آموزش شستشو نمای ساختمان؛ بررسی روش‌های نماشویی ساختمان و آپارتمان (تمیز کردن نما)

روش‌‌های شستشو نمای ساختمان؛ فضای شهری و تغییرات آب‌وهوایی در چند دهه اخیر باعث ایجاد تفاوت‌های زیادی بین نوع و مدل ساختمان‌ها و خانه‌ها با سالیان نسبتاً شده است. به همین دلیل باید در نحوه شستشو نما ساختمان هم تغییراتی ایجاد بشود.

عمده‌ترین تفاوتی که بین معماری مدرن و سنتی دیده می‌شود، متریال‌های بکار رفته در ساختمان‌سازی و مدل معماری ساختمان‌ها است. برای مثال در زمان‌های قدیم برج وجود نداشت، بیشترین تعداد طبقات برای آپارتمان‌ها نهایتاً به پنج طبقه می‌رسید.

شستشو نمای ساختمان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. درگذشته به دلیل استفاده از مصالح پیش‌پاافتاده و نه‌چندان مرغوب، نما ساختمان خیلی موردتوجه قرار نمی‌گرفت و همین موضوع باعث بی‌توجهی به نظافت نمای ساختمان می‌شد.

تمیزکردن نما ساختمان‌های امروزی تبدیل به یک دغدغه مهم برای افراد شده است. بسیاری معتقدند که نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی سازه محسوب می‌شود و باید به‌خوبی از آن نگهداری شود. درواقع نمای ساختمان شما اولین چیزی است که افراد و رهگذران را به خودش جذب می‌کند و اگر این نگاه اول چندان خوشایند نباشد، قطعاً حس خوبی به آنها القا نخواهد کرد.

در شهرهای بزرگ و صنعتی همچون تهران و مشهد و اصفهان به دلیل وجود آلاینده‌ها و هوای نامطلوب، مقدار ریزگردها بسیار زیادتر از دیگر شهرها است. همین ریزگردها و گردوخاک‌ها باعث کثیف‌شدن نماهای ساختمانی می‌شوند.

باران‌های اسیدی، چربی و دیگر مواد زائد که باعث کثیفی نمای ساختمان شما می‌شوند باید با یک روش دفع شوند و از روی سطح دیوارهای ساختمانی زدوده بشوند.

با استفاده از شستشو نمای ساختمان می‌توانید همه این موارد را برطرف کنید و نمای ساختمانتان را مانند روز اول تمیز کنید. زحمت تمیز کردن نما بستگی به متراژ یا تعداد طبقات دارد؛ اما معمولاً باتکیه‌بر روش‌های جدید خیلی نمی‌توان این کار را سخت شمرد.

شستشو نما ساختمان با روش‌ها و متدهای امروزی کار نسبتاً راحتی شده است که در ادامه قصد داریم به این موارد بپردازیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید : مقایسه معماری سنتی با مدرن

اهمیت شستشوی نمای ساختمان در چیست؟

شستشو نمای ساختمان مراحل و روش‌های مختلفی دارد که باید در حین انجام به‌دقت کار را پیش برد تا با اشتباهات سهوی باعث هزینه‌تراشی‌های مجدد نشود.

تابه اینجای کار متوجه شدیم که شستشو نما ساختمان مجموعه اقدامات مؤثری هستند که برای از بین برد جرم و آلودگی از روی نما ساختمان انجام می‌شود.

دلایل زیادی برای تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر زیبایی نما و ساختمان شما است. نمای ساختمان رخ کار است و اگر همین اول کاری قرار باشد چیزی شما را دل‌چرکین کند آن قطعاً نمای کثیف و زشت خواهد بود.

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، میزان آلودگی و کثیفی ساختمان‌ها هم بیشتر از قبل شده است و نیازمند توجه بیشتر و سرویس‌دهی مناسب‌تری است.

علت اهمیت تمیز کردن و شستشو نما ساختمان و آپارتمان در چیست

شستشو نمای ساختمان اگر بادقت و اصولی انجام شود و به طور مکرر یا دوره‌ای صورت بگیرد، علاوه بر این که باعث زیباسازی محیط محله و شهر می‌شود، باعث شفافیت نمای ساختمان شما هم خواهد شد. از این موضوع هم نباید به‌راحتی گذر کرد که ترمیم و بازسازی و همین شستشوی دوره‌ای نمای ساختمان باعث بالاتر رفتن ارزش ملک هم خواهد شد.

طبیعتاً اهمیت اصلی شستشو نمای ساختمان به‌خاطر زیبایی ظاهری آن است. اولین چیزی که به چشم یک خریدار یا بازدیدکننده می‌آید همین نما است. معمولاً انسان‌ها به زیبایی و نظافت اهمیت خاصی می‌دهند که این موضوع در بعدهای مختلفی از زندگی روزمره اکثر افراد ظهور می‌کند که یکی از آنها همین تمیز نگه‌داشتن و شستشو نما ساختمان است.

ساختمان یک سازه ثابت است و به همین دلیل در معرض انواع آلاینده‌ها قرار دارد. اگر به نمای ساختمان اهمیت قائل بشوید و به طور ماهیانه اقدام به سرویس آن کنید قطعاً یک نمای همیشه سرحال و شفاف و براق خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : اصول طراحی نمای ساختمان

نکات مهم شستشوی نمای ساختمان

شستشو نما ساختمان یا تمیزکردن نمای ساختمان نیازمند اطلاع از برخی نکات و قوانین است که با اتکا بر آنها بتوانید یک شستشوی اصولی و کم‌هزینه را برای ساختمانتان پیاده‌سازی کنید.

شستشو نما ساختمان بستگی به نوع متریال و جنس مصالح ساختمانی دارد. بسیاری از شوینده‌ها و مواد افزودنی که در بازار وجود دارند فقط برای یکی از چند مدل متریال‌های بکار رفته پاسخگو هستند و اگر در انتخاب روش و نوع شوینده اشتباه کنید ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را به نمای ساختمانتان وارد کند.

در بسیاری از مواقع هنگام شستشو نمای ساختمان، شکل و ظاهر اولیه ساختمان از بین می‌رود که دلیل این مورد انتخاب اشتباه روش شستشو و نحوه نگهداری پس از شستشوی نما است.

موارد مهمی همچون موقعیت جغرافیایی، میزان رطوبت، دمای هوا و میزان بارندگی وجود دارند که می‌تواند فرایند شستشو نما ساختمان را تحت‌تأثیر قرار دهند. تمیزکردن نما شاید واژه ساده‌ای باشد؛ اما در عمل این کار نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد.

نکات مهم قبل از نما شویی ساختمان چیست

یکی از دلایل اصلی کثیف‌شدن نمای ساختمان رطوبت است. رطوبت باعث فرسایش زودرس سازه می‌شود. به همین دلیل یا باید از بروز رطوبت جلوگیری کرد که کار بسیار سختی است یا باید در دوره‌های مشخص و معین نمای ساختمان را تمیز کنید تا اثر این رطوبت از بین برود.

رطوبت هوا با گازهای سمی و آلاینده‌ها ترکیب می‌شود و باعث ایجاد جرم بر روی سطح ساختمان می‌شود. این جرم‌ها و کثیفی‌ها با استفاده از محلول‌های فوری و اسیدی قابل تمیزشدن هستند. با انتخاب درست محلول تمیزکننده طبق مصالح ساختمانی بکار رفته در ساختمانتان می‌توانید این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

بهترین زمان برای تمیزکردن نمای ساختمان فصل تابستان است. زمانی که اقدام به شستن نما ساختمان می‌کنید به دلیل گرمای هوا نمای خیس شده، به‌سرعت خشک می‌شود و دچار لکه نمی‌شود. در فصول سرد به‌خصوص زمستان اگر اقدام به شستشو نمای ساختمان کنید ممکن است آب و مواد افزودنی در بین شیارها و منافذ دیوار یخ بزند و باعث زشت‌تر شدن نمای ساختمان بشود.

روش‌های شستشوی نما ساختمان

شستشوی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در حفظ زیبایی و دوام ساختمان است. برای دستیابی به نتایج بهینه در شستشو، باید از روش‌های حرفه‌ای استفاده کرد. در زیر به برخی از روش‌های شستشوی نمای ساختمان می‌پردازیم که در ادامه به توضیح هر یک نیز پرداخته‌ایم.

شستشو نما با دستگاه واترجت

شستشو نما ساختمان با دستگاه واترجت یکی از مرسوم‌ترین و متداول‌ترین روش‌های ممکن است. این دستگاه جزو دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شود که برای شستشوی نمای ساختمان‌ها و برج‌ها از آن استفاده به عمل می‌آید.

کار با این دستگاه خیلی پیچیده نیست و روش استفاده بسیار ساده‌ای دارد. دستگاه واترجت آب را با شدت و فشار خیلی بالا پرتاب می‌کند. شما باید محل یا محدوده‌ای از نمای ساختمان را که آلوده شده است هدف قرار دهید تا واترجت آن محل را تمیز کند.

آموزش شستشو نمای ساختمان با واترجت و آب فشار قوی

نوع آب و میزان دمای آن هم فرقی نمی‌کند. اگر دوست داشتید می‌توانید از آب گرم استفاده کنید و اگر هم علاقه‌مند به استفاده از آب سرد بودید می‌توانید از آبی با دمای پایین‌تر استفاده کنید. این مورد بستگی به فصل شستشو و متریال به‌کاررفته در نمای ساختمان دارد.

شستشو نمای ساختمان با استفاده از واترجت سرعت کار را بالا می‌برد و می‌توانید در زمان صرفه‌جویی خوبی را داشته باشید. نماهایی که با واترجت قابل شستشو هستند، نماهای آجری، سنگی، سیمانی و شیشه‌ای هستند.

روش‌های دیگری از شستشو نیز وجود دارند که مصارف زیادی برای ساختمان‌های کوچک با تعداد طبقات کمتر دارند. برای مثال شستشو با طی و مواد ابری یا شستشو با مواد نانو و شوینده‌های مختلف که قدمت نسبتاً بیشتری را در مقایسه با واترجت دارند.

بیشتر بخوانید : آموزش شستشو آجر نما در ساختمان و آپارتمان

شستشو نمای ساختمان با طناب یا راپل

دومین روشی که برای شستشو نما ساختمان و تمیز کردن نما ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، روش طناب یا همان راپل است.

شستشو نمای ساختمان با استفاده از طناب یک روش قدیمی و کم‌خطر است که هزینه‌های جانبی پایین‌تری را هم در قیاس با سایر روش‌ها دارد.

از این روش برای تمیزکردن سطوح دوردست و پنجره‌های بلند استفاده زیای می‌کنند. معمولاً زمانی از این روش استفاده می‌شود که روش‌های دیگر پاسخگو نباشند و کاربردی نداشته باشند.

البته این روش معایبی هم دارد. بزرگ‌ترین ایراد این روش زمان بر بودن آن است. باتوجه‌به این که نیروی انسانی مستقیماً درگیر می‌شود، زمان صرف شده برای این کار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

از روش راپل به‌عنوان یک روش تکنیکی برای شستشو نما ساختمان یاد می‌کنند. شستشو برخی مکان‌ها یا قسمت‌های یک نمای ساختمان با واترجت تقریباً غیرممکن است و فقط باید نیروی انسانی محل‌های خاص و کم دید را تمیز کند.

بیشتر ببینید : با نمای ویلا آشنا شوید و انواع آن را بهتر بشناسید

تمیز کردن نما ساختمان و آپارتمان با آب فشارقوی

آخرین روشی که برای شستشو نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد روش استفاده از آب فشارقوی است. زمانی که سطح آلودگی و کثیفی زیاد باشد و با یک‌بار شستشو به روش‌های قبلی سطح نما تمیز نشود باید این روش را هم مورد بررسی قرار دهید.

تمیزکردن نما با استفاده از آب‌های فشارقوی شباهت‌هایی با روش واترجت دارد. در این روش باید غلظت مواد شوینده و افزودنی‌ها را بیشتر کنید تا اثرپذیری آنها بیشتر از قبل شود.

نکته مهمی که در حین استفاده از دستگاه آب فشارقوی باید بدانید و رعایت کنید، فاصله نازل دستگاه تا نمای ساختمان است. اگر در فاصله کمی با سازه قرار دارید باید فشار دستگاه را کم کنید؛ چراکه اگر این مورد را رعایت نکنید ممکن است سنگ نمای ساختمان بشکند یا دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری بشود.

شستشو نما و نماشویی با آب فشار قوی

نشانه‌های تخریب نمای ساختمان هم کاملاً مشخص است. اگر در حین شستشو نمای ساختمان تکه‌هایی از سنگ یا ماسه را دیدید که بر روی زمین افتاده است یا گل‌ولای بین درز نما شل شده است باید دست از کار بکشید.

در بسیاری از مواقع برای سریع‌تر شدن روند کار افراد درجه سرعت دستگاه را بیشتر می‌کنند. این کار اکثر مواقع جواب عکس می‌دهد و علاوه بر این که به‌صورت کامل نما را تمیز نمی‌کند؛ بلکه باعث آسیب به بخش‌های مختلف ساختمان هم می‌شود.

یک‌بار اصولی و دقیق کارکردن ارزشش بیشتر از چندین بار سرویس ماهیانه و تمیزکاری نمای ساختمان است. مواد شیمیایی که برای شستشو نمای ساختمان استفاده می‌شود باید به‌خوبی از روس سطح نما پاک بشود در غیر این صورت نمای ساختمان دچار لکه‌های زیادی خواهد شد.

سوالات پرتکرار درباره شستشو و تمیز کردن نما

علت اهمیت شستشو نما ساختمان چیست؟

تمیز کردن و شستشو نمای ساختمان اهمیت‌های بسیاری دارد و می‌توان به برخی از این موارد همچون زیباسازی نمای ساختمان در کنار این موضوع که نمای آپارتمان رخ کار است و باید جلوه جذابی داشته باشد، اشاره کرد که ما علل مختلف آن را در این بخش از وب سایت امیران نما توضیح داده‌ایم.

روش‌های شستشو نمای ساختمان کدام است؟

روش‌های متعددی برای شستشو و تمیز کردن نمای آپارتمان وجود دارد که پرکاربردترین آن‌ها شامل مواردی همچون شستشو نمای ساختمان با واترجت، تمیز کردن نمای آپارتمان با راپل یا طناب؛، تمیز کردن با فشار آب قوی و زیاد و غیره می‌شود.

منبع : ویکی‌پدیا

5/5 - (1 امتیاز)

4 نظر

  • شستشوی نمای ساختمان رو ایا با طناب انجام میددیدد؟

    ما یه پروژه داریم هم پیچ رولپلاک میخواد هم شستشو. شماره بزارید تشکر

    • سلام و وقت بخیر
      امیران نما فقط نسبت به فروش آجر نما فعالیت دارد و به شما نصاب مورد اعتماد را معرفی می‌کنیم.
      متاسفانه در خصوص تعمیر و نگهداری نما کمکی از ما ساخته نیست.
      ممنون از همراهی شما

  • نماشویی با طناب ایا میتواند کل شورابه های ساخحتمان بزرگ را برطرف کند یا باید مواد روی سنگ ها زده شود.؟؟ میشه برام شماره بزارید.

    • باسلام
      ابتدا باید کل نما با واتر جت یا کارواش کامل شسته شود و پس از از بین رفتن کثیفی و شوره، بسته به نوع نما با مواد محافظ مثل نانو پوشیده شود.
      شماره تماس امیران نما ۰۲۱۴۹۰۱۵ و ۰۹۱۲۵۰۰۵۱۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *