نمای ترکیبی سنگ و آجر

یکی از مهمترین بخش‌های ساختمان که باعث زیباتر شدن آن می‌شود، نمای ساختمان است که از بین انواع آن، نمای ترکیبی سنگ و آجر طرفداران بیشتری دارد. در شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و … انواع مدل‌های نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز، نمای آجر و سنگ تراورتن، نما رومی آجری و … در نماهای ساختمان های ویلایی و آپارتمانی به‌وفور دیده می‌شود.

با توجه به متنوع بودن انوع رنگ آجر نسوز نما، ترکیب آن با سنگ جذابیت بالایی ایجاد می‌کند و به همین دلیل در این مقاله از امیران نما، شما را ضمن آشنایی با آن، چندین نمونه عکس نما سنگ و آجر را هم به شما نشان خواهیم داد.

نمای ترکیبی چیست؟

اگر در نمای ساختمان از چند نوع متریال مختلف استفاده شود (برای مثال از سنگ و آجر یا آجر و بتن و…) به آن نما نمای ترکیبی می‌گویند. دلایل استفاده از نمای ترکیبی می‌تواند به موارد متعددی اشاره می‌کند اما اصلی‌ترین علت آن زیباتر شدن و جذاب‌تر شدن نمای ساختمان به دلیل عدم یکنواختی در استفاده از یک نوع مصالح می‌باشد.

انواع نمای ترکیبی عبارت است از:

  1. نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز
  2. نمای ترکیبی سنگ و چوب ترموود
  3. نمای ترکیبی آجر و شیشه
  4. نماهای ترکیبی کامپوزیت، کرتین وال، بتن اکسپوز و …
  5. نمای ترکیبی آجر و سرامیک (گاهی ساختمان‌ساز‌ها در پروژه‌های مختلف برای کاهش هزینه‌ها به جای سنگ از سرامیک استفاده می‌کنند که این مورد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود)

برای کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه، مقاله نمایی ترکیبی ساختمان را مطالعه کنید.

نمونه ترکیب نمای آجری و سنگی ساختمان

 

تاریخچه استفاده از نمای ترکیبی آجر و سنگ

ترکیب نما آجر و سنگ به سه شکل انجام می‌شود؛ ترکیب نیم‌تنه دیوار و کف حیاط، ترکیب قاب‌ها و پله‌ها و ترکیب دیوارهای سنگی در کنار دیوارهای آجری. معماران قدیمی به این اشکال ترکیب پی برده بودند؛ قدیمی‌ترین روش ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان، ترکیب نیم‌تنه دیوار و کف حیاط است که در بناهای تاریخی ایران مشاهده می‌شود. از روزگاران قدیم، سنگ به‌عنوان یک مصالح ساختمانی لوکس به‌کار می‌رفت، اما آجر در رده‌ی پایین‌تری قرار داشت.

ترکیب نمای سنگ و آجر به این دلیل خلق شده که سنگ‌ها ماهیت سردی دارند و عایق حرارتی مناسبی برای ساختمان محسوب نمی‌شوند؛ در عوض در برابر رطوبت به شدت مقاوم بوده و نفوذناپذیرند. اما آجرها در برابر انتقال حرارت، بسیار مقاوم هستند و تولید آنها با ابزارهای قدیمی هم راحت‌تر از تراشیدن سنگ‌های بزرگ و سنگین بود. معماران گذشته به این خواص سنگ و آجر در کنار هم پی برده بودند و تصمیم گرفتند از این دو مصالح ساختمانی، بهترین استفاده را ببرند.

در معماری قدیمی ترکیب آجر و سنگ نما مشاهده می‌کنیم که سنگ‌ها را برای مکان‌های در معرض رطوبت به‌کار می‌برده‌اند آجرها را معمولاً برای دیوارها و سقف که بیشترین نفوذ حرارتی را در ساختمان دارند استفاده می‌کردند. با ظهور آجر نسوز و خلق رنگ‌های متفاوت و متنوع در این آجر و همچنین بالا رفتن مقاومت آن، ایده‌های جدیدتری شکل گرفت. امروزه علاوه بر دلایل گذشته، می‌توان زیبایی را یکی از اصلی‌ترین عوامل استفاده از نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز دانست.

مزایا و معایب نمای ترکیبی آجر و سنگ

مزایای نمای ترکیبی آجر و سنگ:

  • کاهش هزینه‌ها با نمای ترکیبی: برای مثال قیمت سنگ نما از آجر نما به نسبت بالاتر می‌باشد و چوب ترموود از آجر طرح چوب گران‌تر است. کار کردن بخشی از نمای ساختمان با آجر نما باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • افزایش سرعت نصب اجرای نمای ترکیبی: استفاده از دو اکیپ نصب متریال نمای ساختمان باعث افزایش سرعت در مرحله نصب نما می‌شود.
  • جلوه ظاهری: زیباتر شدن و حرفه‌ای شدن نما در نماهای ترکیبی با طراحی و ایجاد نمایی جدید و خلاقانه
  • سازگاری طبیعی: سازگار بودن با انواع اقلیم‌های آب و هوایی مخصوصاً سازگار با آب و هوای خیلی سرد.
  • خواص عایقی: خواص عایق حرارتی و عایق صوتی آجر و سنگ

معایب نما با ترکیب سنگ و آجر:

  • خرید متریال‌های مختلف و دردسرهای به‌خصوص آن در حمل‌ونقل، نصب و …
  • خارج شدن نما از حالت مینیمال
  • نیاز به ۲ نصاب به جای یک نصاب متخصص

در جدول زیر، خلاصه مهم‌ترین معایب و مزایای نما ترکیب سنگ و آجر ذکر شده است.

مزایا معایب
کاهش هزینه‌ها خرید متریال‌های مختلف
افزایش سرعت نصب خارج شدن از حالت مینیمال
زیباتر شدن و حرفه‌ای شدن نما نیاز به ۲ نصاب
سازگاری با انواع آب و هوا
عایق حرارتی و صوتی

ترکیب دیوارهای سنگی و آجری

ترکیب نما آجر و سنگ به خاطر گرمی رنگ آجر در کنار سردی رنگ سنگ، هارمونی خارق‌العاده‌ای برای ساختمان ایجاد می‌کند. ترکیب آجر با سنگ می‌تواند به صورت پوشش کامل برخی دیوارها با سنگ و پوشش دیوارهای دیگر با آجر نما و یا پوشش ترکیبی آجر و سنگ در هر دیوار باشد. در این روش برای پوشش دیوارهای با مساحت زیاد از انواع آجر نما با دیوار چینی و بافت سلیقه‌ای استفاده می‌شود. آجر نما به دلیل ابعاد کوچکتر و ملات‌گیری عالی، بهترین گزینه برای خلق طرح‌های متنوع و جذاب نمای دیوارهای بزرگ ترکیبی است.

نمای ترکیبی ساختمان با سنگ سفید و آجر قهوه ای و قرمز

نمای ترکیبی سنگ و آجر با سفال معمولی و سنگ تیره که کنتراست بیشتری ایجاد می‌کند به‌عنوان یک گزینه عالی نما پیشنهاد می‌شود. همچنین از انواع آجر نسوز به دلیل تنوع رنگی و دوام بالاتر به‌عنوان نمای خارجی ساختمان استفاده می‌گردد. انواع آجر نسوز مربعی برای سنگفرش کف ساختمان، حیاط و راهرو به‌کار می‌روند. در تمامی حالت‌های ترکیبی، بخش بزرگی از نما به طور کامل با یکی از مصالح سنگی یا آجری پوشیده می‌شود.

در ترکیب نما آجری و سنگ، دیوارهای حامل که بخشی از وزن ساختمان را تحمل می‌کنند معمولا با آجر سفال یا نسوز، نما می‌شوند. ملات استفاده شده در دیوارهای آجری به دیوار استحکام بیشتری می‌دهد و امکان کنده شدن آجر به صفر می‌رسد. مقاومت آجر نما در برابر زلزله و تغییرات دما بسیار بیشتر از سنگ نما است اما برای دیوارهای یکپارچه که با رنگ سرد می‌توانند جلوه‌ای زیباتر به نما بدهند از سنگ استفاده می‌شود.

سنگ نما می‌تواند در ابعاد مختلف و به اشکال مختلف به‌کار برده شود ولی بهتر است قبل از استفاده از نمای ترکیبی ساختمان و استارت طراحی آن، نمای سنگ با نمای آجر را مقایسه نمایید؛ از این رو ما مقاله‌ای را برای شما با عنوان تفاوت نمای سنگی با نمای آجری را تهیه و منتشر کرده‌ایم تا بتوانید بهتر انتخاب نمایید.

ترکیب سنگ و آجر نما برای جزئیات ساختمان

قاب‌ها، چارچوب‌ها و پله‌های برجسته شده با ترکیب نما آجر و سنگ از زیباترین نماهای موجود در معماری هستند. پیاده‌سازی این نماها بسیار ساده است اما اثر چشمگیری بر زیبایی بنا دارد. اغلب برای رفع عیوب ظاهری بنا از جمله وجود درهای قدیمی و پنجره‌های کوچک و بی‌قاب از این روش استفاده می‌شود. ترکیب رنگ‌ها در این سبک نما بسیار مهم است و رعایت کنتراست یا‌ هارمونی، در نتیجه‌ی نهایی کار به شدت موثر خواهد بود.

بهترین ویژگی نمای ترکیبی سنگ و آجر این است که اندازه سنگ می‌تواند بسیار متفاوت به‌کار گرفته شود. از اسلب‌های بزرگ برای پوشاندن دیوارها و ستون‌ها گرفته تا کاشی‌های سنگی و مجسمه‌ها، همگی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. سنگ به صورت ساده یا تراشکاری شده، آنتیک و یا به شکل قلوه‌ای به‌کار می‌رود. ترکیب اشکال منظم و یک‌دست در کنار طرح‌های نامنظم می‌تواند نمایی منحصر به فرد خلق کند. همچنین می‌توان از یک ستون سنگی زیبا یا یک ستون آجری خوشرنگ هم به‌عنوان ستون و هم به‌عنوان بخشی از نمای خارجی و داخلی ساختمان استفاده کرد.

بهترین ملات برای ترکیب نمای آجر و سنگ برای ساختمان‌های مدرن، استفاده از انواع چسب نما است. این چسب‌ها به سرعت خشک می‌شوند و وزن سنگین سنگ را به خوبی تحمل می‌کنند (در این زمینه بخوانید: چسب آجر چیست؟ کاربرد و انواع آن). ستون‌های سنگی، پلکان سنگی، قاب در و پنجره، کفپوش تراس و حتی باربیکیو سنگی در ترکیب با دیوارهای آجری بسیار چشم‌نواز خواهند بود. تنوع رنگ آجرهای نسوز و سنگ‌های گرانیتی در حدی است که تقریباً هر طرحی را می‌توان با این دو مصالح پیاده‌سازی کرد.

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز ویلایی و ساختمانی

با گذشت زمان، استفاده از متریال‌های قدیمی و سنتی در کنار سنگ نما رواج پیدا کرده است. برای مثال از دهه اخیر تا به امروز نمای ترکیبی سنگ و آجر به شدت مورد استقبال معماران و طراحان قرار گرفته است. طراحی نمای ترکیبی سنگ و آجر بسیار خلاقانه و زیبا است و گویی سلیقه هر دو سبک معماری مدرن و کلاسیک سنتی را در بر می‌گیرد.

سنگ نما ذاتاً سرد می‌باشد اما در مقابل، آجر نما عنصری گرم شناخته می‌شودو ترکیب این دو متریال متضاد در کنار یکدیگر و استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان باعث ایجاد تعادل و در برگرفتن سلیقه‌های مختلف می‌شود.

یکی از مزایای نمای ترکیبی سنگ و آجر تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف این دو نوع متریال می‌باشد که موجب افزایش قدرت انتخاب و ایجاد طراحی‌های خلاقانه از نمای ترکیبی ساختمان می‌شود.

نمونه طرح نما ساختمان با آجر نسوز و سنگ

 نمونه طرح نما ساختمان با آجر نسوز و سنگ در تهران

انواع سنگ نما برای ترکیب با آجر نسوز

از نمای ترکیبی سنگ و آجر در ساختمان‌های ویلایی و مجتمع‌های یک طبقه، دو طبقه و چند طبقه استفاده می‌شود. این طیف استفاده از ترکیب آجر با چندین مدل سنگ نما بهره می‌برد که در زیر معرفی شده‌اند.

  • سنگ تراورتن: پرطرفدارترین سنگ نما برای نمای بیرونی ساختمان در ایران، سنگ تراورتن می‌باشد. برای نماهای ترکیبی که به آجر نما در آن بکار گرفته می‌شود نیز، استفاده سنگ تراورتن توصیه می‌شود و از نمای آجر و سنگ تراورتن بهره برد.
  • سنگ مرمریت: سنگ مرمریت – که به سنگ زنده معروف است – برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان قابل استفاده می‌باشد.
  • سنگ مرمر: سنگ مرمر با مرمریت متفاوت است و قطعات آن بلوری‌شکل بوده که نور را از خود عبور می‌دهد.
  • سنگ گرانیت: این سنگ حاوی خاک و ذرات آهن می‌باشد و معمولاً به رنگ مشکی است. سنگ گرانیتی در سراسر جهان جزء محکم‌ترین و مقاوم‌ترین سنگ‌های نما شناخته می‌شود.
  • سنگ لایم‌استون: یکی از ارزانترین سنگ‌های نمای ساختمان با تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح‌ها و رنگ‌ها می‌باشد.
  • سنگ چینی: از ترکیب سنگ‌های ریز و کوچک تولید می‌شود و مقاومت نسبتاً قابل قبولی هم دارد.
انواع سنگ نما کاربرد در نما
سنگ تراورتن نمای بیرونی ساختمان
سنگ مرمریت نمای بیرونی و داخلی ساختمان
سنگ مرمر نمای داخلی و بیرونی ساختمان
سنگ گرانیت نمای بیرونی ساختمان
سنگ لایم استون نمای داخلی و خارجی ساختمان
سنگ چینی نمای داخلی ساختمان

ترکیب نما رومی با آجر نسوز

اخیراً در بخش‌هایی از کتیبه‌های نمای رومی از آجر نسوز نما یا آجر قزاقی استفاده می‌شود؛ چراکه استفاده از آجر نما باعث کاهش هزینه‌ها و زیباتر شدن نمای ساختمان خواهد شد.

نما رومی نوعی نمای بیرون ساختمان می‌باشد که در آن از سنگ نما استفاده می‌شود. در نمای رومی چند مورد باید حتماً رعایت شود:

  • متقارن بودن نمای سنگی
  • استفاده از مجسمه‌ها، ستون و سرستون، گلدان، کتیبه، قاب پنجره‌ها، نرده‌ها، قوس‌ها و قرنیزهای رومی
  • قوس‌های گرد و سقف‌های بلند

انواع آجر نما برای ترکیب با سنگ نما

  • آجر نسوز انگلیسی: با ترکیب رنگی قرمز تا قهوه‌ای رنگ، یکی از پر طرفدارترین آجرهای نما ترکیبی با سنگ نما است.
  • آجر نسوز مشکی: یکی از انواع آجرهای نسوز است که دارای بالاترین قیمت در بین سایر آجرهای نما را دارد و در تولید آن از فلز منگنز استفاده شده است.
  • آجر نسوز سفید: دارای دو نوع آجر نما سفید صدفی و سفید طوسی است.
  • آجر نسوز شاموتی: آجر شاموت طی فرایندی از آسیاب سنگ طبس تولید می‌شود و یکی از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین آجرها برای نمای ترکیبی ساختمان است. آجر شاموتی برای نماهای ترکیبی از نظر ساختمان‌سازها و معماران، یک آجر نمای لاکچری و حرفه‌ای محسوب می‌شود.
  • آجر قزاقی: یک آجر نما با فرآیند تولید سنتی است که به صورت دستی و خشتی تولید می‌گردد.
نمای ترکیبی آجر قزاقی و سنگ نما ساختمان
نمای ترکیبی آجر قزاقی و سنگ نمای ساختمان در تهران

برای ترکیب آجر نما با سنگ نما بهتر است به تناسب رنگ آجرها و سنگ بیشتر دقت کنیم. انتخاب آجر مناسب در کنار نمای سنگی کاری دشوار است که نیازمند خوش‌ذوق بودن و دانش علم تناسب رنگ‌ها است.

نکات مهم اجرای نمای ترکیبی سنگ و آجر

همان‌طور که می‌دانید امروزه نمای ترکیبی سنگی، آجری، سیمانی، جی‌اف‌آرسی، کامپوزیت، چوب، سرامیک، شیشه، فلز و… به قدری گسترده شده‌ که انتخاب سبک معماری و مصالح خاص آن را برای طراحان دشوار کرده است. به همین دلیل لازم است تا پیش از هر چیز یک مسیر مشخص از ابتدایی‌ترین مسائل ساخت نمای ترکیبی همچون آب‌وهوا، توپوگرافی زمین و … تا محل خرید مصالح نماسازی خود را مشخص کنید. تنها در این صورت است که می‌توان انتظار یک اثر هنری ماندگار و مستحکم را داشت.

در حقیقت هنگامی که خواهان ایجاد یک نمای سنگی هستید، تمام مراحل با سادگی و سهولت بیشتری پیش می‌روند، اما هنگامی که تصمیم به ایجاد نمای ترکیبی سنگی می‌کنید، شرایط متفاوت خواهد بود؛ چراکه این نوع از نما نیازمند دانش گسترده‌تری از قواعد و قوانین بوده تا بتوان زیبایی بنا را دو چندان کرد. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا به بررسی اقلیم منطقه و همچنین آب‌وهوای غالب آن پرداخته تا نوع متریال اولیه مصالح را در تناسب با این اقلیم انتخاب کنید.

در مرحله بعد، نوع کاربری ساختمان در درجه اهمیت بالایی قرار دارد و باید نوع نمای مسکونی، آموزشی، تجاری، صنعتی، اداری، ویلایی، کلینیک، گالری، تالار، باشگاه ورزشی، رستوران و… را مشخص کرد. به‌عنوان  مثال برای نماسازی ویلایی شاید ترکیب سنگ و چوب یا سنگ و شیشه گزینه مناسب‌تری باشد، در حالی که استفاده از چوب در یک مجتمع تجاری معقولانه نبوده و آجر نمای ترکیبی بهتری با سنگ خواهد بود.
در نهایت باید مقادیر مصالح مورد نیاز را نسبت به طرح انتخاب شده بررسی و به تجزیه و تحلیل مواردی چون زمان، هزینه، نیروی کار و … پرداخت.

در صورت تمایل می‌توانید این مقاله انگلیسی را برای نکات تکمیلی انتخاب آجر و سنگ برای استفاده در نمای ترکیبی مطالعه کنید.

قیمت نمای ترکیبی سنگ و آجر

قیمت و هزینه نهائی نمای ترکیبی آجر و سنگ به موارد متعددی از جمله قیمت سنگ نما، قیمت آجر نما بر اساس نوع و ابعاد، قیمت مصالح نصب آجر و سنگ نما، هزینه داربست و هزینه‌های نصاب سنگ و آجر نما بستگی دارد.

قیمت نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی، ساختمان یک طبقه یا چند طبقه متفاوت می‌باشد که در صورت تمیز کار شدن و اجرای تمیز سنگ و آجر در کنار یکدیگر می‌تواند باعث افزایش ارزش ساختمان و خاص بودن سازه شما شود. برای این منظور می‌توانید با مشاهده پروژه‌های اجرا شده از نمای سنگ و آجر توسط امیران نما، با کارشناسان ما تماس بگیرید و ضمن ارائه مشخصات بنای خود، در مورد قیمت اجرای نمای ترکیبی اطلاعات کامل‌تر کسب کنید.

عکس نما سنگ و آجر

در بخش آخر این مقاله، چند عکس نمونه نما ترکیبی آجر و سنگ نما که در سایر کشورها اجرا شده، آورده شده است که برای ایده نمای آجر و سنگ می‌تواند به شما کمک کنید.

 

سوالات متداول درباره نمای ترکیبی ساختمان

نمای ترکیبی ساختمان بهتر است یا نمای یک‌دست؟

با توجه‌به این موضوع که کاربران ایرانی خواهان دیدن نمای جذاب در ساختمان هستند، اجرای نمای ترکیبی ساختمان بهتر از نمای یک‌دست است و البته از آنجایی که اکثر مردم ایران نمای سنتی را نیز می‌پسندند، استفاده از آجر در نماهای ترکیبی بهترین گزینه برای سنتی کردن نمای ساختمان است پس بهتر است در نمای ساختمان خود از نمای ترکیبی استفاده نمایید.

قیمت تمام شده نمای ترکیبی چقدر است؟

قیمت نمای ترکیبی آجر نما و سنگ نما به قیمت پایه انواع سنگ نما و انواع آجر نما همچون آجر نسوز نما، آجر قزاقی، آجر لفتون و ... بستگی دارد و برای انواع ساختمان‌های یک و چند طبقه متفاوت می‌باشد.

بهترین سنگ نما و بهترین آجر نما برای نمای ترکیبی کدام است؟

بهترین‌های آجر نما برای نمای ترکیبی عبارتند از: آجر نسوز شاموتی، انگلیسی، نسوز مشکی و نسوز سفید و همچنین آجر قزاقی. برای سنگ نما در نماهای ترکیبی بهترین آن سنگ مرمریت، چینی و تراورتن می‌باشد. بهترین آجر نما برای نمای ترکیبی باید با کیفیت بالا باشد و دارای ضمانتنامه و استاندارد نیز باشد که امیران نما این ویژگی‌ها را دارد.

انواع آجر نما مناسب برای ترکیب با سنگ نما کدام است؟

آجرهای نمای قزاقی، آجر نسوز نما، آجر نسوز شاموتی، آجر نسوز انگلیسی، آجر نسوز سفید، آجر نسوز مشکی + انواع آجرهای طرح چوب و دکوراتیو مناسب برای ترکیب با سنگ‌های نما می‌باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *