مزایا و معایب نمای سنتی ساختمان با بهترین کیفیت

نمای سنتی ساختمان در هر کشوری متفاوت است. هر کشور فرهنگ، تاریخ و سبک هنر خاص خود را دارد اما ایران، کشوری که برپایه سنت و فرهنگی چند هزار ساله شکل گرفته، نمای سنتی را بر بستر آجر و با آمیزه‌ای از هنر ناب معماری ایرانی-اسلامی تعریف می‌کند.

زیبایی‌شناسی معماری نمای ساختمان سنتی در ایران با عملکرد مطلوب مصالح و سبک اجرا در دوام ساختمان، خصوصیات عایق حرارتی و … خود، توانسته در سال ۱۴۰۲ هم در طراحی نمای ویلایی و ساختمانی سنتی حضور داشته باشد و حتی سبک جدیدی به نام نمای سنتی مدرن را ایجاد کند.

در این مطلب از مجله تخصصی گروه تولیدی امیران نما قرار است به دنیای نوستالژیک انواع نمای سنتی ساختمان در ایران ورود کنیم.

 

نمونه عکس نمای سنتی ساختمان

در ابتدا با دیدن چند عکس از انواع نما سنتی، حس‌وحال خوبی پیدا کنیم و سپس وارد موضوع اصلی مقاله خواهیم شد.

تصاویر بیشتر نمای آجری ساختمان ویلایی را می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر مشاهده کنید.

اهمیت و مزایا و معایب نمای سنتی ساختمان

اولین مرحله چالشی خرید خانه، انتخاب سبک معماری آن است. هر سبک معماری ویژگی‌های شخصیتی و هویتی خاص خود را دارد که این ویژگی‌ها بر عملکرد ساختمان هم تاثیر می‌گذارد.

عوامل زیادی در تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع نما خانه برای شما وجود دارد؛ بودجه و مکان در این میان مهم‌ترین عوامل هستند. چندطبقه بودن، طبقه دارای ایوان یا تراس، استفاده از فضای باز در ساختمان یا اتاق‌ها و دیوارهای بیشتر… و از همه مهم‌تر، سلیقه شما!

اهمیت نمای سنتی ساختمان و بررسی معماری قدیمی

طبقه‌بندی خانه‌های دارای نمای سنتی دشوار است چون ظاهری نوستالژیک و خاص دارند و همچنین می‌توانند ویژگی‌های بسیاری از یک یا چند سبک معماری تاریخی را داشته باشند. با اینکه نمای سنتی یک سبک معماری است اما می‌توان تفسیرهای مدرن نیز از آن استخراج کرد. در ادامه، بیشتر وارد ماهیت معماری نمای سنتی می‌شویم.

بیشتر بخوانید : انواع نمای ساختمان

مزایا معماری سنتی نما

معماری سنتی ساختمان به مجموعه‌ای از فنون، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که نسل به نسل منتقل شده و در طول زمان تکامل یافته‌اند. این نوع معماری برخلاف معماری مدرن، بیشتر از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، آجر و خشت (مصالح سنتی) استفاده می‌کند و به دلیل مزیت‌های بسیار آن از نظر عملکرد، تاثیر فرهنگی، جلوه تاریخی و …، همچنان مورد توجه قرار دارد. در زیر به سه مزیت اصلی معماری سنتی ساختمان اشاره می‌شود:

  1. پایداری و ماندگاری: یکی از اصلی‌ترین مزایای معماری سنتی ساختمان، پایداری و ماندگاری آن است. استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ و آجر، ساختمان‌ها را در برابر شرایط آب‌وهوایی و عوامل زیست‌محیطی مقاوم می‌کند و طول عمر بالای نما و ساختمان را منجر می‌شود. این ویژگی باعث کاهش نیاز به تعمیرات مکرر و در نتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
  2. انطباق با محیط‌زیست: معماری سنتی ساختمان به تناسب با محیط‌زیست توجه دارد. با استفاده از متریال بومی و متناسب با اقلیم منطقه، این نوع ساختمان‌ها باعث کاهش آثار زیست‌محیطی منفی می‌شوند. همچنین، این ساختمان‌ها از طریق انتقال حرارت و هوا به صورت طبیعی، به کاهش مصرف انرژی نیز کمک می‌کنند.
  3. ارتباط با فرهنگ و هویت محلی: معماری سنتی ساختمان اغلب دارای الگوها و طرح‌های معماری مرتبط با فرهنگ و هویت محلی است. این نوع ساختمان‌ها از نمادها و نقوش مرتبط با فرهنگ مردم استفاده می‌کنند و باعث ایجاد ارتباط و تاثیر مثبت میان ساکنان و محیط زندگی خود می‌شوند. این ارتباط به تقویت احساس هویت فردی و اجتماعی مردم و نیز به حفظ فرهنگ‌های محلی کمک می‌کند.

در ادامه، سایر مزایای نمای ساختمان سنتی قدیمی را بررسی می‌کنیم.

نمونه نمای سنتی کافی شاپ

معماری همه‌کاره

شاید بزرگ‌ترین ویژگی خانه‌های نما سنتی و دلیل محبوبیتشان این باشد که به‌طور یکپارچه و هماهنگ با هر مکانی ترکیب می‌شوند. هیچ نقطه واحدی وجود ندارد که بتوان در آنجا خانه‌های سنتی ناهماهنگ با بوم آن محیط را پیدا کرد. یک‌خانه به سبک سنتی همیشه به نظر می‌رسد که در مکان مناسبی قرار دارد.

مناسب خانواده‌ها

خانه‌هایی که معماری و طراحی نمای سنتی دارند همیشه یک زیرزمین یا انباری بزرگ دارند. زیرزمین‌ها برای خانواده‌ها عالی هستند؛ زیرا فضای اضافی را فراهم می‌کنند و نیز در سایر بخش‌های خانه با دیوارهای خارجی کمتری که مستقیماً در معرض دید قرار می‌گیرند، از نظر بهینگی مصرف انرژی کارآمد هستند. ساختن یک‌خانه با نمای سنتی برای مطابقت با نیازهای خانواده آسان است.

هزینه ساخت مناسب

خانه‌هایی با نمای سنتی معمولاً از چوب یا آجر سنتی ساخته می‌شوند که ارزان‌تر از سایر گزینه‌ها مانند گچ یا سنگ است. نحوه ساختار خانه‌های سنتی اجازه می‌دهد تا حاشیه خطای بیشتری در طول ساخت‌وساز ایجاد شود. این امر خانه‌ها با نمای سنتی را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت و مقایسه نمای مدرن و سنتی ساختمان

معایب نمای سنتی خانه

شالوده‌های سازه‌های بنایی به دلیل بارهای اضافی، عموماً بزرگ‌تر از ساختمان‌های با اسکلت چوبی محض است، با این‌حال، در جایی که از روش‌های نمای ترکیبی استفاده می‌شود، اندازه فونداسیون به یک عامل منفی تبدیل نمی‌شود. به‌طور کلی نماهای سنتی معایب زیر را دارند:

عکس نمای سنتی ساختمان در ایران

نگهداری

درحالی‌که چوب و آجر قزاقی ممکن است مصالح ارزان‌تری باشند، اما مشکلات بیشتری نیز دارند. درحالی‌که نمای بتنی یکی از گران‌ترین گزینه‌ها در نمای خانه است، معمولاً به دلیل دوام آن، به‌مرورزمان هزینه بالای آن توجیه می‌شود؛ اما خانه‌های آجری و چوبی ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند و بنابراین ممکن است در درازمدت هزینه بیشتری برای نمای سنتی بپردازید.

آجر به‌اندازه سنگ یا گچ استحکام ندارد و همچنین متخلخل است، به این معنی که در برابر مسائل رطوبتی مانند قالب و ترک آسیب‌پذیر است. چوب همچنین تعمیر و نگهداری بالایی دارد و نیاز به صافکاری، رنگ‌آمیزی و تعویض گاه‌به‌گاه دارد.

عدم وجود عناصر مدرن

خانه با نمای سنتی لزوماً در محله شما برجسته نخواهد بود. افزایش آشکاری در گرایش به نمای مدرن وجود دارد که منحصربه‌فرد، نوآورانه و گاهاً غیرمتعارف ساخته شده‌اند. به همین دلیل ممکن است فروش ملک دشوار و استفاده از آن در بلندمدت سبب دلزدگی شود (یکی از راهکارهای حل این مساله، استفاده از تلفیق نمای سنتی و مدرن است).

گزینه‌های پایدار بیشتر در نمای مدرن

خانه‌های مدرن به دلیل استفاده از تکنولوژی و مصالح جدید، نسبت به خانه‌هایی با نمای سنتی کارآمدتر و پایدارتر هستند.

4.4/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *