انواع سنگ مصنوعی نما به همراه معرفی مراحل تولید پرمصرف ترین سنگ نما مصنوعی

سنگ‌های مصنوعی نیز همچون آجر به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و انواع گوناگونی دارند. انواع سنگ مصنوعی کاربرد زیادی در صنعت ساختمان‌سازی داشته و می‌تواند به تکمیل‌تر شدن و زیباتر شدن سازه کمک شایانی کند.

بیشتر سنگ‌های مصنوعی که برای نما به کار می‌روند روش ساخت و تولید یکسانی دارند. سنگ مصنوعی نما با استفاده از مواد پلیمری تولید می‌شود. مواد پلیمری جزو آن دسته از ترکیب‌های پرکاربرد است که در بسیاری از صنایع دیگر هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع سنگ‌های مصنوعی را درواقع جایگزین سنگ‌های طبیعی می‌کنند. در بسیاری از مواقع این کار برای صرفه جوبی در هزینه‌ها انجام می‌شود و در بسیاری از مواقع دیگر هم به دلیل شرایط جغرافیایی بجای استفاده از سنگ‌های طبیعی باید از این سنگ نمای مصنوعی استفاده کرد.

کاربرد سنگ مصنوعی در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی بسیار زیاد است و از این محصول می‌توان برای زیباسازی و تزئینات جانبی هم استفاده کرد.

سنگ‌های مصنوعی نما ایرادهایی هم داشته که به‌مرورزمان بخشی از آنها برطرف شد. برای مثال بسیاری معتقدند که سنگ‌های مصنوعی قیمت نسبتاً بالایی دارد. یا بسیاری از افراد هم وزن بالای این محصول را یک عیب بزرگ می‌دانستند.

انواع سنگ مصنوعی را با استفاده از ابزار و مصالح خاص نصب می‌کنند و مانع از سقوط این سنگ‌ها در درازمدت می‌شوند. متداول‌ترین روش برای نگهداری و نصب سنگ نمای مصنوعی استفاده از پیج و رول‌پلاک‌های مخصوص نصب است.

بیشتر بخوانید : مقایسه سنگ آنتیک با آجر آنتیک

سنگ مصنوعی چیست؟

بیایید خیلی از مبحث اصلی خارج نشویم و فعلاً به جزئیات نپردازیم. سنگ مصنوعی یا سنگ آنتیک به مصالحی اطلاق می‌شود که به‌مرورزمان جایگزین سنگ‌های طبیعی شدند. انواع سنگ مصنوعی را می‌توان جایگزین مناسبی برای مصالح دیگری همچون اجر و بتن دانست.

البته ابتدا باید به نوع سازی و بودجه‌ای که دارید هم نیم‌نگاهی بیاندازیم و بعد به سراغ استفاده از انواع سنگ‌های مصنوعی بروید. یکی از دلایلی که باعث شده است وزن سنگ نمای مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی کاهش پیدا کند، استفاده از سنگ‌دانه‌‌هایی ریز و کوچک است.

سنگ‌های مصنوعی قیمت تمام شده کمتر و وزن پایین‌تری را نسبت به سنگ‌های طبیعی دارند و به همین دلیل می‌توان روی این مصالح به‌خوبی حساب باز کرد.

وزن کمتر مصالح باعث فشار کمتر بار مرده سازه بر روی دیوارها و ستون‌های اصلی خواهد شد و این مزیتی است که انواع این محصول نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد.

سنگ مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد

همان‌طور که اشاره کردیم کاربرد سنگ مصنوعی بسیار زیاد بوده و باتوجه‌به متریالی که این سنگ نماهای مصنوعی دارند می‌توان از هریک از آنها در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز استفاده به عمل آورد.

سنگ‌های مصنوعی روش نصب و نگهداری نسبتاً راحت‌تری را در قیاس با سنگ‌های طبیعی دارند. این سنگ‌ها ترکیباتی از مواد پلیمری و دیگر افزودنی‌ها است که وزن پایینی داشته و نصاب به‌راحتی می‌تواند با استفاده از پیج و رول‌پلاک اقدام به نصب این سنگ‌ها کند.

موادی که در انواع این محصول به کار برده می‌شود معمولاً سازگار با طبیعت بوده و به‌ندرت پیش‌آمده است که این مصالح به محیط‌زیست پیرامون سازی آسیبی وارد کند. معمولاً بعد از کامل‌شدن فرایند طراحی و ساخت آن اقدام به چاپ طرح آن می‌کنند.

به‌طورکلی سنگ نمای مصنوعی از ترکیبات اضافی و افزودنی‌های مختلف تشکیل می‌شود که باعث بالارفتن میزان استحکام و مدت‌زمان ماندگاری این سنگ می‌شود. کاربرد سنگ مصنوعی در قسمت‌های مختلفی از ساختمان به‌وفور مشاهده می‌شود و می‌توان آن را جایگزین برحق سنگ نمای طبیعی دانست.

ترکیبات موجود در سنگ‌های مصنوعی، شامل سنگ طبیعی به همراه افزودنی‌های دیگری مانند سیمان، رس، مواد پلیمری و… است. وجود هیچ یک از این ترکیبات در سنگ مصنوعی بی‌حکمت نیست. مثلاً سیمانی که در ترکیبات سنگ مصنوعی وجود دارد، باعث بالابردن طول عمر سنگ می‌شود. یا از رس برای آماده‌کردن سنگ و مقاوم ساختن آن در مقابل نور خورشید استفاده می‌کنند.

ویژگی و مزایای سنگ مصنوعی

انواع سنگ مصنوعی ویژگی و کاربردهای زیادی دارند که در این بخش قصد داریم به طور مختصر به بررسی آنها بپردازیم.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع سنگ مصنوعی عبارت‌اند از:

  • تنوع نسبتاً زیاد در رنگ و طرح
  • سبک‌تر بودن سنگ نمای مصنوعی نسبت به سنگ نماهای طبیعی
  • نفوذ بسیار پایین آب به داخل نما و دیوار
  • ابعاد و سایزهای سفارشی که باعث بالاتر رفتن تنوع این سنگ‌ها می‌شود
  • استحکام بسیار بالای انواع سنگ‌های مصنوعی در کنار بافت انعطاف‌پذیر
  • مقاومت و سازگاری بسیار خوب در شرایط جوی مختلف
  • نصب بسیار راحت در قیاس با دیگر متریال‌ها و مصالح ساختمانی
  • راحتی در تمیزشدن نسبت به انواع آجرنماها

ویژگی‌ها و مزایای سنگ مصنوعی جهت استفاده در دکوراسیون داخلی خانه و نمای ساختمان

کاربرد سنگ مصنوعی به‌عنوان نما یک امر غیرقابل‌انکار است و نمی‌توان اهمیت این مصالح ساختمانی را در ساخت‌وساز نادیده گرفت. سنگ مصنوعی نما به دلیل استفاده از مواد افزودنی و پلیمری، به‌راحتی دچار کثیفی و جذب گردوغبار نمی‌شود و می‌توان با خیالی آسوده از این سنگ به‌عنوان نمای خارجی و بیرونی ساختمان استفاده کرد.

انواع سنگ مصنوعی هیچ‌گونه آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند و می‌توان تا سالیان سال از این محصول بدون هیچ دغدغه محیط زیستی استفاده کرد.

البته یکی از کاربردهای مختلف این محصول در انواع نماهای ویلایی مدرن و لاکچری است که بسیاری از کارفرمایان از این متریال برای نما ویلای خود استفاده می‌کنند.

سنگ‌های مصنوعی پرکاربرد و نحوه تولید آن

۱- سنگ مصنوعی سمنت پلاست

سنگ‌های مصنوعی سمنت پلاستیکی از انواع سنگ مصنوعی است که کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌سازی دارد. این سنگ را با نام موزاییک پلیمری هم می‌شناسند. در بسیاری از مواقع این دو سنگ را متفاوت و متمایز از هم معرفی می‌کنند.

این دو سنگ در همه موارد عملکرد یکسان و مشابهی را دارند و تنها تفاوت آنها مقاومت بیشتر سنگ سمنت پلاست است. در سنگ‌های مصنوعی سمنت پلاست از مواد پلیمری و نانو به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود.

از این دو سنگ به‌عنوان کف‌پوش و نمای ساختمانی، ستون‌ها و نرده‌ها استفاده زیادی به عمل می‌آید.

۲- سنگ مصنوعی کورین

یکی دیگر از انواع سنگ‌های مصنوعی کورین است که ترکیب متفاوت‌تری را نسبت به سمنت پلاست دارد. این سنگ نما به صورت مصنوعی از رزین، آلومینیوم و مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سنگ می‌توان به خاصیت ضد اسیدی بودن آن اشاره کرد. این سنگ در زمان آماده‌سازی به‌سختی شکل می‌گیرد و جنس بسیار سخت و سفتی دارد. این سنگ مناسب استفاده آب‌وهوای گرم و شرجی است.

البته از سنگ کورین در طراحی آشپزخانه استفاده زیادی می‌شود. عمده‌ترین استفاده هم مربوط به کابینت و سینک ظرف‌شویی است.

درگذشته فناوری و تکنولوژی ساخت سنگ‌های کورین در داخل کشور امکان‌پذیر نبود، اما حالا طراحی و تولید این سنگ به طور کامل بومی‌سازی شده است. بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها هم اکنون به‌صورت انبوه اقدام به تولید این سنگ می‌کنند.

ماده اصلی تشکیل‌دهنده سنگ مصنوعی کورین سنگ معدن آلومینیوم است. این سنگ جزو پرمصرف‌ترین سنگ نمای مصنوعی است که در کشورمان هم به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۳- سنگ مصنوعی تراورتن

کاربرد سنگ‌های مصنوعی در نمای داخلی و خارجی باعث محبوبیت و جایگزینی این سنگ نسبت به سنگ‌های طبیعی شده است. یکی دیگر از سنگ‌های مصنوعی که در صنعت ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد، سنگ مصنوعی تراورتن است.

سنگ مصنوعی تراورتن یکی از انواع سنگ‌های مصنوعی نمای ساختمان

این محصول دارای تنوع رنگی بالایی بوده از رنگ روشن تا تیره طیف‌های رنگی زیادی را پوشش می‌دهد. باتوجه‌به باقی متریال‌های سازه و رنگی که مدنظر دارید باید سنگ تراورتن موردنظرتان را انتخاب کنید.

محصول مصنوعی تراورتن بافت یک‌دست‌تری داشته و در مقایسه با دیگر سنگ‌های مصنوعی از مقاومت کمتری برخوردار است. نکته مثبت دررابطه‌با این سنگ مقاومت و سازگاری بالا نسبت به شرایط جوی است.

بیشتر بخوانید : آجر آنتیک و انواع کاربرد این محصول

۴- سنگ مصنوعی کوارتز

گسترش استفاده از مواد پلیمری باعث افزایش انواع سنگ مصنوعی شد. تنوع مدلی در سنگ‌های مصنوعی با پلیمر کاملاً متحول شد. ترکیب مواد پلیمری با رزین و دیگر مواد شیمیایی این محصول جدیدی به نام کوارتز را پدید آورد.

جلوه‌های زیبا و شکل و شمایل مدرن و جذاب از ویژگی‌های سنگ مصنوعی کوارتز است. به‌طورکلی انواع سنگ مصنوعی ظاهر خوبی دارند و باعث زیباتر شدن نمای ساختمان می‌شوند. سنگ کوارتز هم از این قاعده مستثنی نیست.

سنگ مصنوعی کوارتز یکی از چندین سنگ مصنوعی نماها است که مقاومت فشاری دارد. یعنی زمانی که به سنگ فشار وارد شود این سنگ از خودش واکنش نشان می‌دهد. بیشترین استفاده از سنگ کوارتز به‌عنوان کف‌پوش و دیواره‌های کناری آسانسور است.

سنگ کوارتز یکی از چندین انواع سنگ مصنوعی است که در کشور تولید و پخش می‌شود. این سنگ در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود و هرچقدر کیفیت متریال اولیه بالاتر باشد قطعاً قیمت نهایی محصول هم بالاتر خواهد بود.

سنگ مصنوعی کوارتز زرد رنگ یکی از انواع نما سنگی مصنوعی

سنگ مصنوعی کوارتز با ترکیب سنگ‌دانه‌هایی معدنی و دانه سنگ‌های ریز کوارتز بعلاوه پلیمر ترکیب می‌شود تا خروجی کار سنگ مصنوعی کوارتز شود. این سنگ تحت فشار و لرزش شدید تولید می‌شود و مقاومت بالایی از خودش نشان می‌دهد.

این سنگ جزو اندک سنگ‌های مصنوعی است که میزان جذب بسیار پایینی از آب را به خودش دارد. علاوه بر این سنگ یک سنگ مصنوعی نما ضدخش و مقاوم در برابر ساییدگی است که این محصول را بیش از بیش محبوب‌تر کرده است.

سنگ مصنوعی نما کوارتز را در جاهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌دهند که مهم‌ترین آنها سنگ مزار، ساختمان‌های اداری، فرودگاه‌ها و حمام‌ها می‌باشد.

این سنگ‌های معمولاً نسخه ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر هم دارند که خاصیت ضد آب بودن را ندارند و از مقاومت پایینی برخوردار هستند؛ بنابراین در هنگام خرید این سنگ دقت زیادی را باید به خرج دهید.

محصولات : آجر آنتیک صخره ای

۵- سنگ مصنوعی پلیمری

آخرین سنگ مصنوعی که قصد بررسی و معرفی آن را داریم سنگ مصنوعی پلیمری است. تا به اینجای کار گریزی به پلیمر و ماده پلیمر زدیم و فهمیدیم که ماده باعث ایجاد تحولی شگرف در این صنعت شده است.

سنگ پلیمری همان‌طور که از اسم و رسمش پیداست از مواد پلیمری و نانو تشکیل شده است. این سنگ سطح سفت و انعطاف‌پذیری دارد. دلیل این انعطاف‌پذیری هم باید استفاده مواد نانو بدانیم که باعث ایجاد پیوندهای قوی بین مولکول‌های این سنگ شده است.

در سنگ‌های پلیمری از نوعی رزین هم استفاده می‌شود که باعث چسبندگی بالای این سنگ می‌شود. این رزین‌ها باعث ایجاد شفافیت سطح سنگ هم می‌شود.

بیشترین کاربرد این سنگ نمای مصنوعی استفاده در دکوراسیون خارجی ساختمان است. پایه و اساس سنگ‌های مصنوعی پلیمری را باید بتن و سیمان بدانیم. استفاده از این ترکیب در سنگ‌های پلیمری باعث بالارفتن میزان مقاومت و استحکام سازه خواهد شد.

سوالات متداول درباره سنگ مصنوعی

مفهوم سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی به سنگ‌هایی گفته می‌شود که از الیاف مصنوعی و سیمان و بتن تولید می‌شوند و به عنوان بهترین جایگزین سنگ طبیعی برای نمای ساختمان معرفی می‌شود که بسته به بودجه و نوع سازه خود می‌توانید از انواع آن استفاده کنید.

انواع سنگ مصنوعی کدام است؟

سنگ‌های مصنوعی به انواع مختلفی تولید و تهیه می‌شوند که برخی از این موارد شامل سنگ مصنوعی سمنت پلاست، کورین، تراورتن، کوارتز، پلیمری و سایر سنگ‌های مصنوعی می‌شود.

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *