بهترین آجر نما آپارتمان و ساختمان و معرفی برترین ها

بهترین آجر نما جهت اجرای یک نمای ساختمان جذاب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خانه جایی است که می‌توانید در آن احساس راحتی کنید و احساس کنید که با خودتان هستید. فرقی نمی‌کند خانه شما در آپارتمان باشد یا خانه ییلاقی، خانه از نظر فیزیکی با اجزای مختلفی ساخته می‌شود، یعنی اجزای سازه‌ای و اجزای غیرسازه‌ای. تیرها، ستون‌ها، فونداسیون‌ها و غیره اجزای سازه‌ای هستند درحالی‌که درها، پنجره‌ها، کاشی‌ها، رنگ‌ها و غیره اجزای غیرسازه‌ای هستند. دیوار می‌تواند یک جزء سازه‌ای یا غیرسازه‌ای باشد. دیوار یکی از اجزای اساسی ساختمان است که پس از ساخته‌شدن نمی‌توان آن را اغلب تغییر داد. از این رو، انتخاب واحدهای دیوار بنایی مناسب برای دیوار خانه یک کار مهم است، زیرا گزینه‌های زیادی مانند آجر، سنگ، بلوک‌های بتنی، چوب و غیره در بازار موجود است.

بیشتر بخوانید : بهترین آجر ایران در کجا تولید می‌شود؟

بهترین آجر نما در نماسازی ساختمان و آپارتمان

طبقه‌بندی بهترین آجر نما بر اساس موارد زیر انجام می‌شود.

  • کیفیت
  • سوزاندن آجر
  • روش ساخت
  • ماده خام
  • استفاده از موقعیت مکانی
  • قابلیت مقاوم در برابر آب‌وهوا
  • هدف از استفاده
  • شکل
  • حفره‌ها
  • منطقه

آجرهایی که به عنوان بهترین آجر نما هستند کدامند؟ لیست برترین آجرها جهت نما سازی ساختمان و آپارتمان

آجر درجه یک و بهترین آجر نما

این نوع آجر در مقایسه با سایر آجرها آجری باکیفیت است. اینها از خاک رس مرغوب ساخته شده‌اند. این نوع آجرها از نظر شکل و اندازه منظم هستند. لبه‌های تیز و سطوح صاف دارند. آجرهای درجه یک کاملاً سوخته و به رنگ قرمز، گیلاسی یا مسی هستند. آنها با قالب‌گیری روی میز در کوره ساخته می‌شوند. وقتی به مدت ۲۴ ساعت در آب شیرین غوطه‌ور می‌شوند، نباید بیش از ۲۰ درصد آب وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خردشدن حدود ۱۰۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع هستند. این نوع آجرها در صورت برخورد با هم‌صدای زنگ می‌دهند. این آجرها عاری از ایراد، ترک، سنگ، تراشه و غیره هستند و بسیار بادوام هستند. از آنها برای طبیعت دائمی و برتر کار و همچنین برای دیوارهای باربر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : روش‌های خشک کردن آجر

آجر درجه‌دو

این نوع آجرها کیفیت متوسطی دارند. بی‌نظمی‌های جزئی در شکل و اندازه آجرهای درجه‌دو وجود دارد. این نوع آجرها با قالب‌گیری زمینی قالب‌گیری می‌شوند. به دلیل قالب‌گیری زمینی، لبه‌های تیز و سطوح صاف ندارند. زمانی که به مدت ۲۴ ساعت در آب شیرین غوطه‌ور می‌شوند، نباید بیش از ۲۲ درصد آب از وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خردشدگی در حدود ۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع هستند. آجرهای درجه‌دو نیز هنگام کوبیدن به هم‌صدای زنگ می‌دهند. از این بهترین آجر نما در سازه‌های دائمی، دیوار جداکننده و باربر سازه‌های کوچک نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : زنجاب کردن آجر را بهتر بشناسید

آجر درجه سه

آنها از آجرهای بی‌کیفیت هستند. این نوع آجرها بیش از حد سوخته یا زیر سوخته هستند. آجرهای درجه سه از نظر اندازه و شکل منظم نیستند. آنها لبه‌های ناصاف و سطوح ناهموار دارند. این نوع آجرها نیز با قالب‌گیری زمینی قالب‌گیری می‌شوند و در گیره سوزانده می‌شوند. وقتی به مدت ۲۴ ساعت در آب شیرین غوطه‌ور می‌شوند، نباید بیش از ۲۵ درصد آب از وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خردشدگی در حدود ۳۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع هستند. آجرهای درجه سه وقتی به هم می‌زنند صدایی کسل‌کننده می‌دهند. از بهترین آجر نما درجه سه در سازه‌های موقت استفاده می‌شود.

آجر درجه چهارم

آجرهای درجه چهارم از آجرهای بسیار بی‌کیفیت و ماهیت شکننده هستند؛ بنابراین، نمی‌توان از آنها برای اهداف ساخت‌وساز استفاده کرد. آنها خرد می‌شوند و به‌عنوان سنگ‌دانه در ساخت بتن آجری استفاده می‌شوند. آنها معمولاً به شکل شکسته، در راه‌سازی، فونداسیون‌ها و کف‌ها به‌عنوان سنگ‌دانه‌های درشت استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش آجرکاری

آجرهای نسوخته

آنها همچنین به‌عنوان آجر خشک شده در آفتاب شناخته می‌شوند. اعتقاد بر این است که اولین‌بار زمانی که آجرها مورداستفاده قرار گرفتند، در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در مصر به شکل خشک شده در آفتاب (آجرهای نسوخته) بودند. برای سازه‌های موقت از آجرهای خشک شده در آفتاب استفاده می‌شود. آنها آن‌قدر قوی نیستند که از طریق نور خورشید خشک می‌شوند. این بهترین آجر نما مقاومت کمتری در برابر آتش‌وآب دارند. آجرهای آفتاب‌سوخته برای سازه‌های دائمی مناسب نیستند. این نوع آجرها در مقایسه با سایر انواع آجر از استحکام بسیار کمی برخوردار بوده و دوام کمتری دارند.

آجرهای سوخته

امروزه آجرهایی که معمولاً مورداستفاده قرار می‌گیرند، آجرهای سوخته هستند. آنها را تهیه کرده و در کوره می‌سوزانند. آجرهای سوخته در مقایسه با آجرهای نسوخته استحکام بالایی دارند، اما ممکن است برخی از عیوب باقی بماند. ازاین‌رو آنها را به‌صورت زیردسته بندی می‌کنند.

آجرهای سوخته یکی از انواع بهترین آجرهای نمای ساختمان و آپارتمان است

  • آجر درجه یک
  • آجر درجه‌دو
  • آجر درجه سه
  • آجر درجه چهارم

آجرهای بیش از حد سوخته

این نوع آجرها در دمای بالا و مدت‌زمان بیشتری نسبت به آجرهای معمولی پخته می‌شوند. در نتیجه، شکل آجر سوخته بیش از حد مخدوش می‌شود. آجرهای روی سوخته به‌عنوان سنگ‌دانه درشت در بطن دال و تیر که در تماس با آب قرار نمی‌گیرد استفاده می‌شود.

آجر اکسترود شده

بهترین آجر نما با فشاردادن خاک رس و آب به قالب فولادی با شکل و اندازه بسیار منظم ساخته می‌شود و سپس به واحدهای کوتاه‌تر برش می‌دهد. دارای سه یا چهار سوراخ است که تا ۲۵ درصد حجم آجر را تشکیل می‌دهد. سوراخ‌های آجر وزن آجرها را کاهش می‌دهد و استفاده از آنها را ارزان‌تر و راحت‌تر از پرس خشک می‌کند. صورت‌های ناهموار، اعمال پوشش را آسان‌تر می‌کند. آجر معمولی اکسترود شده یک نوع آجر اقتصادی است که می‌تواند برای ساخت‌وساز استفاده شود، جایی که قرار است چهره‌ها پنهان یا پوشانده شوند. در ساخت‌وسازهایی که بودجه محدود در دسترس است استفاده می‌شود.

آجر قالبی

آجرهای قالبی دو نوع هستند؛ مانند آجرهای دستی و آجرهای قالبی ماشینی. آجرهای قالب‌گیری دستی با دست در قالب‌ها شکل می‌گیرند. قالب‌گیری دستی آجر به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را روی میز یا روی زمین‌ساخت. آجرهای ماشینی لبه‌های نامنظم نرم آجر هستند که با قالب‌گیری مواد در دستگاه جعبه قالب تولید می‌شوند.

آجر فشرده خشک

آنها انواع آجر سنتی هستند که از فشرده‌سازی خاک رس در قالب ساخته می‌شوند. آجرهای فشرده خشک دارای یک قورباغه عمیق در یک سطح بستر و قورباغه کم‌عمق در سطح دیگر هستند. این نوع آجرها آجرهای باکیفیت نسبت به آجرهای اکسترود شده هستند.

 آجرهای سفالی سوخته

پراستفاده‌ترین آجر است. هنگام استفاده در کارهای ساختمانی نیاز به گچ‌کاری دارد. این نوع آجرها معمولاً از خاک رس با سوزاندن ساخته می‌شوند. آجرهای سفالی سوخته نوع متداول آجر برای کارهای ساختمانی هستند. آجر درجه یک، آجر درجه‌دو، آجر درجه سه، آجر درجه چهارم نمونه‌ای از آجرهای سفالی سوخته هستند.

آجر خاکستر

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع آجرها با استفاده از خاکستر بادی تولید می‌شوند. حاوی مقدار زیادی اکسید کلسیم در آن است. به همین دلیل است که معمولاً آن را به‌عنوان خود سمان توصیف می‌کنند. آجر خاکستر بادی در هنگام تماس با رطوبت منبسط می‌شود. نسبت به آجرهای سفالی سوخته متخلخل کمتری دارند. سطح صافی ایجاد می‌کند بنابراین نیازی به گچ‌کاری ندارد.

یکی دیگر از آجرهایی که برای نماسازی آپارتمان و ساختمان مورد استفاده است آجر خاکستر است

این آجرها خواص بهتری نسبت به آجرهای رسی دارند و در برابر چرخه یخ‌زدگی و ذوب بسیار مقاوم هستند. مزایای آجرهای خاکستر بادی نسبت به آجرهای سفالی این است که دارای استحکام بالا، عایق بالا در برابر آتش، اندازه‌های یکنواخت برای اتصالات بهتر هستند. به دلیل سازگاری با محیط‌زیست، یک ماده سبز است.

آجر بتنی

آجرها یا بلوک‌های بتنی از بتن ساخته می‌شوند. آجرهای کم‌کیفیت هستند و همچنین دارای مقاومت فشاری پایینی هستند. کم‌مصرف‌ترین آجر است. از آجرهای بتنی در بالا و پایین تراز ضد رطوبت استفاده می‌شود. این آجرها به دلیل کاهش صدا و مقاومت در برابر حرارت برای نما، نرده و آجرکاری داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به آجرهای بتنی آجر ملات نیز می‌گویند. اگر رنگ‌دانه در حین ساخت اضافه شود، ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد. این نوع آجرها را می‌توان در اندازه‌های موردنیاز تولید کرد. مزیت آجرهای بتنی نسبت به آجر سفالی این است که می‌توان آن‌ها را در محل ساخت‌وساز ساخت، میزان ملات موردنیاز را کاهش می‌دهد و می‌توان آن را برای ارائه رنگ‌های مختلف در حین تولید ساخت.

آجرنسوز

آجرهای نسوز انواع خاصی از بهترین آجر نما هستند که قادر به تحمل دمای بسیار بالا هستند بدون اینکه بر شکل، اندازه و استحکام آن تأثیر بگذارند. به آنها آجرنسوز نیز می‌گویند. استفاده از آجرهای نسوز به ساخت دیواره‌های داخلی کوره‌ها برای ساخت فلزات و کاربردهای مشابه در دمای بالا محدود می‌شود. آجرهای نسوز نیز بر اساس واکنش‌پذیری نسبت به ذوب آن در دماهای بالا طبقه‌بندی می‌شوند.

آجرهای نما

آجرهای روکش به آن دسته از آجرهایی گفته می‌شود که نمایان بوده و بر روی دیوار ثابت می‌شوند. از این نوع آجرها در انواع نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. این آجرها از نظر اندازه استاندارد، استحکام بیشتری نسبت به سایر آجرها دارند و همچنین دوام بهتری دارند. آنها نمای زیبایی به ساختمان یا خانه ارائه می‌دهند. آجرهای روکشی انواع مختلفی دارند که از تکنولوژی و تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. آجرهای روکشی باید در برابر آب‌وهوا مقاوم باشند؛ زیرا معمولاً در دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. آجرهای اکسترود شده یکی از انواع آجرهای روبه‌رو هستند. بهترین آجر نما را می‌توان در هر شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی استفاده کرد.

بیشتر ببینید : قیمت آجر روکش‌دار و لعابی

باتوجه‌به دونالد واتسون (نویسنده استانداردهای صرفه‌جویی در زمان برای مصالح و سیستم‌های ساختمانی)، آجرهای روکشی بر اساس دامنه تغییرات رنگ و تحمل ابعاد در ASTM C216 در سه نوع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

(الف) نوع FBS

این آجرها برای استفاده عمومی هستند که در آن محدوده رنگ وسیع‌تر و تغییرات بیشتر در اندازه مجاز است. این آجرها در جاهایی استفاده می‌شوند که فقط به‌دقت متوسط نیاز است.

(ب) نوع FBX

این آجرها برای استفاده عمومی هستند که در آن به درجه بالایی از کمال مکانیکی، محدوده رنگی باریک مجاز و حداقل تغییرات در اندازه نیاز است. در پروژه خاصی استفاده می‌شود که در آن ظاهر یکپارچه و یکپارچه موردنظر است.

(ج) نوع FBX

این آجرها برای ایجاد جلوه‌های معماری مشخص ناشی از عدم یکنواختی در اندازه، رنگ و بافت انتخاب می‌شوند. آجر نمای ساختمان می‌تواند در شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی طراحی و ساخته شود.

شما می‌توانید تمامی آجرهای موردنیاز خود از هر طرح و شکلی از شرکت امیران نما به قیمت مناسب خریداری کنید. کارشناسان این مجموعه دستورالعمل‌های لازم نگهداری و استفاده از محصولات را در اختیار شما قرار می‌دهند. نصاب‌های مجموعه بهترین آجر نما ساختمان را بادقت در محل نصب می‌کنند. آجرنما ساختمان این مجموعه از هر نظر باکیفیت است.

سوالات متداول بهترین آجر نما در ایران

طبقه‌بندی بهترین آجر نما بر چه اساسی است؟

طبقه‌بندی بهترین آجر نما در ساختمان و آپارتمان بر اساس مواردی همچون کیفیت، سوزاندن آجر، روش ساخت، ماده خام، استفاده از موقعیت مکانی، قابلیت مقاومت در برابر آب‌وهوا، شکل و غیره است که به طور کامل به بررسی آن‌ها در این مقاله پرداخته‌ایم.

آجرهای نما به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

آجرهای نما از لحاظ کیفیت به ۴ دسته و درجه تقسیم می‌شوند که علاوه‌بر این ۴ مورد از نظر دونالد واتسون آجرهای نما از لحاظ دامنه تغییرات رنگ و ابعاد در ASTM C216 به سه نوع FBS، FBX و نوع دیگری از FBX تقسیم می‌شوند.

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *