انواع نمای سبز ساختمان و بررسی مزایا و معایب و هزینه‌های اجرا و نصب نما سبز آپارتمان

انواع نمای سبز ساختمان؛ هرچه بیشتر روبه‌جلو می‌رویم و زندگی ماشینی بر زندگی طبیعی انسان غلبه می‌کند، خیلی از ارزش‌ها و استانداردهای زندگی عادی از بین می‌روند. نمای سبز یکی از این موارد است که باتوجه‌به ساخت‌وسازهای متعددی که انجام می‌شود رنگ کمتری نسبت به قبل در زندگی انسان پیدا کرده است.

انواع نمای سبز ساختمان تک‌وتوک در برخی شهرها و محله‌های خاص یافت می‌شود. اما این به این معنی نیست که انسان تمام تلاش خودش را به کار گرفته است تا به طبیعت نزدیک‌تر شود! بلکه برعکس، انسان با تخریب بسیاری از مراتع و زمین‌های کشاورزی اقدام به ساختن ساختمان می‌کند و نمای طبیعت را نیز برهم می‌زند.

اگر چاره‌ای برای کمبود نمای سبز در زندگی شهری پیدا نکنیم، خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کنید آلودگی و کثیفی شهر را احاطه می‌کند و زندگی را برای همه ما سخت‌تر از قبل می‌کند.

بهترین راه برای جان‌بخشی به محیط مرده شهرهای مدرن استفاده از انواع نمای سبز ساختمان است. با استفاده از نمای سبز می‌توانید روح تازه‌ای به محیط زندگی آپارتمانی خودتان ببخشید.

نمای سبز جزو زیباترین نماهای شناخته شده در دنیا است. انواع نمای سبز ساختمانی در کشورهای مختلف دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند. کشور ما نیز چند وقتی است که به استفاده از انواع نما سبز روی آورده است.

نمای سبز برای آپارتمان‌های بلند و یا برج‌های چندین‌ طبقه بسیار مناسب هستند. چراکه بافت شهری به نمای مدرن عادت پیدا کرده است و استفاده از نمای سبز در بین این همه نمای مدرن می‌تواند علاوه بر تنوع‌بخشی باعث زیبایی بیشتر جلوه شهر هم بشود.

نماهای سنگی و سیمانی حس شوروشعف و شادی را از ساختمان‌ها و آپارتمان ها برده است و یک فضای سنگین و بی‌روح را حاکم کرده است. برای خلاصی از این وضعیت بهترین راهکار استفاده از انواع نمای سبز ساختمان است.

بیشتر بخوانید : تفاوت معماری مدرن و سنتی در نمای ساختمان

منظور از نمای سبز برای آپارتمان چیست؟

نمای سبز ساختمان یا آپارتمان همان‌طور که از اسمش پیداست نمایی است که توسط گل‌وگیاه یا مراتع خاص پوشیده شده باشد و یک‌رنگ سبز شاداب به نمای دیواری ساختمان ببخشد.

نمای سبز بر روی درودیوارهای ساختمان‌ها یا سطوح بیرونی یک سازه قرار می‌گیرند و باعث متمایزشدن ساختمان و زیباتر شدن آن می‌شود.

انواع نمای سبز ساختمان هیچ تداخلی با دیگر مصالح ساختمانی همچون آجر نسوز و آجر شاموتی نخواهد داشت. درواقع نما سبز یک‌لایه پوشش گیاهی است که بر روی نمای اصلی ساختمان نصب می‌شود.

نمای سبز آپارتمان که از گیاه پوشیده شده و در آن از سنگ نیز استفاده شده است

نمای سبز مانند مصالحی همچون آجر و سیمان باعث بالاتر رفتن ایمنی ساختمان نمی‌شوند و یا مانند آجر نسوز عایق دما و صدا نیست؛ اما می‌تواند به زیبایی و شاداب شدن محیط سازه شما کمک شایانی بکند.

نمای سبز ساختمان می‌تواند فضای کرختی و بی‌حسی موجود در محیط را از بین ببرد. همچنین بسیاری از پزشکان و روان‌شناسان معتقدند که نمای سبز می‌تواند به بهبود شرایط کسانی که دچار بیماری‌های روحی هستند نیز کمک زیدی کند. انواع نمای سبز ساختمان هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند و می‌تواند کمک‌حال شرایط زیست‌محیطی منطقه باشد. رهگذران، عابران پیاده و خود ساکنین ساختمان هر روز با نگاه‌کردن به این نمای سبز روحیه و انرژی خوبی می‌گیرند.

با کلیک روی دکمه زیر میتوانید انواع نماهای جذاب و لوکس ساختمان را مشاهده کنید.

انواع نمای سبز ساختمان + روش های اجرا

انواع نمای سبز ساختمان بر اساس مدل گیاهی که مورداستفاده قرار می‌گیرد و مقدار تراکم آن گیاه دسته‌بندی می‌شود. اجرای نما سبز به دو روش انجام می‌شود. روش اول را روش مستقیم نام‌گذاری کرده‌اند که به نام روش سنتی نیز شناخته می‌شود.

در این روش از گیاهانی استفاده می‌شود که در خاک کاشته شده‌اند و رشد می‌کنند. در این روش گیاهان، نمای ساختمان را به‌عنوان یک محل برای رشد خود می‌دانند. همان‌طور که مشخص است در این روش گیاه به طور مستقیم ارتباطی با سازه ساختمان ندارد و به طور مستقل رشد می‌کند. این روش خیلی هزینه زیادی ندارد و می‌توانید با حداقل بودجه این کار را پیش ببرید.

روش دوم اجرای نمای سبز را روش دوپوسته می‌نامند. این روش به اشکال مختلفی انجام می‌شود. در این روش از سایر عناصر ساخت‌وساز مانند چوب و فلز و سیم‌های کابل به‌عنوان بستر نصب و رشد گیاهان استفاده می‌شود.

این گیاهان از قبل بر روی این سازه‌ها کاشته می‌شوند و به‌مرورزمان رشد می‌کنند. در این روش بین گیاهان درحال‌رشد و نمای ساختمان ارتباط خاصی وجود ندارد و بعدها اگر نیاز به تغییر نمای بیرونی ساختمانتان داشتید می‌توانید این نمای سبز را تغییر بدهید.

انواع نمای سبز ساختمان و آپارتمان در بازار جهانی و ایران که جزو نماهای مدرن محسوب می شود

در ادامه روش های اجرای نمای دوپوسته را باهم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش مدولار

مدولار یک نوع داربست سبک است که جنسی از استیل دارد. از مدولار در صنعت ساخت‌وساز استفاده زیادی می‌شود. نمای سبز و گیاهان بر روی این نما کاشته می‌شوند. سطح این داربست‌ها وسیع است و می‌تواند بخش زیادی از نما را تحت پوشش خودش در بیاورد. صفحه‌های مدولار انعطاف‌پذیر هستند و می‌تواند به اشکال گوناگون تبدیل بشوند.

روش شبکه‌ای

انواع نمای سبز ساختمان را می‌توانید با روش شبکه‌ای به اجرا در بیاورید. در این روش سازه‌ای از فولاد به شکل شبکه ایجاد می‌شود تا گیاهان روینده به نمای ساختمان متصل بشوند. این روش یکی از مستحکم‌ترین و بهترین روش‌های اجرا و نصب نمای سبز ساختمان است.

 روش سیستم کابلی

روش کابلی مناسب نمای سبزی است که در آن از گیاهان و مراتع بلند با شاخ‌وبرگ‌های زیاد استفاده می‌شود. دیوارهای سبز کابلی شکل با کمک یک قرقره توپی که از جنس فولاد هستند و قابلیت کشسانی بالایی را دارند اجرا می‌شود. این روش نیز روش مناسبی برای انواع نمای سبز ساختمان به‌خصوص در فضاهای باز است.

روش هیدروپونیک

این روش اجرای نمای سبز بسیار جالب و کم‌هزینه است. ریشه گیاهان موردنظر برای نمای سبز باید بین لایه‌هایی از الیاف قرار بگیرد. با قرارگرفتن این لایه‌ها در بین الیاف می‌توانید سیستم آبیاری گیاهان را یک‌سره انجام دهید و در مصرف آب نیز صرفه جوبی بالایی داشته باشید. تخمین زده شده است این روش حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید : انواع نمای شیشه ای ساختمان

مزایای نمای سبز

استفاده از نما سبز در ساختمان مزایای بی‌شمار و زیادی دارد. این مزایا بستگی به عوامل زیادی دارند. برای مثال سطح تراکم و میزان گیاهان استفاده شده، شرایط محلی و آب‌وهوایی، شیوه آبرسانی به نمای سبز و مواردی ازاین‌قبیل نکاتی هستند که از اهمیت بسزایی در اجرای نما سبز دارند.

انواع نمای سبز ساختمان با ایجاد فضای بصری زیبا باعث ایجاد نشاط و شادابی در محیط ساختمان می‌شود. وجود رنگ‌های شاداب و رنگارنگ نمای سبز باعث ایجاد محیط دلنشینی می‌شود که این روزها در زندگی ماشینی و شهری به‌ندرت دیده می‌شود.

استفاده از انواع نما سبز در بین ساختمان‌های تازه‌ساخت و برج‌های بلند، قیمت آن ملک و ساختمان‌های اطراف آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این تأثیر کاملاً مثبت خواهد بود و به‌مرورزمان و در صورت نگهداری مناسب از نمای سبز، ملک شما با افزایش ارزش مواجه خواهد شد.

معایب و مزایای نمای سبز ساختمان چیست

با بیشترشدن نماهای سبز ساختمان کسب‌وکارها نیز رونق می‌گیرند. با خودتان می‌گویید چطور ممکن است؟ زمانی که تعداد نماهای سبز بیشتر بشود تعداد رهگذران و عابران پیاده نیز بیشتر خواهد شد و نشاط و شادابی به آن محله یا منطقه جغرافیایی افزوده می‌شود. به‌مرورزمان تراکم جمعیتی بالاتر می‌رود و همین نماهای ساده و سبز باعث ایجاد رونق در آن محل می‌شوند.

افزایش روحیه شادابی و بیشترشدن امید در زندگی افراد یکی دیگر از مزایای استفاده از انواع نمای سبز ساختمان است. حتی با نگاه‌کردن به نما سبز هم می‌توان این تغییر احساس را به‌خوبی متوجه شد. علاوه بر این موارد وجود فضای سبز باعث کمترشدن میزان استرس در انسان هم می‌شود و به حفظ خونسردی کمک شایانی می‌کند.

پاک‌سازی محیط اطراف ساختمان نیز یکی دیگر از مزایای نمای سبز است. باتوجه‌به افزایش آلاینده‌ها و بیشترشدن وسایل نقلیه چیزی جز دود و عناصر سمی نصیب مردم نخواهد شد. اما زمانی که از گیاهان و مراتع مختلف در نمای سبز ساختمان استفاده کنید می‌توانید حجم این آلودگی را بکاهید و تا حدودی باعث کاهش دمای محیط اطراف بشوید.

معایب نمای سبز چیست؟

نمای سبز در عین داشتن ویژگی‌های مثبت می‌تواند مواردی را هم در پی داشته باشد که بسیاری آنها را معایب می‌دانند. انواع نمای سبز ساختمان را باهم مورد بررسی قرار دادیم و با شیوه‌های اجرای این نما بیشتر آشنا شدیم. بیایید با چند مورد از معایب این نما هم آشنا بشویم.

  • اولین ایرادی که می‌توان به نمای سبز ساختمان  وارد کرد هزینه بالای اجرا و نگهداری این نما است. این نما امروزه با روش‌های جدید و خاصی انجام می‌شود که هزینه نسبتاً بالایی را در پی خواهد داشت.
  • یکی دیگر از معایب این نما این است که وزن ساختمان را بیشتر می‌کند و می‌تواند جلوی دید برخی از قسمت‌های اصلی نمای ساختمان را بگیرد.
  • زمانی که از گیاهان خاص برای نمای ساختمان استفاده می‌کنید ممکن در طول درازمدت این گیاهان باعث جذب حشرات زیادی بشوند و آسایش شما و همسایگان را مختل کند.
  • آخرین مورد نیز آسیب‌زدن به سایر قسمت‌های نمای ساختمان و اتصالات آن است. ممکن است حین نصب نمای سبز خاسته یا ناخواسته به بخش‌های مختلف ساختمان ضررهای مالی و فیزیکی وارد بشود.

اجرا و نصب نمای سبز به چه صورت انجام می‌شود و چقدر هزینه دارد؟

نمای سبز با روش‌ها و متدهای گوناگونی اجرا می‌شود که هر یک از آنها می‌تواند یک فضای جذاب و خاص ایجاد کند. اجرای نمای ساختمانی نیازمند آگاهی از جزئیات است.

این که بدانید کدام یک از متریال‌های ساختمانی با نمای سبز همپوشانی بهتری دارد یا چه بخش‌هایی از ساختمان نباید زیرپوشش نمای سبز قرار بگیرند، همگی نکاتی هستند که می‌تواند به اجرای یک نمای سبز به بهترین نحو کمکتان کند.

اجرای نمای سبز در حالت کلی ۲ نوع است. در روش اول تخم یا بذر گیاه را به‌وسیله مصالح ساختمانی در نما جای‌گذاری می‌کنند تا به‌مرورزمان گیاه بروید و نمای ساختمان را زیبا و سبز کند. در این مدل باگذشت زمان نمای سبز تکمیل‌تر می‌شود.

روش دوم گیاهانی که از قبل مراحل رشدشان را طی کرده‌اند در داخل گلدان یا محفظه‌های خاص قرار می‌گیرند. در محل مشخص شده بر روی نما نصب و جای‌گذاری می‌شوند. بارزترین تفاوت بین این دو روش نحوه نصب و افراد نصاب هستند.

هزینه و قیمت اجرا و نصب نمای سبز آپارتمان و ساختمان چقدر است

روش نصب و اجرای روش اول بسیار سخت‌تر از روش دوم است. این روش علاوه بر هزینه‌های زیادی که دارد نیاز به زمان کافی برای به ثبات رسیدن هم دارد. این روش نیازمند افراد ماهر است که همین قضیه نیز باعث بالاتر رفتن قیمت نهایی کار می‌شود.

در مقالات قبلی نیز هزینه‌های انواع نماهای ساختمانی را مورد بررسی قرار داهایم. این بار نوبت بررسی هزینه‌های نمای سبز است.

انواع نمای سبز ساختمان می‌تواند باکیفیت‌های متعدد و مختلفی طراحی و نصب بشود. همه چیز بستگی به نظر کارفرما و طراحان نمای سبز دارد.

عوامل متعددی مانند نحوه نصب، متریال موردنیاز برای نصب، ابزار و لوازم موردنیاز جهت اجرای انواع نمای سبز و میزان تراکم گیاهی نمای سبز می‌تواند در بالا و پاین بودن قیمت اجرای نمای سبز اثرگذار باشند.

اگر دررابطه‌با هزینه نگهداری و قیمت نمای سبز سؤالی داشتید می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در مجموعه امیران پاسخ سؤالاتتان را دریافت کنید.

سوالات متداول درباره نمای سبز ساختمان و انواع آن

انواع روش‌های اجرا نمای سبز ساختمان کدام است؟

جهت اجرای نما سبز ساختمان روش‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از روش‌های اجرای نمای سبز شامل مواردی همچون روش مدولار، روش شبکه‌ای، روش سیستم کابلی، روش هیدروپونیک و غیره می‌شود.

مزایا و معایب نما سبز ساختمان کدام است؟

از برخی از مزایا استفاده از نمای سبز ساختمان می‌توان به ایجاد فضای بصری زیبا و جذاب، افزایش قیمت ملک به مرور زمان، افزایش روحیه شادابی و غیره اشاره کرد البته این نما معایبی هم دارد که شامل مواردی همچون هزینه بالا اجرا و نگهداری، افزایش وزن ساختمان، جذب حشرات، آسیب زدن به سایر قسمت‌های ساختمان و غیره می‌شود.

منبع : ویکی‌پدیا

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *