تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی و بررسی مزایا و معایب هر یک در یک نوشته و مقاله

آجر نسوز معمولی و آجر نسوز سنگین یا کوره، این ها عناوینی است که با آن‌ها در این مطلب آشنا می‌شوید. را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. سبک و سنگین دو مورد از آن‌ها هستند. آجرهای نسوز سبک به آجر نسوز با چگالی ظاهری کمتر از ۱.۳ گرم در متر مکعب و آجرهای نسوز سنگین اطلاق می‌شود. در اصطلاح عامیانه، کیفیت این دو متفاوت است. یکی سبک و دیگری سنگین. اول از همه به آجر نسوز سبک وزن، آجر عایق حرارت نیز گفته می‌شود که عمدتاً برای حفظ حرارت و عایق حرارتی استفاده می‌شود و برای کاهش اتلاف حرارت و اتلاف حرارت کوره‌ها یا تجهیزات حرارتی استفاده می‌شود. آن‌ها معمولا برای لایه‌های دائمی تجهیزات حرارتی یا کوره‌ها استفاده می‌شوند.

عملکرد اصلی آجر نسوز سنگین مقاومت در برابر فرسایش گاز یا مایع، محافظت از خانه‌های کوره یا تجهیزات حرارتی در برابر فرسایش گاز یا مایع و اطمینان از عملکرد طبیعی کوره است. به طور کلی در لایه کاری تجهیزات حرارتی یا کوره‌ها استفاده می‌شود. آجر معمولی با شرایط متفاوتی نسبت به نسوز تولید می‌شود.

کاربرد آجر نسوز

آجر نسوز معمولی یا آجر نسوز سنگین، از جنبه کاربری می‌توان فهمید که این دو در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود، بنابراین از نظر محیط کاربری، نسوز سبک نمی‌تواند جایگزین آجر سنگین شود.

آجر نسوز سبک وزن ظاهری پایین و تخلخل بالایی دارند. آن‌ها می‌توانند گرما را در کوره‌ها ذخیره کنند. با این حال، به دلیل مقاومت فشاری پایین، نمی‌توان از آن‌ها برای قطعاتی که توسط گاز یا مایع شسته می‌شوند، استفاده کرد. آجرهای نسوز سنگین دارای چگالی ظاهری بالا، تخلخل کم، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر سایش خوب هستند و بهتر می‌توانند در برابر فرسایش و اصطکاک گاز یا مایع مقاومت کنند.

کاربرد آجر نسوز و تفاوت آجر نسوز با آجر غیر نسوز یا آجر معمولی

با توجه به شاخص‌های اصلی عملکرد، می‌دانیم که آجر نسوز سبک وزن نمی‌توانند جایگزین آجر سنگین شوند و کاربرد آجر نسوز سنگین و سبک متفاوت است.

برای تبدیل نسوز نور، عملکرد اصلی حفظ حرارت است. عملکرد اصلی آجر سنگین مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت در برابر خوردگی است. تفاوت‌های خاصی بین این دو در ذات وجود دارد، بنابراین این دو غیر قابل جایگزینی هستند. هم آجر سبک و هم آجرهای نسوز سنگین معمولاً آجر نسوز در کوره‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به محیط‌های کاربری متفاوت، انتخاب آجر نیز کاملاً متفاوت است.

آجرهای سبک معمولاً از این نوع آجر برای دیوارهای پارتیشن داخلی معمولی استفاده می‌کنند. ظرفیت باربری ساختمان زیاد نیست و اثر عایق صدا بسیار خوب است! محصولات استحکام از کوراندوم جدولی با کیفیت بالا و مولیت به عنوان سنگدانه، کامپوزیت سیلیمانیت به عنوان ماتریس، مخلوط با مواد افزودنی خاص و مقدار کمی اکسیدهای خاکی کمیاب، و سپس تشکیل فشار بالا و پخت با درجه حرارت بالا ساخته شده است.

مزایای آجر سبک یا آجر نسوز معمولی

  • اقتصادی: می‌تواند هزینه اصلی را کاهش دهد. با برنامه ریزی برای استفاده از آجرهای سبک وزن نسبت به آجرهای رسی جامد، هزینه عمومی را می‌توان بیش از ۵٪ کاهش داد.
  • عملی بودن: استفاده از آجرهای سبک می‌تواند سطح استفاده را افزایش دهد. در تابستان گرم، دمای داخل ساختمان ۲-۳ درجه کمتر از آجرهای سفالی جامد است که باعث کاهش مصرف برق می‌شود.
  • قابلیت ساخت: آجرهای سبک وزن کارایی عالی و ساخت آسان دارند. به دلیل بلوک‌های بزرگ و وزن سبک آن‌ها، می‌توانند شدت کار را کاهش دهند، کارایی ساخت و ساز را بهبود بخشند و دوره ساخت را کوتاه کنند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بلوک بتنی با آجر لفتون

مزایا آجر نسوز

آجر نسوز سبک و آجرهای نسوز سنگین کاربردهای متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای اختصاصی خود را دارند. هر دو مزایای خاص خود را دارند. آن‌ها را نمی‌توان جایگزین یکدیگر کرد، اما می‌توانند با تطبیق با یکدیگر، انتخاب استفاده از آجر نسوز را می‌توان با توجه به وضعیت واقعی تعیین کرد.

یک آجر می‌تواند ۵ تا ۱۰ درصد آب را جذب کند.  اجر در برابر دماهای بالا مقاوم هستند، نقطه همجوشی بالایی دارند و مقاومت فشاری استثنایی دارند.  هر فوت مکعب آجر نسوز ۱۵۰ پوند وزن دارد.  اندازه آجر نسوز ۹۴.۵۲. ۵ اینچ یا ۹۲.۷۲. ۲۵ اینچ است. مقاومت شیمیایی بی‌نظیر از دیگر مزایای آجرهای نسوز است. آن‌ها همچنین با گازهای کوره واکنش نشان نمی‌دهند.

ماده‌ای که مقاومت بی‌نظیری در برابر تجزیه دارد، نسوز نامیده می‌شود. این ماده در برابر انواع حملات شیمیایی و گرما و فشار مقاوم است. با این حال، هنوز هم قدرت و فرم را دارد. دیرگدازها مواد معدنی، پلی کریستالی، غیرفلزی، متخلخل و ناهمگن هستند. این مواد عبارتند از اکسیدها، کاربیدها، نیتریدها، سیلیکون، آلومینیوم، منیزیم، کلسیم، زیرکونیوم و مواد دیگر.

مواد نسوز برای مبارزه با بارهای فیزیکی، جلوگیری از فرسایش دیواره عروق، محافظت در برابر خوردگی و ایجاد عایق حرارتی مفید هستند. آن‌ها همچنین به عنوان یک مانع حرارتی جامد بین دیواره یک ظرف ظرف و یک محیط گرم عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب آجر نسوز

ماهیت

مهم‌ترین لوازم ساختمانی آجر است. انسان‌ها سال‌های بی‌شماری از آن‌ها استفاده کرده اند. با این حال، آجرهای معمولی برای تحمل دماهای بالا بی‌اثر هستند. در اینجا، برترین تامین کنندگان آجر نسوز ضروری در هند وارد عمل می‌شوند. از آجرهای نسوز به جای آجرهای معمولی استفاده می‌شود که همیشه در دماهای بالا متلاشی می‌شوند. این آجرها ممکن است با عناوین آجر سرامیکی یا آجر نسوز نیز استفاده شوند.

ویژگی آجرهای نسوز

یک آجر نسوز می‌تواند ۵ تا ۱۰ درصد آب را جذب کند. آجرهای نسوز در برابر دماهای بالا مقاوم هستند، نقطه همجوشی بالایی دارند و مقاومت فشاری استثنایی دارند.  هر فوت مکعب آجر آتش نشانی ۱۵۰ پوند وزن دارد. اندازه آجر ۹۴.۵۲. ۵ اینچ یا ۹۲.۷۲. ۲۵ اینچ است. مقاومت شیمیایی بی‌نظیر از دیگر مزایای آجرهای نسوز است. آن‌ها همچنین با گازهای کوره واکنش نشان نمی‌دهند.

چندین نوع آجر نسوز رایج

آجرهای نسوز پایه همان طور که از نامشان پیداست مقاومت در برابر خوردگی و شیمیایی بالایی دارند و استفاده از آن‌ها ساده است. آجرهای بوکسیت، مگنتیت و دولومیت سه نوع آجر نسوز اساسی هستند. آجرهای منیزیت برای پوشش کوره‌ها ایده آل هستند زیرا حاوی ۳ تا ۵ درصد اکسید آهن و ۸۵ درصد اکسید منیزیم هستند. آجرهای دولومیت ظرفیت بالاتری در تحمل دمای ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه دارند. درجه سانتیگراد زیرا حاوی مقدار زیادی کربنات کلسیم هستند.

آجرهای خنثی نسوز

ماده ایده آل برای جداسازی پوشش اسیدی و بازی در کوره، آجر نسوز خنثی است. آن‌ها آجرهای کربوراندوم، فوستریت، کرومیت و نخاع هستند. منیزیت و کروم نیز به مقدار قابل توجهی در آجرهای نسوز خنثی وجود دارد.

آجرهای خنثی نسوز یکی از انواع آجر معمولی و غیر نسوز

  • آن‌ها قدرت و نقاط همجوشی استثنایی دارند.
  • آجرهای سیلیسی حاوی ۹۳ درصد دی اکسید سیلیکون هستند.
  • سختی این آجرها آن‌ها را برای کوره‌ها ایده آل می‌کند.
  • آجرهای نسوز اسیدی می‌توانند تا دمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت کنند. تامین کنندگان اولیه آجر نسوز هند از کوارتزیت یا ماسه سنگ برای ساخت آجرهای سیلیسی استفاده می‌کنند.
  • آجرهای گانستر مستحکم هستند و می‌توانند تا دمای ۲۱۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. آن‌ها همچنین حاوی ۱۰٪ خاک رس، ۲٪ آهک و ۸۵٪ سیلیس هستند.
  • آجرهای نسوز اسیدی بهترین انتخاب برای تغییرات سریع دما نیستند. به این دلیل است که آن‌ها اغلب از هم جدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بهترین آجر نما کدام است

مزایای استفاده از آجرهای نسوز

استفاده از آجرهای نسوز فواید زیادی دارد. آن‌ها به دلیل قدرت عایق فوق العاده بالا نسبت به آجرهای سنتی گرانتر هستند. برای سرمایه‌گذاری بیشتر شما، آن‌ها هدایای بی‌نظیری را ارائه می‌دهند.

تولیدکنندگان اولیه آجر نسوز که بر عرضه آجر منیزیم در کشور نظارت دارند، آجرهای نسوز را با مزایای زیر ارائه می‌کنند.

عایق

آجرهای نسوز عمدتاً به دلیل خواص عایق عالی استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از عبور گرما از آن‌ها جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین آسایش ساختمان را در تابستان و زمستان حفظ می‌کنند.

آجرهای نسوز دوام بیشتری نسبت به آجرهای معمولی دارند. بنابراین آن‌ها نسبت به آجرهای سنتی انعطاف پذیرتر هستند. آن‌ها همچنین نسبتا سبک هستند.

بیشتر بخوانید : آجر عایق صدا

اندازه و شکل‌های متنوع

آجرهای نسوز قابل سفارشی‌سازی توسط تولیدکنندگان اصلی آجر نسوز ارائه می‌شوند که عرضه آجر منیزیا را در کشور تضمین می‌کنند. اکثر تولیدکنندگان و تامین کنندگان آجرهای شخصی‌سازی شده را در اشکال و ابعاد مشخص به مشتریان ارائه می‌دهند.

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی (غیر نسوز)

  1. عملکرد عایق

رسانایی حرارتی آجر عایق به طور کلی ۰.۲-۰.۴ (متوسط دمای ۳۵۰±۲۵ درجه سانتی گراد) w/mk و هدایت حرارتی آجر نسوز ۱.۰ (متوسط دمای ۳۵۰±۲۵ درجه سانتی گراد) w/mk یا بیشتر است. بنابراین می‌توان آجر عایق را بدست آورد. عملکرد عایق بسیار بهتر از آجرهای نسوز است.

  1. نسوز

آجر معمولی عموماً زیر ۱۴۰۰ درجه است در حالی که آجر نسوز بیش از ۱۴۰۰ درجه مقاومت دارد.

  1. تراکم

آجرهای معمولی یا آجرهای غیر نسوز معمولاً مواد عایق سبک وزن هستند، چگالی آن به طور کلی ۰٫۸-۱٫۰g/cm3 است و چگالی آجرهای نسوز اساساً بالاتر از ۲٫۰g/cm3 است.

به طور کلی، آجرهای نسوز دارای مقاومت مکانیکی بالا، عمر طولانی، پایداری شیمیایی خوب، عدم واکنش شیمیایی با مواد و مقاومت در برابر دمای بالا هستند و دمای مقاومت در برابر حرارت بالا می‌تواند به ۱۹۰۰ درجه سانتیگراد برسد. این به ویژه برای کوره‌های جابجایی با دمای بالا و پایین، کوره‌های اصلاح، هیدروکانورترها، مخازن گوگردزدایی و کوره‌های متاناسیون در کارخانه‌های کود بسیار مناسب است. برای پخش گاز و مایع و حمایت، پوشش و محافظت از کاتالیزور عمل می‌کند. همچنین می‌توان از آن در کوره‌های هوای گرم و مبدل‌های حرارتی در صنعت فولاد استفاده کرد.

آجر نسوز دارای مزایای چگالی بالا، استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش خوب، مقاومت در برابر خوردگی خوب، ضریب انبساط حرارتی کوچک، راندمان سنگ زنی بالا، سر و صدای کم، عمر طولانی و بدون آلودگی مواد است. این یک محیط سنگ زنی با کیفیت بالا است که برای ماشین‌های سنگ زنی مختلف مناسب است.

آجرهای نسوز با آجرهای معمولی تفاوت زیادی دارند و محیط، وسعت و عملکرد آن‌ها متفاوت است. مواد مختلف در مکان‌های مختلف استفاده خواهد شد. هنگام خرید مواد، باید تصمیم بگیریم که کدام ماده نسوز برای استفاده خودمان با توجه به وضعیت واقعی ما مناسب است.

شما می‌توانید آجر نسوز را به قیمت مناسب از مجموعه امیران نما به قیمت مناسب در سراسر سال خریداری کنید. شما می‌توانید قبل از خرید، قیمت و سایر مشخصات محصول را استعلام کنید. مشاوره با کارشناسان مجموعه از هر جهت به نفع شما خواهد بود.

سوالات متداول درباره تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی

ویژگی‌های آجر نسوز چیست؟

مسلما هر محصولی دارای ویژگی‌های متعددی است ولی اگر بخواهیم برخی از ویژگی‌های آجر نسوز را برای شما شرح دهیم اینگونه است که این نوع آجر ۵ الی ۱۰ درصد قدرت جذب آب دارد، در دماهای بالا مقاومت دارند و ذوب نمی‌شوند، نقطه همجوشی بالایی نیز دارند و سایر موارد که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اصلی‌ترین تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی یا غیر نسوز کدامند؟

اصلی‌ترین موارد تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی یا غیر نسوز در این عرصه به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از عملکرد عایق آن، نسوز بودن، تراکم محصول و ... که در مورد هر سه تیتر بالا در این مقاله توضیحاتی را ارائه داده‌ایم تا اطلاعاتی جذاب را به دست آورید.

منبع : ویکی‌پدیا

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *