ملات آجر ساختمان جهت دیوار چینی و معرفی انواع و ترکیبات آن

ملات آجر یک ماده چسبنده است که عموماً از مخلوط کردن مواد سیمانی یا اتصال دهنده (آهک یا سیمان) و سنگدانه‌های ریز (ماسه، سورکی، خاک اره و غیره) با آب تولید می‌شود. ملات برای چسباندن بلوک‌های ساختمانی مختلف مانند آجر، سنگ و غیره استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند نقشی تزئینی در آجر یا سنگ تراشی ایجاد کند. ملات از آغاز تمدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۲۰۰۰ سال پیش مصریان از ملات آهک استفاده می‌کردند.

نقش ملات آجر چسباندن آجرها به یکدیگر است تا شکاف‌های نامنظم بین سنگ تراشی را ببندد و مانعی برای عبور رطوبت ایجاد کند. تعیین صحیح ملات نه تنها در ایجاد استحکام برای ساخت دیوار بلکه دوام در برابر آب نیز بسیار مهم است. ملات جزء لاینفک آجرکاری است. به طور متوسط حدود ۱۷.۵ درصد از آجرکاری تکمیل شده را تشکیل می‌دهد. بنابراین انتخاب ملات آجر مناسب بسیار مهم است. در نهایت، انتخاب ملات مناسب به اندازه انتخاب بهترین آجر مهم است.

ملاحظات کلیدی توسط عملکرد فنی، ملاحظات زیست محیطی و زیبایی‌شناسی هدایت می‌شوند. ملات بسته به خواسته و نیاز مشتری می‌تواند در محل تحویل یا مخلوط شود. همیشه باید از ماسه ساختمانی با کیفیت خوب استفاده کرد. شن و ماسه با درصد بالایی از ذرات ریز یا حاوی خاک رس/سیلت به آب اضافی در مخلوط ملات آجر نیاز دارد، ملات ضعیفی تولید می‌کند، دوام کمتری ایجاد می‌کند و ممکن است منجر به جمع شدن ملات شود.

مزایای ملات آجر

ملات آجر در حال حاضر محبوب است. به دلیل ذرات دانه بزرگتر و رنگ ملایم تر، از نظر زیبایی شناختی جذاب است. این امر به ویژه هنگامی که همراه با آجرهای ممتاز مانند آجرهای دست ساز، از جمله برخی از آجرهایی هستند که استفاده می‌شود، صادق است. صنعت ساخت و ساز همیشه به دنبال راه‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ساخت اولیه و همچنین طول عمر ساختمان‌ها با پایداری در خط مقدم است. ملات آجر برای تولید به انرژی کمتری نسبت به سیمان نیاز دارند و در نتیجه انتشار CO2 کمتری دارند و همچنین CO2 را در طول گیرش مجدد جذب می‌کنند.

مزایا ملات آجر در آجر چینی

ملات آجر به دلیل انعطاف‌پذیری بالاتر، نیاز به اتصالات حرکتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و ظاهر دلپذیرتری ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای خاصیت خود ترمیم شوندگی هستند، زیرا هر ترکی که در ملات ظاهر می‌شود دوباره در زمانی که ملات خیس می‌شود، درست شده و ترمیم می‌شود.

با این حال، مهم است که تاکید شود که ملات آهک تنها و نه همیشه بهترین گزینه است. کار با آن به سرعت و آسانی دیگر ملات‌ها نیست و همه مایل به ملات سفید نیستند. این می‌تواند تضاد کاملاً قوی با آجرهای ما، به ویژه مخلوط‌های تیره‌تر داشته باشد. قهوه‌ای طلایی با ماسه شن یا قهوه‌ای مایل به کرم زرد، دوباره با ماسه شن اضافه شده به ملات، به آجرها کمک می‌کند تا به آجرکاری خاصیت سنتی ببخشند و تقابلی نداشته باشند.

انواع ملات آجر

گزینه‌های مختلفی برای مخلوط‌های سنگ تراشی وجود دارد. متداول‌ترین محلول بر پایه سیمان که به آن ماسه سیمان نیز می‌گویند. علاوه بر آجرکاری، برای گچ خشن و همچنین برای کفپوش بتنی مناسب است. همه اینها به قوام بستگی دارد. ملات ضخیم‌تر برای سنگ تراشی مناسب است، در حین کار پخش نمی‌شود و لکه بر جای نمی‌گذارد و سنگ تراشی یکدست و مرتب خواهد بود، آجرها حرکت نمی‌کنند.

ملات سیمان معایب زیادی دارد. قدرت آن اصلی‌ترین است. مخلوط پس از خشک شدن دارای استحکام بالایی است، در فرآیند انقباض سازه، که در آن قاب از بتن ساخته شده است، یا ممکن است بنایی با انبساط حرارتی ترکیده شود و در نتیجه استحکام سازه کاهش یابد.

ملات سیمان با تحرک کم مشخص می‌شود که در فرآیند ساخت سنگ تراشی به خوبی آشکار نمی‌شود. تحرک مخلوط با عامل پخش آن بر روی سطح تحت وزن خود تعیین می‌شود. تحرک را می‌توان با افزودن اجزای مخلوط کاهش یا افزایش داد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که درزهای عمودی و افقی را به طور یکنواخت پر کنید.

ملات آهک بر خلاف سیمان بیشتر پلاستیک و گرم است. اما دوام آن بسیار کمتر است و بنابراین به ندرت برای دیوارهای بنایی استفاده می‌شود که بار زیادی را حمل می‌کنند و بیشتر برای ساختمان‌های کم ارتفاع در نظر گرفته شده است. عمدتاً در اتاق‌های خشک استفاده می‌شود. مخلوط‌های آهکی مدت بیشتری خشک می‌شوند، که زمان از کار تا اتمام کار را افزایش می‌دهد. چنین راه حل‌هایی به ندرت توصیه می‌شود.

ملات سیمان آهک نوعی میانگین طلایی است. این کاملاً بادوام، انعطاف‌پذیر و گرم است که امکان استفاده از آن را برای تقریباً همه انواع سنگ تراشی فراهم می‌کند. استفاده از آن آسان است که باعث افزایش سرعت کار می‌شود. مناسب برای ساخت دیوار در مناطق خشک و مرطوب. بار بزرگ را حفظ می‌کند.

معرفی انواع ملات اجر جهت دیوار چینی و دیوار کشی ساختمان و آپارتمان

همراه با موارد فوق که اغلب از ملات رسی سیمانی استفاده می‌شود، سیمان-آهک را سریعتر می‌گیرد. برای استفاده در مناطق با دمای پایین عالی است. شکل‌پذیری و استحکام کافی دارد.

علاوه بر این، مخلوط‌های خشک تجاری موجود هستند که به سادگی باید با آب به نسبت مناسب رقیق شوند. آن‌ها تمام خواص لازم را دارند که برای انواع مختلف سنگ تراشی مناسب است. استفاده از چنین مخلوط‌هایی بسیار ساده‌تر است، اما قیمت آن‌ها می‌تواند بسیار بالاتر از هزینه همان مقدار محلول باشد که به تنهایی پخته می‌شود.

در میان راه حل‌های آماده می‌توان مخلوط سنگ تراشی رنگی را یافت. آن‌ها برای آجرکاری تزئینی طراحی شده اند، اما دارای حاشیه ایمنی کافی هستند و سنگ تراشی را از آسیب محافظت می‌کنند. چنین مخلوط‌هایی در برابر یخ زدگی و رطوبت مقاوم هستند، همانطور که اغلب برای روکش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در بازار طیف گسترده‌ای از انواع ملات آجر وجود دارد، شما به راحتی می‌توانید یکی را انتخاب کرده و استفاده کنید.

مخلوط رنگ می‌تواند دو کاربرد داشته باشد. در یکی از انواع، سایه تک رنگ ضروری است و مخلوط نباید در برابر پس زمینه کلی سنگ تراشی برجسته شود، بنابراین برای رنگ اصلی آجر انتخاب می‌شود. در تجسم دیگر، لازم است ساختار آجرکاری را تشخیص دهیم و رنگ محلول متضاد انتخاب شود. در چنین مواردی اغلب از محلول سفید استفاده می‌شود. فرصتی برای انتخاب رنگ برای هر نیاز وجود دارد.

هنوز مخلوط ملات آجر مقاوم در برابر حرارت وجود دارد. از آن‌ها برای گذاشتن اجاق گاز، شومینه و دودکش استفاده می‌شود. چنین محلول‌هایی هنگام گرم شدن تغییر شکل نمی‌دهند و خواص خود را از دست نمی‌دهند.

ترکیب و نسبت ملات آجر کاری

نسبت هر نوع ملات آجر بر اساس باری که روی آن‌ها خواهد بود محاسبه می‌شود. ملات سیمان حاوی سیمان و به عنوان یک قاعده ماسه معدن است. در ابتدا حاوی درصد کمی از خاک رس است که به محلول انعطاف‌پذیری می‌بخشد. ماسه رودخانه به دلیل کسر درشت و مقدار زیادی ناخالصی برای این اهداف مناسب نیست – باید با دقت فیلتر شود. سیمان به عنوان یک عنصر اتصال دهنده عمل می‌کند، هر چه نتیجه آن بیشتر باشد، نتیجه پس از خشک شدن قوی‌تر خواهد بود. همچنین تحت تأثیر برند و تازگی سیمان است. با گذشت زمان، سیمان استفاده نشده تمایل به خراب شدن دارد.

برای سنگ تراشی، نسبت سیمان و ماسه ملات آجر باید ۱/۳ باشد. از آنجایی که ملات نه تنها برای سنگ تراشی مناسب است، بسته به نوع کار، نسبت آن می‌تواند از ۱/۳ تا ۱/۶ متفاوت باشد.

ملات سیمان-آهک از سیمان، آهک خشک شده، ماسه و آب تشکیل شده است. به عنوان یک قاعده، نسبت‌ها ۱/۱/۶ (سیمان، آهک و ماسه) مشاهده می‌شود. دستور العمل ملات آجر بسیار ساده است، طبق اصل آهک تهیه می‌شود. چنین محلول‌هایی را می‌توان برای گچ کاری استفاده کرد.

ترکیب ملات آجر

ترکیب ملات آجر تمام شده بسته به نوع ماده‌ای که آجر ساختمانی از آن ساخته شده است ممکن است متفاوت باشد. اساساً از یک اتصال دهنده تشکیل شده است که می‌تواند سیمان یا آهک باشد و همچنین شامل یک پرکننده و یک نرم کننده است – آن‌ها اغلب ماسه و خاک رس هستند. در برخی موارد، به عنوان بخشی از مخلوط ها، ممکن است افزودنی‌های خاصی برای افزایش سرعت خشک کردن یا مقاوم در برابر یخ زدگی برای کار در دمای پایین وجود داشته باشد.

نسبت ها، به عنوان یک قاعده، بر روی بسته‌بندی به نسبت آب و خود مخلوط نشان داده شده است. در تولید چنین مخلوط هایی، همه مواد به یک توده همگن رسیده، آسیاب شده و در بسته‌بندی‌ها بسته‌بندی می‌شوند. مصرف کننده فقط می‌تواند دستورالعمل‌ها را دنبال کند.

برای به دست آوردن محلول‌های رنگی در مخلوط، رنگدانه معدنی لازم را اضافه کنید. آن‌ها در معرض محو شدن نیستند. میکس را می‌توان در صورت درخواست سفارش داد. در غیر این صورت، این راه حل‌ها تنها در ارزش خود با راه حل‌های قبلی متفاوت هستند.

ترکیبات ملات آجر ساختمان چیست و چگونه ترکیب می شوند

مخلوط‌های مقاوم ملات آجر در برابر حرارت بر پایه سیمان، آهک یا خاک رس هستند. در برخی موارد، شالوده ممکن است گچی باشد. تعدادی افزودنی خاص داشته باشید که ممکن است هزینه آن برای خودآماده‌سازی محلول بسیار بالا باشد.

با توجه به هزینه بالای مخلوط‌های آماد ملات آجر، اغلب وظیفه آماده‌سازی آن‌ها وجود دارد. برای محلول‌های مقاوم در برابر حرارت، اجزا می‌توانند ماسه و خاک رس باشند. خاک رس در برابر درجه حرارت بالا مقاوم است. معیار اصلی محتوای چربی آن است، استفاده از خاک رس ممنوع است، ملات آجر اضافی را می‌توان با شن و ماسه جبران کرد. از این نوع مخلوط باید بدنه کوره دراز بکشد. روکش بهتر است محلول روی پایه سیمانی یا آهک تولید شود. استفاده از مخلوط سنگ تراشی رنگ مجاز است.

بیشتر ببینید : بازسازی و نو سازی نمای قدیمی آپارتمان و ساختمان با آجر

تکنولوژی ساخت ملات آجر

تهیه راه حل برای آجرکاری معمولاً دشوار نیست. اساساً تمام اجزاء به صورت تجاری در دسترس هستند. ساده‌ترین راه تهیه ملات سیمان است. به نسبت مناسب، مخلوط به یک ترکیب همگن می‌رسد، پس از آن لازم است آن را با آب رقیق کرده و به حالت چسبناک مخلوط کنید. مهم است که آب را بیش از حد نریزید، زیرا مخلوط خیلی مایع می‌شود، که روند را پیچیده می‌کند و لکه‌ها را به جا می‌گذارد. علاوه بر این، محلول مایع استحکام سازه را کاهش می‌دهد.

ملات آهک بر اساس خمیر آهک تهیه می‌شود که می‌توان آن را به طور مستقل از آهک زنده تهیه کرد یا به صورت آماده خریداری کرد. برای تهیه به نسبت بالا خمیر لیمو و ماسه را ورز دهید. پس از آن، همه را با آب رقیق کنید. مهم است که قوام مناسب را انتخاب کنید، ضخامت آن باید شبیه خامه ترش باشد.

برای تهیه محلول‌های رسی ملات آجر لازم است میزان چربی خاک رس بررسی شود. برای این کار لازم است خاک رس را با آب رقیق کرده و با یک صفحه صاف مخلوط کنید تا به غلظت خامه ترش برسد و سپس مقدار خاک رس باقیمانده روی بشقاب را پس از خارج کردن از محلول تخمین بزنید. اگر لایه خاک رس بیش از حد نازک باشد، حدود ۱ میلی متر، آنگاه نازک و نامناسب برای کار در نظر گرفته می‌شود.

لایه ضخیم به این معنی است که خاک رس بیش از حد است، باید با شن و ماسه در مقادیر بیشتر از حد معمول رقیق شود. خاک رس در صورتی بهینه در نظر گرفته می‌شود که ضخامت آن روی صفحه ۳-۵ میلی متر با لخته‌های کوچک باشد. خاک رس مخلوط شده با ماسه، رقیق شده با آب تا قوام ملات آجر و سپس آماده حرکت است.

مصرف ملات آجر

میزان مصرف ملات آجر بر اساس ضخامت دیوارهای نصب شده، اندازه و نوع آجر محاسبه می‌شود. آجر جامد به مقدار کمتری ملات نسبت به آجر توخالی نیاز دارد. و همچنین بر روی دیوارهای آجری که دارای اندازه‌های بزرگ (یک و نیم، دوبل) است نسبت به همان دیوار آجری به مقدار کمتری ملات نیاز خواهد داشت. مصرف معمولا بر روی ۱ مربع محاسبه می‌شود. متر و ۱ مس متر

نمونه‌ای از ملات آجر را در نظر بگیرید. اگر در مورد ضخامت دیوار صحبت کنیم، چندین نوع سنگ تراشی وجود دارد:

  • در نیم آجر
  • در یک آجر
  • در دو آجر
  • دو و نیم آجر

آجر تک استاندارد دارای اندازه ۲۵۰x۱۲۰x۶۵ میلی متر است. در یک متر مکعب حدود ۴۰۰ قطعه قرار می‌گیرند. با استفاده از یک آجر به این اندازه، با ضخامت درز ۱ سانتی متر، تقریبا ۰.۳ مس. m راه حل، با توجه به یک حاشیه کوچک. حجم آجرکاری به متراژ ۱ متر مربع حدود ۷۵ لیتر ملات خواهد بود. با کسر آب، که معمولاً ۲۵-۳۵٪ از کل محلول را تشکیل می‌دهد، می‌توان محاسبه کرد که مصرف سیمان در هر ۱ متر مربع به طور متوسط ​​۳۳ کیلوگرم خواهد بود.

مطابق با نسبت، ۱/۳ ماسه به حدود ۱۰۰ کیلوگرم نیاز دارد. مقدار مصالح ساختمانی مصرف شده ممکن است بسته به اجزای منبعی که آجر از آن ساخته شده است متفاوت باشد.

شما می‌توانید پودر بندکشی آجر را متناسب با شرایط ساختمان خود از شرکت امیران نما خریداری کنید. کارشناسان بخش فروش این شرکت قبل از اقدام به خرید، به شما مشاوره می دهند. استفاده از این مشاوره‌ها به شما کمک می‌‍‌کند تا مسیری صحیح را برای خرید انتخاب کنید.

سوالات متداول درباره ملات آجر

انواع ملات آجر کدامند؟

انواع ملات آجر که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل مواردی همچون ملات ماسه و سیمان، ملات سیمان، ملات آهک و ملات آهک و سیمان می‌شود که در مورد هر یک به طور مختصر توضیحاتی را درج کرده‌ایم.

نسبت ترکیب ملات آجر کاری به چه صورت است؟

برای سنگ تراشی، نسبت سیمان و ماسه ملات آجر باید ۱/۳ باشد. از آنجایی که ملات نه تنها برای سنگ تراشی مناسب است، بسته به نوع کار، نسبت آن می‌تواند از ۱/۳ تا ۱/۶ متفاوت باشد. ملات سیمان و آهک از سیمان، آهک خشک شده، ماسه و آب تشکیل شده است. به عنوان یک قاعده، نسبت‌ها ۱/۱/۶ (سیمان، آهک و ماسه) مشاهده می‌شود. دستور العمل ملات آجر بسیار ساده است، طبق اصل آهک تهیه می‌شود. چنین محلول‌هایی را می‌توان برای گچ کاری استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *