افزایش قیمت بنزین عنوان و خبری است که میلیون‌ها نفر همواره آن را دنبال می‌کنند. این خبر اصلاً خوشایند نیست؛ زیرا در صورت صحت آن، نه تنها قیمت انرژی و سوخت، بلکه بر افزایش قیمت بسیاری از نرخ‌ها و کالاهایی که عموم جامعه با آن سروکار دارند نیز تأثیر مستقیم دارد. این خود باعث افزایش نرخ و درصد تورم بوده و مردم از پیر و جوان با آن مخالف هستند و قطعاً ناراحتی و نارضایتی را به همراه دارد.

در این مطب افزایش قیمت بنزین برای سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کنیم. به نظر شما بنزین در سال ۱۴۰۳ همانند سال ۱۳۹۸ افزایش قیمت خواهد داشت؟ با مقایسه قیمت بنزین با برخی مواد و محصولاتی که مصرف زیادی در اقشار مختلف جامعه دارد و نیز قیمت آن با سایر کشورها، مشخص می‌شود که قیمت بنزین در کشورمان بسیار پایین است. متأسفانه همین موضوع هم باعث ایجاد بازارهای کاذب و حتی قاچاق بنزین به کشورهای همسایه می‌شود. بدیهی است که تمام این مسائل و معضلات آن باید بررسی شود و راه کارهای آن نیز با بررسی‌های میدانی و واقعی طرح و اجرا گردد. حتی اگر راه حل درست برای بنزین افزایش قیمت آن باشد، اجرا و انجام آن اصولی و به صورت شفاف صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که این مطلب، باتوجه‌به اخبار، شایعات و پیام‌هایی که در سایت‌ها و فضاهای مجازی منتشر شده و برخی از خبرگزاری‌های ایرانی همانند خبرآنلاین، فردا نیوز، تجارت نیوز و غیره منتشر کرده‌اند، نگارش شده است. مجموعه امیران نما صرفاً به نقل‌قول از آن‌ها پرداخته و سعی دارد جنبه‌های تأثیرگذار این اتفاق را بر هزینه‌های حمل و نقل و افزایش قیمت مصالحی چون آجر و سایر مصالح ساختمانی بررسی کند. مسلماً افزایش قیمت بنزین ۱۴۰۲ تنها در مصالح ساختمانی باعث ایجاد تورم نمی‌شود بلکه روی تمامی موارد همچون تاکسی‌رانی، اسنپ، خوراک، لوازم خانگی و غیره تأثیر مستقیم دارد از این رو اگر افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی همچون بنزین به حقیقت بپیوندد، تورم قیمت بنزین به تنهایی ۱۵۰ درصد خواهد بود

دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را تنظیم و به تصویب مجلس رساند. هر ساله تکلیف نرخ یا نرخ‌های بنزین، سهمیه‌های اختصاص گرفته و افزایش قیمت بنزین (در صورت تشخیص) هم در این لایحه معین می‌شود. پس بیایید تا با هم موضوع قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ را پیگیری کنیم. ما هم مثل شما امیدواریم افزایش قیمتی در این خصوص وجود نداشته باشد.

 

افزایش قیمت بنزین 1403 تحلیل و پیامدهای آن

افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۱۴۰۳

افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ اتفاق نخواهد افتاد. این خبر خوشحال کننده‌ای بود که ما نیز همچون شما و همه‌ی مردم ایران از شنیدن آن شاد شدیم. تأیید و صحت این خبر را سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ به خبرگزاری‌های مختلف اعلام کرد. آقای رحیم زارع در مصاحبه و نشست خبری خود فرمودند: ” دولت در لایحه بودجه قیمت حامل‌های انرژی را ثابت در نظر گرفته که کمیسیون تلفیق هم عیناً آن را مصوب کرد بدان معنا که قیمت بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های انرژی همچون سال ۱۴۰۲ خواهد بود و تغییری در نرخ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نخواهیم داشت. ” وی با بیان این مطلب و تأیید عدم افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، اضافه کرد که: ” مهم‌ترین ویژگی بودجه سال آینده این است که کسری و نرخ تورم آن کمتر شده است. ” ما همچون شما امیدواریم افزایش نه برای بنزین و نه هیچ نرخ دیگری وجود نداشته باشد و مردم بتوانند با آرامش بیشتری گذران زندگی داشته باشند.

افزایش قیمت بنزین و پیامدهای آن

از عدم افزایش قیمت بنزین در سال آینده خوشحال شدیم. اما اگر این افزایش قیمت رخ می‌داد، چه پیامدی داشت؟ کاملاً مشخص و ثابت شده که افزایش قیمت بنزین هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم بر نرخ‌ها و قیمت‌های دیگر مؤثر است. اولین تأثیرات آن در ابتدا به افزایش قیمت سایر سوخت‌ها و افزایش کرایه‌های خودرو و حمل و نقل را دارد. حتی مشاهده شده شایعه‌ی این موضوع نیز در کرایه خودروهای شهری به صورت کاذب اثر گذاشته است.

افزایش نرخ حمل و نقل، هزینه‌های دیگری به بار می‌آورد که بر بسیاری از کسب‌وکارها، تولیدی‌ها و کارخانه‌ها نمایان می‌شود. این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات برای تأمین و جبران بالا رفتن قیمت بنزین و کرایه‌ی حمل و نقل می‌شود. فرقی هم ندارد که محصول تولیدی یا مصرفی چیست یا چطور عرضه می‌شود. وارداتی باشد یا داخلی، خارجی یا ایرانی، عمومی یا تخصصی و… در تمامی محصولات موجود در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و… و محصولات تولیدی کارگاه‌ها و کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی، محصولات پروتئینی و دام و طیور و… همه این اقلام افزایش قیمت خواهند داشت. این بدان معنی است که برای اقشار و تمامی اعضای جامعه قیمت بنزین و افزایش آن ملموس و طبیعتاً ناخوشایند الست.

مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت و ساز هم از این پیامدها در امان نیستند. تعداد و دفعات حمل و نقل بار در فازهای مختلف صنایع ساختمان بسیار بالا و گران است. هر افزایشی بابت کرایه‌های حمل، به سرعت اثر خود را روی محصولات و متریال ساختمانی خواهد گذاشت. شرکت‌های تولیدی مصالح از دو بعد با این موضوع برخورد می‌کنند. هم از بابت حمل و نقل و هزینه‌های آن و هم به صورت مستقیم، افزایش قیمت بنزین و سوخت‌های دیگر چون گازوئیل و گاز (که برای سوخت‌رسانی ماشین‌آلات، کوره‌ها و دستگاه‌های تولیدی به کار می‌رود) در افزایش محصولات و خدمات ساخت و ساز مؤثر خواهد شد. هر زمان که افزایشی در قیمت بنزین رخ داده، امیران نما تمام تلاش خود را کرده تا با ترفندهای درست و بدون کاهش کیفیت تولید، قیمت آجر نما و محصولات تولیدی خود را با قیمتی ثابت یا با افزایش حداقلی عرضه کند.

سهمیه بندی بنزین در سال ۱۴۰۳

با توجه به اینکه در سال جدید افزایش در قیمت بنزین نداریم، تغییری خاصی هم سهمیه بنزین ایجاد نشده است. این سهمیه همچون گذشته برای خودروهای سواری ۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان در ماه تعیین و در کارت سوخت مخصوص هر خودرو شارژ می‌شود. البته سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی ۱۵۰ لیتر بود که کاهش ۵۰ لیتری آن برای مقابله با قاچاق بنزین در برخی استان‌های مرزی خصوصاً جنوب شرق است و در روند سوخت‌گیری عموم مردم تأثیر خاصی ندارد. البته خودروهای فاقد بیمه از این سهمیه محروم هستند.

در خصوص ناوگان و خودروهای عمومی شهری مانند تاکسی و آژانس هم تغییری ایجاد نشده است. بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان برای تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی دوگانه‌سوز ۲۵۰ لیتر، تاکسی آژانس بنزینی ۱۲۰ لیتر و تاکسی آژانس دوگانه‌سوز ۲۰۰ لیتر در هر ماه و در کارت سوخت این خودروها واریز می‌شود.

در نظر بگیرید که با توجه به اعلام معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی در اوایل سال، قوانین سخت‌گیرانه برای تاکسی‌های متخلف اجرا می‌شود. بر این اساس با تمامی تاکسیرانان غیرفعال و فاقد پروانه هوشمند تاکسیرانی معتبر، برخورد خواهد شد. ایشان اعلام کردند مطابق دستورالعمل اجرایی، در دو مرحله با تاکسیرانان متخلف برخورد خواهد شد. ابتدا مجوز طرح ترافیک تاکسی متخلف ابطال و سپس کارت سوخت تاکسی این دسته از خودروها نیز قطع خواهد شد. وی افزود: برخی افراد سودجو علی‌رغم دریافت مجوز تاکسی در چرخه حمل و نقل حضور ندارند و تنها از سهمیه سوخت و مجوز ورود به طرح ترافیک آن استفاده می‌کنند که با توجه به غیرفعال بودن آنها و تضییع حقوق دیگر تاکسیرانان زحمت‌کش، مشمول این طرح می‌شوند.

همچنین در ایام کرونا و کاهش سفرها، ذخیره سهمیه بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰ تومانی) به ۹ ماه افزایش یافته بود و امکان ذخیره سوخت یارانه‌ای تا ۵۴۰ لیتر فراهم بود. خوشبختانه وضعیت این بیماری در کشور کاملاً تحت کنترل قرار گرفت و وضعیت به حالت عادی بازگشت. پس از ایام کرونا در حال حاضر مدت زمان ذخیره سهمیه سوخت به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. اگر پس از ۶ ماه در کارت سوختی سهمیه بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰ تومانی) مصرف نشود، سهمیه جدید برای این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

شایعه تغییر سهمیه و سه نرخی شدن قیمت بنزین

خبر رسمی بدون تغییر ماندن قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ که اعلام شد، تعجب بسیاری از کارشناسان را درپی داشت. اما یک شایعه قوی‌تر در میان اقشار جامعه پخش شده که اجرای آن دور از ذهن نیست. تغییر سهمیه و سه نرخی شدن قیمت بنزین با سه عدد ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومانی که هر کدام با سهمیه‌ای مشخص و محدود در کارت سوخت واریز می‌شود. البته قبلاً هم نرخ و عدد ۸۰۰۰ تومان شایعه شد؛ اما ظاهراً این شایعه قوت بیشتری گرفته است. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دلیل دولت برای انجام چنین موضوعی، پایین بودن قیمت بنزین از بسیاری از سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه و قاچاق بنزین است. البته می‌دانیم که در دیگر کشورها قیمت بنزین و درآمد افراد بر حسب دلار محاسبه شده و هر تصمیمی که برای قیمت بنزین گرفته می‌شود، با در نظر گرفتن نرخ دلار است. موضوعی که متأسفانه در کشور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

حال سؤال ما از شما این است؛ آیا درآمد عموم مردم با نرخ مصوب بین‌الملل است که بهای بنزین آزاد را باید مطابق با نرخ بین‌المللی پرداخت کنند؟ نظر شما چیست؟ نظر خودتان را در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید. تصویری که در پایین این قسمت می‌بینید مربوط به صفحه نخست روزنامه اطلاعات و تیتر اول آن در تاریخ ۵ فروردین ۱۳۵۷ است؛ آیا مجدداً این اتفاق رقم خواهد خورد؟ امیدواریم اگر چنین اتفاقی در هر مقطعی افتاد، برای کنترل و جلوگیری از پیامدهای ناشی از آن هم تفکر و راهکاری مناسب اتخاذ شود.

افزایش قیمت بنزین 1403 تحلیل و پیامدهای آن

اگر موضوع سه نرخی شدن در هر زمانی اجرایی شود، بدیهی است که عامل بازدارنده‌ای برای قاچاق بنزین ایجاد می‌شود. اما قطعاً پیامدهای مشابه با افزایش قیمت بنزین را نیز خواهیم دید. تغییر سهمیه و کاهش آن، افزایش کرایه‌ی حمل و نقل را خواهد داشت. دیگر نیازی به تکرار نداریم، بخش افزایش قیمت بنزین و پیامدهای آن را مطالعه کرده‌اید.

 

عامل تعیین کننده و کنترل قیمت بنزین

برخی از دوستان و رسانه‌های خبری ایران اعلام می‌کنند مهم‌ترین عامل صعود قیمت بنزین در ایران لایحه بودجه است و همان‌طور که اعلام کرده‌اند، دولت تصمیمی بر افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ در لایحه بودجه خود نداشته و همین امر باعث آسایش مصرف‌کنندگان می‌شود؛ ولی خبرها و شایعاتی که از اواخر سال ۱۴۰۲ به گوش می‌رسد شامل تغییر سهمیه بنزین است.

همچنین جناب سید حمید حسینی راه حل‌هایی را نیز جهت جلوگیری از افزایش قیمت و نرخ بنزین در سال ۱۴۰۲ ارائه کردند که خلاصه آن به شرح زیر است:

فشار بر خودروسازان جهت تولید خودروهای کم‌مصرف جلوگیری از قاچاق بنزین واردات مجدد بنزین با اعتبار یک میلیارد دلاری

هزینه تولید بنزین ۱۸۰۰۰ تومان و قیمت واقعی آن ۲۵۰۰۰ تومان است” این تیتر را می‌توان از صحبت‌های سعید مداح مروج و نرسی قربان برداشت کرد! به گزارش سلام نو و به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید مداح گفته است که در شرایط فعلی هزینه تولید بنزین به ازای هر یک لیتر معادل ۱۸۰۰۰ تومان است.

در این راستا نرسی قربان به عنوان کارشناس انرژی نیز اظهار کرده‌اند هزینه پالایش هر لیتر بنزین برای دولت در محدوده ۱۸۰۰۰ تومان است و اگر هزینه و قیمت نفت خام را نیز در این پروسه در نظر بگیرید، بهای هر لیتر بنزین از ۲۵ هزار تومان فراتر خواهد رفت؛ ولی بنا بر شرایط اقتصادی ایران و قدرت خرید به همراه شرایط اجتماعی نمی‌توان برای واقعی کردن قیمت بنزین تصمیم گرفت.

سرانه و میزان مصرف بنزین در کشور و الگوی مصرف

متأسفانه مصرف بنزین در کشورمان بالاتر از حد استاندارد بین‌المللی است که دلایل مختلفی دارد. شاید باورکردنی نباشد؛ اما میزان و رقم مصرف ۵ تا ۶ برابر سرانه مصرف بین‌المللی است. اینکه که ما خود از منابع طبیعی سوختی برخورداریم، دلیلی برای مصرف زیاد و اسراف نمی‌شود. این منابع متعلق به یک نسل نیست و باید به نسل‌های بعدی منتقل شود تا آن‌ها نیز از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند. ضمناً می‌دانیم که بخش عمده‌ای از درآمد و بودجه دولت از نفت است و اگر این منبع درآمدی در داخل و برای تأمین سوخت مصرفی داخلی صرف شود، کمبود بودجه و عواقب آن را در پی دارد.

مهم‌ترین عوامل دخیل و مؤثر در مصرف بنزین را می‌توان به ۴ عامل زیر مرتبط دانست:

– میزان تولید بنزین در پالایشگاه‌ها

– کیفیت بنزین تولید شده

– میزان مصرف کلی کشور

– کیفیت خودروهای تولیدی و وارداتی

 

میزان تولید بنزین در پالایشگاه‌ها

میزان مصرف بنزین به تولید آن در پالایشگاه‌های کشور ارتباط دارد. بیش از ۱۰ پالایشگاه در کشور تقریباً با بالاترین میزان ظرفیت فعال هستند. به صورت میانگین روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. این رقم حتی در برخی زمان‌ها به ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسیده؛ اما رقم متوسط آن ۱۱۰ بوده است. میزان مصرف روزانه بنزین هم در کشور در همین حدود است که البته در برخی ماه‌ها تا ۱۲۲ میلیون لیتر هم رسید.

به گفته مسئولین ذخائر بنزین در کشور کافی است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد؛ اما با این حال مشخص است که میزان تولید و مصرف تقریباً سربه‌سر و حتی کاهی تولید از مصرف عقب مانده است. این یعنی با وجود منابع نفتی در کشور و امکان کسب درآمد از آن، حتی با تولید حداکثری هم نیاز بنزین در داخل با زحمت برآورده می‌شود. مسئولین ذی‌ربط اگر بخواهیم تولید را بالا ببریم باید به فکر گسترش پالایشگاه‌های موجود و تأسیس پالایشگاه جدید باشیم. هر دو این موضوعات نیاز به بررسی‌های طولانی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و مکفی و جذب سرمایه دارد. مواردی که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد آن باشیم.

در حال حاضر و با در نظر گرفتن همین تعداد پالایشگاه و ظرفیت تولید، برای کسب درآمد از بنزین تولیدشده‌ی داخلی باید مصرف آن را تا ۳۰% کاهش دهیم. موضوعی که در ادامه به آن می‌پردازیم. این موضوع علاوه بر تمرکز و همت مسئولین، نیاز به توجه مردم را در پی دارد. گاهی بحث واردات بنزین هم شایعه می‌شود. واردات بنزین بی‌شک خبر خوبی نیست و موجب نگرانی تأمین مصرف سوخت خواهد شد. خبر و شایعه‌ای که به جد از طرف مسئولین وزارت نفت تکذیب شده است.

 

کیفیت بنزین تولید شده

قدر مسلم کیفیت بنزین در میزان مصرف خودروها نقشی انکار ناپذیر دارد. تولید و توزیع بنزین در کشور بر حسب استانداردهای یورو است. هم اکنون در کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ توزیع شده است. مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، در مراسم رونمایی از کاتالیست ساخت ایران RFCC اعلام کرد در حال حاضر ۱۶ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ تولید می‌کنیم و در حال حاضر تولید بنزین یورو ۵ در دستور کار اصلی نیست، اما امکان تولید آن در سال ۱۴۰۳ وجود دارد. در این حوزه تولید و عرضه نیز داشتیم و ثابت کردیم که می‌توانیم؛ اما فعلاً اعلام شده که بنزین یورو ۴ تولید شود. در حال حاضر بنزین یورو ۴ کاملاً مطابق با استانداردهای اروپایی و مورد نیاز کشور تولید می‌شود که کیفیت خوبی دارد و پایدار است.

 

میزان مصرف کلی کشور

اسراف در مصرف منابع و انرژی در کشور، منحصر به مصرف آب، گاز و برق نیست. در استفاده از بنزین که بالاترین میزان مصرف سوخت در کشور بعد از گاز را دارد، از هر لحاظ و با هر معیاری که بسنجیم اسراف کرده و بالاتر از نرخ بین‌المللی هستیم. این موضوع بسیار تأسف‌بار است و جای تأمل زیادی دارد. مقدار بنزینی که در کشور ما با حدود ۸۵ میلیون جمعیت استفاده می‌شود، معادل همین مقدار مصرف در کشوری است که حدود ۴ برابر کشورمان جمعیت دارد. این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۱۲% افزایش داشته است. از سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین ۸۸ میلیون لیتر و سال جاری ۱۲۲ میلیون لیتر است. این روند در زمستان و ماه‌های پایانی سال کمی کاهش داشته؛ اما همچنان اختلاف ما با میزان استانداردهای جهانی بسیار زیاد و نگران‌کننده است.

افزایش قیمت بنزین 1403 تحلیل و پیامدهای آن

کیفیت خودروهای تولیدی و وارداتی

تولید خودروهای داخلی و کیفیت پایین آن موضوعی است که هر سال یک یا چند بار موضوع جلسه، مصاحبه، صحبت و بحث رده‌ها و جایگاه‌های مختلف مسئولین و خبرگزاری‌ها و صداوسیما است. موضوعی که متأسفانه تغییر چندانی نکرده و در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی، همچنان کیفیت تولید خودرو در داخل بسیار ضعیف و پایین‌تر است. این موضوع حتی در بسیاری از خودروهای وارداتی به خصوص خودروهای وارداتی چینی هم صدق می‌کند. جالب است بدانید تعداد خودروهای چینی موجود در کشورمان، از تعداد این خودروها در خود کشور چین هم بالاتر است. بالا بردن کیفیت تولید مستلزم نگاهی نو به روال و رویه طراحی و تولید در برندهای خودروسازی داخلی است. شکی بر ورود دولت در این موضوع نیست و شاید گاهی بهتر است دولت نوع حمایت‌هایی که قبلاً از این کارخانه‌ها می‌کرد را تغییر یا کاهش دهد.

سالانه یک میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود. اما تولید هر روزه خودروهای نو، افزایش سن خودروهای موجود و خارج نشدن خودروهای فرسوده از تردد جاده‌ای، سبب افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است. متأسفانه چند سالی است که اسقاط خودرو به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در واقع معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو علت این کاهش است. البته به تازگی محدودیت‌های ورود خودرو کاهش پیدا کرده؛ اما با توجه به قیمت و هزینه‌ها و افت سطح معیشتی عموم جامعه، قطعاً این موضوع برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کافی نیست. میزان مصرف سوخت این خودروها تقریباً ۲ برابر خودرو نو بوده که با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که خروج این خودروها از چرخه‌ی حمل و نقل و تردد، چه میزان صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد کرد.

تأثیر گران شدن بنزین بر هزینه حمل و نقل و قیمت آجر

باتوجه‌به این موضوع که قیمت بنزین، یک ملاک و معیار مهم در برآورد هزینه و قیمت تمامی مراحل تولید و ارسال همچون هزینه حمل‌ونقل است؛ باید بدانیم که افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت تمامی محصولات می‌شود. مسلماً قیمت انواع آجر و مصالح ساختمانی دیگر مانند سنگ و شیشه و غیره نیز از این موضوع مستثنا نبوده و با این افزایش قیمت، قیمت تمامی این محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند.

با افزایش قیمت حمل‌ونقل، قیمت آجر و مصالح ساختمانی پایه مانند آهن، میل‌گرد، سیمان، گچ، یونولیت، رابیتس و غیره نیز افزایش پیدا کرده و همین امر موجب افزایش قیمت مسکن نیز خواهد شد و طبق تورم ایجاد شده احتمالی با افزایش قیمت بنزین، تورم عجیبی را در مسکن و سایر موارد مشاهده خواهیم کرد.

مسلماً این اخبار و شایعات ذهن همگان را درگیر کرده و باعث افزایش فشار اقتصادی بر عموم می‌شود و امیدواریم که این خبرها شایعه‌ای بیش نباشد. در انتها نیز خواهان به اشتراک گذاشتن نظرات خود در این صفحه هستیم تا بدانیم شما چگونه فکر می‌کنید و به نظر شما چه اتفاقاتی با افزایش و گران شدن هزینه بنزین در سال ۱۴۰۳ رقم خواهد خورد.

 

جمع‌بندی کلی مطالب

آنچه گفته شد، مطالب و موضوعاتی بود که برای عموم مردم اهمیت زیادی دارد. البته امیران نما این مطالب را با استفاده از نقل قول از منابع موجود، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و سخنان مسئولین ذی‌صلاح تنظیم کرده است. سعی کرده‌ایم تا در مطالب ذکر شده کمترین اظهار نظر شخصی نداشته باشیم.

در هر حال خرسندیم که خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین برای خواننده نداشتیم و امیدواریم اگر هم تغییری در روند سهمیه‌بندی و توزیع سوخت از طرف دولت و مسئولین رخ می‌دهد، با نگاه و بررسی‌های دقیق و درست باشد. انجام تغییرات در سهمیه‌ی بنزین با رعایت این موضوع باعث می‌شود تنش و استرس کمتری به جامعه و وضع اقتصادی مردم وارد شود. آرزوی ما این است که با مدیریت صحیح و بجا در مصرف بنزین در سال ۱۴۰۳ شاهد کاهش میزان مصرف آن، ایجاد و تأسیس پالایشگاه‌های جدید، بالارفتن کیفیت خودروهای داخلی و ورود خودروهایی با کیفیت بالاتر و در نهایت رونق و بهبود مصرف در سال جدید باشیم.

 

 

سوالات متداول درباره افزایش قیمت بنزین ۱۴۰۳

افزایش قیمت بنزین ۱۴۰۲ شایعه یا واقعیت؟

متاسفانه خبر افزایش قیمت بنزین ۱۴۰۲ را نمی‌توان به عنوان شایعه یا واقعیت دانست! باتوجه‌به اخبارهای داخل شبکه‌های اجتماعی و مجازی این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد ولی سران مملکت و کشوری اعلام کردند که این اتفاق رخ نخواهد داد! با این تفاسیر باید منتظر خبرهای آینده باشیم که در همین صفحه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تکذیب خبر بالا رفتن قیمت بنزین برای هر لیتر ۷۵۰۰ تومان چیست؟

در همان زمان (۱۹ فروردین ۱۴۰۲) که خبر افزایش قیمت بنزین ۱۴۰۲ در شبکه‌های مجازی پخش شد؛ روابط عمومی وزارت نفت ایران در گفتگو با وب سایت تجارت نیوز خبر منتشر شده در فضای مجازی را شایعه خوانده و اعلام کردند که تا به این لحظه موضوعی مطرح نشده است و این خبر کذب است.

منابع اصلی این خبر نیز به شرح زیر است:

4.7/5 - (11 امتیاز)

6 نظر

  • آقا خبر افزایش قیمت بنزین کذبی بیش نیست؛ دولت کارش درسته نمیزاره مردم به چالش قیمت بنزین بخورن و من به این یقین دارم البته امروزم تو صدا سیما اومدن و گفتن که شایعه اس

  • چرا متمرکز شده اید روی سوخت مشتقات نفتی مثل بنزین و گازوئیل و …. و هی و به هر بهانه ای (قاچاق سوخت و یا مصرف زیاد سوخت ) در ادوار گذشته دستاویزی شده برای گران کردن سوخت و تنگتر کردن معیشت امت شهید پرور و چرا کاری نمیکنید برای تولید خودروهای غیر مواد نفتی که دنیا به این سمت رفته؟

  • سلام در دورانهای گذشته یکی از بهانه هایی که میخواستن قیمت سوخت را افزایش بدند، قاچاق سوخت بوده که برای جلوگیری از قاچاق سوخت را گران میکردند ولی آیا بحث قاچاق سوخت برچیده شده؟ قطعا نه ولی متاسفانه باز همین بهانه را ادامه میدن و به معیشت سخت مردم فشار میارند
    قاچاق سوخت بحث چند ده لیتر نیست خیلی زیاده و به احتمال قوی به صورت سازمان یافته داره صورت میگیره که باید به صورت جدی و معقولانه با این معظل مبارزه کنند و این خودش یه فساد بسیار بزرگه که باید باهاش برخورد بشه
    تو را به خدا با این بهانه ها زمزمزه گرون کردن بنزین و سوخت تن و بدن مردمو میلرزونه چون با گرون کردن سوخت همین قیمت اجناس هم گران و گرانتر میشه و معیشت و زندگی سختتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *