین مزایای تیرچه بلوک در سطح متوسط (مثلاً برای سازه‌های طبقه اول)، جایی که می‌تواند جایگزین چوب‌های معلق سنتی یا تیرچه بلوک چوبی مهندسی شده شود، آشکار می‌شود.

این کار با تمام روش‌های ساختمانی به دلیل وزن اضافی که تحمیل می‌کند امکان‌پذیر نیست در عوض، این راه‌حل کف برای تکنیک‌های ساخت‌وساز که می‌توانند به‌راحتی بارهای اضافی را تحمل کنند، مانند آجر و بلوک، اتصال نازک مناسب‌تر است.

همچنین محدودیتی برای طول ریل قابل‌استفاده وجود دارد. بسته به پروفیل تیر مشخص شده، بزرگ‌ترین دهانه کمتر از ۸ متر خواهد بود. بیش از این و کف جهش ناخوشایندی ایجاد می‌کند، بنابراین ممکن است به پشتیبانی اضافی به شکل دیوارهای کوتاه یا ستون‌های تقویت‌کننده نیاز باشد.

یکی از مزایای تیرچه بلوک در مقابل دال کف سنتی این است که به خاک‌برداری بسیار کمی نیاز است. تنها چیزی که لازم است حداقل فاصله ۱۵۰ میلی‌متری بین خاک و سطح زیرین تیرها برای تهویه است.

این را می‌توان به‌راحتی با کمی سطح‌بندی سایت برطرف کرد. هوا با استفاده از ونتیلاتورهای که در فواصل منظم در اطراف محیط در سطح مقاوم در برابر رطوبت قرار گرفته‌اند، وارد این فضا می‌شود.

به‌روزرسانی‌های ساخت‌وساز با تیرچه بلوک

تعدادی تنوع در موضوع وجود دارد. احتمالاً محبوب‌ترین آنها استفاده از بلوک‌های عایق صلب تشکیل شده به‌جای واحدهای بتنی استاندارد یا بتنی متراکم است.

استحکام با استفاده از روکش بتن‌آرمه به‌جای یک کف‌کشی ساده بازیابی می‌شود. این به بهبود عملکرد انرژی و کاهش پل‌های حرارتی کمک می‌کند، درحالی‌که نمایه کف نازک‌تری را ارائه می‌دهد. همه با هزینه اضافی نسبتاً کمی وجود دارند؛ بنابراین اگر به دنبال می‌خواهید در برخی زمینه‌ها صرفه‌جویی کنید، این سیستم‌ها می‌توانند گزینه خوبی باشند.

شما می‌توانید تیرچه بلوک را به قیمت مناسب از مجموعه کوشا امیران نما خریداری کنید. توصیه می‌شود که قبل از خرید با کارشناسان مجموعه راجع به قیمت و ویژگی‌ها مشاوره نمایید. این کار از خیلی جهات به نفع شما خواهد بود. متوجه می‌شوید که محصول مناسب شرایط خود را خریداری خواهید کرد.

سوالات پرتکرار درباره تیرچه بلوک

تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک به مجموعه‌ها تیرهای T شکل گفته می‌شود که به صورت معکوس طراحی و ساخته شده است که جنس آن بتن پیش تنیده است و به شکلی همچون ریل قطار در پروفیل است که طول مشخص و معینی دارند و توسط نقشه‌های ساختمانی تعیین می‌شود.

ابعاد تیرچه بلوک پر مصرف چیست و چه مزایایی دارد؟

مشخصات بلوک جریان معمولی این است که دارای ابعاد ۴۴۰×۲۱۵×۱۰۰ میلی‌متر به ضخامت ۳ یا ۷۲ نیوتن بر میلی‌متر و توانایی تحمل با حداقل بار عرضی ۳ کیلو نیتون با دهانه ۲۲۰ میلی‌متر است. این تیرچه بلوک دارای مزایایی همچون نصب آسان، کارایی بالا، پلتفرم کار ایمن، سازگار با همه شرایط آب و هوایی و غیره از مزایای آن است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *