نما کامپوزیت ساختمان؛ بررسی 8 مورد از مزایا و معایب انواع نمای کامپوزیت آپارتمان و ساختمان

نماهایی وجود دارد که می‌تواند با دیوارهای آجری و همچنین با مصالح دیگر ترکیب شود. مواد مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای طراحی نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. همان‌طور که از نام آن پیداست، نما کامپوزیت نوعی نمای معماری است که از ترکیب تعدادی از مواد متمایز در یک واحد ایجاد می‌شود. یکی از انواع نماهایی است که بر روی سازه یافت می‌شود. ازآنجایی‌که انتخاب مصالح از آجر، بتن، سنگ، کامپوزیت، تخته سیمانی، چوب، سرامیک و سایر گزینه‌ها فرایندی چالش‌برانگیز است، ممکن است با کمک نما کامپوزیت تصمیم بهتری بگیرید.

اگر و تنها درصورتی‌که نمای بیرونی آن برای ترکیب مواد کامپوزیت طراحی شده باشد و با استفاده از آن مصالح ساخته شده باشد، یک ساختمان را در فهرست نمای مدرن قرار دهید. به همین دلیل، تنها درصد کمی از افراد با آن آشنا هستند. نمای ساختمان‌ها هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. انواع نما کامپوزیت متنوع است. این تنوع موجب می‌شود که مصرف‌کنندگان بتوانند متریال موردنظر خود را به دست بیاورند.

نمای کامپوزیت ساختمان

استفاده از نماهای زیاد در ایجاد ظاهر ساختمان، معایب مصالح مختلف ساختمانی را کاهش می‌دهد و درعین‌حال مزایای هر یک را به طور برجسته نشان می‌دهد. اگر قصد ساخت یک ساختمان و جستجوی نمای مناسب برای آن را دارید.

جنبه بیرونی نما کامپوزیت را می‌توان به‌گونه‌ای ساخت که دیدگاه‌های مختلفی را در خود جای دهد. برای هر نما از مصالح خاصی استفاده می‌شود، مانند سنگ وقتی که نما از سنگ ساخته شده است. بااین‌حال، مواقعی وجود دارد که محدودیت‌هایی مانند هزینه‌های بیش از حد، تولیدکنندگان را از انجام مؤثر وظایف خود باز می‌دارد.

نمای کامپوزیت ساختمان و بررسی انواع مزایا و معایب آن

بیشتر بخوانید : نمای سنگ ساختمان چیست و چه مزایایی دارد

مفهوم نما کامپوزیت

ترکیبی از چند متریال مختلف و سبک‌های معماری معاصر به‌عنوان نما کامپوزیت شناخته می‌شود و در اینجا به کار می‌رود. زمانی که در طراحی نما از ترکیب دو یا چند ماده اولیه و مصالح اولیه برای ایجاد طرحی جدید استفاده می‌شود، باید ظاهر ساختمان را متشکل از نماهای مرکب در نظر گرفت. زیرا طرح جدید با ترکیب طرح قبلی با طرح جدید ایجاد شده است.

نکته مهم در انتخاب نما کامپوزیت ترکیب تعدادی از مواد اولیه مختلف منجر به ایجاد نماهای ترکیبی می‌شود. در نتیجه، مزایا و معایب هر یک از آن مصالح اولیه ممکن است در نمای سازه قابل‌مشاهده باشد. هنگام انتخاب نمای یک ساختمان با کاربری مختلط، هارمونی بصری باید بیشترین توجه را داشته باشد؛ زیرا مهم‌ترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

در واقع انتخاب نما کامپوزیت برای ساختمان یک فرایند بسیار ظریف است که باید با نهایت دقت توسط یک متخصص مجرب انجام شود. از طرفی قیمت هر یک از مصالحی که برای جلوه‌دادن ساختمان به کار می‌رفت با قیمت سایر عناصر متفاوت بود. به همین دلیل، هرزمان که این عناصر خام را برای ایجاد ظاهری جدید ترکیب می‌کنید، باید احتیاط کنید تا در نهایت هیچ یک از اجزا را هدر ندهید. هنگام انتخاب نما کامپوزیت، توجه به نحوه ترکیب مواد اولیه ضروری است. این یکی دیگر از ملاحظات ضروری است.

گاهی اوقات ترکیب دو یا چند ماده اولیه با یکدیگر ظاهر زیبایی نخواهد داشت یا معیارهای ضروری را پوشش نمی‌دهد. این می‌تواند یک مشکل باشد؛ بنابراین، قبل از ادغام دیدگاه‌های مختلف، باید درک کاملی از هر یک از آنها داشته باشید و با ویژگی‌هایی که هر یک را متمایز می‌کند آشنا باشید. کسب درکی از ویژگی‌های دیدگاه‌های ترکیبی. این واقعیت که طرح اولیه در سراسرنما کامپوزیت حفظ شده است، باید به‌عنوان جنبه‌ای در نظر گرفته شود که بیش از همه برجسته می‌شود.

به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در طراحی اساسی ساختمان در نتیجه ترکیب دو یا چند ماده اصلی که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، ظاهر ساختمان از نظر زیبایی‌شناختی در کل نما کامپوزیت ادغام شده است؛ زیرا در ترکیب مواد مختلف هماهنگی وجود دارد. وقتی صحبت از طراحی کلی نمای ساختمان می‌شود، فضای زیادی برای بیان خلاقانه دارید.

ساختاری منحصربه‌فرد که جذابیتی خاص خود را در خود دارد می‌تواند زمانی تحقق یابد که انرژی خلاق فرد به سمت تولید مفاهیم جدید معماری هدایت شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ساختار خود را با گنجاندن خطوط و اشکال منحنی یا مستقیم و همچنین استفاده از انواع مصالح ساختمانی جذاب‌تر کنید.

بنابراین، بهره‌گیری از تفکر خلاق را می‌توان یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های نما کامپوزیت دانست. ترکیب جبهه‌های ساختمانی و عملکرد آن جبهه‌ها. نما کامپوزیت را می‌توان با استفاده از ترکیب دو یا چند متریال اصلی در ساخت آن، طراحی فوق‌العاده جذابی داد.

قابلیت اجرا نما کامپوزیت در سراسر ایران

اما مهم‌ترین سؤال این است که آیا می‌توان از نما کامپوزیت برای هر نوع ساختمانی استفاده کرد؟ در زیر مروری بر کاربرد نما کامپوزیت در انواع ساختمان‌ها خواهیم انداخت:

  • نمای هوایی ساختمان تجاری
  • نمایی از ساختار آموزشی
  • نمای یک سازه مسکونی
  • نمای هوایی ساختمان اداری
  • نمایی از یک سازه صنعتی
  • نمای بیمارستان
  • نمای هوایی مجموعه ورزشی
  • نمای از سالن
  • نمایی از برج
  • نمای رستوران بزرگ

مزایای توسعه نما کامپوزیت ساختمان. برخی از مواد مانند چوب، فلز و سنگ بسیار بادوام هستند و به‌راحتی نمی‌توان آنها را به طرح دلخواه سفارشی کرد. در نتیجه، ترکیب این ماده با مواد دیگر با پلاستیسیته بالاتر محبوبیت بالایی پیدا کرده است. تا آنجا که ممکن است، ترکیب مواد متنوع مزایای زیادی دارد. دانستن این مزایا می‌تواند به شما در انتخاب نمای ساختمان کمک کند.

اجرای نما کامپوزیت ساختمان در اکثر مناطق ایران جهت نما سازی ساختمان و آپارتمان

مهم‌ترین مزایای نما کامپوزیت به شرح زیر است. چشم‌انداز ترکیبی به سطح چشمگیر زیبایی و جذابیت ساختمان می‌افزاید. نما کامپوزیت زیر چتر نماهای مدرن هستند و این قابلیت را دارند که به‌سرعت ظاهری مجلل به یک ساختمان ببخشند. کاهش هزینه طراحی نمای ساختمان با استفاده از دو یا چند متریال به همراه یکدیگر امکان‌پذیر است. برخی از مواد هستند که بسیار گران هستند، اما وقتی با مواد دیگر ترکیب شوند، می‌توان آنها را مقرون‌به‌صرفه‌تر ساخت.

این امکان وجود دارد که برخی از مواد مانند شیشه مقاومت کمتری نسبت به سایرین داشته باشند؛ بنابراین، استفاده از مواد مختلف در ارتباط با آن می‌تواند منجر به بهبود استحکام کلی ساختمان شود. با استفاده از طرح‌های خلاقانه به‌عنوان راهنما، می‌توانید نمای ساختمان را با استفاده از مواد نما کامپوزیت طراحی کنید. این را می‌توان با کمک طرح‌های خلاقانه انجام داد. همچنین باید توجه داشته باشیم که توانایی ساخت پرسپکتیوهای ترکیبی بسته به ترجیحات مختلف افراد مختلف از دیگر مزایای آن است.

بیشتر بخوانید : ایده های طراحی نما ساختمان و آپارتمان با سنگ و آجر و شیشه

فرایندهای درگیر در طراحی نما کامپوزیت

در طراحی نما کامپوزیت ساختمان باید به نکات مختلفی توجه کرد. بااین‌حال، وقتی صحبت از ادغام دو یا چند متریال برای نمای ساختمان می‌شود، دو جنبه اساسی وجود دارد که ابتدا باید در نظر گرفته شود. اقلیم محلی اولین موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا می‌تواند در انتخاب مواد نما کامپوزیت تأثیر داشته باشد. از طبقه‌بندی ساختمان استفاده کنید

طراحی ترکیبی نماسنگ و آجر

اگر نمای آجری را با نمای سنگی ترکیب کنید، یکی از مقاوم‌ترین نما کامپوزیت ساختمان را به دست خواهید آورد. طراحی نما با آجر و سنگ یکی از پرطرف‌دارترین نماهای ترکیبی در ایران است. دلیل آن باید قیمت مقرون‌به‌صرفه و فراوانی مواد آن در کشور ما باشد. به همین دلیل در اکثر مناطق کشورمان با شرایط آب‌وهوایی متفاوت از این نما کامپوزیت محبوب برای نمای ساختمان استفاده می‌شود.

طراحی ترکیبی نماسنگ و آجر برای ساختمان‌های اداری، مسکونی، ویلایی، تجاری و صنعتی قابل‌انجام است. از مزایای ترکیب آجر و سنگ در نمای ساختمان باید به موارد زیر اشاره کرد. ترکیب این مصالح در کشور ما در هر شرایط آب‌وهوایی ماندگار و ماندگار است. نمای ساختمان‌ها در ترکیب با آجر و سنگ به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند. ترکیب آجر و سنگ را می‌توان به‌راحتی خشک کرد. از معایب تلفیق آجر و سنگ در نمای ساختمان باید به موارد زیر اشاره کرد.

برای اجرای این مصالح در نمای ساختمان به نیروهای ماهر و مجرب نیاز دارید. آجر و سنگ مصالح گران قیمتی هستند به همین دلیل هزینه اجرای آنها بالاست. بهتر است در صورت امکان از ترکیب تعدادی از مواد مختلف در نمای بیرونی ساختمان خودداری کنید. حداقل دو مورد از منابعی را که در این پست موردبحث قرار گرفته‌اند ترکیب کنید. هنگام انتخاب مصالح برای ترکیب در نمای بیرونی ساختمان، توجه به رنگ عناصر مهم است.

هنگامی که بیش از دو یا سه‌رنگ متمایز وجود داشته باشد، دریافت اطلاعات برای چشم بیننده ممکن است خسته‌کننده شود. هنگام انتخاب نمای ترکیبی، مهم است که محیط اطراف ساختمان را در نظر بگیرید. فضای هماهنگ با سازگاری متریال با نمای اطراف کمک می‌کند. توجه به سطوح در هنگام انتخاب چندین نما به‌قصد اختلاط آنها با یکدیگر مهم است. در این صورت خطوط نمای ساختمان به‌درستی ساخته نمی‌شوند و سازه از انسجام یکسانی برخوردار نخواهد بود.

نما کامپوزیت یکی از بهترین محصولات امیران نما محسوب می‌شود. ماده منعطفی است. می‌توان در ورق همه‌گونه تغییری را ایجاد کرد. قیمت مناسب باعث می‌شود که بسیاری از مشتریان تمایل داشته باشند که از این نما استفاده کنند. قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف از مزایای این نما محسوب می‌شود. عایق صوتی مناسبی است. در ضمن مقاومت بالایی دارد. نما کامپوزیت شرکت امیران نما با قیمت مناسبی عرضه می‌شود. نمای جذاب و زیبای ساختمان موجب می‌شود که بسیاری از مشتریان تمایل داشته باشند این نما اجرا شود.

بیشتر بخوانید : ترکیب مصالح آجر و سنگ و شیشه برای ساخت یک نمای ترکیبی ساختمان

سوالات متداول درباره نمای کامپوزیت‎

نمای کامپوزیت ساختمان قابلیت اجرا بر چه نماهایی دارد؟

نما کامپوزیت ساختمان برای نماهایی همچون ساختمان‌های تجاری، آموزشی، مسکونی، اداری، سازه‌های صنعتی، نمای بیمارستان، نمای هوایی مجموعه‌های ورزشی، سالن، برج، رستوران‌ها و غیره کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین مزایای نما کامپوزیت چیست؟

مهم‌ترین مزایای نما کامپوزیت به شرح زیر است. چشم‌انداز ترکیبی به سطح چشمگیر زیبایی و جذابیت ساختمان می‌افزاید. نما کامپوزیت زیر چتر نماهای مدرن هستند و این قابلیت را دارند که به‌سرعت ظاهری مجلل به یک ساختمان ببخشند. کاهش هزینه طراحی نمای ساختمان با استفاده از دو یا چند متریال به همراه یکدیگر امکان‌پذیر است. برخی از مواد هستند که بسیار گران هستند، اما وقتی با مواد دیگر ترکیب شوند، می‌توان آنها را مقرون‌به‌صرفه‌تر ساخت.

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *