کاربرد ملات ماسه و سیمان و نحوه تولید و ساخت ملات سیمان و ماسه

سیمان یک مصالح ساختمانی است. می‌توان از آن برای ساخت پی دیوارها و سایر سازه‌های بنایی استفاده کرد. کیسه‌های سیمانی آماده برای پروژه‌های بسیار کوچک‌تر مفید هستند. تنها کاری که باید انجام دهید اضافه کردن آب است. ملات ماسه و سیمان از همین مواد ساخته شده است. به اندازه بتن قوی نیست، اما معمولاً به عنوان یک ماده چسبناک استفاده می شود.

نحوه مخلوط‌کردن سیمان برای ساخت ملات ماسه و سیمان یا مخلوط بتن

اختلاط سیمان با یک مهارت عالی است و می‌تواند در طیف وسیعی از پروژه‌های ساختمانی در فضای باز در اطراف خانه شما اعمال شود. با ابزار مناسب، مواد، تجهیزات ایمنی و کمی گریس زانویی، می‌توانید ملات ماسه و سیمان یا مخلوط بتن خود را بسازید. برای اکثر مشاغل خانگی می‌توانید خودتان سیمان را مخلوط کنید. اگر به دنبال یک منطقه بزرگ‌تر یا یک پروژه پیچیده‌تر هستید، ممکن است ارزش خرید یک میکسر بتن را داشته باشد.

نحوه مخلوط کردن و قاطی کردن سیمان و ماسه و تشکیل ملات آن

اما اگر می‌خواهید کمی خودتان را انجام دهید، مخلوط‌کردن سیمان آسان است و می‌توانید آن را در چند مرحله سریع انجام دهید؛ تجهیزات و مواد را آماده کنید. ماسه، سیمان و آب را با هم ترکیب کنید تا ملات ماسه و سیمان بسازید و برای ساختن بتن، سنگ‌دانه‌ها را به مخلوط اضافه کنید، کاملاً مخلوط کنید تا خمیری شکل شود، مواد را مخلوط کنید تا ملات یا سیمان بسازید. برای جلوگیری از سفت‌شدن، تمیزکاری کنید.

بیشتر بخوانید : نحوه ساخت و تولید آجر

مواد لازم برای ملات ماسه و سیمان

قبل از شروع، باید تمام مواد لازم برای ساخت ملات این مواد را تهیه کنید. سیمان، شن، سنگ‌دانه‌ها (در صورت ساخت مخلوط بتن)، آب. مخلوط ملات ماسه و سیمان را با مخلوط بتن اشتباه نگیرید، آنها حاوی سنگ‌دانه‌های لازم برای به‌دست‌آوردن ضخامت و مقاومت صحیح بتن نیستند. مقدار هر ماده به‌اندازه کار و مقدار ملات ماسه و سیمان یا بتنی که می‌خواهید مخلوط کنید بستگی دارد. اگر از نسبت‌هایی که باید برای مخلوط خود استفاده کنید مطمئن نیستید، دستورالعمل‌هایی را که به همراه مواد مختلف شما ارائه شده است را بررسی کنید تا ببینید سازنده چه چیزی را توصیه می‌کند. هنگامی که مواد اولیه را در اختیار دارید، زمان آن است که تجهیزات و لوازم ایمنی را تهیه کنید. ملات ماسه و سیمان سفید یکی از مصالح عالی در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. ملات ماسه‌بادی و سیمان یکی از بهترین‌ها بوده و باکیفیت است.

نحوه مخلوط کردن و ساخت ملات ماسه و سیمان در ۵ مرحله

مرحله ۱: مواد خود را اندازه‌گیری کنید

با استفاده از توصیه‌های سازنده، سیمان، شن و ماسه (در صورت ساخت بتن) و آب را در سطل‌های پلاستیکی جداگانه قرار دهید. برای یک ملات ماسه و سیمان استاندارد این را معمولاً بر اساس نسبت مخلوط کنید (معمولاً حدود ۳ یا ۴ قسمت ماسه ساختمانی به ۱ قسمت سیمان) توصیه‌ها متفاوت است. اما شما نمی‌خواهید مخلوط خیلی مرطوب یا خیلی خشک باشد. از نظر نسبت بتن، بستگی به مقاومت شما دارد، اما به‌عنوان یک راهنمای کلی، یک مخلوط بتن استاندارد ۱ قسمت سیمان به ۲ قسمت ماسه و ۴ قسمت سنگ‌دانه خواهد بود. برای فونداسیون‌ها می‌توان از مخلوط ۱ قسمت سیمان به ۳ قسمت ماسه و ۶ قسمت سنگ‌دانه استفاده کرد.

ملات سیمان و ماسه و نحوه جا به جایی آن در پروژه های ساختمانی

حدود نیمی از سیمان، ماسه و سنگدانه ها (فقط برای مخلوط بتن) را که قرار است مخلوط کنید، اندازه‌گیری کنید. استفاده از نصف در حال حاضر از خشک‌شدن مخلوط جلوگیری می‌کند قبل از اینکه فرصت استفاده از تمام آن را داشته باشید. می‌توانید نیمه دیگر را بعداً مخلوط کنید.

شن و ماسه و سنگ‌دانه‌ها را (اگر مخلوط بتن درست می‌کنید) روی تخته اختلاط یا ظرف خود بریزید. اگر از تخته استفاده می‌کنید، یک دهانه در وسط شمع تشکیل دهید. نیمی از سیمانی را که استفاده می‌کنید اندازه بگیرید و آن را در وسط دهانه بریزید که باید شکلی مخروطی مانند ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : نصب آجر نما با ملات

مرحله ۲: مواد ملات ماسه و سیمان را مخلوط کنید.

زمان شروع مخلوط‌کردن است. با استفاده از بیل، مواد خود را با هم مخلوط کنید، بیل را دور توده سیمان، ماسه و سنگ‌دانه‌ها (در صورت ساخت مخلوط بتن) کار کنید. در اینجا روش خاصی وجود ندارد، به‌سادگی ملات ماسه و سیمان را حدوداً سه تا چهار بار برگردانید تا همه چیز به طور یکنواخت مخلوط شود و رنگ ثابتی در سرتاسر توده به دست آید. ملات خود را دوباره به شکل مخروطی کنار هم بیاورید و دهانه دیگری در وسط ایجاد کنید. از نظر اندازه، دهانه باید حدود نصف قطر تپه باشد.

مواد ملات ماسه و سیمان و نحوه مخلوط کردن آن در استنبلی

برای پرکردن این دهانه، از آب استفاده کنید. باز هم مقدار دقیقی برای افزودن وجود ندارد، فقط کافی است آب را در آن بریزید تا دهانه را کمی پر کند. به‌اندازه‌ای که پس از شروع به مخلوط‌کردن، خمیری صاف تشکیل شود. دو طرف دهانه خود را درون مخلوط حرکت دهید و آن را برگردانید تا آب به طور مساوی در سراسر مخلوط پخش شود. همان‌طور که آب شروع به جذب مواد می‌کند، باید این فرایند را تکرار کنید، چه روی تخته مخلوط‌کن چوبی باشد یا در یک ظرف تا کار به بهترین شکل ممکن به انجام برسد. ملات ماسه و سیمان را ورز دهید تا مخلوط خیس شود. نگران نباشید.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب سنگ

مرحله ۳: ترکیب را بررسی کرده و تنظیم کنید

وقتی ملات ماسه و سیمان به‌اندازه کافی مرطوب شد، از لبه‌های بیل استفاده کنید تا در بالای مخلوط خود اثری ایجاد کنید تا حالت خمیری آن را آزمایش کرده و در حین حرکت برجستگی‌هایی ایجاد کنید. مخلوطی که درست است باید یکدست و یکدست باشد. اگر مخلوط شما خیلی روان و آبکی به نظر می‌رسد، خیلی سریع فرومی‌ریزند، آب زیادی در آن وجود دارد. سعی کنید مواد خشک بیشتری اضافه کنید تا مخلوطتان سفت شود. درست‌کردن آن به آزمون‌وخطا بستگی دارد، بنابراین اگر بار اول به ترکیب کاملی دست پیدا نکردید، دو بار امتحان کنید.

مرحله ۴: دست‌به‌کار شوید

هنگامی که از ملات ماسه و سیمان خود راضی بودید و قوام و بافت مناسبی داشت، وقت آن است که آن را به کار بگیرید. ملات معمولاً برای دیوارکشی و گذاشتن پرچم‌های سنگ‌فرش استفاده می‌شود، بنابراین مخلوط به‌سادگی ماله‌کشی می‌شود یا از ظرف خارج می‌شود. بتن را می‌توان در ناحیه موردنظر ریخت یا بیل کرد و سپس در صورت لزوم کف‌کشی کرد تا سطح یکنواختی به دست آید.

مرحله ۵: تمیزکردن را انجام دهید

به‌محض اتمام کار، نظافت را انجام دهید. این مرحله باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، زیرا می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که ملات یا مخلوط بتن روی ابزاری که استفاده می‌کنید خشک نمی‌شود و به آنها آسیب نمی‌رساند.

نحوه ملات کشی سیمان و ماسه در دیوار با ماله کش

برای تمیزکردن ملات ماسه و سیمان یا مخلوط بتن اضافی از تخته مخلوط‌کن و ابزار خود از یک واشر برقی یا شلنگ استفاده کنید و آنها را با برس مویی تمیز کنید. همیشه مراقب باشید که پسماندهای نظافتی خود را مسئولانه دفع کنید.

بیشتر بخوانید : روش های شستشو آجر نما

درست‌کردن ملات ماسه و سیمان با بتونیر

میکسرهای سیمان را می‌توان برای ساخت ملات ماسه و سیمان استفاده کرد. چند نکته مهم برای اختلاط مؤثر سیمان لازم است که اطمینان حاصل کنید که میکسر سیمان پایدار و به‌خوبی قرار گرفته است. پس از شروع بارگذاری، میکسر را به طور مداوم روشن کنید. درام را با زاویه ۴۵ درجه به سمت بالا بگیرید. با نیمی از مواد موردنیاز خود شروع کنید. به‌تدریج آب را اضافه کنید تا مطمئن شوید که مخلوط خیلی شل نمی‌شود. فراموش نکنید که درام میکسر را با استفاده از مخلوطی از ماسه، سنگ‌دانه‌ها و آب تمیز کنید و آن را برای چند دقیقه روشن کنید.

شما می‌توانید پودر بندکشی آجر را به قیمت مناسب در سراسر سال از شرکت امیران نما خریداری کنید. مشاوره قبل از خرید، کار را برای شما راحت خواهد کرد. از توصیه‌های کارشناسی کارشناسان بخش‌های فروش و فنی نهایت استفاده را ببرید.

منبع برخی از متون ویکی‌پدیا

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *